
FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 1 of 8 

 
FDN NEWSLETTER NO. 56 – www.newspaperinnovation.com - 900 subscribers – May/August 2010 

 

Launches Plans Closures Israel  Research 
Publisport, Metro 
Campinas (p. 2) 

New French Direct 
titles (p. 2) 

Venezuela, Portugal, 
Mexico (p. 2) 

Three anti-freesheet bills 
so far (p. 4-5) 

Spanish free dailies 
article (p. 8) 

 
 

15 years of free dailies 
 

he history of free dailies certainly shows rise and 
fall. A slow start in the first four years was followed 
by a permanent growth in the next 10 years. In 
2008 there were 266 free papers published in 60 

countries with a total average circulation of 42 million. In 
2009 and 2010 the number of countries dropped to 55, 
while the number of papers is less than 200 in August 
2010. Circulation is now 35 million. 
 
The largest drop in circulation and number of titles was in 
Europe. In 2007 there were 140 papers with a circulation 
of 27 million, in 2010 this is down to 87 papers with a 
circulation of 19.3 million. 
 
Does this mean the business model of free newspapers 
coming to an end? Probably not. In Latin America and 
Asia there is no sign of decline. In Europe the market was 
so competitive that closures were inevitable. What 
remains is a situation with fewer titles per market (3.6 per 
country), which is a healthier model than in 2007 and 
2008 (4.7 per country).  
 
As these numbers include local models, the actual 
competition is much lower of course. Spain, for instance, 
still has 15 titles but on a national level only three titles 
compete; in some areas with a local paper. In the US 
there are almost 40 titles, but there is only competition in 
New York, Washington, Palo Alto, Aspen, and Vail. 
 

 
 
A note on method: 
- Circulation is ‘average’, papers that are not published 

during the whole year (new entries and closed down 
papers) are only counted for the period they were 
published.  

- Titles is the total number of titles published that year, 
including new and closed down titles. 

- Countries indicate the number of countries with free 
newspapers during any moment of that year. 

 
The worst in terms of closures, seems to be behind us. In 
2007 30 titles (52 editions) closed down, a year later 33 

free dailies closed (77 editions) while in 2009 no less than 
42 titles (97 editions) were terminated. In the first 8 
months of 2010, however, only 3 titles (4 editions) were 
closed. 
 

 
 

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer is devoted to worldwide 
developments. In the table average and end of year 
circulation, the number of free dailies published in each 
year and the countries with free dailies are listed.  
 
In ‘end of year’ circulation only free dailies that are 
published at the end of December are taken into account 
– closed down papers are not included while papers 
launched during that particular year count in full. In years 
with more closures than launches the average circulation 
is higher than the end of year circulation. 
 
Circulation (x 1000), titles & countries worldwide 

 Countries Titles 
Average 

circulation 
End of year 

circulation 

1995 2 2 231 231 

1996 2 2 249 249 
1997 4 4 403 558 
1998 6 8 737 918 
1999 13 31 2.005 2.891 
2000 24 65 5.856 7.568 

2001 29 84 8.973 10.045 
2002 32 87 11.674 12.567 
2003 32 103 14.286 15.227 
2004 37 129 16.803 18.188 
2005 43 167 22.323 24.852 
2006 51 238 32.714 36.360 

2007 56 264 39.807 41.855 
2008 60 266 42.136 42.024 
2009 59 244 37.171 34.897 
2010 55 196 35.252 35.118 
    
The 2010 data are from August 2010. As three titles 
closed down this year, the actual number of titles is 193. 
The number of countries is actually 54 in August 2010 as 
South Africa lost its only free paper this year.  
 

T 



FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 2 of 8 

LAUNCHES 
 
Fourth Metro Brazil edition 

Metro Brazil launched a new 
edition in Campinas, a city of 
approximately two million 
people, located 90 kilometers 
from Sao Paulo. The new 
edition has an circulation of 
30,000 daily copies. 
 
In 2007 Metro launched in 
Sao Paolo, in 2009 editions 
for the ABC area (Greater 
São Paulo: Santo André, São 
Bernardo do Campo, São 
Caetano do Sul) and Santos 
were added. The Brazil Metro 

is majority (70%) owned by the Bandeirantes group. 
Metro’s total circulation in Brazil now amounts to 240,000 
daily copies. 
 
Publisport Mexico 
Metro International announced that Publimetro, their 
Mexican edition, launched the semi-weekly free sports 
newspaper Publisport in Mexico City.  
 
Publisport will have a circulation of 40,000 copies and will 
be hand delivered Monday and Friday. (MarketWire) 
 

PLANS 
 
Bolloré’s expansion plans 
The French ‘Direct Plus’ group of free newspapers, in 
which the Bolloré group has an important stake, will 
expand its circulation from 740,000 to 850,000. After this 
expansion the brand will be the free paper with the 
highest circulation in France, surpassing market leader 20 
Minutes (765,000) and Metro (640,000). 
 
Bolloré is also thinking about launching editions in some 
cities like Rennes, Clermont-Ferrand, Grenoble, Nancy 
and Saint-Etienne. (Les Echos) 
 
In terms of readership, however, the Direct Plus papers 
are still lagging behind. In the last survey there were 1.7 
million readers for the titles, against 2.7 million for 20 
Minutes and 2.5 million for Metro. 
 
Free Independent? 
After converting the London Evening Standard to a free 
model, Independent chairman Evgeny Lebedev, son of 
owner Alexander Lebedev, thinks of doing the same with 
the recently acquired Independent. 
 
Lebedev told the Financial Times “we will have to do 
something. The Independent can’t stay in its present form 
because it will continue losing money.” (EditorsWeblog) 
 

OBITUARIES 
 
El Nuveo Siglio online only 
Free daily El Nuveo Siglio, published in Guadalajara 
(México), was recently closed down. It remains, however, 
as a news website. The title was founded in 2000 as a 
weekly paper; in 2004 it moved to a daily publication, also 
published on weekend days. 
 

El Diario de Caracas 
Already in September 2009, free El Diario de Caracas 
(Venezuela) closed down. El Diario de Caracas started in 
1979 as a paid tabloid paper. In 1995 it was closed down 
after a financial crisis. In 2005 Consorcio TP brought the 
paper back to life as a free daily. 
 
The paper had a circulation of 50,000 and was published 
seven days a week. Two free dailies remain in Venezuela: 
Primera Hora by paid paper El Nacional and Cuidad CCS, 
a government sponsored free daily. 
 
Political and business issues seem to be behind the 
closure. Some information is on the noticias candela blog, 
where it is suggested that the people behind El Diario de 
Caracas had dealings with FARC (Colombia) and 
Sendero Luminoso (Peru). This information, however, is 
not substantiated with other material. 
 
Global Noticias 
Free Portuguese paper Global Noticias (Controlinveste) 
printed its last edition on 30 June. It was launched in 
September 2007 in Lisbon, in 2008 a Porto edition 
started. In 2009 the paper distributed 100,000 copies. 
 
Controlinveste will also close down paid paper 24 Horas; 
Diario de Notícias, Jornal de Notícias and O Jogo (sports) 
will continue. (Publicitas) 
 
The number of free dailies in Lisbon is now down to three, 
two general papers: Destak and Metro, both owned by 
Cofina, and the free business daily OJE. In 2007 also free 
sports daily Diário Desportivo and free ‘quality paper’ 
Meia Hora were published. Circulation then was around 
650,000 – it is down to 280,000 now. 
 
The Times (SA) converts to paid 
Free South African daily The Times is converted to a paid 
daily. The paper will be sold for R2 (€0.20), which is still 
less than the price of for instance the Citizen. This paper 
dropped its price from R4.5 to R3 in the South-African 
newspaper price war. (Africa.com, Roy Greenslade) 
 
The Times started in June 2007 as a free daily spin-off 
from the paid Sunday Times by Johnnic Communications 
(later in 2007 renamed as Avusa Media). Subscribers to 
the Sunday edition got the daily for free. Initial circulation 
was 120,000. 
 
The Citizen (Caxton) started their own free newspaper 
Citizen Metro also in 2007, but this publication apparently 
closed down in 2008 or 2009. 
 

CIRCULATION 
 
Top 10 free newspapers 
The 10 frees with the highest circulation in 2009 were: 

1. Metro (UK):   1,334,000 
2. Beijing Daily Messenger:  1,000,000* 
3. Leggo (Italy):     963,000 
4. City (Italy):     779,000 
5. Headline Daily Hong Kong:    740,000 
6. Metro Canada:      733,000 
7. 20 Minutes France:     710,000 
8. 20 Minuten Swiss:    701,000 
9. Metro Korea:     700,000 
10. 20 Minutos Spain:     687,000 

* I doubt the reliability of the data of the Beijing Daily 
Messenger, my sources mention one million, but others 
claim that it is between 180,000 and 250,000. In that case 
the France Direct-Plus Group with 650,000 copies in 2009 
is 10th. 



FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 3 of 8 

Dutch frees cut circulation in 2010 
All three Dutch national free newspapers have cut their 
circulation in Q1 of this year compared to the same period 
in the previous year. Market leader Metro went from 
530,000 (Q1 2009) to 518,000 copies in 2010. Average 
circulation in 2009 was 505,000. 
 
Second paper Spits distributed 424,000 copies in Q1 
2010 against 460,000 in Q1 2009; average circulation in 
2009 was 416,000. De Pers distributed 308,000 copies in 
Q1 2009, and is down to 216,000 copies now. In 2009 the 
average circulation was 221,000. 
 

READERSHIP 
 
Israel Today beats Yediot  
Free daily Israel Today 
(Yisrael Hayom) had a reach 
of 35.2% in the first six 
months of 2010, surpassing 
paid market leader Yediot 
Acharonot that had a 34.9%, 
reach in this period.  
 
Yediot Acharonot was the 
best read paper in Israel for 
the last 30 years. Paid paper 
Maariv is third with a reach of 
12.5%, while Haaretz is 
fourth and reaches 6.4% of 
the readers. (Israel National 
News) 
 
Less readers for Spanish frees 
The three national free dailies in Spain lost some readers 
according to the last AIMC research when the period April 
2009 – March 2010 is compared with February – 
November 2009. The periods, however, are partly 
overlapping. 
 
20 Minutos (2,353,000 daily readers) is again the second 
paper in Spain after sports paper Marca, Qué! is 4th (after 
El País) and ADN is 5th. The readership of Qué! dropped 
from 1,698,000 to 1,563,000), ADN went down from 
1,381,000 to 1,341,000. 
 
žurnal24 increases readership 
Slovenian free daily žurnal24 is the second best-read 
newspaper in the country with 259,000 daily readers as it 
was in 2008 (212,000 readers). The title by Austrian 
publisher Styria, however, is closing in on market leader 
Slovenske novice (318,000 readers in 2009 against 
350,000 in 2008). 
 
All paid papers lost readers in the last year according to 
the 2009 NRB survey data. The weekend edition Zurnal is 
the best read in its category with 357,000 readers. 
Internet portal zurnal24.si attracts 340,000 monthly 
unique visitors. 
 

ADVERTISING 
 
Vienna sponsors newspapers 
The Vienna city council is spending around €15m a year 
on advertising in three Austrian newspapers. Austrian 
paid market leader Kronen Zeitung is getting most from 
the city, but other paid papers lag behind free newspaper 
Heute and paid/free paper Österreich.  
 
Österreich has 313,000 readers in Vienna, Kronen 
Zeitung is leading with 536,000 readers while Heute has 

512,000 readers. In January and February – weak months 
for advertising – Kronen received €730,000, Heute 
€690,000 and Österreich €440,000. 
 
Vienna is ruled by socialist party SPÖ, total PR budget of 
the city councils “Presse- und Informationsdienst” is €47 
million. Estimates from other parties is that the total 
budget of the city is actually at least twice as high 
because also power plants, public transport and housing 
projects owned by the city spend millions on advertising. 
 
According to an article on the website of Austrian 
magazine Profil the city council gets in return a very 
positive journalistic approach. The Vienna opposition 
does not hesitate to call it propaganda at the expense of 
taxpayers. 
 
Le Matin profits from closure 
After free daily Le Matin Bleu merged with competitor 20 
Minutes in the French speaking part of Switzerland, the 
paid paper Le Matin saw the number of ads increase. 
 
In the beginning also 20 Minutes profited from the closure, 
but as the paper increased its rates in 2010, advertising 
dropped. The high price of the ads in 20 Minutes also 
made some advertisers move over to the paid title. A third 
reason for the increased ad revenue of Le Matin is that 
the paper now sells its own ads, instead of selling through 
Publicitas. (Persoenlich) 
 
INMA Award for Metro Poland 
The Polish Metro (by Agora) received an INMA (News 
Media Marketing Association) award for their one-time 
German language Berlin edition. The first prize was 
awarded in the “Marketing Solutions for Advertising 
Clients” category. The goal of the issue, published in 
September 2009, was to acquaint Germans with Polish 
culture and most interesting tourist spots and encourage 
them to visit Poland more often. 
 
Metro Canada campaign in October 
Metro Canada will launch an 8-week nationwide brand 
awareness campaign in October. The campaign will have 
a budget of Can $ 2.9 million (€2.2 million). The paper is 
read by 1.3 million Canadians on a daily basis, according 
to NADbank 2009 statistics. (MarketingMag) 
 
The paper celebrated its tenth anniversary in June; it was 
launched in Toronto on June 29, 2000. There are now 
seven editions with a total circulation of 800,000. 
 
Metro Holland Saturday edition 
Usually Metro Holland only publishes on weekdays (and 
in ‘green’), but as Holland played Spain in the Worldcup 
finals, the paper distributed a special (orange) Saturday 
edition with a circulation of 400,000. Front and back 
pages were sponsored by mobile telecom provider Lyca. 
Also Heineken, ING bank, Clinique and the Duisenberg 
School of Finance had a page of ‘orange’ advertising. 
 
Metro NY with Queens edition 
Metro New York launched a 40,000-circulation edition on 
Thursdays for Queens. Local advertisers can have an ad 
in Metro at lower rates. Metro is operated as a franchise 
in the USA. (Free-daily.com) 
 
t.o.night billboard 
Toronto free evening newspaper t.o.night started an 
advertising campaign on radio, TV and billboards. The TV 
ads and billboards can be viewed on the t.o.night website.  
 



FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 4 of 8 

Metro UK ITV partnership 
Metro UK (Associated Newspapers) distributed an 8-page 
glossy gatefold in 200,000 copies of its London edition. 
The issue promoted the new ITV1 HD Channel. 50,000 
copies of the glossy gatefold were inserted from 19 to 22 
April at different London stations. (Marketing Week) 
 

ONLINE 
 
Examiner.com redesign 
The website Examiner.com, part of the Examiner brand 
that also operates free daily newspapers in San Francisco 
and Washington, will go through a major redesign soon. 
The website will also use a new Content Management 
System (Drupal 7) and is currently training its Examiners 
according to an article on ‘Content Farms’ in MediaShift. 
 
The site attracts more than 13 million people in the U.S. 
monthly. Every month 90,000 pieces of content are 
published. Examiner.com is available in 238 cities with 
more than 42,000 Examiners who cover local affairs. 
 
City Mobile 
Italian free daily City (RCS Mediagroup) introduced a 
mobile version. The news of the day – sport, arts, Italian 
and international politics – is displayed, plus a section 
about “what’s going on” in your city (City has nine local 
editions). 
 
There is also the City Community, with opportunities to 
interact with other readers, play and win tickets with the 
CityPass. The ‘app’ can be downloaded from the Nokia 
Ovistore or from the City website for other platforms. 
 
To celebrate the mobile version City will update news 
content also during the summer, for the first time since its 
launch in 2001. Normally the paper – like most Italian free 
dailies – closes down during the summer months. 
 
Weekly video on City AM website 
London free financial newspaper City AM launched a 
weekly video by financial journalist Allister Heath on April 
30. The video is sponsored for the first 12 weeks by 
online trading services provider forex.com. (MediaWeek) 
 
Tamedia combines online brands 
Swiss publisher Tamedia, publisher of paid newspapers 
and free daily 20 Minuten will combine the ad-sales for its 
three online portals 20minuten.ch, Newsnetz and 
search.ch. The joint market of the three brands consists of 
2.1 million unique monthly users. Booking ads on the 
separate websites will also be possible. The reach of the 
new Power-Pool will be around 60%. 
 
Currently the joint Super-Pool is market leader with 2.8 
million unique users and 80% of the market. The Tamedia 
titles were included in this combination, but the 
cooperation was terminated in July. (Persoenlich) 
 
NowPublic sacks staff 
Citizen journalism network NowPublic – acquired in 2009 
for $25 million by free newspaper / local news network 
Examiner.com, laid off several of its dozen staff members. 
NowPublic’s founder Leonard Brody told PaidContent, 
however, that NowPublic is “absolutely not closed”. The 
lay-offs would be the result of duplications. 
 

LEGISLATION 
 
Italian free papers join strike 
Italian free newspapers Metro, Leggo, City, E Polis and 
DNews all joined the strike against the plans of 
Berlusconi’s government to restrict reporting based on 
material gained from police wiretaps. The government 
says the wiretap law is needed to protect the privacy of 
individuals from arbitrary investigation but critics say it will 
hamper both the fight against organized crime and press 
reporting on corruption. 
 
The bill can ban newspapers from using transcripts until 
preliminary investigations are complete, something which 
can take years. FNSI, the main Italian journalists’ union, 
said the legislation would “severely limit the right of 
citizens to know how judicial investigations are 
proceeding, imposing serious limitations on the free 
circulation of information.” 
 
Among the few papers on newsstands were “Il Giornale”, 
owned by the prime minister’s brother, and “Libero”, a 
pro-Berlusconi daily which said that “the true obstacles to 
justice are uncontrolled wiretaps.” (RNW) 
 
Metro UK sues Metr0 
Associated Newspapers, the publisher of Metro UK has 
taken legal action against the distributors of the fake 
Metro that was handed out in London Friday July 2. The 
fake issue carried headlines like “Gordon Brown to be 
deported to Scotland”, “Two days of actions against 
Racist Press” and ”Myth-Busting the Media”. 
 
According to Indymedia UK “Metro has obtained a High 
Court injunction against all persons responsible for the 
publication and/or distribution” of the fake issue, but as 
the distributors are unknown, “the injunction seems to 
have been served upon the wrong people”. 
 
The fake Metro – called Metr0 (with a zero instead of the 
o) – is linked to a group that also set up a PressAction 
blog last month; the article on Indymedia is similar to that 
on PressAction. 
 
Indymedia/PressAction:  

The owners of Metro, Associated Newspapers 
Limited, claim this is an infringement of the company’s 
trademark copyrights, while campaigners argue the 
company directors “do not have a sense of humour” 
and have “gone too far in suppressing free speech to 
protect their commercial interests. 

 
A spokesperson for PressAction said: 

It is very likely that whoever did the spoof was 
inspired by our callout and wanted to use our name 
and register the domain with a common address, 
such as LARC’s, to protect their anonymity. To argue 
that LARC is ‘clearly involved with the two days of 
action’, as the Metro solicitors did in court, is just a 
desperate search for a scapegoat that is guilty by 
association. 

 
The injunction order and other material is available on 
Indymedia. 
 
Distributing fake free papers is not new, a fake activist 
version of free daily 20 Minuten in Switzerland appeared 
when the World Economic Forum gathered in 
Switzerland, while the French labour union published a 
fake Direct Matin issue during a strike. The New York 
Times and de Volkskrant (Netherlands) were also 
published earlier as free activist papers. 
 



FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 5 of 8 

Israeli anti-freesheet bills 
Israel Today owner Sheldon Adelson (casino magnate, 
the “richest Jew in the world”), flew to Israel to protect the 
right of his free daily to be published. A bill proposal was 
voted on in the ministerial legislative committee in June. 
The proposal, by Knesset member Marina Solodkin 
(Kadima party), suggested that newspapers should only 
be allowed one year to publish for free. 
 
In Israel it is clear that the bill was aimed at Israel Today, 
which is considered to be very close to Prime Minister 
Netanyahu. Meanwhile, Israel Today has increased its 
print run from 255,000 to 300,000 copies.  
 
The Israeli parliament, however, will not vote on the bill. 
The legislative committee rejected the proposed bill. Only 
half of the committee members voted against the bill, but 
as seven members were absent or did not vote, there still 
was a majority against the proposal. 
 
After two free anti-freesheet bills are rejected, one on 
restricting free distribution to one year and one to restrict 
foreign ownership, the next move is examining ‘tycoon’ 
power in newspapers, which seems to be directed at 
Israel Today paper as well. According to Globes: 

The Knesset Finance Committee will be asked to 
examine the involvement of US business Sheldon 
Adelson, an associate of Prime Minister Benjamin 
Netanyahu and publisher of “Israel Today”, in the 
Israeli media market. The decision comes after the 
committee decided to move forward on a private 
members bill by MK Haim Oron (Meretz), which calls 
for government intervention to dilute the concentration 
of tycoons’ holdings, and to establish a public 
committee to examine concentration in the economy. 

 
PEOPLE 

 
Cipriani’s leave DNews 
Antonio and Gianni Cipriani, founders of Italian free daily 
DNews, left the paper. According to Italian sources (Iris 
Press, Il Salvagente), publisher Mario Farina wanted to 
get rid of the brothers because they advocated a more 
critical style of journalism. 
 
In 2004, the Cipriani brothers were involved in the launch 
of another free daily: E Polis, but left after quarrels with 
the new management and started DNews in 2008. DNews 
has editions in Rome, Milan, Bergamo and Verona, and 
prints around 500,000 copies daily. 
 
New Board Directors for Metro 
Metro International proposed the election of Michelle 
Guthrie and Patrick Ståhle as new Board Directors at the 
Annual General Meeting on 27 May. 
 
Michelle Guthrie is Chairman of Plan International Hong 
Kong, a global aid agency working on behalf of children in 
developing countries. She was Managing Director and 
Senior Adviser of Providence Equity Partners, the world’s 
leading private equity firm focused on media, 
entertainment, communications and technology from 2007 
to 2010. Mrs. Guthrie began her career at STAR, a media 
and entertainment company in Asia wholly owned by 
News Corporation, finally as CEO from 2003 to 2007. 
 
Patrick Ståhle is a Board Director of Charm 
Communication Ltd, a TV advertising service provider in 
China and one of the biggest brokers to China Central TV. 
Mr. Ståhle works part-time with Aegis Media Global 
Solutions which involves oversight of global strategy, 
product development and work within Aegis’ Executive 
Committee. He was until 1 April 2010 the Singapore 

based Chairman and CEO for Aegis Media APAC, part of 
the media and market research network Aegis Plc, listed 
on the London Stock Exchange. 
Cristina Stenbeck, Chairman of the Nomination 
Committee linked the proposals to the Asia-strategy of 
Metro: 

Their individual media backgrounds and geographic 
focus on Asia during the course of their careers will 
provide valuable insight to the key strategic growth 
areas for Metro, both in terms of product development 
and geographic footprint. 

 
Changes at Swiss 20 Minutes 
Editor Tristan Cerf will move from free daily 20 Minutes 
(published in the western French part of Switzerland) to 
paid Sunday paper Le Matin Dimanche. Cerf was formerly 
editor of free daily Matin Bleu but became editor on 20 
Minutes in 2009 after the publishers of the free dailies 
decided to merge the titles. Also 20 Minutes director 
Joseph Crisci stepped down.  
 
Philippe Favre will be the successor as editor of 20 
Minutes. Favre was editor before the merger with Le 
Matin Bleu in 2009. (Persoenlich) 

 
PUBLISHERS 

 
Heute & Krone fasten family ties 
After the death of 50% Kronen Zeitung owner Hans 
Dichand (at the age of 89, 16 June 2010) his son 
Christoph is taking over as publisher of the best read 
paper in Austria. German publisher WAZ – owning the 
other 50% – reluctantly agreed. 
 
WAZ and Dichand have been quarreling over the paper 
since decades. A planned sale of the WAZ shares to 
Dichand did not succeed – the new publisher will probably 
make a new bid in the near future. 
 
One of the disputed areas between the Dichand family 
and WAZ was publishing a free daily. In 2001 they jointly 
launched U-Express in Vienna. After three years the 
paper was closed, much against Dichand wishes. Within 
half a year an independent company launched free daily 
Heute. It was rumored that Dichand actually was behind 
the launch, also because his daughter-in-law Eva became 
publisher. (The Dichand family cannot participate in any 
other newspaper without the consent of WAZ.) 
 
Eva Dichand is still publisher of Heute, and now her 
husband is publisher of Kronen Zeitung, which is leading 
to an even closer relationship. 
 
Metro on track towards profitability 
Swedish media website Resume reported on the interview 
Per Mikael Jensen did after the presentations of the Q1 
2010 results. Although Jensen did not want to make 
predictions he said that a SEK 50 million (€5m) profit for 
the company “would not be unrealistic”. 
 
Jensen was very pleased with the results for Canada, 
Brazil, Hong Kong and Sweden. Also the Russian editions 
were profitable in Q1. In Russia there are plans for 
expansion. Denmark and the Netherlands, however, 
“must do better” in Q2 2010 according to the CEO. 
 
The digital operations still lose money: SEK 20m (€2m) on 
a full year basis, although the company is launching a 
new online strategy with Sweden and Denmark already 
showing a small profit. 
 
More advertising revenues and cost cuts were 
responsible for the improved results for 2010 Q1. Metro 



FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 6 of 8 

expects a 5% rise in advertising revenue in 2010 
compared to the previous year. Selling unprofitable 
operations and reducing the workforce with 200 people 
cut costs. 
 
With profits again for Q2 2010 and without the burden of 
another loss-making edition (Greece), Metro indeed 
seems to be heading to profitability in 2010, provided the 
second half of the year will not bring any unpleasant 
surprises. Earlier Metro divested the Italian and 
Portuguese editions. 
 
The results for Q2 2010 showed a small net profit 
(€476,000) compared to a loss in Q2 2009. For first six 
months of 2010 Metro still showed a loss (€5.3m). This 
loss, however, was much lower than in 2009. 
 
Results for Sweden (€3.3m EBIT profit in Q2) and Hong 
Kong were very good, while also Brazil and Mexico 
performed very well. Also Denmark, the Netherlands, 
Russia, Hungary and Chile showed a profit. The French 
edition reported a loss in Q2 2010. 
 
Per Mikael Jensen: 

Metro is on good track to full year EBIT profits. A 
more positive outlook in advertising markets allows us 
to re-confirm this message with greater confidence. 
Q3 is traditionally the weakest quarter for Metro, 
whereas Q4 is the strongest. The 2010 results will 
therefore to a great extent be determined in Q4. 

 
In terms of readership, Russia, Canada, Hungary, the 
Czech Republic and particularly Brazil (+95%) performed 
positively. In most cases circulation was also higher in 
these markets. 
 
Metro majority shareholder Mexico 
Metro International will acquire minimal 15% of the total 
equity of Publimetro Mexico from Inmobiliaria Torraco, 
S.A. Torraco Investments now holds 23.54% of the 
company, valued at US$ 5.15m (€4m).  
 
Based on the current agreement, the third partner of 
Publimetro Mexico, MX Shares, has pre-emptive rights to 
acquire the remaining 8.54% of Torraco Investments, or 
else Metro will acquire the full 23.54%. Metro now 
controls 49% of the shares, meaning it will be a majority 
shareholder once the deal is closed. 
 
Publimetro Mexico recorded sales of €7.8 million in 2009, 
with high growth rates (50% in Q1) expected to continue 
in the coming years. The operation showed profitability in 
its second year after launch in 2007 with EBIT margins 
between 15-20%. The paper distributes 180,000 daily 
copies in Mexico City and Monterrey. 
 
Wegener distributing Spits in 2011 
Three Dutch newspaper publishers, Telegraaf Media 
Group, Wegener (part of Mecom) and NDC, will join 
efforts to distribute newspapers together in those parts of 
the country where Wegener and NDC distribute local 
newspapers. This includes all Dutch provinces except the 
Western part (North and South Holland) and Limburg. As 
subscription is the dominant distribution model in the 
Netherlands (90% of the total circulation), cutting costs is 
the main goal of the operation. 
 
Also free daily Spits, part of Telegraaf Media Group, will 
be distributed by the joint venture. As Wegener is doing 
most of the distribution, this company will now distribute 
two free dailies, as it also takes care of the distribution of 
De Pers, the third free daily in the country (after Metro 
and Spits). In December the new distribution model will 
start, and in 2011 it is expected to be fully operational. 

Ringier Axel Springer operational 
The Ringier and Axel Springer Eastern Europe joint 
venture “Ringier Axel Springer Media AG” became 
operational 1 July 2010. The Eastern European 
operations of both companies are part of the company. 
Free Serbian daily 24 Sata is one of the titles involved. 
 
Antitrust authorities in Poland, Serbia, Slovakia, Czech 
Republic, Switzerland, Germany and Austria have 
approved the merger. The decision in Hungary is still 
pending.  
 
20 Minutes / Minutos 
According to the Q1 2010 report of Norwegian media 
group Schibsted, free daily newspaper 20 Minutes in 
France showed a 12% growth in operating revenues. The 
paper, however, still lost money in Q1 as it showed an 
operating margin (EBITA) of -7% (-€0.9m) (-18% in Q1 
2009). 
 
There was a 15% decline in operating revenues for 20 
Minutos Spain while the operating margin (EBITA) was -
13% (-€0.8m) (-26% in Q1 2009). Also both online 
versions lost money in Q1 2009 – in both cases the loses 
were less than in the same quarter of 2009. 
 
The combined losses (EBITA) of the Schibsted free 
dailies in Spain (20 Minutos) and France (20 Minutes) 
amounted to €2.7 million in 2009. The French operation 
made a small profit of €0.9m while there was a total loss 
in Spain of €3.6m according to the annual report. 
 
The results, however, were better than in 2008 when the 
total loss was €5m. The publisher is positive about the 
results because at the end of 2009 and the beginning of 
2010 results improved in both markets. 
 
Revenues (± €50m) and profit in France (Schibsted holds 
50% of the French operation) were almost the same in 
2008 and 2009 although the number of employees 
decreased from 192 to 175. 
 
In Spain were Schibsted bought the 20% share of Zeta in 
2009, revenues declined sharply from €37 to €28. The 
number of employees went down from 241 to 188. The 
free newspapers in Lithuania (15 Min) and Estonia 
(Linnaleht) went non-daily in 2009. 
 
Mladá fronta’s free weekly 
In April 2009 Czech publisher Mladá fronta launched ‘7′ 
Sedmička, a free weekly newspaper, in more than 40 
markets across the Czech Republic. This followed the 
launch in 2007 of the free economic daily newspaper E15. 
 
The weekly is published in 29 editions with a circulation of 
700,000. The paper is distributed through 2000 special “7” 
stands. Page count is usually 48 pages, but sometimes 
up to 64 pages when carrying special commercial 
supplements. The format is just larger than A4. 
 
During 2010 the paper will also be implementing the latest 
on line self serve advertising creation and ordering 
system from Wave2 in the UK. They will be the first 
publisher in this part of Europe to offer such a solution. 

 
TITLES 

 
Belgian Metro takes summer break 
Metro Belgium is only published on Tuesdays and Fridays 
during July and August. Free papers in the South of 
Europe, but also in Sweden and Denmark stop during the 
summer or are only distributed once a week or even less. 



FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 7 of 8 

 
Metro Belgium distributed a special Summerevent 
magazine in June. Circulation of the glossy was 290,000. 
In the magazine are articles on a number of rock and 
music festivals in Belgium, with some interviews of 
performing artists as well. Additional there are articles on 
Belgian beer and camping. 
 
On April 22 it issued a special green edition with extra 
attention for the environment. Articles devoted to the 
theme were branded with a green maple leaf logo. There 
were articles on waste, green cars, green investments, 
eco tourism, biking and healthy food. Also advertisers 
(Tridos Bank, Volkswagen, solar energy, soya food) 
linked to environmental issues in their ads. 
 
Evening Standard 
The Evening Standard broke even for the first time in the 
last week of June. The paper made £1.1 million in ad 
revenue while it claims the cost of running the paper also 
amounts to £1.1 million. In January the paper was 
acquired by Alexander Lebedev and turned into a free 
publication. 
 
In 2012 the paper expects to be profitable for the first full 
year. The paper is also planning to increase circulation 
from 600,000 to 750,000. 
 
In the nine months up to October 2009 the paper lost £18 
million. This does not include £9.9m (€12m) of 
exceptional restructuring costs including redundancies 
and moving from a paid-for title to a free daily.  
 
According to the Guardian it also emerges that Lebedev 
paid £6.7 million to acquire the title, not the oft-quoted 
nominal £1, and that they kept the paper afloat by 
providing a loan. DMGT (Associated Newspapers), which 
retained a 24.9% holding in the Standard, also loaned 
money. 
 
Metro Greece sold 
Metro International sold Metro Greece, founded in 2000, 
to Voisins Limited. In the beginning of this year Metro 
CEO Per Mikael Jensen already said that the Greek 
edition would be divested if results did not improve. In the 
current economic situation in Greece, chances for 
improvement are minimal. 
 
The transaction will result in a one-off cost for Metro of 
approximately €1.8 million, of which €0.2 million is the 
expected cash expense, according to the Metro press 
release. Voisins Limited – a company registered in 
Plymouth, UK – will continue the operation as a franchise. 
Metro has a circulation of around 110,000 in Athens; in 
Thessaloniki it operates a weekend edition.  
 
There is still ‘free’ competition from free dailies City Press 
and Metropolis in Greece. 
 
The sale ends Metro’s South European adventure (except 
for franchises and partnerships). After Italy and Portugal it 
is the third South European Metro sold; the Spanish and 
Croatian (franchise) editions were closed down. 
 
Profits again for Metro UK 
Even in the recession year 2009, Metro UK (Associated 
Newspapers) made a profit according to an article in the 
Financial Times. This is the 7th year of profits for Metro, 
after three loss making startup years. 
 
In 2009 the paper got rid of two competitors, London Lite 
(Associated Newspapers) and thelondonpaper (News 
Corp). It now competes in the free market with the 
Evening Standard, a paper that only recently went free. 

Metro distributes 1.3 million copies in ten different editions 
in the UK. More than half of it is distributed in London. 
 
Queuing up for ADN Bogotá 
Picking up a free newspaper in the Colombian capital 
Bogotá is not easy. You have to line up in a queue to get 
one; which is what I did at one of the major bus stations in 
the city. Distributors of ADN, the only Bogota free daily, 
are protected from the sun by big yellow umbrellas and 
hand out hundreds of copies per hour. 
 
ADN is the Colombian version of the Spanish ADN, 
launched by the Planeta group in 2006 in more than a 
dozen Spanish markets. 
 
The Colombian edition is published by newspaper El 
Tiempo, part of Editoral Planeta Colombia. The paper 
started in September 2008 with editions for Bogotá, 
Medellín, Barranquilla and Cali. Joint circulation is around 
300,000. 
 
New look for Lyon Plus 
French free daily Lyon Plus introduced a new design. The 
masthead is in darker red, had rounded corners and a 
bold typeface of the ‘Plus’ brand. Also inside pages have 
been redesigned.  
 
The paper was launched in March 2004, by the Groupe 
Est Républicain (Le Progrès) to compete with Metro and 
20 Minutes. 
 
In 2007 the ‘Ville 
Plus’ group – also 
titles in Lille, 
Marseille, Bordeaux 
and Montpellier – 
got a boost when 
the Groupe Bolloré 
launched their 
Direct free daily in 
Paris.  
 
Editions for Nantes, 
Strasbourg, Nice 
and Toulouse were 
added by Bolloré. 
Lyon Plus 
distributes almost 
70,000 copies. Total 
circulation of all 
Direct-plus editions 
is 650,000. 
 
Four years Heute / Blick am Abend 
On May 15 2006, Swiss publisher Ringier launched 
‘Heute’, a free evening paper competing with the morning 
market leader 20 Minuten. Two years later, May 30 2008, 
the paper closed down. From the ashes rose Blick am 
Abend, a new more agressive format, and moreover, a 
paper using the name of Ringier’s flagship Blick, the 
leading paid (tabloid) paper in the country. 
 
Heute’s circulation was 235,000 in 2006; the circulation of 
Blick am Abend rose to 260,000 with extra editions in St. 
Gallen and Luzern (apart from Zurich, Berne and Basle). 
In terms of readership the growth was more spectacular, 
with Heute reaching never more than 290,000 readers, 
Blick am Abend increased readership to more than 
400,000 in the latest WMEF research. 
 
Celebrating the fourth anniversary, Persoenlich 
interviewed editor in chief Peter Röthlisberger who is 
happy about the development of readership, but not with 
the amount of advertising in the free evening paper: 



FDN Newsletter no. 56 – May / August 2010 – page 8 of 8 

“we’re not there yet”. Persoenlich calculated a 17% drop 
in advertising in Q1 2010 (94 pages of ads in three 
months, 1.5 per day) compared to the previous year. 
 
The integration between the paid paper, the Sunday 
paper and the websites, however, is working very well for 
Blick am Abend as it profits from the strong brand name. 
Both papers also profit from joint advertising deals. 
 
According to Röthlisberger, the circulation is now around 
350,000 (last official number was 225,000 – before the 
launch in St. Gallen and Luzern), with 2% not being 
picked up. Many papers, however, are picked up only the 
next day according to Persoenlich, when the paper is 
lying next to free morning paper 20 Minuten, the only 
competitor (in 2008 there were six free dailies competing). 
 
Subway contract Honk Kong Metro 
The contract between Metro Hong Kong and MTR 
Corporation (MTR) for distribution Metro in the public 
transportation system in Hong Kong has been renewed. 
The agreement will be effective from 1 October 2010 and 
is valid for a period of three years under similar terms as 
previously. 
 
The new contract continues to provide Metro Hong Kong 
the exclusive right to distribute along five MTR lines and 
selected stations along the East Rail Line and the Man On 
Shan Line, a total of 63 stations across the MTR network. 
 
The partnership between Metro and MTR dates back to 
2002, when Metro was launched as the first free daily 
newspaper in Hong Kong. (Metro Press release) 
 
Free issues of Dutch paid papers 
Normally, on Ascension Day, there are no newspapers 
published in the Netherlands as it is a holiday and all 
shops and businesses are closed. 
 
But as the news of the Tripoli plane crash dominated the 
media (more than 100 causalities, 70 of those from the 
Netherlands – only one boy survived), De Telegraaf 
published a 16-page tabloid that was available for free at 
major gas stations in the country. Also regional 
newspapers Noordhollands Dagblad and Haarlems 
Dagblad published free special issues. 
 
Score Media teams up with t.o.night 
The sports pages of free Toronto newspaper t.o.night, will 
be branded by the logo of the Score, owner of The Score 
Television Network, ScoreMobile, theScore.com and 
Hardcore Sports Radio. 
 
The pages will feature exclusive daily content from Score 
personalities including James Sharman, the creator and 
host of the popular ‘The Footy Show.’ Score on-air talent 
will be discussing their daily t.o.night columns on-air and 
with their fans through social media. 
 
City AM one day City PM 
London financial free daily City 
A.M. does not carry the A.M. 
title without reason. Normally it 
is distributed early in the 
morning in London’s financial 
district.  
 
But when complete UK 
election results were only 
available after the closing time 
of the morning edition on May 
7, a special afternoon issue 
was published, called City 

P.M. The paper makes no secret of its point of view when 
it called a possible lib-lab coalition ‘terrible’. IG Index – a 
spread betting provider – sponsored the issue. 
 
Mashable in Metro US 
Popular social media website Mashable is syndicating its 
content for the US edition of free daily Metro. The articles 
will run in the Thursday editions of Metro.  
 
Mashable started in July 2005, the site says it records 
more than 15 million monthly pageviews. Articles are 
shared by hundreds of readers on social networks, in 
particular on Twitter and Facebook. 
 

RESEARCH 
 
Article on Spanish free dailies 
In the 2010-2 issue of Infoamérica, I published an article 
on free papers, with some special attention on Spain. The 
article contains information on the development of the 
number of free dailies in Europe, increasing to 139 in 
2007 and dropping after that to 82 in 2010. 
 
The article (in Spanish: “De la competencia al monopolio; 
Los periodicos gratuitos despues de la crisis”) can be 
downloaded from the website of the magazine and from 
the resources page on newspaperinnovation.com. 
 

EVENTS 
 
London: 8-11 September  
I will present a paper about user-generated content at the 
RIPE conference on “Public Service Media After the 
Recession” in London. 
http://www.uta.fi/jour/ripe/ 
 
Hamburg: 12-15 October  
At the third European third European Communication 
Conference in Hamburg I will present papers on free 
newspaper developments together with colleagues from 
Sweden and Spain. 
http://www.ecrea.eu/news/article/id/92 
 
 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


