
FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 1 of 7 

 
FDN NEWSLETTER NO. 49 – www.newspaperinnovation.com - 900 subscribers – September 2009 

 

Launches Plans Closures Austria  Research 
Free Toronto 
evening paper (p. 1) 

Evening Standard 
goes free (p. 1-2) 

Lithuania, London, 
Switzerland,  (p. 2) 

Frees officially audited (p. 
3), battle goes on (p. 5) 

User Generated 
Content (p. 8) 

 
 

A dozen US free locals closed last year 
 

ree local papers were traditionally strong in the US, 
particularly in Colorado, California and New 
Hampshire. In the beginning of 2008 there where 
40 different local titles published in the US.  

 
Now, less than two years later, only 24 remain, a dozen of 
those closed with the last 12 months or converted to a 
non-daily schedule – one free daily (Bluffton Today) 
converted to a paid model. 
 
- The East Valley Tribune (AR) went to a three-

days-a-week schedule. 
- Today’s Local News (CA) went to a two-days-

a-week schedule in 2008, became a Sunday-
only publication in January 2009, and closed in 
May. 

- The Marco (Daily) Eagle (FL) is published 
three days a week since December 2007. 

- Siglo21 (MA) went daily September 2008 but 
back to weekly in 2009. 

- The Daily News (CA) closed editions for San 
Mateo, Redwood City, Burlingame and 
Berkeley. 

- The Daily Post in Francisco closed in January. 
- The SF City Star closed in March. 
- The Eureka Reporter (Humbolt County, CA) 

closed in November 2008. 
- The Tahoe Daily Tribune (CA) went to three-

days-a-week schedule in February 
- The Grand Junction Free Press went three-

days-a-week this year. 
- The Manchester Daily Express (NH) closed in 

February 2008. 
- Bluffton Today (SC) went paid in December 

2008. 
- The Nashville City Paper (TN) went semi-

weekly in April 2008. 
- The Kitsap Free Daily (WA) ‘temporary 

suspended circulation’ in November 2008. 
- Link (Hampton Roads, Virginia) closed 

December 2008. 
 
Total circulation of the US locals dropped from 600,000 
end 2007 to less than 300,000 now. Also some 
metropolitan free papers closed down in the US 
(BostonNow, Baltimore Examiner, Quick Dallas, Hoy in 
LA & NY, The Buzz in Salt Lake City) but smaller papers 
seem to be hurt more by the recession.  
 
In total, US free circulation dropped from 3.3 million in 
2007 to 2.4 million now. One of the reasons could also be 
that some of these papers were published by smaller 
entrepreneurs that did not have the resources to survive a 
recession. 
 
In other markets free local papers also suffered. 
Particularly in Spain were many local free papers were 
published, the recession led to closures. In Canada, 
however, Black Press is still publishing more than a dozen 
local papers. 
 
 

LAUNCHES 
 
t.o.night Toronto 
Toronto mayor David Miller and City Councilors Paula 
Fletcher and Gloria Lindsay Luby received the first copies 
of Toronto free evening paper t.o.night. There will be 

100,000 copies 
distributed Monday to 
Friday in the center of 
town. 
 
The paper is printed full-
colour on coated, 
magazine paper. It will 
be handed out every 
Monday to Friday from 
3:30 p.m. to 6:30 p.m. 
near Toronto’s public 
transit stops by retro-
branded “Newsies” (35 
student jobs). 
 

In the morning Metro (279,000) and 24 Hours (260,000) 
are available in Toronto. 
 

PLANS 
 
Evening Standard converts to free 
After 180 years London’s Evening Standard will become a 
free daily on October 12. Circulation will go from 250,000 
to 600,000 copies, and to 750,000 by the end of the year. 
 
In August the Evening Standard had a circulation of 
236,000, 51% of that already being handed out for free, 
which makes the move somewhat less revolutionary. 
 
The fate of free evening paper London Lite, the near-
monopolist after the closure of thelondonpaper two weeks 
ago, is still uncertain, but it will very likely merge with The 
Evening Standard, meaning in fact that it will be closed 
down as the former paid brand seems to be stronger. 
 
Last year London Lite made a loss of £20m according to 
the Guardian. 
 
Alexander Lebedev bought 75% of the ES in January, 
25% is owned by Associated Newspapers, owner of 
London Lite. “The London Evening Standard is the first 
leading quality newspaper to go free and I am sure others 
will follow,” Lebedev told The Guardian. 
 
This is not quite true. In 2006 the Manchester Evening 
News went free, meaning it was free in the city center 
although it was still paid in other areas. The example of 
MEN is not that encouraging as the paper cut down 
circulation recently on all but two days a week. 
 
In the US the San Francisco Examiner, founded in 1865 
was converted to a free daily in 2003. In Hong Kong 
economic daily The Standard went from paid to free in 
2007. Also the Beijing Daily Messenger, The Sun 
(Malaysia), Hoy (Chicago, NY & LA), All Dia (Dallas), 

F 



FDN Newsletter no. 49 – September 2009 – page 2 of 7 

Diario de Caracas (Venezuela), Jornal de Londrina 
(Brazil), La Hora (Chile), Diario Occidente (Colombia) and 
Curentul (Bucharest) moved from paid to free. The 
question remains what ‘quality’ is, but the Evening 
Standard is not the first that made the move. 
 
Kaiser Hans dreams of expansion 
Hans Dichand, the 88-year old owner of Kronen Zeitung, 
the absolute market leader in Austria, dreams about 
expanding his Kronen Zeitung to the former parts of the 
Austrian-Hungarian Kaiserreich. 
 
In the Kronen weekend section ‘Live’ he said that 
launching free versions of his popular tabloid in the former 
“Kronländer” would be a very good idea because there is 
still an Austrian-feeling in those areas. (Der Standard) 
 
These Kronländer are several Southern and Eastern 
European countries. Publishers in the Czech Republic, 
Slovenia, Hungary, Slovakia, Poland, Russia, Croatia, 
Italy, Serbia, Ukraine, Bosnia, Herzegowina and Romania 
should watch their backs. 
 

OBITUARIES 
 
15min to 3-day schedule 
Free Lithuanian paper 15min moved from a daily to three-
days-a-week schedule Monday October 5. Circulation on 
Monday, Wednesday and Friday will be increased from 
65,000 to 95,000. 
 
The paper was launched in 2005 in the capital Vilnius, in 
2006 editions for Kaunas and Klaipeda were added. 
Norwegian publisher Schibsted first bought a share in the 
company an took over the whole operation later. The 
unstable advertising market is said to be the reason for 
the move. (Opinija) 
 
Edipresse Tamedia merger  
The Swiss Federal Competition Commission (COMCO) 
approved the merger between Edipresse and Tamedia 
without conditions. Tamedia will first acquire 49.9% of the 
share capital of Presse Publications SR S.A. (PPSR) at 
the beginning of 2010. PPSR comprises the main media 
activities of Edipresse in Switzerland. 
 
Tamedia will increase its holdings by another 0.2% in 
2011 and take over the remaining shares in 2013. In 
return Edipresse will receive Tamedia’s shares and 
become a major shareholder of the company. As a result 
both French language free dailies merged. 
 
Le Matin Bleu, launched four years ago in the French 
speaking part of Switzerland, printed its last edition Friday 
September 25. The paper had a circulation of 230,000 
and a readership of 560,000. It was published in two 
editions for Geneva and Lausanne.  
 
Tamedia said that a ‘new’ 20 minutes (circulation 
220,000; readership 526,000) will combine the “best of 
both editions”. Joseph Crisci, director of Le Matin Bleu will 
be leading the new paper while the editor in chief of Le 
Matin Bleu, Tristan Cerf, will be the editor of 20 Minutes. 
 
Around ten people lost their job. The staff of Le Matin 
Bleu protested against the sacking without properly 
following procedures. Neither the staff nor the union was 
consulted on the matter. (Persoenlich) 
 
Total Swiss free circulation dropped from 2.1 million in 
2007 to less than 1.2 million now. Earlier “.ch”, Cash, and 
three editions of ‘News’ were closed. 
 

thelastlondonpaper 
Friday September 18, the last edition of thelondonpaper 
was published. Since 2006 the paper distributed around 
500,000 daily copies in London and had 1.1 million daily 
readers in 2009. 
 
Free papers come and go at a rapid pace, but because 
this one was owned by Rupert Murdoch, “mr. Big & Ugly 
Media” himself, the closure got maximum exposure. I am 
not saying that “1.1 million people can’t be wrong” but the 
general sentiment in the UK press smells like “gloating”. 
David Prosser in The Independent is typical: 

Indeed, the surprise with The London Paper is that it 
has survived this long, especially as the title was 
launched for no real commercial reason other than to 
get up the noses of Daily Mail & General Trust, owner 
of Metro and London Lite. 

 
Prosser also suggested that thelondonpaper and London 
Lite should have merged, something earlier advocated by 
The Guardian’s Roy Greenslade and by Peter Preston in 
the Observer. 
 
I covered this before and my analysis of the London 
newspaper war is not that of Murdoch spoiling the market 
for poor innocent Associated Newspapers. It a permanent 
and often dirty battle with all parties (Associated, 
Murdoch, Desmond) involved in spoiling (Metro, Standard 
Lite, London Lite), exclusive contracts (Metro’s subway 
contract), legal actions (Office of Fair Trading complaints), 
huge discounts and accusations of bogus circulation. 
 
A search on Twitter with thelondonpaper reveals that 
most people who tweet on it don’t like the paper to go. 
- Can’t believe @thelondonpaper is closing down! How 

long have I been away for?! 
- They said it wouldn’t last – they were right! Get your 

souvenir last ever edition of #thelondonpaper 
tomorrow. 

- last issue of thelondonpaper tomorrow, I’m going to 
miss that newspaper 

- RT @ashleybmarc: R.I.P. thelondonpaper…thank you 
for all the goodtimes…as of tomorrow you are no 
more I’ll miss you… KMT @ having … 

- “It’s so sad! thelondonpaper IS London! I was thinking 
of moving there. Now I’m not so sure.” 

 
East Valley Tribune threatened 
As Freedom Communications, publisher of the Orange 
County Register filed for bankruptcy September 1, it could 
take (former) free daily East Valley Tribune with it in its 
downfall. 
 
In the beginning of this year, the paper went from a daily 
to a 4-days-a-week schedule (Wednesday, Friday, 
Saturday, Sunday) and started to distribute separate free 
local editions for Mesa, Chandler, Gilbert and Queen 
Creek with a total circulation of 100,000. 
 
In May 2009, the paper dropped the Saturday edition, 
meaning it’s not a ‘real’ newspaper anymore (published 
four days week at least). 
 

CIRCULATION 
 
Swiss frees increase circulation 
According to the last WEMF data over the first 6 months 
of 2009 and the last 6 of 2008, free circulation of Swiss 
market leader 20 Minuten again increased. The paper 
distributes now 766,000 copies – 536,000 in the German 
speaking part, 230,000 in the French speaking part. The 
increase, however, is less compared to previous years. 
 



FDN Newsletter no. 49 – September 2009 – page 3 of 7 

French free daily Le Matin Bleu (closed down September 
25) distributed 232,000 copies. News (Tamedia) is not 
included in the research. 
 
Free evening paper Blick am Abend distributed 225,000 
copies, thereby overtaking it’s paid mother Blick that 
distributed 215,000 copies. The new markets of St. Gallen 
and Luzern are not yet included. (Persoenlich) 
 
All Swiss paid papers lost circulation in 2008/2009 
compared to the previous period.  
 
Dutch 2009-I circulation 
With an average circulation of 529,000 in the first 6 
months of 2009, Metro is the Dutch free newspaper with 
the highest circulation according to auditing organization 
HOI. In 2008 the circulation of Metro was 533,000. 
 
Spits is second with 456,000 copies, which is 6% more 
than in 2008. Third free daily is De Pers with 274,000 
copies, down from 367,000 in 2008. 
 
Total Dutch free circulation is now 1.3 million, against 1.4 
million at the end of 2008 and 1.9 million in 2007.  
 
Cuts at Spanish free dailies 
The three remaining Spanish national free dailies are 
cutting down circulation in 2009. Leading free daily 20 
Minutos has an average circulation of 760,000 in the first 
7 months of 2009. In the whole of 2008 this was 870,000 
while in 2007 it was more than a million. 
 
ADN and Qué! have been shutting down editions, which 
explain a major part of their circulation cuts. Qué! 
distributes 685,000 copies in 2009; 844,000 in 2008 and 
950,000 in 2007. ADN has an average circulation of 
655,000 in 2009. Last year circulation was 795,000 while 
in 2007 it was 955,000. (PRNoticias) 
 
Total free Spanish circulation is 2.6 million, against 3.9 
million in 2008, 4.4 million in 2007 and 4.9 million in 2006. 
 
Danish frees cut circulation 
Two of the three remaining Danish free dailies, 24timer 
and Urban, cut circulation compared to 2008. Only 
MetroXpress has the same circulation in the first half of 
2009 (228,000) as in 2008 according to auditing 
organization DO. Urban (Berlingske) distributed 203,000 
copies on average in 2008 against 162,000 in 2009. 
24timer, owned by Metro International, has a circulation of 
180,000 in the first half of 2009 (224,000 copies in 2008). 
 
Total free circulation in Denmark is now 570,000 (around 
30% of total newspaper circulation). In 2006 this was 
almost 2 million (more than 60%). 
 
Both free dailies of Metro International are now distributed 
in all major cities, in the future the publisher will target the 
titles to specific areas. Two thirds of the circulation of 
24timer will be distributed in western Denmark, while 
Metro will distribute 60% in the east. (MediaWatch) 
 
The 0.05% “gain” 
Normally I would not blog on monthly UK circulation data 
as they all seem stable on a monthly basis – which is the 
reason I usually only report on the yearly data. 
 
But as some UK media (see for instance The Guardian) 
seem to make quite a thing from the fact that Rupert 
Murdoch’s free evening daily thelondonpaper showed a 
small increase in its last full month of circulation we 
should look into the details. 

Auditing organization ABC has reported strikingly similar 
circulation figures for Metro (average 1,334,00 in 2009), 
London Lite (401,000) and thelondonpaper (500,000). 
The exception in the stable circulation story is City AM. 
The free business paper has a rather jumpy circulation. 
 
thelondonpaper printed in August on average 253 copies 
more than in July, leading to a 0.05% increase in 
“circulation”. This is of course totally irrelevant – for 
advertisers readership data is what really counts. Both 
London Lite and thelondonpaper had a readership of 1.1 
million with London Lite having more readers per copy. 
 
De Pers expansion plans 
Dutch free daily De Pers, cutting circulation in the last 
years from 500,000 to 200,000; is planning to increase 
circulation again, although it hasn’t revealed yet when the 
increase will take place and how many copies it plans to 
print in the future. 
 
Since May this year the paper is only available in the 
Westenr part of the country after it made a deal with 
regional publisher Wegener on printing, advertising and 
distribution. Publisher Ben Rogmans is now thinking 
according to Dutch website Sprout about publishing again 
in more province capitals and in university cities. 
 
Wegener director Joop Munsterman said earlier that he 
thought De Pers would be the largest newspaper in the 
Netherlands in the future although he also did not reveal 
any details of the plan. 
 

READERSHIP 
 
Österreich 3rd in Austria 
The first Austria Media-Analyse reseacth that included 
free dailies in Austria revealed that after Kronen Zeitung 
(2.919,000 daily readers) and Kleine Zeitung, free/paid 
paper Österreich is now the third paper in the country with 
684,000 readers, before Kurier and Der Standard. 
 
The other Austrian free daily, Heute, was only researched 
in the three provinces where it is published. In Vienna is is 
second (500,000 readers) after Kronen Zeitung (575,000 
readers) but before Österreich (331,000 readers). 
 
In Niederösterreich (around Vienna) it occupies a joint 
third place (140,000) together with Östtreich (139,000) 
after Kronen and Kurier. In Oberösterreich (Linz) 
Österreich is 3rd (98,000), while Heute is 5th 40,000). 
 
According to the Regioprint 2009 research (with different 
results) the free weekly Wiener Bezirksblatt is the best-
read paper in Vienna with 601,000 readers per issue, 
reaching 42% of the population. Paid daily Kronen 
Zeitung is 2nd with 561,000 readers (39%) while free 
weekly Bezirksjournal is 3rd with 528,000 readers (37%). 
 
Free bi-weekly Wiener Bezirkszeitung has 457,000 while 
free daily Heute is the fifth paper with 455,000 readers – 
both reach 37% of the Viennese, meaning Heute is the 
second daily in the city now. 
 
Free/paid daily Österreich has 304,000 readers while paid 
daily Kurier reaches 247,000 people on a daily basis.  
 
Metro Canada 1.2 million readers 
The latest (2008/2009) Canadian NADbank readership 
survey shows that Metro now has almost 1.2 million 
readers in Canada (1,180,000 to be exact). Almost 40% 
of these readers are in Toronto (456,000), a quarter 
(260,000) in Montreal. With a circulation of 800,000 each 
Metro is read by 1.5 readers. 



FDN Newsletter no. 49 – September 2009 – page 4 of 7 

Competitor 24 Hours / Heures – published in the same 
markets as Metro (except that Metro has a Halifax edition, 
43,000 readers) – has 880,000 readers (1.3 readers per 
copy). Only in Vancouver 24 Hours (3rd) has more 
readers than Metro (4th). 
 
In Toronto Metro is now the second paper after The Star 
but before The Sun, 24 Hours is 5th, after Globe & Mail 
but before the National Post. 
 
In Montreal Metro is 3th, 24 Heures is the 5th paper. In 
Ottawa Metro is 4th, 24 Hours 6th. In both Calgary and 
Edmonton Metro and 24 Hours are behind The Herald 
and The Sun. 
 
Both Metro and 24 Hours saw print readership increase 
compared to 2007/2008. Most paid papers saw a small 
decrease in print readership. 
 
NADbank also surveyed online readership. The number of 
weekly online readers of free papers in almost every 
market is very low compared to the weekly print 
readership. In Toronto for instance Metro has 915,000 
weekly print readers while the online edition reaches 
81,000 readers – 70,000 don’t read the printed paper. 
 
Paid papers perform better when online and print are 
compared: The Toronto Star has a weekly print audience 
of 1.9 million and 680,000 online weekly readers. 
 
Free Dutch dailies 2nd & 3rd  
With 1.9 million and 1.8 million readers, free Dutch dailies 
Metro and Spits are the second and third best-read dailies 
in the Netherlands after paid paper De Telegraaf. 
 
De Telegraaf is losing readership over the last years. Five 
years ago the paper reached almost 19% of the Dutch 
13+ population, in 2008/2009 this was down to a little over 
15%. Metro went in the same period from 9 to 13.7%; 
Spits now reaches 12.3% against 11.7% five years ago. 
 
Third free daily De Pers had 875,000 readers on average 
(down from 960,000 after a circulation cut), making it the 
5th paper after paid paper AD. 
 
Agora’s Metro 3rd in Poland 
Metro, the free daily published by Agora in Poland is the 
third best-read paper in the country, reaching 7.6% of the 
Polish population. First is Springer’s tabloid Fact (14.8%), 
second Agora’s paid paper Gazeta Wyborcza (14.4%). 
 
All Polish papers lose readers over the years. In 2007 
both Fact and Gazeta Wyborcza reached 19 to 20% of 
the population, while Metro reached between 8 and 9%. 
 
Frees rescue French readership  
Newspaper readership in France decreased marginally 
with 0.3% when July ‘08/June ‘09 is compared with the 
previous research period Jan/Dec ‘08. In total 24 million 
French read a newspaper; 4.5 million read a free daily. 
 
The reason for the stability, however, is the growth of free 
readership, which increased with 2%. National and 
regional newspapers lost readership according to the 
latest AudiPresse EPIQ research. Compared to July 2007 
– June 2008 total readership increased, with the free 
dailies (+4%) and the regional press (+2.6%) contributing 
mostly to that. The national press gained 1%. 
 
20 Minutes now has 2,745,000 readers (2,721,000 in 
2008; +1%) which makes it – again – the best-read 
newspaper in France. Metro is second (2,534,000 readers 
– 2,483 in 2008; +2%), now surpassing L’Equipe 

(2,400,000 readers against 2,587,000 in 2008). Fourth is 
Le Parisien/Aujourd’hui with 2,252,000 readers. 
 
The free Plus-papers in Marseille, Lille, Lyon, Bordeaux, 
Montpellier, Paris, Nantes and Nice have 1,587,000 
readers in total (+7%) while free evening paper Direct Soir 
now has a daily audience of 1,156,000 (+13%). 
 
The report on the French readership data contained one 
curious item where the reading time of the different sorts 
of newspapers was covered. The average reading time of 
a free daily was 29 minutes, against 32 minutes for a 
national daily and only 25 minutes for a regional daily. 
 
Again more readers for 20 Minuten 
Swiss free daily 20 Minuten is - again – the best-read 
newspaper in Switzerland and has – again – increased its 
readership. According to the 2009-2 readership data from 
WEMF (Persoenlich) the paper now has 1,417,000 daily 
readers (1,365,000 in 2009-1). The impact of the closure 
of free dailies Cash and .ch seems to be rather minimal. 
 
Second in German speaking Switzerland is Blick with 
649,000 readers. Free dailies Blick am Abend (358,000 
readers) and News (334,000) are on places 6 and 7. 
 
In the French speaking part free daily Le Matin Bleu (now 
closed) was the best-read paper with 559,000 readers 
before free paper 20 Minutes (526,000 readers). Paid 
paper Le Matin is third with 246,000 readers. 
 
MetroXpress best-read paper 
The latest Danish TNS readership data (first six months 
2009) show that MetroXpress is again the best-read 
paper in the country, before paid paper Jyllands Posten 
and Politiken. In the previous period Jyllands Posten was 
the best-read paper. 
 
Free dailies Urban and 24timer follow on places 4 and 5. 
Urban gained readers compared to 2008-II but lost 
compared to 2008-I. 24timer was stable the last 12 
months but has 100,000 readers less than a year ago. 
 

ADVERTISING 
 
Spanish papers lose ad revenue 
Spanish dailies lost 20% of ad revenue in 2008 compared 
to 2007. Market leader 20 Minutos lost more than average 
with 28% (down from 43 to 31 million). (PRNoticias) 
 
Although free papers in Spain have the highest 
circulation, their ad-share is low. The four national free 
papers are on positions 7 to 10 in the top 20. Their share 
of newspaper advertising is only 9%. For a part, however, 
this can be attributed to the fact that the frees don’t 
publish in weekends when advertising is usually high. 
 
The paper with the highest income (38 million) and a 
lowest loss (-7%) is Metro, a title that closed down in the 
beginning of 2009. ADN lost only 4% while Qué! was 
down 25%. The ad revenue of all four papers was around 
40 million each in 2007 and between 31 and 38 million in 
2008. Not clear, however, is whether these are “net real 
revenues” data or the official rates data. 
 
Metro/Svenska Dagbladet package 
The Swedish edition of Metro has introduced an 
advertising package together with paid daily Svenska 
Dagbladet in Stockholm whereby almost 800,000 readers 
are reached by a Sunday ad in SvD and a Tuesday ad in 
Metro. Schibsted, the publisher of Svenska Dagbladet, 
has a minority stake in Metro Sweden. (Resumé) 
 



FDN Newsletter no. 49 – September 2009 – page 5 of 7 

Metro CEO sees improvement 
Per Mikael Jensen, CEO of Metro International, told the 
Danish website MediaWatch that he sees the market for 
his newspaper improve. Advertising was down 18% in the 
beginning of this year, but the level now is around 11% 
according to Jensen. Since January, there have been 
improvements every month. Metro raised advertising 
rates with 50% according to Jensen. 
 

ONLINE 
 
iPhone app for Metro Canada 
Metro Canada introduced English language mobile 
versions for the iPhone and the Blackberry. The French 
version will be available later this month. The app offers 
news, entertainment and sports, while readers can 
comment on stories, get their puzzle answers, and check 
movie showtimes. Also movie trailers and news videos 
are featured on the mobile platform. 
 
There were 2-D barcodes in the printed newspaper that 
readers can scan with their mobile phone to access more 
information on specific subjects. Guinness used this 
technology for a promotional action whereby readers 
could win trips to Dublin. 
 
Metro International’s online target 
According to the Danish media news website MediaWatch 
Metro International will focus more aggressively on its 
online operations in the future. In 2016 the publisher 
wants the online revenues to match those of the paper 
operation. The company is looking for a new director of 
Metro Interacitve who would be responsible for that goal. 
 
Metro Holland launches trainee-site 
Dutch free daily Metro launched TraineePartner, a 
website where students with a finished higher education – 
universities or technical universities (HBO) – can find 
traineeships. Partners that are offering traineeships are 
for instance ING, Tele2, Fortis, IBM, NS and Essent. 
 
20 Minuten goes local 
20 Minuten, the leading Swiss free daily, launched their 
hyper local news website. The start page shows a Google 
map with flags for places with news. Clicking on a flag 
takes the reader to the community and news items. 
Source for the stories is in most cases press agency SDA. 
 
Although the site covers the whole of Switzerland 
(including French and Italian speaking parts), it is only in 
German. The French version does not have a local site. 
 
Examiner.com buys NowPublic 
Vancouver-based citizen news site NowPublic.com has 
been sold to Philip Anschutz’s Examiner.com, a chain of 
more than 100 local newssites were citizens are 
responsible for the majority of the news. The Examiner 
also operates free dailies in San Francisco and 
Washington. Anschutz’s Clarity Media Group is reported 
to have paid around $25 million for NowPublic that was 
launched in 2005. (NewsLab.ca) 
 

PEOPLE 
 
New editor Blick-am-Abend 
Michael Perricone will take Markus Helbling’s position as 
editor in chief of Swiss free evening paper Blick-am-
Abend (Ringier) on December 1. Perricone worked for the 
Tages-Anzeiger and also for TV, he was correspondent 
for the Swiss TV in the Far East and Africa. 

PUBLISHERS 
 
Austria: Heute versus Österreich 
Two major free dailies are competing in Austria: all-free 
Heute (circulation 470,000) and free/paid Österreich 
(123,000 free copies and 110,000 paid ones). I picked up 
both papers in Vienna to compare the contents. 
Österreich has a small tabloid format (34 * 26 cm) – 
Heute is even smaller: 30 * 22.5 cm. 
 
Österreich counted 32 pages – with less than 6 pages 
ads, an 8 page color supplement (no ads) and an 8 page 
Money special (1 ad page). Not counted were ads for 
Österreich’s own services. Heute – 40 pages – contained 
9 pages of ads. Both free dailies had two pages of “paid 
content” by Austrian railways, included in the ads. 
 
Magazine News contained an interview with Heute 
publisher Eva Dichhand and WAZ-manager Christian 
Nienhaus. WAZ is 50% owner of Austria’s leading paid 
paper Kronen Zeitung, owned for the other 50% by Eva 
Dichands father-in-law Hans Dichand. Officially, however, 
there is no relation between Heute and Kronen as WAZ 
does not allow Dichand to participate in any other paper. 
 
Although the relation between Hans Dichand (Kronen) 
and WAZ has been ‘cool’ to say the least – Nienhaus and 
Dichand’s daughter-in-law Eva seem to be on speaking 
terms, also because the Heute publisher showed no 
interest to attack Kronen in any way: “we are a takeaway 
product, nobody will end their subscription because they 
read Heute.” 
 
Heute will introduce four Vienna regional editions for 
smaller advertisers once a month. 
 
Metropol teams up with Springer 
Two very unlikely bedfellows, Metro International and 
German publisher Axel Springer, will join forces in the 
Hungarian press market. 
 
Springer  publishes regional newspapers in Hungary as 
well as a Sunday paper, a business paper and 
magazines. Metro International owns free daily Metropol 
(290,000 copies). Together the publishers aim to reach 
1.3 million daily readers in Hungary. 
 
In January 2010 Metropol will move to the smaller half-
Berliner format like Metro in the Czech Republic. 
 
A sample of the new Metropol half-Berliner was handed 
out at the conference of the Hungarian Newspaper 
Association MLE. The ‘regular’ tabloid was also available 
at the conference. 
 
Spanish publishers cut workforce 
A survey by the Spanish Association of Free Press 
(AEPG) under 240 publishers of free publications 
(monthly, weekly, daily) reveals that half have reduced the 
workforce in the past year. Furthermore, data indicate that 
among businesses that made staff cuts, 1 in 5 let go 
between one third and half of the staff. 
 
Almost 80% blame dropping advertising revenues 
because of the recession for the problems. Half of the 
publishers have seen a drop between 30 and 50%. 
 
According to PRNoticias, the three national free dailies 20 
Minutos, ADN and Qué! have sacked nearly 200 people 
while the closure of Metro involved 150 staff members. 
 



FDN Newsletter no. 49 – September 2009 – page 6 of 7 

Metro incentive program 
Metro International shareholders approved: 
- “a new long-term incentive program (the “LTIP”) (…) in 

order to retain and motivate selected key individuals 
within the organization.” 

- “eligible participants to the LTIP will be invited to invest 
a percentage of their base salary in fully paid A Shares 
or B Shares in the capital of the Company and to that 
end, will be granted a number of options to acquire such 
fully paid A Shares or B Shares in the capital of the 
Company” 

- “Categories of people that are covered by the LTIP 
proposal: 13 selected executives of Metro (including the 
CEO, the CFO, Executive Vice Presidents, and other 
senior management roles)” 

 
20 Minuten Friday 
In the first 6 months of 2009, Swiss Publisher Tamedia 
(free dailies 20 Minuten and News) saw its revenues go 
down with 16% compared to the same period in the 
previous year. The most positive development is the 20 
Minuten Friday magazine. According to Tamedia’s Martin 
Kall in Persoenlich, readership – especially among 
women – is developing better than expected. 
 
Free daily News’s position in Zurich will not change 
according to Kall, even after it closed down the editions in 
Berne and Basle. 
 
Metro Ireland lost €14 million 
Accumulated losses of Fortune Green, publisher of Metro 
Ireland, were €13.8 million at the end of 2008. The Irish 
Times and Associated Newspapers are each holding 45% 
of the shares – 10% is owned by Metro International. 
(Irish Independent) 
 
As the losses in 2008 were almost 3 million, it’s safe to 
say that another 3 million will be added to the total losses 
in 2009. The paper was launched in October 2005. The 
Irish Competition Authority currently investigates the 
merger between Metro and Herald AM. 
 

TITLES 
 
Metro Photo Challenge 
On October 5 the third Metro Photo Challenge was 
launched. It is a worldwide competition whereby readers 
(and professionals) can upload photo’s. 
 
Prizes are a trip to one of the Metro-cities and a chance to 
publish photo’s in all Metro’s worldwide. The themes this 
year are People, Places and Climate Change. 
 
Metro Berlin 
Polish publisher Agora surprised Berliners with a German 
language edition of their free Metro paper last 
Wednesday. The 30,000 copies of the 12 page paper 
were targeted at Germans and filled with tourism 
information – and a little sting towards German publisher 
Axel Springer, Agora’s biggest competitor in Poland. 
(new-business.de) 
 
Another free blog paper 
Spanish free newspaper organization AEPG discovered 
another free paper with blog content: Oblogo, distributed 
with a circulation of 15,000 (not daily) in Buenos Aires. 
 
Earlier this year the Printed Blog (US) closed down while 
the BlogPaper started in the UK. In France, the paid 
magazine Vendredi also uses material from blogs. 
 

Metro new design 
Metro France introduced the new design on August 30, 
after the paper reappeared after their seven-week holiday 
break. Denmark (MetroXpress) introduced the design on 
September 3, its 8th birthday. Both Metro International 
(Publimetro) editions in Mexico, Mexico City and 
Monterey, introduced the new design on September 18.  
 
Also my ‘own’ Metro in Amsterdam introduced a new 
design. The new Metro will contain more ‘own’ news. 
More than 70% of the content now is produced by the 
Metro staff, either in the Netherlands or coming from the 
London News Desk. 
 
All editions will use more international content in the 
future. According to Gobal editor and chief of Metro World 
News, Maggie Samways on Danish media news website 
MediaWatch, 20% of the content of the Metro editions will 
have to come from their international news service Metro 
World News, which will hire two extra journalists. 
 
Monday, September 14, Metro US also introduced the 
new design. On FishBowl NY editor Tony Metcalf said: 
“Heightened expert analysis, commentary, powerful 
pictures and reader views will enhance Metro’s editorial 
core keeping the news dynamic, fresh and interesting.” 
 
ColoradoDaily.com 
The Colorado Daily, the oldest still surviving free daily in 
the USA, underwent an extreme makeover since I last 
checked the website in 2008. The paper started in 1892 
as student newspaper Silver & Gold, and changed in 
1953 to Colorado Daily. In 1972 it moved off campus after 
a dispute on the editorial policy on the Vietnam War and 
became a free community paper. 
 
Publisher Front Range Publishing went bankrupt in 2001, 
after which Randy Miller bought the paper. Miller sold the 
Colorado Daily to Scripps in 2005. In 2006 Scripps and 
MediaNews formed a joint venture, Prairie Mountain 
Publishing, to publish the paper. In the beginning of 2009 
Scripps sold its share to Dean Singleton’s MediaNews, 
also publisher of paid daily the Daily Camera. 
 
The Colorado Daily was one of the few free broadsheets 
being published, but moved now to a compact (23 * 28 
cm) format. Instead of the old Colorado Daily name it now 
uses the ColoradoDaily.com name for the newspaper. 
 
The paper has a readership of 28,000 and serves the 
Boulder community and the University of Colorado. 
 
Kjell Aamot in Germany 
Kjell Aamot, ex- CEO of Norwegian media company 
Schibsted warned German publishers again: “we were 
kicked out of Germany (Cologne, 2001) but some other 
company will try it within the next 10 years.” He added 
that fear of cannibalization can be lethal: “when you don’t 
do it yourself, somebody else will.” The ex-Schibsted CEO 
also said that his former employer probably won’t be the 
one to start again in Germany. 
 
Metro Cardiff 
Reading Metro in Cardiff made it clear that at least the 
Cardiff edition is totally national in its content. Local news 
is missing, even in the Metro Life section where you 
would expect some tips of what to do around town in the 
weekend. The only thing that is local, is advertising. 
 
Madrid frees combine distribution 
PRNoticias reports that in Madrid free newspapers Qué! 
and ADN are handed out in some place by the same 
distributor. PR Noticias asked the distributor Grupo 



FDN Newsletter no. 49 – September 2009 – page 7 of 7 

Boyacá for comments, but the company declined to react 
to the news. In other Spanish markets the situation has 
not changed in terms of distribution. 
 
Toronto free newspaper ‘war’ 
Toronto not only got a new free evening newspaper but it 
is also the scene of a battle between the two incumbent 
morning free newspapers 24 Hours and Metro. 24 Hours 
revamped their website for the six editions in Montreal, 
Toronto, Vancouver, Ottawa, Calgary and Edmonton with 
the tagline “The world changes in 24H> So do we.” Also 
the design of the paper changed on September 8, with the 
new 24H logo. 
 
Website Marketing reported about the Toronto launch on 
September 8, presenting the new design by placing the 
24H boxes on red carpets in “media industry-heavy 
regions of downtown Toronto”. 
 
With the new design and the launch campaign 24 Hours’ 
owner Sun Media wants to steal market share from Metro 
in Toronto. (And spoiling the t.o.night launch as well.) 
 
New design for La Hora 
Checking the website of Chile free paper La Hora, I 
discovered that the paper now has a full ePaper version 
online while also the design has been changed. (On the 
inside pages La Hora features also a Twitter news column 
by their readers.) 
 
The paper was launched in March 2000, two months after 
Metro International started with an edition in Chile. A year 
later also an evening edition (La Hora de la Tarde) started 
– I am not sure whether this paper is still around). 
Publisher is Copesa, also owner of paid daily La Tercera. 
 
La Hora was a paid paper from 1935 to 1951. In 1997 it 
relaunched as an afternoon paper and converted to a free 
morning paper in 2000. In 2006 it expanded distribution to 
Antofagasta, Valparaiso, Viña del Mar, Rancagua, 
Concepcion, Talcahuano, Temuco and Puerto Montt. 
 
Spits Twitter reviews 
Dutch free newspaper Spits introduced the “twitspits” 
Twitter account for 140 character reviews by readers. 
Reader’s reviews on films, cd’s, dvd’s, games, tv-
programs, restaurants or shows should contain the 
#twitspits hashtag. The best or most original tweets will 
appear in the printed version of Spits. 
 

RESEARCH 
 
Filloux on free 
On the Monday Note blog, former 20 Minutes founder and 
director Frédéric Filloux writes a very interesting piece on 
free versus paid newspapers and the problems 
concerning advertising, distribution, cannibalization and 
the consequences of the recession: 

In normal economic times (please consider the italics), if 
given the opportunity, I would start a new venture in the 
“Free” field tomorrow. Actually, I would go for a hybrid 
model: a highly targeted free publication (not mass 
circulation, variable costs are too difficult to recoup) and 
a “freemium” digital version on the internet and on 
mobile devices (i.e. free content but paid-for selected 
services). That, I think, is the killer combo. 

 
Nordic media research 
Published in 2008, updated in 2009 and available free 
online: the Nordic Media Market 2009; Media Companies 
and Business Activities, edited by Eva Harrie. The report 
covers the media markets in Denmark, Finland, Iceland, 

Norway and Sweden. The report consists of three 
different sections: 
- Staffan Sundin’s “Media Ownership in the Nordic 

Countries. Current Trends”. 
- Statistics on markets, media, population and the 

economy for all markets. 
- Media Market Analyses on newspapers, magazines, 

radio and TV. 
 
Also a separate report on Swedish media, Den svenska 
mediemarknaden 2009, by Staffan Sundin, can be 
downloaded – this is in Swedish. 
 
UGC-research 
Together with my colleague Mervi Pantti (Helsinki 
University) I published an article “Misfortunes, memories 
and sunsets: Non-professional images in Dutch news 
media” in the International Journal of Cultural Studies. 
The special issue of the journal was edited by Mark 
Deuze and John Banks. 
 
The article is based on analysis of the websites of a 
dozen Dutch media (national and local TV news 
programs, paid and free newspapers), and interviews with 
editors of these media. 
 

EVENTS 
 
Moscow: October 8-10 
At the Media Readings conference in Moscow, organized 
by the Moscow State University, I will present a paper 
about print media developments in Eastern Europe. 
<http://www.journ.msu.ru/eng/conference.htm> 
 
KIEV: October 22-23 
On 22 October I give a lecture in Kiev for the Matra 
project meeting sponsored by the EJC. On 23 October will 
talk to representatives of the press as well. 
 
Zurich: November 19-21 
At the “Journalism Research in the Public Interest” 
conference in Zurich I will present a paper on Blogging on 
Dutch media websites. 
<http://project.zhaw.ch/de/linguistik/jrc.html> 
 
 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


