
FDN Newsletter no. 52 – December 2009 – page 1 of 5 

 
FDN NEWSLETTER NO. 52 – www.newspaperinnovation.com - 900 subscribers – December 2009 

 

Launches  Plans  Closures  10 years ago  Research  
Israel Today Weekend & 
Direct Stasbourg (p. 1) 

Metro Herald 
Ireland (p. 2) 

MEN (UK) & News 
(Switzerland) (p. 1-2) 

Cologne free 
newspaper war (p. 3) 

Swiss trust frees more 
than paid (p. 6) 

 
 

Free dailies in 2009  
he 33rd paper closing down in 2009 is the free 
version of the Manchester Evening News. Of these 
closures, 22 took place in Europe. In 2008 also 33 
titles closed down – but the 2009 score could be 

more, as some papers might not return in the new year. 
Also there were very few launches, which resulted in a 
substantial drop in circulation, particularly in Europe.  
 
Most important closures in Europe were: 
- Metro (Spain) 
- Compact Bucharest 
- Gaste Istanbul 
- CASH, Le Matin Bleu, News and .ch (Switzerland) 
- 24 Minuti (Italy) 
- 15min (Lithuaina, to 3 days a week) 
- thelondonpaper, London Lite, Record PM & MEN (UK) 
- Puls Kieva (Ukraine) 
- Novinite dnes (Bulgaria, went paid) 
- Meia Hora (Portugal 
- Handelsblatt am Abend, Süddeutsche Zeitung 

Primetime (Germany) 
 
Total circulation dropped with 12% from 43 million at the 
end of 2008 to 37 million now. The drop in Europe was 
18%, while in Asia and the America’s circulation went 
down with 3%. 
 

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer this month contains the number of 
countries of free dailies, from 1995 to January 2010. For 
the first time the number of countries dropped as India, 
Lithuania, the Ukraine and Germany lost their remaining 
free dailiies. Germany, however, will be back in 2010 as 
Springer will launch a free daily in cooperation with 
Lufthansa. 
 
World free dailies, countries  

 Europe Americas Asia/Aust./Afr. Total 

1995 2   2 

1996 2   2 

1997 4   4 

1998 6   6 

1999 10 3  13 

2000 14 6 4 24 

2001 17 7 5 29 

2002 16 8 8 32 

2003 16 8 8 32 

2004 19 8 10 37 

2005 24 9 10 43 

2006 29 10 12 51 

2007 31 10 15 56 

2008 33 10 17 60 

2009 33 10 17 60 

2010 30 10 16 56 

LAUNCHES 
 

Direct Strasbourg Plus 
Friday, December 18, the 6th edition of Vincent Bolloré’s 
free daily Direct Plus was launched in Strasbourg. The 
morning paper is distributed with a circulation of 30,000. 
Earlier Bolloré’s group launched evening paper Direct Soir 
in Paris (2006) and a morning edition in the capital a year 
later; in 2007 Direct Nantes was launched, in 2009 Direct 
Toulouse and Direct Nice. Total circulation of these titles 
is around 1.3 million. 
 

 
The Bolloré Direct Plus papers collaborate with free ‘Plus’ 
papers in Marseille, Lille, Lyon, Bordeaux and Montpellier. 
These titles have a joint circulation of 240,000. The 
Bolloré / Plus combination has the same circulation as 
Metro and 20 Minutes combined in the whole of France. 
Bolloré also owns free sports weekly Direct Sport and 
commercial TV channel Direct8. 
 
Free dailies 20 Minutes (26,000 copies) and Metro 
(15,000 copies) publish editions in Strasbourg since 2005. 
 
Israel Hayom weekend edition  
Israeli free paper Israel Hayom (Israel Today) launched a 
weekend edition on November 20. The weekend 
circulation started with 100,000 copies and increased this 
to 250,000, a part is distributed to home subscribers. The 
weekday edition of the paper has a circulation of 255,000. 
The weekend edition contains a political and a cultural 
magazine apart from the regular paper. Israel Hayom was 
founded in 2007, and is distributed nationally in Israel. 

T 



FDN Newsletter no. 52 – December 2009 – page 2 of 5 

PLANS 
 

Metro Herald to be launched in 2010  
In the beginning of 2010 the existing Irish free dailies 
Metro and Herald AM will launch in Dublin. The new 
paper will have a circulation of around 75,000 and will be 
published by DMGT Ireland (Irish Daily Mail, operating 
Metro in the UK), The Irish Times Ltd and Independent 
Newspapers (Irish Independent, Evening Herald). 
 

OBITUARIES 
 

MEN ends all -week free distribution  
The Manchester Evening News is limiting free distribution 
to only two days a week, and therefore is no longer a free 
daily newspaper. With less advertising revenues because 
of the recession, MEN limited free distribution in April 
2009 on Monday to Wednesday, and increasing free 
distribution on Thursday and Friday to almost 90,000. No 
free papers were distributed on Saturdays. From January 
2010 on, the free distribution on the first three days of the 
week will be stopped altogether according to PaidContent. 
 
The MEN started distributing a free ‘Lite’ edition in March 
2005, with a circulation of only 10,000. After little more 
than one year, in April 2006, the experiment was ended. 
Instead, MEN developed a paid/free model. In the city 
center, where the paper only sold a few thousand copies, 
distribution was free while in other areas the paper was 
paid. Free circulation increased from 50,000 in the first 
year to 80,000 in 2008. But at the same time, paid 
circulation dropped much more than expected. 
 
Owner Guardian Media Group has been talking about 
selling MEN (The Daily Telegraph, the Guardian). 
 
The end of  ‘NEWS’ 
Free Swiss daily NEWS (Tamedia) closed down today, 
exactly two years after the launch on December 5 2007. 
The paper was meant to protect the advertising market of 
Tamedia’s leading free daily 20 Minuten against free daily 
“.ch” that was launched in September 2007. In May 2009 
“.ch” closed down. One of the four NEWS editions closed 
already in December 2008 (also on December 5) while 
the Berne and Basle editions ended in August of this year.  
 
With the closure there are three free dailies left in 
Switzerland: 20 Minuten / Minutes with seven different 
editions in German and French language Switzerland 
(circulation 700,000), Blick am Abend with five editions 
(260,000 copies) and local Basle free daily Baslerstab. In 
2007 and 2008 free circulation in Switzerland was more 
than 2 million; now it is down to just over 1 million. 
 
The last years several other free papers closed down: 
* Tagblatt der Stadt Zürich, 1999-2003 
* Metropol (by Metro Interational), 2000-2002 
* Le Matin Bleu, 2005-2009 (merged with 20 Minutes) 
* Heute, 2006-2008, succeeded by Blick am Abend 
* CASH, 2005-2009 
* .ch, 2007-2009 

 
CIRCULATION 

 
RedEye increases circulation  
RedEye, the free daily by the Tribune Company (Chicago 
Tribune) plans to increase its circulation from 200,000 to 
250,000 a day on January 4. Distribution will also expand 
to campuses of about 30 colleges. (free-daily.com) 
 

The paper was launched as a free/paid product in 2002 
with a circulation of 80,000 in the first years. In 2005 it 
went all-free after competitor RedStreak (by Chicago Sun) 
closed down. In 2007 circulation was increased from 
150,000 to 200,000 while also a weekend edition was 
added. 
 
The Chicago Tribune itself is heavy in debt and has filed 
for bankruptcy protection in 2008. 

 
READERSHIP 

 
Poland  
Polish readership over the last four years reveals a rather 
persistent decline in readership for all newspapers 
according to data from Polish Readership Survey Ltd. / 
Millward Brown SMG/KRC. 
 
Fakt (Springer) is now leading before Gazeta Wyborcza 
(Agora), but both of them lost many readers over the last 
years. Fakt went from a reach of 18.9% to 14.3; Gazeta 
Wyborcza went from 19.7 to 14.1. Also Rzeczpospolita 
(from 5.3 to 4.0) and Springer’s Dziennik Polska (from 8.2 
to 2.8) saw a sharp decline in readership. 
 
Free daily Metro (Agora) lost readers (from 8.2 to 6.3), 
even after the closure of competitor Metropol in the 
beginning of 2007. 
 
20 Minutos loses top position  
After two years being the best-read newspaper in Spain, 
free daily 20 Minutos lost this position to sports paper 
Marca according to the latest AIMC/EGM data.  
 
In February – November 2009 20 Minutos had 2.4 million 
readers (against 2.9 in the same period in the previous 
year -18%). Marca increased readership with 8% to 2.8 
million. 
 
Third is paid paper El País (2.1 million readers, -6%). Also 
free dailies Qué! (1.7 million, -25%) and ADN (1.4 million, 
-23%) lost readers. (full graph on website, Dec. 14) 
 

 
 
This is the first decline in readership ever for free dailies. 
All of them, however, have cut circulation in 2009 as a 
result of the recession. 
 

ADVERTISING 
 
Google supports newspapers  
Google, often the target of paid newspapers because it is 
supposed to be ‘stealing’ online readers and making 
money with content of paid newspapers, advertised in 
free (and paid) newspapers in the UK and the 
Netherlands (and probably in many other countries as 
well) for their new Chrome browser. 
 
In January 2010 the campaign was repeated in the 
Netherlands. 
 



FDN Newsletter no. 52 – December 2009 – page 3 of 5 

ONLINE 
 
Springer fights free iPhone app  
German publisher Axel Springer is trying to ban the free 
iPhone news app by German public broadcaster ARD. It 
is an intolerable unfair competition according Springer 
who is offering paid iPhone app for its newspapers Bild, 
Die Welt and Berliner Zeitung. 
 
Also German magazine publishers have protested to the 
free public broadcasting news app. On tagesschau.de 
there is already a free mobile application for news from 
ARD available. (Kress) 
 
City AM & Interactive Investor  
London financial free daily City AM will cooperate closely 
with online financial services company Interactive Investor 
in the future. The companies will share financial news and 
data resources. 
 
Interactive Investor will manage and provide content for 
City AM’s website, which will be relaunched soon. The 
content will also be available through iii.co.uk. Both 
companies will also launch the City Awards 2010, to be 
sponsored by Saxo Bank. (The Guardian) 
 
How Examiner.com rises in Google  
US Magazine Time contained a interesting piece on why 
the blogging-network of US free daily The Examiner 
occupies prominent positions when news is searched in 
Google. On Thursday December 10, my search for Tiger 
Woods had Examiner.com mentioned as the sixth source 
in the second story and the second source in the fourth 
story. Not bad for bloggers that don’t do journalism. 
 
The network of more than 24,000 bloggers, called 
Examiners, apparently follow so many stories that Google 
sees those stories as recent updates (although they 
hardly contain any news). The Examiners get paid when 
there are enough page views (in which case the high 
Google position might be a big help). They also can 
receive training on writing. 
 

LEGISLATION  
 

Press freedomÉ only for IsraeliÕs  
The Israeli parliament, the Knesset, will be deciding on a 
bill that could threaten free daily Israel Today. The bill, if 
accepted, will restrict newspaper ownership to Israeli 
citizens, or to company’s majority owned by Israeli’s.  
 
Israel Today, however, is owned by American billionaire 
Sheldon Adelson, who seldom visits Israel, although his 
interest (and investments) in the country are impressive. 
Adelson has contributed to many philanthropic operations 
involving Jewish Americans and Israel and was an active 
supported of former president Bush and the war in Iraq. 
 
His interest in Israeli politics, however, has led to the 
proposed legislation. In 2006 Adelson invested in Israeli, 
a free newspaper, but ended suing his fellow investor 
after a disagreement over control over the newspaper and 
further investments. Therefore he founded his own free 
daily Israel Today in 2007 – soon after this launch Israeli 
closed down. In 2007 Adelson also tried to gain control 
over paid paper Maariv. Israel Today is now the second 
paper in the country after paid paper Yedioth Ahronoth. 
 
Adelson – and Israel Today – is an avid supporter of 
Binyamin Netanyahu and the Likud party, which in turn 
led to the proposed legislation (not supported of course by 
the Likud party members). (The Media Line) 

PEOPLE 
 

Holmlu nd director of Metro online  
Peter Holmlund, Executive Producer of MSN.se Sweden, 
has been appointed as Managing Director of Metro 
International’s global online division. Between March 2005 
and December 2006, Holmlund worked at Metro as 
Editor-in-Chief for Global Online. 
 
Spits editor -in -chief goes local  
Bart Brouwers, editor-in-chief of Dutch free daily Spits, left 
his job after four years in January 2010. Willem Schouten, 
the current deputy editor, will be the new editor in chief of 
Spits. 
 
Publisher Telegraaf Media Groep, owner of Spits, national 
daily and paid market leader De Telegraaf and a group of 
regional dailies and weeklies in the provinces of North- 
and South Holland, appointed Brouwers as the editor of a 
new series of local online news sites that are developed. 
 

PUBLISHERS 
 

Austrian V…Z donÕt want frees  
The Austrian publishers organization VÖZ (Verrein von 
Östereichische Zeitungen) does not have to admit the 
publisher of free/paid daily Österreich as a member. The 
VÖZ earlier decided on that, because they argued that 
Österreich publisher Wolfgang Fellner would put his own 
interest above those of the joint newspapers. 
 
After Fellner sued VÖZ, the court decided VÖZ could 
indeed deny membership as they represented only 
businesses with similar business models (meaning paid 
newspapers). (Der Standard) 
 

TITLES 
 
1999: Cologne newspaper war  
In the weeks leading to Christmas 1999, the Cologne 
newspaper war started. It marked the beginning – and 
after 18 months also the end – of free newspapers in 
Germany. After the Cologne experience no ‘real’ free daily 
was launched, and even all the halfhearted efforts like in-
plane, in-train and in-company free dailies failed 
miserably. 
 

The war started when 
Norwegian publisher 
Schibsted launched 20 
Minuten in Cologne on 
December 13, 1999. On the 
same day Köln Extra by Axel 
Springer (publisher of Bild 
Zeitung) entered the market 
while local publisher DuMont 
Schauberg distributed from 
the next day on a free 
version of their Express 
tabloid. DuMont Schauberg 

was also publisher of the Kölner Stadt-Anzeiger and the 
Kölnische Rundschau and feared that the new paper 
would threaten their near-monopoly. Springer published a 
local edition of Bild in Cologne but mostly wanted to 
prevent a national expansion of the free paper.  
 
Springer earlier started a legal procedure against a free 
evening paper in Berlin and repeated this in Cologne. The 
free daily was accused of ‘unfair’ competition. On 
December 21, 1999, Springer won the first round; the 
court agreed that 20 Minuten indeed hindered 
competition. The free daily first changed the free concept 



FDN Newsletter no. 52 – December 2009 – page 4 of 5 

to a ‘sample’ paper but a later court order prevented this 
circumvention. From December 29 on the paper was 
published with big white spots and empty pages were the 
local news should have been. On January 5, publication 
of the paper was suspended after a further court ruling – 
only the online edition remained. 
 
The next round was won by Schibsted; courts in Cologne 
and Berlin ruled in February that 20 Minuten could be 
published again, which happened on February 14. 
DuMont Schauberg immediately launched their own 
spoiler Kölner Morgen while Köln Extra resurfaced a day 
later. 
 
The war went on for more than a year. Springer and 
DuMont lowered ad-rates, had their affiliated media refuse 
ads for 20 Minuten and also went to court again. Printers 
were put under pressure so Schibsted had to print in the 
Netherlands. DuMont Schauberg even threatened to 
launch a free daily in Schibsted’s home market Oslo. The 
German publishers organization BDZV refused to audit 
the circulation of free dailies so Schibsted could not use 
official data for advertisers. Springer relaunched their 
paper as ‘Extra’, to be ready to start in any other German 
market in the case Schibsted would expand. 
 
On July 11, 20 Minuten distributed its last issue in 
Cologne; Extra and Kölner Morgen closed down on July 
12 and 13. The legal battle went on for years, in 2007 the 
last verdict was that the courts would not decide on the 
unfair competition issue because 20 Minuten was no 
longer published. Dumont Schauberg CEO Neven 
Dumont immediately declared that he would go to court 
again the moment a new free daily would launch in 
Germany. 
 
Detailed information on the case comes from Christoph 
Wolff’s master thesis on free dailies in Germany. 
 
Metro Belgium in 10 th year 
In October 2010, the free Metro newspaper in Belgium will 
celebrate its 10th anniversary. It was launched on October 
3 in Brussels with different Dutch and French editions. 
Circulation increased from 160,000 to 290,000 in 2009. 
Readership went from 250,000 in the beginning to almost 
900,000 in 2009. 
 
To celebrate the anniversary, publisher Concentra offers 
several specials for advertisers in the paper for 2010. The 
special Metro edition for advertisers contained two double 
broadsheet fold-outs for advertisers with all promotions 
listed, among these are free 2nd ads for special formats, 
50% discount in the October glossy Metro Deluxe, online 
game sponsoring, and partnerships in a photo-contest. 
 
The special advertisers edition also contained a of the 
history of the paper, and an interview with the Metro 
management (CEO, Concentra chairman, editor, 
marketing and sales). A visit to Stockholm, and the 
success of the free Metro there in 1995, inspired the 
Concentra management (inspired also to do something 
themselves before Metro International would launch in 
Belgium I suppose). 
 
In 1998 the publisher began to make plans for the paper 
after consulting with Associated Newspapers in London 
(who also wanted to beat Metro International), who 
planned a free daily as well. In 1999 a free daily was 
published in the Netherlands by incumbent publisher De 
Telegraaf (Spits) in competition with Metro that was 
launched the same day. In Belgium Metro was launched 
16 months after that, the reasons for this delay was the 
national roll-out and the two language versions. 
 

Incumbent publishers try to start legal procedures against 
the paper while a angry news stand owner even had a 
dead rat delivered to the Metro offices. 
 
Evening Standard paid as well  
The Evening Standard first revealed that it was charging 
some new agents 2p a copy just to stock the free paper. 
News agents like to have copies of the paper in order to 
lure customers in. The Evening Standard editor, Geordie 
Greig told the BBC Radio 4 Media Show: 

We used to pay a large commission to newsagents to 
sell the Standard. We now have dozens of 
newsagents paying us 2p a copy to have copies in 
their shop … which they then give away. 

 
The price, however, seems to go up, as news agents 
outside the city center will probably be charged 15p a 
piece for each copy of the free paper. According to the 
Guardian the paper signed up already 71 retailers. In 
January the newsagents get a single bundle of 60 copies 
a day for free.  
 
From February on they will have to pay the 15p while the 
number of copies can be changed. The Evening Standard 
has encouraged retailers to trial charging customers and 
several are known to have started to do so. 
 
10 years of 20 Minuten  
One of the most successful free dailies in the world, Swiss 
20 Minuten, celebrated its 10th anniversary in December – 
as it was launched in Zurich on 13 December 1999.  
 

 
 
Owner of the free daily is Swiss publisher Tamedia (paid 
paper Tages-Anzeiger, Zurich), but no Swiss publisher 
belonged to the founders of the paper, although they were 
invited to do so. At that time, Swiss publishers did not 
believe in free dailies, or were afraid that it would hurt 
their paid products.  
 
The paper was launched by Norwegian publisher 
Schibsted, UK investor Apax and Ernst Müller-Möhl (from 
2000 on: the Müller-Mohl Gruppe). 
 



FDN Newsletter no. 52 – December 2009 – page 5 of 5 

After the launch in Zurich, it moved to Berne and Basle in 
October 2000, after obtaining exclusive rights on 
distribution through public transport Verkehrsbetriebe 
Zürich (VBZ). Tamedia took over from the former owners 
after threatening to launch competing free daily Express 
in 2003. 
 
In 2004 it started a edition in Luzern, in 2005 in St. Gallen. 
A year later, in March 2006, the 6th and 7th editions 
launched as 20 Minutes (in French) in Geneva and 
Lausanne while a third French edition launched in 
January 2007 in the Neuenburg and Jura cantons. This 
edition closed after Tamedia merged 20 Minutes with 
competitor Le Matin Bleu – meaning the last was 
integrated into the first.  
 
Circulation increased to 750,000 copies in 2008 – the 
small drop in 2009 is caused by the closure of the third 
French language edition. Circulation of the joint editions 
increased to 2 million in 2009, meaning almost 3 readers 
per copy. 
 
The paper is already profitable for years, and fended off 
most of the competition. Only Ringier’s Blick-am-Abend (a 
free evening paper with a circulation of 260,000 and a 
readership of 350,000) remained.  
 
Metro, called Metropol in Switzerland, started soon after 
20 Minuten in January 2000, but closed down in 2002. 
Free daily .ch started in 2007 and lasted for less than two 
years, Tamadia’s own NEWS was closed down earlier 
this month. In the French part of Switzerland Le Matin 
Bleu vanished. 
 
t.o.night goes underground  
Toronto free evening daily t.o.night recently started an 
indoor distribution campaign in Toronto’s underground 
walkway PATH. Billboards advertise the free daily but 
also have a dispenser so passers-by can pick up the 
paper. 
 
Pick-up rates from the billboards have been so high, that 
t.o.night has decided to double the size of the campaign 
throughout the downtown core in the next few weeks. The 
campaign is expected to last all winter. 
 
1,000,000,000 copies of Spits  
Ten years and 172 days after its launch in 1999 Dutch 
free daily Spits distributed its 1,000,000,000th copy in 
December. This particular copy contained a golden sticker 
(unfortunately it was not my copy that morning).  
 
The lucky reader, Judith Smeets, won a 5-day trip to new 
York for two persons. Editor in chief Bart Brouwers 
handed out the prize (and posted a picture of the event on 
Twitter).  
 
Kent on Sunday: free -paid -free 
Weekly Kent on Sunday started as a free paper but 
introduced a 90p cover price six month ago. Already at 
that time is was suspected that not many people would 
pay for something they used to get for free.  
 
According to a post by Graham Majin on the Centre for 
Journalism blog, the policy is reversed and the paper is 
free again. So much for this free-paid experiment. 
 
 
 
 

RESEARCH 
 

Swiss trust frees more than paid  
In the yearly Credit Suisse survey on problems and trust, 
57% of the people surveyed trusted free dailies (36% last 
year), 55% trusted paid dailies (48% last year). Big jumps 
for a yearly survey… good news for 20 Minuten.  
 
Immigrants in free newspapers  
Benno Herzog (University of Valencia) conducted a 
research on how migrants and ethnic minorities are 
depicted in three free daily newspapers (20 Minutos, 
Metro and Mini Diario) in Valencia. 
 
In the empirical part 213 newspaper articles about 
migration and ethnic minorities are analyzed with a 
quantitative and a qualitative approach. The articles show 
that free papers paint a rather negative image of the 
migrant population. This can be explained by the way 
news is produced; there seems to be a low level of 
elaboration and a high use of administrative and police 
sources. The study, which can be downloaded (see blog 
December 11), won the solidarity price of the city of 
Valencia “Valencia se solidariza”. 
 
Dr. Benno Herzog is researcher at the UISYS, Unidad de 
Información e Investgiación Social y Sanitaria, University 
of Valencia, CSIC and lecturer for language sociology at 
the Department of Sociology. 
 

EVENTS 
 
Gent: 4 & 5 February  
The yearly “Etmaal van de Communicatiewetenschap” (24 
hours of Communication) is in 2010 organized by The 
Gent University. I will present a paper on newsroom 
convergence together with one of my colleagues. 
<http://www.etmaal2010.eu/> 
 
Linz: 11 March  
I will speak about the development of free local 
newspapers at the meeting of the Austrian regional 
publishers (Verband der Regionalmedien Österreichs) in 
Linz on March 11. <http://www.vrm.at/> 
 
Mechelen: 20 May  
The School of Journalism in Mechelen (Belgium) 
orgainizes the Community-Oriented Media Conference 
where I will close the day with a roundup of the 
conference. <http://mec.khm.be/ICCS.php> 
 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


