
FDN Newsletter no. 51 Ð November 2009 Ð page 1 of 6 

 
FDN NEWSLETTER NO. 51 Ð www.newspaperinnovation.com - 900 subscribers Ð November 2009 

 

Launches  Plans  Closures  Austria  Publishers  
Bulgaria, Venezuela, 
Malaysia, Mexico (p. 2) 

Springer for new 
airline paper (p. 3) 

Meia Hora, East 
Valley Trib. (p. 4) 

Advertising as state 
support (p. 4) 

Litosud acquires 100% of 
Metro Italy (p. 6) 

 
 

LiteÕs Out 
fter little more than three years the curtain fell for 
London Lite. The paper had 1.1 million readers and 
a circulation of 400,000 copies.  
 

Richard Desmond (Daily Express, Daily Star) was thinking 
about a London evening free paper, London-i, in 
November 2004. The Evening Standard countered this 
with a spoiler on December 14. The 48-page Ôlunch 
editionÕ Standard Lite replaced the first two editions of the 
Evening Standard. It had a staff of 12 journalists, carried 
some Ôbite-sizedÕ articles from the Standard and was 
distributed between 11.30 and 14.30 in the center. 
 
In 2005 mayor Ken Livingstone wanted the exclusive 
distribution deal between Metro and London Tube 
changed, so another free afternoon paper could enter the 
market. Livingstone was supported by the Office of Fair 
Trading who decided (after two years) that the afternoon 
slot would have to be opened up. Associated (Metro, 
Standard Lite), Richard Desmond, News International, 
Metro International and the Telegraph Group were 
believed to have issued a bid. Transport of London 
expected revenue of £4.6m. Standard Lite increased 
circulation from 70,000 to 150,000. 
 
News International did not wait for the bidding. From 
September on, 400,000 copies (later 500,000) of 
thelondonpaper paper were distributed outside tube 
stations from 4.30 pm on. The Standard Lite was 
converted to London Lite on August 30, 2006. The bid for 
the afternoon slot was canceled. No publisher wanted to 
pay enough while both competitors moved to hand 
distribution. A battle between News International and 
Associated newspapers resulted in all evening papers 
(including The Standard) losing money. 
 
After the thelondonpaper closed and the Standard going 
all free (and increasing circulation to 600,000) London Lite 
was no longer needed with its competitor gone and itself 
hurting the revenues of 25% owned Evening Standard. 
 
The Lite is not the first free daily in the UK to close; it is 
the 11th. The full list of free UK closures (and launches): 
1. Birmingham Daily News 1984-1991 (Tuesday-Friday), 

converted into the weekly Birmingham MetroNews. 
2. Tonight (London) 1994, distributed at tube stations, 

weekly at the end of the year and closed in 1995. 
3. Metro, 1999 Ð started to fend off Metro International, 

grew to a circulation of 1.3 million and 10 editions in 
2009. Only sub-edition in Brighton closed. 

4. Manchester Metro 1999-2001, GMG, merged with 
Metro Manchester (News North West). 

5. Morning News (Newcastle) 2000, Metro International, 
assets (subway contract) sold to Trinity Mirror. 

6. Standard Lite 2004-2006, digest edition of Evening 
Standard, later upgraded to London Lite (with 
increased circulation). 

7. FTpm 2005-2006, a free A4 paper by the Financial 
Times, London first, Scottland and Birmingham later, 
launched with fanfare, closed down without a whisper. 

8. City AM 2005-, London business paper, steady 
growing in circulation, national and international 
expansion plans put on hold. 

9. MEN Lite 2005-2006, digest version of Manchester 
Evening News, after the closure succeeded by: 

10. Manchester Evening News 2006-, started distributing 
for free in city center, now concentrating circulation on 
two days a week. 

11. Argus Lite 2006-2007 (Brighton), Newsquest free 
daily, spin off from paid weekly. 

12. London Lite 2006-2009, Associated attempt to spoil 
MurdochÕs paper 

13. Thelondonpaper 2006-2009, Murdoch attempts to 
spoil the market for Associated Newspapers. 

14. The Record PM 2007-2009 (four local editions in 
Scotland) by Trinity Mirror, light version of paid 
morning paper. 

15. Evening Standard 2009-, 75% sold by DMGT to 
Russian millionaire Lebedev, who converted it to a 
free model with a circulation of 600,000.  

 

 
 
The rise in circulation in 2000 is caused by new Metro 
editions; also in 2004 and 2006 editions were added while 
circulation in London doubled. In 2006 circulation also 
increased because of the two London free evening papers 
and the MEN going part free. 
 
The Standard is now, after Metro, the second free daily in 
the UK. In 2010 circulation will be 800,000 Ð meaning that 
it will be bigger than Metro in London. The early afternoon 
edition, News Extra, will be terminated while the West 
End Final evening edition will be moved to a later slot 
 
Since going free, distribution costs for a copy of the 
Standard went from 30p to 4p per copy. Geordie Grieg, 
editor of the paper told The Guardian that this was 
Òanother positive result of the changeÓ. 
 
Daily 600,000 for 4p means £24,000 a day and 
£6000,000 a year (250 printing days). The paper 
distributed 250,000 copies, costing 30p each, £75,000 a 
day and almost £19 million a year. Savings: £13 million. 
 
The paper, however, sold 125,000 copies for 50p, which 
is £62,500 a day or £15,625,000 a year. This is not net 
income, but the 12p going to newsagents was already 
included in 50p distribution costs. Is the Standard £2.5 
million down? Well, even more that that, printing the 
350,000 extra copies is not for free. At 20p apiece it could 
be around £30 million a year for 600,000 copies (to be 
increased to 800,000). There must be a lot more ads in 
the Evening Standard now, or ads at a much better rate. 
 

A 



FDN Newsletter no. 51 Ð November 2009 Ð page 2 of 6 

Free weekly planned  
After the closure of thelondonpaper and London Lite and 
the conversion of the Evening Standard, the free-paper 
war in London is far from over. A group of investors are 
planning The London Weekly that will be distributed 
Fridays and Saturdays in London, with a circulation of 
250,000 copies. (The Guardian) 
 
The publisher, Global Publishing Group has raised more 
then £5.5m to launch the title according to the Guardian, 
along with a website and online radio station and TV 
channel. Around 30% of the newspaperÕs content will be 
generated by its readers. The website will go live on 
December 20, the paper will be Òcovering light 
entertainment, gossip, politics, health, music and fashion.Ó 

 
FDN - BAROMETER 

 
The FDN barometer contains the number of free dailies, 
from 1995 to November 2009. The number reflects the 
situation at the end of the year . The total number in 2009 
of free dailies publishes for instance is 240, but 31 of 
those have already closed down. The table begins in 
1995 (birth of Metro In Sweden) although some free 
dailies launched before that. The first commuter free 
dailies in the AmericaÕs dates from 1999 (Argentina) while 
in Singapore free commuter dailies started in 2000 so the 
table starts in those years for those continents. But also in 
Asia, Australia and Africa free dailies started before that. 
 
World free dailies, titles  

 Europe Americas Asia/Aust./Afr. Total  

1995 2   2 

1996 2   2 

1997 4   4 

1998 8   8 

1999 17 13  30 

2000 26 30 5 61 

2001 29 34 7 70 

2002 31 41 10 82 

2003 39 47 12 98 

2004 61 48 16 125 

2005 82 59 19 160 

2006 117 75 23 215 

2007 116 80 35 231 

2008 110 78 41 229 

2009 92 79 38 209 
 
 

LAUNCHES 
 

Third free daily in Caracas  
Apart from Primera Hora and El Diario de Caracas (both 
2005) a third free daily appeared in the Venezuelan 
capital Caracas on August 8: Cuidad CCS (revoluci—n a 
diario). Publisher is the Caracas municipal government. 
 
Circulation is around 20,000, while the paper is distributed 
7 days a week. The paper generally counts 16 or 20 
pages (very few with ads) and can be viewed online with 
a smart ÔIssuuÕ ePaper application. 
 
The word ÔGratisÕ is depicted prominently on the front 
page, with a text under it asking to call a telephone 
number if someone tries to sell the paper. More 
interesting, however, is page 3 where ÒEl PresidenteÓ of 

Venezuela, Hugo Chavez, Chavez gets a whole page to 
speak to the readers of CCS, while also on other pages it 
is quite clear that CCS is pro-government. 
 
Chavez has a long-standing conflict with most privately 
owned media in Venezuela, but mostly with radio and TV 
stations as these media are used most by the population. 
In August some TV and radio stations were closed down, 
according to the government because of violation of their 

licenses, but according to 
opposition sources 
because of their anti-
Chavez editorial line. In 
the same month also a 
new Ômedia crimesÕ law 
was proposed. 
 
In 2007 Chavez decided 
not to renew the license of 
RCTV, a TV station that 
supported the 2002 coup 
against Chavez. The battle 
apparently has moved to 
(free) newspapers as well. 

The manifesto of the paper says: Òethical journalism, 
popular, responsible, activist and revolutionary truth, to 
accompany the people in the pursuit of their political 
emancipation, economic, social and cultural 
developmentÓ. (ABYZ Newslinks) 
 

113-year-old Malay Mail  free 
With a change of ownership of Malaysian newspaper The 
Malay Mail (launched in 1896), the paper was converted 
from a paid to a free model on 
Friday November 27. The 
circulation of The Malay Mail 
will be 100,000. The paper is 
distributed in the afternoon. 
 
According to Adiomagazine, 
media company Redberry, 
owned by businessmen Datuk 
Mohamed Al-Amin Abdul 
Majid and Datuk Siew Ka Wei 
bought a stake of 75% in 
Malay Mail Sdn Bhd. The 
remaining 25% is acquired by 
Datuk Ibrahim Mohamad Nor. 
 
The paper has a debt of more than RM11 (!2.1m). 
Former owner was Media Prima, a company connected to 
the New Straits Times. Redberry has the advertising 
rights for the Kuala Lumpur International Airport, major 
highways, Kuala LumpurÕs buses, and in supermarkets. 
This makes distribution of a free daily a logical step. 
 
Malay paper theSun converted from paid to free in 2002. 
 

M‡s por M‡s  Mexico City  
Apart from Metro (Publimetro) and Cr—nica S’ntesis ABYZ 
Newslinks discovered a third free daily in Mexico City. 
M‡s por M‡s, a 16-page tabloid, was launched in the 
beginning of 2009. The paper recently printed issue no. 
200. Circulation is 150,000. 
 
From 2000 to 2007 also leading paid paper El Universal 
published a free daily in Mexico City: El M. 
 

Bulgaria: 3, 2, 1 free dailies  
One of the few white spots on the European map of 
countries with free newspapers was Bulgaria. In 2006 
publisher Economedia (paid business paper Dnevnik) was 
planning a free daily but shelved the plans after market 



FDN Newsletter no. 51 Ð November 2009 Ð page 3 of 6 

leader Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), 
publisher of paid dailies Trud and 24 Hours, threatened to 
launch a free daily of their own to counter the initiative. 
But notwithstanding the opposition of WAZ, some 
Bulgarian companies actually launched free dailies in the 
country Ð three in fact, two of them still being published, 
although one converted to paid.  
 
The first being 19 Minutes or 19Õ Ð a 16-page tabloid with 
a circulation of 260,000. It started in September 2008 in 
Sofia. Six weeks later the paper started distributing in 
Pernik (40 km away from Sofia) as well. From 2009 on, 
the Sofia edition is also distributed in Radomir and 
Plovdiv, while Varna and Bourgas got their own local 
editions. Publisher of 19 Minutes is Bal Media AD, a 
company co-founded by former journalist Boris Angelov 
and Atanas Arnaudov. Who is financing the operation is 
not exactly clear. Bal Media also publishes magazines 
Slava and Easy, and the b2b magazine Grandhoteli. 
 
In October 2008, Gradski vestnik, Óthe City NewspaperÓ, a 
16 page free daily with a circulation of 100,000 was 
launched by the Economedia group mentioned above. 
The group originally was owned by the German 
Handelsblatt group but was acquired by Ivo Prokopiev 
and Philip Harmandjiev in 2007. The City Newspaper, 
however, closed down in July 2009 as a result as a 
severe drop in advertising budgets because of the 
economic crisis. The last issue online is that of July 24 but 
in fact the paper stopped already in March. 
 
One month later Novinite dnes (The Daily News) 
launched. The paper was distributed in one national 
edition for the major cities Sofia, Plovdiv, Varna and 
Bourgas. This is also a 16-page tabloid, the circulation is 
150,000. P. Bluskov, who used to own the dailies Monitor, 
Telegraph, and Politics, owns the paper. Bluskov sold his 
dailies for nearly 5 million euro to Irena Krusteva, former 
CEO of the Bulgarian national lottery Toto. Krusteva also 
acquired TV channel TV7 and daily paper Express. 
 
On December 1, Novinite dnes is converted to a paid 
paper. The cover price is 10 Eurocent (20 stotinki); the 
yearly subscription price will be around !30. The number 
of pages of the paper will increase from 16 to 24. 
 
In terms of political affiliation, an item very important in 
Bulgaria, 19" is being very critical towards GERB, the 
political party of Prime Minister Boiko Borisov. Novinite 
dnes on the other hand supports Borisov and criticizes the 
opposition: the Bulgarian Socialistic Party (BSP). Also 
Gradski vestnik supported Borisov. 
 

The Blogpaper beta  
Friday November 20, the first Ð beta Ð version of the 
Blogpaper was distributed in London. The free paper is 
only filled with stories and photoÕs of bloggers, who can 
upload their stories to the Blogpaper website. Readers 
can discuss and rate stories. The stories with the highest 
ratings are then printed in the paper version. 
 
These ratings can be seen in the Blogpaper. The website 
contains an ePaper version. There are some ads in the 
Blogpaper, but bloggers are not paid. The Blogpaper 
wants to develop into a free weekly, but as the current 
issue was only a beta version, it is not yet known when 
the next issue will be published. 
 

PLANS 
 

The end of ÔNewsÕ might be near 
Swiss publisher Tamedia will decide on the fate of free 
daily News halfway December according to business 
magazine Bilanz. The free paper will have to cooperate 

closely with paid paper Tages-Anzeiger (forced 
advertising combination and mainly increasing Tages-
Anzeigers readership in total) or close down. 
 
News was launched in December 2007 to counter free 
daily .CH and protect the position of free daily 20 Minuten 
(also by Tamedia). ÔChÕ closed down in May of this year. 
The edition for Mittelland was closed in December 2008, 
the Basle and Berne editions closed at the end of August 
after local partners pulled out. News is now only available 
in Zurich. Circulation is around 100,000.  
 
According to Persoenlich, News made a loss of 7m Swiss 
Francs this year. 
 

Springer starts free airline daily  
German publisher Axel Springer will launch Welt Aktuell, 
a new free daily that will be distributed to travelers on 
domestic Lufthansa flights and in airport lounges, in 
January 2010. The afternoon (16.30) paper will have a 
circulation of 30,000 and will count 12 pages daily. 
Content will be taken from other Springer publications like 
Die Welt and Welt Kompakt. (FAZ medien newsletter) 
 
This comes two weeks after the SŸddeutsche Zeitung 
decided to close their own in-flight afternoon paper SZ 
Primetime. This paper consisted of material taken from 
the mother paper as well. Earlier several other free 
German dailies were aimed at train or airplane travelers. 
All of them closed within a few years or even months 
 

Metro -Herald  merged approved  
The Irish Competition Authority approved the merger 
between Dublin free newspapers Herald AM and Metro. 
Independent News & Media, Associated Newspapers and 
the Irish Times own the new publication, Metro Herald. 
 
Both papers were launched October 10, 2005; Metro by 
Associated Newspapers (who operated Metro in the UK), 
Metro International, and the Irish Times. Independent 
News & Media, publisher of the Evening Herald, launched 
the competing Herald AM. Circulation of both papers was 
around 70,000 Ð the new title will have a similar 
circulation. 
 
Both publishers announced in July 2009 that they wanted 
to merge their papers. The merger will probably look like a 
closure of the Herald AM title as INM is acquiring a stake 
in Metro publisher Fortunegreen Limited. Therefore the 
new paper will probably be quite similar to the old Metro 
(and Metro UK). The Competition Authority approved the 
merger under two conditions to ensure competition: 
* Fortunegreen will have the incentive and the ability to be 

an effective independent competitor in the market for 
display newspaper advertising in the GDA; 

* the proposed transaction will not create a forum that 
could enhance the ability for coordination between the 
shareholders and between the shareholders and 
Fortunegreen. 

 
OBITUARIES 

 

Portugal: from 5 to 4  
In free newspaper paradise Lisbon I couldnÕt find free 
ÔqualityÕ daily Meia Hora by publisher Cofina. (Although I 
picked up Metro, Destak, Global Noticias and OJE.) The 
last issue of Meia Hora available on the website was that 
of July 17, meaning the paper did not return after the 
summer holidays. 
 
The closure of Meia Hora was related to the acquisition of 
the shares of Metro Portugal by one of CofinaÕs 
subsidiaries. Cofina also publishes free daily Destak since 



FDN Newsletter no. 51 Ð November 2009 Ð page 4 of 6 

2004. Having three free dailies, apart from paid dailies 
Correio da Manh‹, Record (sports) and Jornal de 
Neg—cios (business), is too much apparently. 
 
Still there are three general free dailies (with Lisbon and 
Porto editions) and one business free daily in the country. 
Metro counted this morning 16 pages, 6 of them with ads 
and also containing a glued-in 8-page full color insert. 
Destak counted 24 pages, 10 devoted to advertising. 
 
Global Noticias, launched in 2007 by Controlinveste, also 
publisher of paid dailies Diario de Not’cias, Jornal de 
Not’cias, 24 Horas and O Jogo (sports). The paper 
counted 16 pages, 4 of them with ads Ð and containing a 
glued insert as well. Free business paper OJE (circulation 
28,000) counted 24 pages, less than 4 of those with ads. 
 

East Valley Tribune to close down  
The last issue of the East Valley Tribune (Phoenix, Ar.) 
will be published on December 31. After the paperÕs 
parent company Freedom Communications filed for 
bankruptcy and is now operating under Chapter 11 
reorganization, it tried to sell the paper but no realistic 
offers have been put forward. Chief Executive Burl 
Osborne said ÒThis is a terrible day for the company, a 
terrible day for the Tribune.Ó 
 
The paper was launched in 2007 and changed to a four-
days-a-week schedule in the beginning of 2009. In May it 
dropped the Saturday edition. The Tribune was serving 
Mesa, Chandler, Gilbert and Queen Creek with a total 
circulation of 100,000. 

 
CIRCULATION 

 
Belgian Metro  cuts circulation  
Metro, the free Belgian daily published by the Concentra 
group in different French and Flemish editions, seems to 
be slowly cutting circulation since the beginning of this 
year. In 2008 the average circulation was 254,000 while 
the average circulation over the first nine months of 2009 
is 246,000. In the first quarter circulation was 274,000 Ð in 
the third quarter it was down to 219,000. Circulation in the 
third quarter, however, is always less, while in the fourth 
quarter circulation usually is somewhat better. 
 
The French language edition has an average circulation 
of 115,000 copies, the Flemish version distributes 
131,000 copies. (data from CIM.be) 
 

aufait  increases circulation  
MoroccoÕs only free daily aufait, is slowly increasing 
circulation since its launch in March 2007. The French 
language paper increased circulation from 10,000 to 
15,000 in the first year and to 24,000 in 2008 and further 
to 34,000 in the beginning of 2009 according to the 
French OJD circulation organization that audits the paper. 
According to the paper itself, circulation has now already 
increased to 50,000 daily copies.  

 
READERSHIP 

 

UK readership Ð only Metro  wins  
The last NRS UK readership data covers the period to 
September 2009, when both thelondonpaper and London 
Lite were still in business. On the website, however, the 
last data only go as far as June 2009. When the last four 
July/June periods are compared, it is clear that the only 
paper that shows a consistent increase in readership is 
Metro UK. Metro is about to bypass the Daily Mirror. 
 

The real gem on the NRS website is the ÔtrendsÔ section 
were readership and circulation of all papers is reported 
with complete data and graphs since 2001. How did the 
Sun perform? From 3.4 million copies in 2001 to 2.9 in 
2008 Ð readership down from 9.6 million to 7.7 million. 
Even the Financial Times lost quite a few copies (50,000) 
and readers (190,000). Metro went from 795,000 copies 
to 1,360,000 while readership increased from 1.3 million 
to 3.4 Ð 1.6 readers per copy in 2001, 2.5 readers now. 
 

ADVERTISING 
 

State support Ð the Austrian way  
The Austrian government (national & local) and other 
bodies funded by the government, hand out millions of 
Euros each year in the form of advertising contracts. This 
is not that special, as all governments do this, and most 
treat media on an equal basis. But in Austria some 
newspapers seem to be more equal than others. 
 
Paid market leader Kronen Zeitung started the discussion 
by accusing Austrian Railways of sponsoring KronenÕs 
paid/free competitor …sterreich. In 2009 alone the paper 
got ads worth !900.000. …sterreich struck back and said 
Kronen received more than !100 million in the last years, 
while free daily Heute (connected to Kronen through 
family ties) received a further !30 million.  
 
An APA research made it that Kronen, …sterreich and 
Heute get much more than non-Viennese boulevard 
newspapers. Styria (Graz) CEO Horst Pirker, also 
chairman of the Austrian publishers, even talks about a 
system that Òlooks likeÓ corruption. Local publishers have 
issued a joint complaint because this ÔunequalÕ treatment. 
 
Biggest spenders are the national government, some 
state departments, Austrian Rail, Vienna local transport, 
the Vienna airport, local Vienna government, and the 
ÔlandesÕ (provincial) government. The Austrian Rail ads in 
Heute and …sterreich, however, are mostly part of the 
barter contract on distribution in trains. 
 

Metro deal with 20 Minutos  Spain  
In January 2009 Metro International closed down their 
operation in Spain after almost 8 years. Now, the 
publisher closed a deal with its former main competitor 20 
Minutos (Schibsted) for pan-European advertising. Metro 
already had a contract with the Belgium Metro (Concentra 
group) since 2006, the existing deal with Metro UK 
(Associated Newspapers) is upgraded to an exclusive 
contract to sell international advertising. 
 
With partners, Metro claims a circulation of 10.3 million 
and a readership of 24 million. In Europe the 
combinations says it reaches Ò19.0 million urbanites in 
146 major European cities in 15 European countriesÓ. 
 

Examiner  and MediaN ews team up  
Two of the major publishing groups in The San Francisco 
Bay area, Philip AnschulzÕ Clarity Media and Dean 
SingletonÕs MediaNews are combining their powers and 
offering joint advertising packages to businesses. 
 
Clarity Media owns free daily The San Francisco 
Examiner while NewsMedia owns, among other papers 
(San Jose Mercury News, the Contra Costa Time, the 
Oakland Tribune), the free Daily News. The combination 
has now a larger circulation than the San Francisco 
Chronicle. (MediaBistro) 
 

Swine f lu deal for Blick am  Abend  
A swine flu outbreak might be good news for Swiss free 
evening daily Blick am Abend. Every article about the flu 



FDN Newsletter no. 51 Ð November 2009 Ð page 5 of 6 

is accompanied with an ad (Abwehr StŠrken!) from bio-
drink Aktifit. So far 8 articles, all but one with the ad, have 
been placed in paid paper Blick and Blick am Abend. 
 
The policy led to discussions in Switzerland about the 
ethical implications of the deal. Most of all because it 
could mean that the decision to write about the flu can be 
profitable, so the sales department could put some 
pressure on the editorial staff (which was denied by a 
spokesperson from the publisher). 
 
Mixing commercial and editorial content is also not in line 
with the Code of Conduct of Swiss newspapers.  
 

ONLINE 
 

Metro UK : new website  
Metro UK plans to roll out a website redesign. The idea 
was to improve navigation and give the website a more 
up-to-date look. Compared to the current version of Metro 
the new one looks slicker. Almost all stories have the 
same layout, while the navigation bar is less crowded. 
 

LEGISLATION  
 

Metro loses tax battle Ð and appeals  
The battle between Metro International and the Swedish 
tax office drags on. The main issue is whether Metro is an 
advertising paper or a newspaper, the second option 
means lower taxes. Metro disputed this (quite rightly I 
would say) and appealed several times. There is also the 
issue that if it would be a adverting paper, it could deduct 
some costs, which was also not allowed by the tax office. 
 
The Swedish Administrative Court of Appeal now 
dismissed MetroÕs last appeal. The tax amounts to 
approximately SEK 90m including interest (!9m). Metro 
International will appeal against the judgment to the 
Supreme Administrative Court (RegeringsrŠtten) and will 
also apply for a respite of the payment. 
 

Danish frees apply for state aid  
Like last year, Danish free dailies Ð like almost all dailies 
and many magazines Ð will apply for state aid for 
distribution. For 2009, MetroXpress and 24timer (both 
majority owned by Metro International) received !2.3m for 
distribution. Free daily Urban (Berlingske) ÔforgotÕ to apply 
for funds but corrected that later by receiving !1m for 
other purposes from the Danish Press Fund. 

 
PEOPLE 

 

New directors for AustriaÕs Heute 
Two directors have been added to the management team 
of free Austrian daily Heute. Martina Frieser will take over 
tasks from publisher Eva Dichand Ð who will be on 
maternity leave Ð from now on. She worked for 
Leiner/Kika, and Russian electronic retailer M.VIDEO. 
Since September Martin Trzebin, formerly working for 
paid market leader Kronen Zeitung and Epamedia, joined 
the companyÕs management team. 
 

PUBLISHERS 
 

Litosud 100% owner Metro  Italy  
Printing company Litosud, controlled by Mario Farina, now 
controls 100% of Metro Italy after it bought the shares 
from New Media Enterprises. In July Metro was sold by 
Metro International to New Media Enterprises (80%) and 
Litosud (20%). Litosud is connected to free daily DNews. 

Litosud is printing magazines, books, free papers and 
daily papers TuttoSport and La Repubblica. 
 

Mecom Denmark -22% so far  
The Danish part of David MontgomeryÕs Mecom ÔempireÕ 
showed a drop in advertising revenues of 22% in the first 
10 months of 2009. In general the drop was 20%, Poland 
and Norway showed a decline of 17%, the Netherlands of 
21%. Mecom Denmark is publisher of paid dailies and the 
free daily Urban. 
 
The company is fighting the crisis (or rather: trying to keep 
up with interest payments of the huge debts and keeping 
the banks of their back) by raising prices for paid 
publications and cutting costs, mainly by getting rid of 
staff. In the Netherlands MecomÕs Wegener lost 11% of 
the workforce compared to last year. 
 

Schibsted Q3 results  
Although both 20 Minutes in France and 20 Minutos in 
Spain are the best-read newspapers in those countries, 
both papers suffered from the worldwide recession 
according to the 2009 Q3 report from publisher Schibsted. 
 
In France operating revenue was !7.9m, which is 8% 
more than in Q3 2008. Operating losses were !2.2m 
(!2.7m in 2008). In Spain 20 Minutos lo st !1.8 in Q3 2009 
(!3.1m in 2008). Recently Schibsted became a 100% 
owner of 20 Minutos after buying the remaining 20% from 
Grupo Zeta (El Periodico). 
 
The operations in the Baltics (among other assets free 
newspaper 15min in Lithuania and 50% of EstoniaÕs 
Linnaleth) Òare being heavily impacted by the weak 
macroeconomic climate in the regionÓ. 15min went from 3 
to 5 publication days. The Moi Rayon free weekly in 
Moscow was sold. 
 

Ringier integrates newsroom  
Swiss publisher Ringier will integrate the newsrooms of 
tabloid Blick, Sunday paper Sonntagsblick, free daily Blick 
am Abend and the Blick.ch website between December 
and March 2010. Cutting costs and avoiding overlap are 
drivers behind the operation. 
 
Ringier director Marc Walder informed the staff of the 
papers last week and made it clear that resistance will not 
be tolerated Òwe need nobody who feels sorry for himself 
because he has to work in a newsroomÓ. 
 
Staff members had to apply before November 13 for a 
new position, meaning working no longer for one of the 
former brands but for News, Politics, Business, People, 
Lifestyle, Sports, Photo and Layout. Four news managers 
will be assigning content for the different ÒchannelsÓ. On 
December 1 all positions should be filled. In the process 
some people will lose their jobs while also salaries will be 
renegotiated. (Persoenlich, Bassler Zeitung) 

 
TITLES 

 

Free in Finland  
Helsinki used to have two free dailies, Uutislehti 100 
(1997) and Metro (1999). Sanoma, dominant newspaper 
publisher in Finland, bought Uutislehti 100 in 2004 and 
Metro in 2006. Uutislehti 100 merged with Metro in 2008. 
 
However, there is no shortage of free papers, although 
Metro is the only daily. During my short stay in Helsinki I 
picked up sevarl weekly, bi-weekly, semi-weekly or 
monthly frees. A dozen Finnish frees: 



FDN Newsletter no. 51 Ð November 2009 Ð page 6 of 6 

¥ Vartti (Sanoma) weekly door to door and in shopping 
centers with 7 editions in Helsinki and 4 in other areas 
where it is distributed twice a week. Circulation is 
700,000. There is a Russian edition called Kvartal 
(circulation 50,000), which is made with the Russian 
paid/free magazine Spektr. 

¥ City (Janton) has 9 editions for different cities; in 
Helsinki, Turku and Tampere the magazine is 
published twice a month, in other markets once a 
month. Circulation is 222,000. The logo is similar to 
the Swedish Bonnier free paper. Janton started in 
1997 free daily Uutislehti 100, which was bought later 
by Sanoma and merged with Metro. 

¥ The weekly Helsinki Times (in English) is free in hotel, 
but sells for !3. Circulation 15,000.  

¥ The monthly Metropoli targets young people and has 
a circulation of 140,000 in 5 different markets. 

¥ Marimekko contains only ads by the clothing brand of 
the same name. 

¥ Matkaan is published by Finnish railways VR and 
distributed in stations. 

¥ Music magazine Sue is distributed monthly with a 
circulation of 60,000 in several markets. 

¥ YTV contains information about public transport and 
other issues concerning the local community in the 
Helsinki Metropolitan Area. 

¥ Voima is distributed 10 times a year, focus is on 
culture, circulation 60,000. 

¥ SixDegrees is published in English once a month by 
the Helsinki Times with a circulation of 50,000 in 
Helsinki, Tampere, Turku, Oulu and JyvŠskylŠ. 

¥ Swedish language monthly Papper is focused on 
fashion and lifestyle is distributed with all Swedish 
newspapers in Finland. Circulation 135,000. 

¥ Como is published 10 times a year. Circulation 
60,000. Focus: music, movies, games and lifestyle. 

 
My favorite Metro is from 
Finland because they have 
Pearls before Swine (HelmiŠ 
sioille), the best comic of this 
century so far, and as a 
bonus The Duplex (Tuplat). If 
itÕs good enough for the 
Washington Post, it must be 
good enough for Metro. I 
would bike an extra mile to 
pick it up each morning!  

 

Ecological OJE issue  
Free Portuguese business paper OJE looked very glossy 
Tuesday November 24, but in fact claimed to be fully 
ecological. The paper counted 40 pages, and did not use 
standard newsprint but glossy-like recycled paper 
according to the editorial. Important sponsor for the issue 
was Volkswagen, presenting the Passat BlueMotion. The 
whole issue contained many stories on sustainability and 
9 pages of ads, most of them also devoted to ecology. 
 

Metro DeLuxe  in Belgium  
Belgian free daily Metro (Concentra Group) publishes six 
times a year a glossy DeLuxe magazine with a circulation 
of 250,000 copies. The last issue of this year will be 
published on December 11 and is devoted to Xmas and 
the end of the year. Topics are new books, cdÕs, dvdÕs, 
games, party clothes, diner tips and trips abroad. There 
are Dutch and French language versions. In January the 
first 2010 Metro Deluxe issue will be devoted to ÔRestartÕ. 
 

Promising results for City AM  
Free London business daily lost £363,000 (!400,000) in 
2008, against a £1.3m loss in 2007. For the 12 months to 
1 July 2009 the City AMÕs revenues were down by 2% 
year on year. Total losses in the three and a half years 

since the paper was launched are £7.4m in total (!8.3m), 
according the founders of the paper. (The Guardian) 
 

New design Al Dia   
Free daily Al D’a, launched in 2002 in the Dominican 
Republic, recently changed its design. The logo is 
different while the masthead color changed from blue to 
red. Publisher of Al D’a is Corripio, also the owner of paid 
papers Hoy and El National. Circulation is 100,000. From 
the website, pdfÕs of Al Dia can be downloaded. 
 
Apart from Al D’a, also free daily Diario Libre 
(Omnimedia) is published in the Dominican Republic 
while there were even four free dailies available 2002 and 
2003: El Expreso and Ultima Hora, both by the Baninter 
group (Listin Diario). 
 

Counting Paris pages & ads  
In Paris I picked up the three Monday morning papers 
Direct Matin, Metro and 20 Minutes. Not easy, at 8 in the 
morning most of them have already been picked up. 
 
Metro is the largest in size, a traditional tabloid (36*28 
cm). It counted 32 pages, 15 with ads Ð not including ads 
from the paper itself. There is some speculation in France 
that minority shareholder TF1 wants to sell their shares in 
the company, also after the broadcaster sold another 
printed medium, the magazine PiliPili. 
 
DirectMatin (BollorŽ Group) is smaller, half Berliner 
(32*23.5 cm), also 32 pages, 10 pages devoted to ads. 
Compared to my last trip, the quality of DirectMatin seems 
to improve. The paper contained three pages from Le 
Monde and one page from Courrier International. Market 
leader 20 Minutes is even smaller (29*23 cm) with 40 
pages in total, 22 with ads. 
 
I didnÕt see evening paper Direct Soir, but all editions are 
online. The Monday paper counted 24 pages, only 6 with 
ads. Also there is some improvement in editorial quality 
for this BollorŽ paper. It had a full-page exclusive comic. 
 

20 Minutos  on strike  
The staff of Spanish free daily 20 Minutos (Schibsted) 
went on strike on Thursday November 12. The strike was 
a protest against Òthe wave of lay-offsÓ that is hitting the 
paper, according to the staff of 20 Minutos. 
 
Recently 16 people lost their job because of closures of 
offices in Murcia, Valladolid and Coru–a and lay-offs in 
administration. There are further plans for another 9 lay-
offs in the 20minutos.es department according to the 
union. (AEPG) 

 
EVENTS 

 

Gent: 4 & 5 February  
The yearly Etmaal van de Communicatiewetenschap is in 
2010 organized by The Gent University. I will present a 
paper on newsroom convergence together with one of my 
colleagues. <http://www.etmaal2010.eu/> 
 

Mechelen: 20 May  
The School of Journaism in Mechelen (Belgium) 
orgainizes the Community-Oriented Media Conference 
where I will present. <http://mec.khm.be/ICCS.php> 
 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


