
FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 1 of 8 

 
FDN NEWSLETTER NO. 48 – www.newspaperinnovation.com - 900 subscribers – July/Aug. 2009 

 

Launches Plans Closures Switzerland  Research 
Blick-am-Abend now 
in five markets (p. 1) 

Toronto evening 
paper, WAZ (p. 2) 

Switzerland, UK, 
Canada, India (p. 2) 

Format changes, merges, 
integration (p. 7) 

Book on free papers 
in Europe (p. 8) 

 
 

We’re not dead, we’re only shrinking 
ow come, that the words of Rupert Murdoch, one 
of the most unreliable people in newspapers, is 
taken as a token of truth and a source of sheer 
wisdom by journalists? Murdoch, who said the 

WSJ website would go all-free after he bought it and 
reversing that policy later - and saying now that all online 
news should be paid for. The guy is changing opinions 
faster than other people change underwear. His latest 
move - thinking about closing thelondonpaper - is leading 
to headlines suggesting that the paper is already closed 
down (no, it’s not). 
 
In the 12 months to June 2008, NI Free Newspapers 
posted a £12.96m loss. (£16.48m during previous 12 
months). The company has entered into a consultation 
period to rethink the strategy. The paper has a circulation 
of 500,000 and a readership of more than 1.1 million. 
September 16 is mentioned as the last day of the paper. 
 
The Financial Times wrote “Freesheet no longer viable 
model for papers selling news” which was slightly off the 
mark, but I admit that “London cannot support four free 
dailies in a recession” doesn’t sound half as sexy. 
 
FT’s Salamander Davoudi also wrote about “News 
International’s decision to close its only freesheet” which 
is not just off the mark but totally wrong. In Australia the 
publisher owns two free dailies, four editions in total while 
also the two editions of the Daily Beachcomber (USA) are 
owned by News International. 
 
What is happening in London - and in Sweden, Denmark, 
Switzerland, the Netherlands, Spain and Italy - is that 
more than two free dailies, in this case two evening 
papers, one morning paper and one financial paper, 
competing in a crowded market (almost a dozen paid 
papers, including the part-free Evening Standard) in a 
recession, will not lead to profits for all titles. Specially 
free evening papers, a model proved to be very difficult in 
other parts of world, will suffer. In all markets mentioned 
above free dailies have closed down already. 
 
We will see more closures this year; in French speaking 
Switzerland and Ireland competing papers will merge, 
while many free papers are cutting circulation, also more 
titles have introduced or extended the summer closure. 
 
Does this mean it’s the end of free daily newspapers? Not 
really. It means that the combination of competition (two 
or more, but certainly four or five titles) and an economic 
recession could be lethal for free dailies - at least for the 
weaker ones. With one down, remaining papers will profit. 
 
Competition is worse for free than paid papers because 
they are perfect substitutes - which make them an easy 
target for advertisers looking for discounts. A recession 
always hurt newspapers more because they rely on 
vulnerable ads (jobs, retail, cars, real estate, classified). 
 
But with paid newspapers also losing circulation and with 
many of them losing money (where’s the FT article “Paid 
no longer viable model for papers selling news”?) there 

certainly is room for a free paper as the young urban 
audience is growing and valuable for advertisers. Room 
for one at least and two perhaps, but not for three or four. 
 

LAUNCHES 
 
Blick am Abend St. Gallen & Luzern 
With St. Gallen and Luzern/Zug editions, Swiss free 
evening paper Blick am Abend now publishes five editions 
while circulation is expanded to 261,000. In St. Gallen and 
Luzern the editions will produced by two journalists in 
each city according to Persoenlich. So far there were 
editions for Zurich, Berne and Basle.  
 
Starkville Dispatch 
The Starkville Dispatch, the first Mississippi free daily, 
was launched July 8. The paper is owned by The 
Commercial Dispatch Publishing Company, and is 
published in the afternoon, Monday to Friday and on 
Sunday. The paper is the Starkville edition of The 
Dispatch, which serves Columbus, the rest of “The 
Golden Triangle” and western Alabama. According to the 
publisher the markets of Starkville and Columbus became 
more distinct, which led to the decision to make a 
separate, free edition. 
 
The paper serves Starkville and the Mississippi State 
University. Readers can also subscribe for home delivery 
for $12 per month - which was also possible for the ‘old’ 
Dispatch. Publisher Birney Imes says in the first issue: 

In a time when most news about newspapers is doom 
and gloom, we hope this expansion will show that our 
industry is not only viable but essential to the Golden 
Triangle. 

 
The Starkville Dispatch distributes 1750 free daily copies. 
Apart from that there are 125 copies distributed through 
paid home delivery. The Commercial Dispatch had a daily 
circulation of about 700 (400 delivery & 300 rack sales) in 
Starkville before the launch of TSD, meaning paid home 
delivery dropped but total circulation increased in the 
23,000 people college-town. 
 
Metro International in Ecuador 
Both free dailies by Ecuador media group Grupo Hoy, 
MetroHoy in Quito and Metro Quil in Guayaquil, are 
published from 15 July on as a Metro International 
franchise by Company Diarios Unidos Del Ecuador S.A 
(DIUNESA), with Metro International having a 15% stake 
with an option to increase that in the future. 
 
The MetroHoy in Quito was launched in 2001 by 
Edimpres SA, publisher of paid paper Hoy. In 2007 a 
Guayaquil edition was launched, competing with El Metro 
de Guayaquil (launched 2007). This title changed its 
name to La Calle de Guayaquil in 2007; in the beginning 
of 2009 the paper stopped publication. 
 
Metro also publishes free dailies in Chile (since 2000), 
Brazil (since 2007, minority share) and Mexico (2006, 
49% ownership, 2 editions). Between 2000 and 2001 
Metro published an edition in Argentina. 

H 



FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 2 of 8 

PLANS 
 
Free Toronto evening daily  
On September 8 a new free daily, called t.o.night, will 
launch in Toronto. The paper will cooperate with the 
Toronto BlogTO, which will produce a page of local 
content daily. The new daily will print 100,000 copies a 
day and will be distributed between 3:30 and 6:30pm near 
subway stops and other transit touch-points in the city. 
 
Toronto has two morning free dailies: Metro (2000) and 
24 Hours (2003) and apart from that a lively free daily 
history. In 2000 Torstar launched GTA Today, which 
merged with Metro a year later. Sun Media/Quebecor 
launched FYI Toronto - all in the same week. From 2005 
to 2006 CanWest published Dose in Toronto. 
 
From Printed blog to Blogpaper 
The Printed Blog, a free weekly planning to go daily or 
even twice a day, actually went nowhere. The idea was to 
use content from bloggers and have them take a share in 
the profits for compensation. Founder Joshua Karp run 
out of money after 6 months and 16 issues.  
 
Meanwhile, back in the UK, a new, somewhat similar 
project emerged. Theblogpaper, an online compiled 
printed paper by bloggers, will be distributed in London on 
September 25 with a circulation of 5000. The paper will 
count 20 to 30 pages. After the test, the founders will 
decide whether the paper will be circulated more often. 
 
WAZ plans U-Bahn tabloid 
German publisher WAZ (Essen), the second newspaper 
publisher in Germany after Springer (Bild), is thinking 
about a new tabloid paper to attract a younger audience 
according to CEO Christian Nienhaus in an interview in 
German magazine Horizont. 
 
The name ‘U-bahn Zeitung’ (subway paper), however 
suggest also a way of distribution that comes very close 
to a free commuter paper, still considered as the arch 
enemy of paid newspapers in Germany. The target 
audience is indeed the commuter according to WAZ. 
 
Earlier, similar attempts with a cheaper small-format 
paper in Frankfurt (News), Cologne (Direkt), Saarbrücken 
and Cotbus (20 cent) failed. Springer tested the cheap 
Extra without success although Welt Kompakt seems to 
do OK (seems, because the publisher does not break out 
separate data for Die Welt and Welt Kompakt). 
 
Money for the new paper could come from Austria, as 
WAZ wanted to sell their 50% share in Kronen Zeitung. 
Recently Der Standard reported that the deal with Kronen 
Zeitung is off – WAZ will keep its 50% share. 
 

OBITUARIES 
 
Only one edition of News left 
The Basle and Berne editions of free daily News closed 
down. The papers were published in cooperation with 
paid papers Basler Zeitung, Berner Zeitung and the 
Tamedia group. The Zurich edition, called Tages Anzeiger 
News, will remain. In December 2008 the Mittelland 
edition was already closed down. Circulation in Basle and 
Berne was 100,000. 
 
News was launched in December 2007 as a reaction to 
free daily ‘.ch’ that was considered to be a competitor for 
Tamedia’s free 20 Minuten. News sold advertising in 
cooperation with Tamedia’s paid papers in the same 
markets. After the closure of .ch in May the position of 

News changed. It served its purpose as spoiler but was 
not making money while it competed with 20 Minuten at 
the same time. 
 
In June the paper was integrated with other Tamedia 
operations and got a new design. But as the paper was 
still losing money, the Basler Zeitung (owning 25% of the 
Basle edition, with Tamedia owning 75%) said it thought 
about closing the Basle edition. Basler Zeitung already 
operates free local paper Baslerstab so News was 
competing with their own paper as well. In Berne Tamedia 
owns paid papers Berner Zeitung and Der Bund. 
 
Ergo online only 
Free Indian paper Ergo, launched in December 2007 by 
Kasturi and Sons Ltd., publishers of The Hindu, closed 
down. The paper distributed 50,000 copies in the Chennai 
area, and was aimed at young ICT professionals. 
 
The publishers blame the world recession for the closure 
of the printed edition. The website www.goergo.in, 
however, will continue. With the closure of Ergo, India 
loses its only free daily newspaper. 
 
RIP Record PM 
The last issue of Scottish free evening paper Record PM 
was published Friday 10 July in Glasgow and Edinburgh. 
The Aberdeen and Dundee editions were closed down in 
2008. According to the management, however, the 
closure could be temporary. (AllMediaScotland) 
 
The paper was launched by paid paper Daily Record 
(Trinity Mirror) in 2006 a cover price of 15p. In January 
2007 went all-free. The maximum print run was 38,000 - 
down to 13,000 in the last months. Trinity Mirror is also a 
partner of Associated Newspapers’ Metro in Scotland. 
 
RushHour silently ended 
In November 2006 Canadian media group CanWest 
proudly presented RushHour, a free afternoon commuter 
tabloid for Ottawa, to be distributed Monday to Thursday - 
with an edition online weekend. Circulation was 20,000 - 
later cut down to 8,000. In February 2007 editions for 
Calgary and Edmonton (five days a week) followed, joint 
circulation of both new editions was around 15,000. 
 
The launch was a somewhat half-hearted (afternoon, 
small circulation) attempt to re-enter the free daily market 
in Canada after the Dose-disaster and the launch of 
strong competitors by Metro International (and local 
partners) and Sun Media (24 Hours/Heures) in several 
markets (including Ottawa, Calgary and Edmonton). 
 
Without any publicity the Ottawa edition was closed down 
in April 2008, followed by both other editions. CanWest - 
faced with debt problems - failed to mention the closure 
(they did mention the launches). Marv Carlson of ABYZ 
Newslinks, who lives in Calgary, even checked train and 
bus stations and called up the paid mother paper Calgary 
Herald (without being called back), but never found any 
trace of a RushHour - the paper, that it. 
 

CIRCULATION 
 
Heute beats Österreich in audit 
After a long struggle free daily Heute is now also audited 
by the official Austrian ÖAK circulation audit. Heute 
distributed 473,000 copies in total in the first six months of 
2009 - 332,000 in the capital Vienna, 93,000 in 
Niederösterreich (St. Pölten) and 48,000 in the Linz area. 
Before the official date became available, however, Heute 
boasted a circulation of more than 530,000. 



FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 3 of 8 

 
Free/paid paper Österreich sold 111,000 copies in total 
and distributed 123,000 copies for free, most of them in 
the Vienna area. In 2008 free circulation was 115,000. 
 
MEN cuts circulation 
Circulation of the Manchester Evening Post will not be 
audited by ABC because the free/paid paper cut free 
circulation on Monday till Wednesday. Since April the 
paper is increasing free distribution on Thursday and 
Friday. On Saturday there are no free copies handed out. 
Since ABC requests a “consistent and regular pattern” of 
free distribution MEN can no longer be audited. 
 
Total circulation on Thursday and Friday is 165,000; on 
Monday, Tuesday and Wednesday it’s 89,000. Paid 
circulation on Saturday is 67,000. Average free circulation 
was around 80,000 in 2008. (Guardian) 
 
20 Minuten cuts circulation 
Almost 10% of the circulation will be cut by Swiss free 
daily 20 Minuten although management calls the 
operation optimalisation. Distribution went up in 2007 from 
431.000 to 550.000 - partly because of the new 
competitor “.ch”. Now that title is no longer around and the 
recession also affects Switzerland, circulation will be 
down to 500,000 copies. The paper expects no decline in 
readership according to Persoenlich. 
 
Belgium & Luxemburg 
The circulation data for the first six months in Belgium (by 
CIM) indicates that both editions of free daily Metro 
(Concentra) jointly distribute 259,000 copies, making it the 
third paper in Belgium. The combination Het Laatste 
Nieuws / De Nieuwe Gazet distributes 284,000 copies; 
Nieuwsblad / De Gentenaar 263,000. 
 
The French edition had an average of 122,000 copies 
(121,000 in 2008) while the Dutch language edition 
distributed 137,000 on average (133,000 in 2008).  
 
In Luxembourg L’Essentiel distributes 84,000 copies 
(73,000 in 2008), while Point24 distributes 59,000 copies 
(57,000 in 2008). These papers are no. 1 and 3. Paid 
paper Luxemburger Wort has a circulation of 71,000. 

 
READERSHIP 

 
All UK frees increase readership 
Mixed emotions at Thelondonpaper. The last NRS 
readership survey showed an increase to more than 1.1 
million readers, meaning more than 2 readers for every 
copy. The paper started with 800,000 readers and is now 
closing in on competitor London Lite with 1.13 million 
readers (but with a lower circulation). 
 
Also Metro gained in readership, now reaching for the first 
time more than 3.5 million readers. Most paid papers lost 
readers although The Guardian, the Times and the Daily 
Express gained some readers compared to the first 6 
months of 2008. 
 
Zurnal24 sole winner in Slovenia 
Readership of Slovenian free daily Zurnal24 increased 
with 20% in 2008/2009 compared to 2007/2008 according 
to the latest NRB survey. The free paper, owned by 
Austrian Styria Medien, now has 242,000 daily readers, 
making it the second best-read paper in the country. 
 
Tabloid Slovenske Novice is with 342,000 the best read 
paper in the country, although it lost 3% in readership. 
Delo is 3rd with 138,000 readers (-17%), followed by 

Dnevnik with 125,000 readers (-18%) and Vecer 
(122,000; -20%).  
 
The Saturday edition žurnal is now the best-read 
weekend paper with 357,000 readers because competitor 
Nedeljski dnevnik - leading for decades in the country - 
went down from 416,000 to 340,000 readers. 
 
The digital portal zurnal24.si is the most visited 
newspaper portal with 330,000 unique monthly visits. 
 
Israel Today increases readership 
Israel Today increased its reach in the first 6 months of 
2009 compared to the last half of 2008 from 23.2% to 
26.9%. There was no information on readership of free 
papers Israel Post or 24 Minutes. 
 
Paid paper Yediot Ahronot saw its exposure rate fell from 
35.9% to 34.2% according to the TGI-research. Ma’ariv 
increased reach to 14.4% from 13.8% in 2008. Haaretz’ 
exposure rate was unchanged at 7.5% (Globes) 
 
L’Essentiel 2nd in Luxembourg 
Free daily L’Essentiel is the second Luxembourg 
newspaper after paid paper Luxemburger Wort, reaching 
27% of the population. Luxemburger Wort reaches 43%. 
 
Free daily Point 24 reaches 15% of the Luxembourgers. 
Other paid papers (Tageblatt, Zeitung von Letzebuerger 
Vollek, Le Queotidien, Letzeburger Journal and La Voix 
du Luxembourg) follow on place 4 to 8. 
 
Monthly readership paid & free  
Although readership of paid newspapers seems to be 
rather stable during the year, readership of free 
newspapers changes more rapidly, most of all because 
free dailies tend to stop publishing during the summer or 
cut circulation. 
 
The Dutch readership survey organization NOM started in 
2008 with tracking the monthly readership of newspapers. 
Readership of free dailies is dropping in July and August 
2008, in September it picks up again. Also January and 
December show lower readership. Paid national and local 
readership is more stable (Cebuco). 
 
Danish free dailies 1, 4 & 5 
Free MetroXpress is the best read Danish newspaper in 
April-June 2009 with 522,000 daily readers. Paid papers 
Jyllands Posten (452,000) and Politiken (422,000) are 2nd 
and 3rd. Free daily 24timer (owned by Metro International) 
is 4th with 384,000 readers while Urban (Berlingske) is 5th 
with 374,000 readers. (MediaWatch) 
 
Spanish frees down in readership 
20 Minutos, for several years the best-read Spanish 
newspaper, lost its leading position to sports paper Marca 
in the last AIMC readership survey (October 2008 - May 
2009). 20 Minutos now has 2,527,000 daily readers, 
against 2,767,000 readers for Marca. In the previous 
period (April 2008 - March 2009) 20 Minutos was leading 
with 2,772,000 readers - Marca had 2,749,000 readers. 
 
El Paìs is 3rd with 2,101,000 readers (2,182,000 in 
previous period). Also Qué! and ADN lost readers, as a 
result of the cuts in circulation and closed down editions. 
Qué! went from 2,116,000 to 1,885,000; ADN now has 
1,495,000 against 1,671,000 in the previous period.  
 
20 Minutos is the 9th news portal in Spain (11th in previous 
period) with 871,000 monthly visitors, up from 810,000 in 
the previous period. Not all Spanish news sites, however, 
are covered by the research. 



FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 4 of 8 

ADVERTISING 
 
DNews sees advertising increase 
In disregard of the recession, free Italian paper DNews 
(Milan, Rome, Bergamo and Verona) saw a 10% rise in 
advertising revenue (€3.4 million) in the first 6 months of 
2009 compared to the same period last year.  
 
According to Claudio Noziglia, president of publisher Mag 
Editoriale Srl, national advertising increased with an 
average of 50% every month. Half of advertising is 
national, the other half local. The publisher hopes to have 
a total revenue of €7 million by the end of the year, which 
would mean an increase of 25% compared to 2008. Next 
year DNews expects to reach break-even (PublicitaItalia). 
 

ONLINE 
 
Examiner online expands 
The Examiner online network expanded with 20 markets 
and is now reaching 110 cities. The news is mostly written 
by users (’examiners’). The free paper version is 
published in San Francisco and Washington. 
 
Five of the new cities are in Texas (Waco, Corpus Christi, 
Lubbock, El Paso, Midland-Odessa); Bakersfield (CA), 
Colorado Springs and Atlantic City (NJ) are among the 
other new markets. (EuroInvestor) 
 
Urban bans news from website 
No more than one journalist and two interns worked for 
the website of Urban (Berlingske Officin / Mecom). But all 
of them have to go because ‘news’ is no longer the focus 
of the website according to Urban editor Henrik Bay in 
Journalisten.dk. The website attracted not enough visitors 
to “monetize” the news operation. The paper stopped on 
July 2 for the summer holiday and will return with a 
website that features a PDF version of the printed edition. 
 
Total losses of Urban were around €7 million (50m Dkr) 
according to MediaWatch. This was deducted from the 
documentation Urban supplied when they applied for 
funds from the Danish Press Board. Berlingse director 
Lisbeth Knudsen expects Urban to be profitable in 2012 
according to the MediaWatch article. 
 
Jobzonen in MetroXpress & 24timer 
Danish free dailies MetroXpress and 24timer closed a 
deal with Danish recruitment website Jobzonen.dk. Ads 
from the website will now also appear in the printed and 
online editions of both papers. (MediaWatch) 
 
Jobzonen is owned by the leading publishers in Denmark: 
JP/Politken Hus and Berlingse Media, and by broadcaster 
TV2. The free dailies are owned by Metro International 
(51%), A-Pressen (24.5%) and JP/Politiken Hus (24.5%). 
 
Nyhedsavisen resurrected online 
One year after the bankruptcy of free daily Nyhedsavisen 
its website avisen.dk will be relaunched as a news 
website owned by A-pressen and Freeway. Eight 
journalists will work for the website. (MediaWatch) 
 
Citizen Journalism for 15min 
Lithuanian free daily 15min started the citizen journalism 
project Jkrauk Ziniu whereby readers can upload stories 
and pictures to the 15min website. The most prominent 
feature is the PhotoPolice section where readers upload 
pictures of traffic accidents and incidents. (Opinija) 
 

DAG.nl closes down in October 
Dutch Internet news portal DAG.nl, the last remains of 
free daily DAG that was closed down in October last year, 
will stop operating in October 2009. Eight people will lose 
their job. DAG.nl is now operating as an online news 
platform and is also providing news for other websites. De 
Volkskrant, paid paper of DAG’s owner PCM, is offering to 
take over these services. 
 

LEGISLATION 
 
Irish Competition 
The Irish Competition Authority “has determined to carry 
out a full investigation” in relation to the proposed Metro 
and Herald AM merger. Irish Times, DMG Ireland 
(Associated Newspapers) and Independent Newspapers 
want to acquire Fortunegreen Limited, the publisher of 
Metro Ireland (now owned by Irish Times, DMG and Metro 
International) and merge the paper with Herald AM 
(Independent Newspapers). 
 
The Competition Authority said it was not able to conclude 
that the proposed acquisition will not substantially lessen 
competition without carrying out a full investigation. A final 
decision has to be reached before November 26. 
Interested parties are invited to make submissions until 17 
September 2009. 
 
However, it looks like a weird move, resulting only in extra 
work for the Competition Authority, because what’s the 
problem here? Less papers than a year ago, but still one 
more than 5 years ago. 
 
Danish newspaper state support 
Free Danish daily Urban, published by Berlingske Media 
(Mecom), will receive 7.3 million Dkr (€1 million) support 
from the Danish Newspaper Board. The money must be 
used to develop the paper over the next three years. It’s 
the highest support the Newspaper Board has handed out 
since it started operating three years ago. Berlingske is 
required to put in an equal sum. Earlier, also MetroXpress 
and 24Timer received support for distribution. At that time 
Urban criticized these media for accepting support. 
 
After MetroXpress and 24Timer received distribution aid 
of €2.3m each for 2009 and Urban will get €1m state 
support, paid newspapers complained that their ‘pot of 
gold’ is shrinking. It is expected that also Urban - the 
paper ‘forgot’ to apply for distribution aid in 2008 - will get 
€2.3m next year, meaning that free papers will receive a 
total of almost €7m. Total available state support for 
distribution in Denmark is €44m. 
 
The Danish Newspaper Association asked Lars Løkke 
Rasmussen, the minister responsible for media to raise 
the total amount of distribution aid. (MediaWatch) 
 
Danish papers have a 0 (zero) V.A.T. rate and are 
according to the World Association of Newspapers the 
most expensive newspapers in the world… 

 
PEOPLE 

 
Leaving Metro 
Rather suddenly four senior Metro Executives decided to 
leave Metro International according to a press release: 

 “Mr. Jan Sjöwall (Senior Vice President of Corporate 
Development), Mr. Steve Nylund (Executive Vice 
President - Head of Corporate Development), Mr. 
Sakari Pitkänen (Vice President of Metro Interactive) 
and Mr. Robert Patterson (Executive Vice President) 
have all decided to leave Metro for individual reasons.” 



FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 5 of 8 

PUBLISHERS 
 
De Pers & Wegener 
Dutch free daily De Pers - owned by millionaire Marcel 
Boekhoorn - will be printed and distributed by regional 
publisher Wegener (majority owned by Mecom). Earlier 
the free daily, announced that advertising sales would be 
handled by Wegener. The cooperation will go on for 
’several’ years according to De Pers’ director Ben 
Rogmans. 20 people have left De Pers or have moved to 
Wegener as a result of the operation. (Adformatie) 
 
Wegener director Joop Munsterman wants to make De 
Pers “the largest daily in the Netherlands” according to an 
interview in De Pers. When De Pers was launched in 
2007, director Cornelis van den Berg boasted that it would 
have the highest circulation in the Netherlands within a 
year and be profitable as well. History proved him wrong 
while he was forced to leave after little more than a year.  
 
How the new effort will be brought about is a mystery. De 
Pers has been cutting costs and sacking staff an in the 
last years while Wegener is part of the debt-ridden 
Mecom. De Pers cut back circulation to 200,000 from 
almost 500,000 in 2007 and 370,000 in 2008. 
 
Mecom wants to take Wegener from the stock exchange - 
opposed by the minority share holders - probably to 
mortgage the company to pay the huge debts. Clearing 
out Wegener is more likely than investing in it. 
Munsterman has experiences with free papers, he used to 
be in charge of the free weeklies of the company. 
 
Sanoma’s free better than paid 
The sales of Sanoma’s freesheet division Kaupunkilehdet 
‘decreased slightly’, mainly because of the merger 
between Metro and Uutislehti 100 in 2008. The company 
is still confident about the free division, because, 
according to the publisher’s 2009-I (January-June) report: 
Kaupunkilehdet has gained market share in the 
advertising market, since free sheets in general are 
performing better than the media market in general.  
 
Metro Italy sale confirmed 
Metro International confirmed the sale of their Italian 
operation on July 31. New owner is New Media 
Enterprises, controlled by Salvatore Puzzo and printing 
company Litosud (20%). The new owners will be 
publishing Metro Italy as a franchise. Mario Farina (20%), 
one of the owners of Litosud also member of the board of 
MAg Editoriale, the publisher of free daily DNews. This 
could possibly lead to cooperation between the papers. 
 
The journalists of the paper, however, were objecting to 
the sale because there were not enough guarantees for 
the independence and future of the paper. (Affaritaliani, 
Infodem, PubblicitaItalia) 
 
The transaction is estimated to have a positive cash flow 
impact for Metro International of approximately € 1.5 
million in 2009 according to Metro. 
 
Metro publishes six editions (Rome, Milan, Bologna, 
Florence, Genoa, Turin), with a total circulation of around 
800,000 and 1.8 million daily readers. Leggo (Caltagirone, 
Il Messaggero) is the largest Italian free daily. Metro and 
City (RCS, Corrière della Sera) compete for the second 
place. E Polis and DNews follow on position 4 and 5. 
 
Metro started in Italy in July 2000 with an edition in Rome, 
Milan followed in October of that year although Schibsted 
won the official tender but could not launch the paper as 

Norway was a non-EU country. The other editions started 
in 2005. Veneto and Bergamo closed in 2009 and 2008. 
 
Metro story and Jensen interview 
On Kristine Lowe’s blog there is an analysis of the Metro 
franchise strategy that is worth reading, it’s about Metro 
as the McDonald’s of newspapers, without using that 
name in a negative way. 
 
I should add that the comparison is already several years 
old. When Metro launched in France in 2002, the paper 
(and competitor 20 Minutes) was greeted with angry 
comments from trade unions and paid newspapers, 
naming it the McDonald’s of the press - indicating that it 
was junk food compared to paid papers. Former CEO 
Pelle Tornberg turned that argument around and proudly 
called Metro the McDonald’s of newspapers that was 
going to steal readers from the paid press. In Ellen 
Spørstol’s thesis (2003) Metro and 20 Minutes were 
already compared to McDonalds (and Ikea).  
 
On the franchise-strategy, the list below shows all 
Metro’s, only five operations are fully owned, three more 
are majority owned (plus one Russian edition) while the 
Canadian Metro is a 50/50 operation. The remaining 
Metro’s are minority owned or pure franchises. 
- Hungary - 100%  
- the Netherlands - 100%  
- Greece - 100%  
- Hong Kong - 100%  
- Chile - 100%  
- France - 67% , 33% TF1 
- Sweden - 65% , 35% Schibsted 
- Denmark - 51% , A-Pressen 24.5%, JP/Politiken 24.5% 
- Canada - 50% ‘financial interest’ (Halifax 17%) 
- Russia - 58%  St. Petersburg, 1%  Moscow franchise 
- Mexico - franchise, 49% , 51% Inmobiliaria Torraco 

and MX Shares 
- Czech Republic - 40% , franchise, 60% Mafra 
- Korea - franchise, 30%  
- Brazil - franchise, 30% , 70% Grupo Bandeirantes 
- Portugal - franchise, 20%, 80% Holdimédia 
- Ecuador - franchise, 15% , 85% Grupo Hoy 
- Italy - franchise, owned by New Media Enterprise 
- Finland - franchise, owned by Sanoma 
- USA - franchise, owned by Seabay Media Holdings 
- Ireland (a Metro UK operation, 10%, to be sold) 
- Closed down: UK, Switzerland, Argentina, Poland, 

Croatia, and Spain 
 
Supporting the franchise / partnership hypothesis is the 
fact that several operations were in fact fully or majority 
owned in the past: Italy, USA, Portugal, Czech Republic 
and Finland; while some of the majority owned now 
(Sweden, Denmark) were fully owned in the past. There 
was a strategy to increase ownership in the past 
(Hungary, the Netherlands), that seems to be reversed 
now (although in St. Petersburg ownership increased). 
 
Some franchises or minority ownership operations are the 
result of legal issues, particularly a ban on foreign 
ownership (Brazil, Mexico) or tax reasons (Canada). 
 
Metro 2009 Q2 results 
The second quarter was - again - not very good for the 
world’s largest publisher of free newspapers. With the 
recession still hurting sales, the small operating profit in 
Q2 2008 changed to a loss in Q2 2009 (adjusted €1.2m, 
net €3m). The net loss was €3.7m. 
 
Net revenues (adjusted for currency movements, closed 
and divested operations and revenues lost due to the 
Easter Holidays) declined by 12 percent. Net revenues 
decreased by 26 percent to €61m. The net loss for the 



FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 6 of 8 

first 6 months was €18.9m, sales decreased with 25% 
compared to 2008. 
 
Good news is the decline in costs by 11%, the sale of the 
loss-making US-operations, the divestment in Portugal 
and the acquisition of the majority in the Moscow Metro. 
 
Direct Sport 450,000 copies 
Direct Sport, the free sport weekly of Bolloré’s Direct 
media group, distributes 450,000 weekly copies six weeks 
after the launch on June 12. Bolloré’s Direct brands also 
include the commercial TV station Direct 8, free morning 
and evening dailies in Paris (Direct Matin, Direct Soir) and 
free dailies in Nantes, Nice and Toulouse. (Le JDD) 
 

TITLES 
 
Metro UK closes regional offices 
Free UK paper Metro will cut 30 jobs in the regional 
“Metro Life” departments. In Metro Life arts, entertainment 
and food is covered. The layoffs will result in the closing 
down of regional offices in Manchester, Glasgow, 
Newcastle, Birmingham and Bristol. The Metro Life 
sections will be produced by Metro’s partner titles and 
publishers (Trinity Mirror, Johnston Press) in the future. 
(PaidContent, The Guardian) 
 
Cape Cod Day 
Cape Cod Day - a Tuesday-Saturday free paper - is 
published on Cape Cod (Massachusetts) during the 
holiday season by GateHouse Media. The first issue 
appeared on June 23. Circulation is 25,000. It is only 
published in June, July and August when the Cape Cod 
community is at its holiday peak. 
 
Cape Cod Day is printed in a square format and counts 
32 pages. It’s filled with listing of events, news, sports and 
some longer stories, many of them focused on arts and 
culture. More than a third is filled with ads. 
 
Similar papers - called the Daily Beachcomber - are 
published by the Seacoast Media Group in Hampton (NH) 
and York (ME). SMG is part of the Dow Jones Local 
Media Group, which in turn is part of Rupert Murdoch’s 
News International. 
 
New Metro design 
All Metro International editions will have a new design at 
the end of September. Chile was first on August 12. The 
colour of the masthead background (from dark to lighter 
green - repeated on inside pages) is different while there 
is a different font for headings as well on the front page. 
 
Most changes, however, are on inside pages, as was 
explained in the Swedish edition that got the new design 
on August 17 - that issue contained also an interview with 
Spanish designer Al Triviño. Earlier Triviño re-designed 
the Sunday Times and The Australian. 
 
Apart from the total redesign (lay-out, colours, fonts, 
headings, icons) new sections are introduced: 1. News, 2. 
Sports and 3. Entertainment & TV; and a + (Plus) section 
(fashion, life style, tourism). 
 
France (August 31), Denmark (September 3) and USA 
probably will be next, followed by the other editions, the 
Netherlands will introduce the new design in the third 
week of September. On the Read Metro website all pdf’s 
of Metro International’s editions (18 countries) can be 
viewed as e-paper and can be downloaded. 
 

MetroXpress sponsors exhibition 
In December 2009, the UN Climate Change Conference 
COP15 will be held in Copenhagen. Until the beginning of 
the conference on December 7, Danish free daily 
MetroXpress will publish one picture from the 
Copenhagen 100 Places to Remember Before they 
Disappear exhibition, developed by Co+Life. The 
exhibition was shown first in Arhus and will be in 
Copenhagen from September 26 on.  
  
Denver: 1 paid down, 2 frees up 
Clyde Davis Free-Daily blog ran an interesting piece on 
the newspaper situation in Denver, a town made famous 
by the closure of the Rocky Mountain News, a paper most 
people never heard off until it closed down. In the same 
town, however, two free papers are doing quite well: The 
Aurora Sentinel and The Denver Daily News. 
 
The first paper is serving the Denver suburb of Aurora 
(300,000 population) since 2004, first as free daily The 
Aurora Sun. In 2007 the paper merged with weekly 
Aurora Sun and is now published as Aurora Sentinal Free 
Daily. People can pick up the paper from 1,000 racks and 
boxes. The paper has a weekday (Mon-Thu) circulation of 
almost 9,000 copies while its Friday weekend edition 
prints 16,500 copies. Paid weekly Aurora Sentinal has a 
circulation of 7,500. 
 
The Denver Daily News is more a city paper so there is 
not too much competition between the two. It is part of the 
Price/Pavelich group that also publishes free papers in 
Vail and Palo Alto. 
 
Major changes in Switzerland 
In these months, the Swiss print media will see some 
major changes. Leading paid tabloid Blick (Ringier) will go 
through another concept change, free sister-paper Blick-
am-Abend launched two new editions, the competition 
between free dailies in the western French speaking part 
will cease to be while leading free daily 20 Minuten will 
target more local markets. 
 
Blick, once the leading paper, now second in circulation 
and readership after Tamedia’s 20 Minuten. The paper 
moved to a small half-Berliner format less than two years 
ago, with the extra feature of an integrated sports section 
at the back printed upside down. The reader had to turn 
the paper over to read it. One of the ‘hidden features’ was 
that the paper could not be shared between family 
members. This non-sharing of the paper will be ended in 
October as Blick will go back to its old format and will print 
in different sections. 
 
In July publisher Ringier announced personal changes as 
well. Blick-director Thomas Passen stepped down and 
was succeeded by Caroline Thoma, formerly the director 
of the now defunct free daily .ch. Bernhard Weissberg, 
formerly editor of the Sunday paper and free daily Heute, 
stepped down as editor in chief of Blick. A successor is 
not yet appointed according to Persoenlich. 
 
The problem of Blick is that it not only feels competition 
from 20 Minuten but also from its own free evening paper 
Blick-am-Abend, which is more successful than its 
predecessor Heute, but does not make any money (in 
contrast to 20 Minuten). Blick-am-Abend expanded to 
Luzern and St. Gallen. Blick, Blick-am-Abend and 
Sontags-Blick will be integrated in one newsroom. 
 
Free market leader 20 Minuten will introduce a local 
media portal for communities, according to director Marcel 
Kohler in an interview in Persoenlich. It will also target 
smaller and local advertisers, thereby competing with 
local papers as well. 



FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 7 of 8 

The last major change is the merger between French 
language free daily 20 Minutes and Le Matin Bleu, as a 
result of the merger between the two publishers Tamedia 
and Edipresse. The time frame is not yet certain as it 
waits the approval of the Swiss competition authorities. 
 
Le Matin Bleu closed down for the summer from Monday 
20 July till August 16. The main reason for the closure is 
the recession according to Persoenlich. Competitor 20 
Minutes will cut circulation from 237,000 to 200,000. 
 
A thin line between paid and free 
Free/paid Austrian daily Österreich has a aggressive 
marketing whereby people get incentives (iPods, coffee 
machines, €100 cash) when they subscribe to the paper. 
One of the most wanted presents is a free highway 
voucher (Autobahn-Vignette), something Austrians need 
for the Autobahn. Österreich handed out vouchers with a 
value of €1.5 million without paying Asfinag, the 
government organization that issues the vouchers. In total 
Österreich bought €7.7 million worth of stickers. 
 
Österreich defends itself in Der Standard by saying that 
Asfinag has unpaid advertising bills and that subscribers 
have not paid yet. This suggests that you can subscribe to 
Österreich, receive the voucher, but refuse to pay your 
subscription, which makes Österreich not only free to paid 
subscribers but also giving them a free Autobahn-Vignette 
(€74 for one year). 
 
Not all is free in Austria, however. Free Sunday paper 
Rundschau am Sonntag recently ended the free 
distribution because of dropped advertising revenues. 
From now on readers ‘are asked’ to pay 50 cents for a 
paper. Yes ‘asked’, because these papers are distributed 
in bags in public places where the public ‘can’ put money 
in box. How many people actually do that is the big secret 
in Austria but the common name for these bags are 
Klaubeutel (grab-bag) which indicate that only part of the 
readers actually pay. 
 
Rundschau am Sonntag has a circulation of 320,000 and 
although the editor says the public reacts ‘positive’ to the 
move (Der Standard), he fails to say how many of the 
readers put 50 cent in the box. 
 
Politico daily again in September 
Politico, the Washington based website/newspaper 
moved to a five-days-a-week schedule in February of this 
year, making it a ‘real’ newspaper. The five days-
schedule, however, is only in the weeks Congress is in 
session five days. In March, May, June and July the paper 
was published four or five times week almost every week. 
 
End of July the paper had its last run of the five-days 
schedule, in the first week of August Politico published 
Monday to Thursday. The paper will return in September 
with an (almost) daily schedule. 
 
In an article in Vanity Fair, Michael Wolff analyses the 
success of Politico. He concluded that although the 
website is the driver for the success, the free daily is the 
money-maker. Who said “print is dead”? 
 
Young Reader Prize Metro Poland 
The project ‘Round Table 2009’ by Polish daily Metro has 
been honoured with a Jury Commendation in the World 
Young Reader Prize contest, organized by World 
Association of Newspapers and IFRA. 
 
The project carried out by Metro in cooperation with 
Polish Youth Association has been recognised in “public 
service” category. The jury appreciated the ability to 

engage young people in democracy-related issues as well 
as the energy and passion of the team. 
 
Uncertain 5min fate 
Swedish publishing group Bonnier recently sold Latvian 
newspaper group Diena to local Latvia company Nedela 
S.A., led by Aleksandrs Tralmaks, former CEO of Diena 
and managing partner of Catella Corporate Finance. The 
sale included apart from leading Latvian newspaper Diena 
also the business daily Dienas Bizness. (Publicitas) 
 
So far there is no news on 5Min, the free daily that was 
part of the Diena group. 5Min was launched in August 
2005 and was distributed in different Latvian and Russian 
editions. Total circulation was around 85,000. An item on 
Latvian website Delfi suggests that 5Min is still being 
published. In December 2008 the paper moved from a 5 
to 4 days a week, dropping the Monday edition. 
 
The Baltic Course reported that also Estonian 
entrepreneur Kalle Norberg, the chairman of Ekspress 
Group, Gunnar Kobin, and the founders of the company 
Skype were financially involved in the purchase. 
 
Tab goes broadsheet, longsheet 
Palo Alto free daily The Daily News - founded in 1995 - 
will go through another format change (broadsheet) after 
it went from long tab to short but broader tab in May of 
this year. This fall the paper will double in length going 
from 11.5 inches wide by 11.25 inches deep to 11.5 
inches wide and 21 inches deep. (free-daily.com) 
 
As the first format was 11 inches by 16 inches, only the 
length of the paper seems to change. (By European 
standards this is not a broadsheet - it must be 16 inches 
wide at least).  
 
Even if it was something of a broadsheet, it would not be 
the first or only free broadsheet in the world. Briefing 
(Dallas), the Colorado Daily (not 100% about that one), 
The Sports Hankook (Korea), Baslerstab (Switzerland) 
were/are broadsheets as well. 
 
Diario Prensa - most southern free  
Started already on March 21, 2001, free Diario Prensa, 
published in the Argentine city of Ushuaia, now is in its 8th 
year. The publisher started with a paid weekly Prensa 
Libre in 1988 - closed down in November 2001. Ushuaia 
is the most southern city in the world, located in Tierra del 
Fuego, the most southern part of Argentina. It is also 
distributed in Rio Grande and Tolhuin. 
 
The paper is published five days a week, counts 20 pages 
on average and is printed mostly in black and white. 
Circulation is unknown. The publisher also operates a 
radio station: FM Prensa. 
 
El Diario de Conception 
El Diario de Conception, a free daily published 7 days a 
week, started on March 20, 2008 in Conception Chile. 
The paper seems to be ‘temporary’ free, it wants paid 
distribution in the future. It carries the text “Edición 
independiente que circula junto a La Tercera”, suggesting 
it is distributed together with paid paper La Tercera, the 
fourth paid paper in Chile, published by Copesa.  
 
The same publisher also owns the La Hora (morning) and 
La Hora de la Tarde (evening) free dailies in capital 
Santiago. El Diario de Conception is published in 
cooperation with Universidad de Concepción. Circulation 
is unknown so far. (ABYZ Newslinks) 
 



FDN Newsletter no. 48 – July / August 2009 – page 8 of 8 

La U Buenos Aires 
Another free newspaper was ‘discovered’ (ABYZ 
newslinks) in South-America, this time in Buenos Aires, 
Argentina. The free paper “La U” probably started as a 
university newspaper but moved to general distribution 
some years ago. The circulation is around 23,000 
according to IVC. 
 
Sergio Szpolski, the owner of free daily La Argentino, 
once owned the paper but sold it around 2007. Current 
publisher is Frio Terminal Rosario SA - controlled by Luis 
Cetrá, also owner of Radio Continental. Publication is 
rather unstable according to our Argentine sources. 
 
New recycle bins for London 
Since last week, London’s Camden area is provided with 
70 new recycle bins, a joint effort by the Camden Council, 
and both free evening papers thelondonpaper and 
London Lite. The bins - added to the 120 already existing 
bins - have been put around Holborn, Euston and 
Tottenham Court Road underground stations. 
 
Shopping bag free news 
Moscow shoppers don’t get ‘just’ a bag with their 
groceries, they get a free newspaper bag in some cases. 
Since August 2008, a Moscow firm distributes 150,000 
copies of their ‘GazetaPaket‘ - which you can carry AND 
read. Content mostly consists of advertising, although 
there are some news items, a crossword puzzle and 
recipes as well on the bagpaper. (Olaf Koens) 
 
Daily Post ads Saturday edition 
Palo Alto free daily The Daily Post launched a Saturday 
edition. The Post started last year by Jim Pavelich and 
Dave Price as an extension of the SF Daily Post. The SF 
edition closed down this year and now only the Palo Alto 
edition is published, it covers the SF Peninsula from 
Burlingame to Mountain View. 
 
Pavelich and Price started the Palo Alto Daily News in 
1995 and sold it in 2005 to Knight Ridder. Competitor The 
Daily News publishes five days a week: from Tuesday to 
Saturday - until last year it even had a Sunday edition. 
 

RESEARCH 
 
German book on free dailies 
Just published in Germany by Nomos Verlag: “Gratis-
Tageszeitungen in den Lesermärkten Westeuropas”, 
edited by Prof. Dr. Michael Haller (University Leipzig). 
 
Several newspaper markets in Europe are covered. I also 
contributed a chapter (3.1 Übersicht über den Gratis-
Zeitungsmarkt in Europa, pp. 27-46). The book can be 
ordered from the NOMOS website. 
 
In the introduction, the General-Anzeiger für Lübeck und 
Umgebung is said to be the first free daily ever - although 
it seems to be more of a mixed free/paid model. 
Information on Wikipedia and the company’s (now 
Lübecker Nachrichten) website completed the picture. 
 
The paper was founded in 1882 by Charles Coleman 
(1852-1936), who’s family was from Scotland, as a free 
twice-a-week advertising paper in Lübeck. In 1885 the 
paper went daily. From the beginning the General-
Anzeiger für Lübeck had a mixed model, for 60 pfennig it 
was home delivered during three months. 
 
Unknown, however, is when the free distribution ended. 
The company website states that the ’sold’ circulation in 
1887 was 5,000. In 1890 total circulation was 12,800 in 

1890, suggesting that there was indeed a fair amount of 
free distribution. 
 
In the thirties the paper was taken over by the Nazi’s, 
while it merged with the NSDAP paper Lübecker 
Volksbote in 1942 - the new paper was called Lübecker 
Zeitung. In 1945 the paper was closed down. A year later 
new owners got permission to start the Lübecker 
Nachrichten. In 1971 Axel Springer bought 20%, later 
increasing this later to a 49% ownership - in 2009 the 
share is sold to Madsack. 
 
Thesis on Danish frees available 
The thesis on the political function of Danish free and paid 
newspapers is online now on newspaperinnovation. It can 
be downloaded from the resources page (2009). The 
author Aske Kammer was rewarded an ‘A’ indicating his 
supervisors were quite pleased with the result. 
 
The general conclusion was that free dailies 
(MetroXpress, Urban and the now defunct Nyhedsavisen) 
offer quite a lot general political news, sometimes even 
better than tabloid papers, although they offer less 
background and opinion than traditional broadsheet 
papers. This is even more important because groups that 
usually don’t read newspapers, do read the free dailies. In 
other words: society gains from free dailies. 
 

EVENTS 
 
Cardiff: September 9-10 
At the Future of Journalism conference, organized by the 
Cardiff University I will present a paper about user-
generated content for media websites. 
<http://tinyurl.com/4nywuv> 
 
Austria: September 24 
I will talk at the meeting of Gruppe Wochenzeitungen und 
Magazine  (weekly paper and magazines) of the Austrian 
Publishers Organization VÖZ in Langenlois. 
<http://www.voez.at/> 
 
Budapest: October 6 
I will talk at “Effective and valuable print ads conference”, 
organized by the Hungarian Association of Newspapers. 
<http://www.mle.org.hu/index.php> 
 
Moscow: October 8-10 
At the Media Readings conference in Moscow, organized 
by the Moscow State University, I will present a paper 
about print media developments in Eastern Europe. 
<http://www.journ.msu.ru/eng/conference.htm> 
 
Zurich: 19-21 November 
At the “Journalism Research in the Public Interest” 
conference in Zurich I will present a paper on Blogging on 
Dutch media websites. 
<http://project.zhaw.ch/de/linguistik/jrc.html> 
 
 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


