
 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 1 of 10 

 
FDN NEWSLETTER NO. 38 – www.newspaperinnovation.com - September 2008 

 

Launches Obituaries Plans Research  Legislation 
Sigl21 (US), ADN 
Colombia (p. 1) 

DAG, Quick, Metro Croatia, 
Uutislethi 100 (p. 2) 

Politico (US) and City 
AM (UK) expand (p. 2) 

Online news & free 
weeklies (p. 10) 

Metro sues Metro 
(p. 7) 

 
 

European free circulation down 
 

fter the Czech Republic (Metropolitni Expres), 
Sweden (Punkt SE, City), Denmark (Nyhedsavisen), 
Finland (Uutislethi 100) and Croatia (Metroexpress), 
the Netherlands (DAG) is the 6th European country 

where a national distributed free daily closes down. 
 
Also some titles in Denmark, Ireland, Slovenia and Spain 
reported lower circulation in 2008 than in 2007. In other 
countries circulation was stable or increased. 
 
In Europe circulation of free newspapers is going down for 
the first time in history. At the end of 2007 it was 27.3 
million - now it is 27 million. A tiny drop, but still a drop.  
 

 
 
World circulation is still 2% up, mainly because of 
launches in South America and Asia. 
 

FDN BAROMETER 
 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing end 2005 with September 2008. 
 
Free Dailies 2005 / September 2008 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2008 2005 2008 2005 2008 
Europe 24 32 83 127 15,404 26,991 
America’s 9 10 47 79 4,792 7,134 
Asia/Pac/Afr 10 16 20 37 4,409 8.567 

total 43 58 160 243 24,605 42.692 

 
LAUNCHES 

 
ADN Colombia 
Colombian Media group Casa Ed. El Tiempo (CEET) 
launched free daily ADN in the four major Colombian 
markets Bogotá, Medellín, Barranquilla and Cali on 15 
September. The paper has a joint circulation of 300,000 - 
making it the paper with the highest circulation in 
Colombia. Paid paper El Tiempo was the paper with the 
highest circulation so far: 240,000 daily copies. Total 
circulation in Colombia is 1.6 million. 
 
With the new free daily, CEEP will increase its grip on the 
Colombian market, as it also publishes dailies El Tiempo, 
Hoy, Portafolio (business) and regional papers. The group 
has stakes in television and magazines. Since 2007 
CEEP is for 55% owned by Spanish publisher Planeta. In 
Spain the group publishes free daily ADN. The new paper 

will be the second free daily in Colombia. In 2006 Diario 
Occidente (Cali) was converted to a free daily. 
 
Design is similar to the Spanish ADN free daily by Planeta 
(launched in 2006). Distribution is in more than 600 
places, mainly in public transport. All editions have a 
different front page with a different (local) picture.  
 
Siglo21 from weekly to daily 
Spanish language free weekly Siglo21, published in New 
England, went daily circulation 15 September. The paper 
will be published six days a week. Siglo21 is based in 
Lawrence, Massachusetts (north of Boston) were most of 
the distribution will take place. 
 
On Thursdays, the paper will distribute in more places in 
Massachusetts, Rhode Island and New Hampshire with a 
substantial Spanish speaking population. In 2000 the 
paper was launched as a bi-weekly and changed to a 
weekly with a circulation of 25,000 later. Circulation will be 
5,000 (10,000 on Thursdays). (Boston.com) 
 
Springer kicks the no-free habit 
Germany publisher Axel Springer, one of the most 
outspoken adversaries of free newspapers, is reversing 
its strategy and launched the free weekly Berliner 
Morgenpost Wochenend-Extra on 20 September. 
Deutsche Post, long regarded by Springer as a mortal 
enemy because of it own plans to launch free papers, will 
distribute the paper in the Berlin area. 
 
Berliner Morgenpost Wochenend-Extra will have a 
circulation of one million and will contain articles from last 
week’s Berliner Morgenpost, Springer’s paid Berlin paper. 
Springer is losing young readers with their paid papers - 
also with flagship Bild Zeitung – which is probably the 
cause of the paradigm shift, or “tabubruch” according to 
Financial Times Deutschland. 
 
Springer’s director Mathias Döpfner wants to interest 
readers in the paid Morgenpost by giving them something 
for free as an ‘appetizer’. This strategy, however, never 
worked anywhere in the world (why would you buy 
something you can get for free as well?). 
 
Second German publisher WAZ CEO Christian Nienhaus, 
formerly employed by Springer, doesn’t see anything in 
Springer’s strategy. He doesn’t believe that the new paper 
will attract too much readers. The main reason for the 
launch would be to distribute special sections. 
 
To use Deutsche Post as distributor is also a mistake 
according to Nienhaus. After the unlucky PIN-adventure 
and the plan of the German Post to launch a free daily of 
their own, publishers should not support the Post. Free 
dailies should be prepared: 

“When free daily like Metro or 20 Minutes will come to 
Germany, we will react with aggression. We have 
detailed plans ready.” (Süddeutsche Zeitung) 

 
New free weekly for Rotterdam 
After local newspapers and national daily AD merged in 
the western part of the Netherlands, voices in the largest 

A 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 2 of 10 

cities Rotterdam, The Hague and Utrecht asked for new 
independent papers to serve the communities. 
 
In Rotterdam free weekly “Vandaag & Morgen” will start 
25 September. In The Hague a paid weekly Den Haag 
Centraal started in 2007. There are also plans for a 
weekly in Utrecht. 
 

OBITUARIES 
 
DAG closed down 
The 4th Dutch free daily, DAG by PCM and KPN telecom, 
closed down after less than one and a half year. DAG had 
a circulation of 380,000. High competition and a 
problematic economy caused the move. The online 
version will be continued. 
 
The paper started in May 2007 by PCM. Together with 
TMG (De Telegraaf) PCM dominates the Dutch paid 
newspaper market. But as De Telegraaf owned free daily 
Spits, PCM had no title in this market. 
 
Both Spits and Metro started in 1999 and reached 
substantial audiences, with around 45% of that audience 
being under 35 years. In January 2007, a third free paper, 
De Pers, was launched by an independent publisher, 
owned by multi-millionaire Marcel Boekhoorn. 
 
After the launch of Metro PCM tried to buy a share in that 
company, but the asked price was prohibitive at that time. 
Later PCM had several plans to start a free daily, one of 
these plans involved joining forces with Boekhoorn on De 
Pers. The plan still lingers on - a lawsuit is still pending.  
 
At the end of 2006 the situation in the economy still was 
good for advertising. In 2007 and 2008 this was no longer 
the case. Competition is very high and discounts of 80% 
or more are no exceptions. A few months ago DAG 
relaunched with a new design and more articles from 
mother paper De Volkskrant. 
 
Quick goes weekly 
Dallas free daily Quick, launched November 2003, will 
convert to a weekly on October 30. It will be distributed on 
Thursdays with a circulation of 100,000. Quick will focus 
“exclusively on entertainment and nightlife rather than its 
current offering of news summaries and entertainment-
related stories.” (Dallas Morning News) 
 
The move is related to the launch of free daily Briefing in 
August, also by Dallas Morning News publisher Belo.  
 
Finnish merger 
Finnish free dailies Metro and Uutislethi 100, both owned 
by Sanoma, merged on September 15. In fact Uutislethi 
100 will close down while the circulation of Metro will 
increase by 50% to make up for the missing readers. 
 
Metro Croatia closed 
The curtain fell for free daily Metro Express in Croatia on 
September 12. In the summer it was converted to a 
weekly, published on Fridays. The paper was a Metro 
International franchise, owned by Europa Press Holding 
(EPH), the biggest newspaper publisher in Croatia (paid 
paper Jutarnji list) in which German publisher WAZ had a 
50% stake. Metro International had a 1% share in the 
franchise and the option to increase that to 50%. 
 
Metroxpress was launched in May 2006 in four editions: 
Zagreb, Dalmatia, Istria and Sjeverozapadna Hrvatska 
(North-West). In 2007 editions for Slavonija and Rijeka 
were added. Some editions closed down already in 
March. The last daily in Zagreb was published on July 4. 

Metro was with a circulation of 220,000 the second paper 
in the country after paid/free paper 24Sata (Austrian 
publisher Styria). In readership Metro also followed 
24Sata. It had 411,00 daily readers in 2007. According to 
a Metro International press release: 

“the newspaper’s results during the past six months 
have fallen below expectation (…) Due to the 
circumstances, a decision has been made to close 
down Metro Croatia and consequently terminate the 
Franchise Agreement. The net EBIT effect of the 
close down of Metro Croatia in 2008 will be close to 
nil for Metro International.” 

 
New York Sun down 
The New York Sun, launched in 2002, closed down at the 
end of September. The paper needed extra financial 
support as it has been losing money since launch. The 
110 staff members will receive their pay until November. 
The paper had a right-wing editorial policy, with strong 
pro-Israel reporting. (New York Times) 
 
Although it shared the name and masthead of the ‘old’ 
New York Sun (closed down in 1950) there was no 
connection between the two papers. Officially The Sun 
was a paid paper, but after it withdraw from the official 
circulation audit, its ‘paid’ circulation was very much 
disputed. The paper claimed a circulation of 70,000 - but 
probably only 20% was actually paid. 
 
The Nyhedsavisen saga 
Icelandic Investment group Baugur, which controlled 
Dagsbrún, owner of 365 Media (free daily Fréttabladid in 
Iceland), launched Nyhedsavisen in October 2006. The 
paper had editions for Copenhagen, Odense and Aarhus 
and was published six days a week. A major part would 
be delivered door-to-door. 
 
Nyhedsavisen would have been the 3rd national free daily 
in Denmark, after MetroXpress and Urban, both launched 
in 2001. Before the launch, however, Danish publishers 
launched their own free dailies in August 2006. In Aalborg 
local free daily Centrum launched while Metro started an 
evening edition in Copenhagen. JP/Politiken started 
24timer and Berlingske (Mecom) launched Dato. All 
except the Metro evening edition were home-delivered. 
 
Dato closed in April 2007, the Metro evening edition was 
already shut down after three months. Centrum, like local 
free dailies in Aarhus and Odense ‘merged’ with 24timer. 
This paper itself was transferred to Metro International 
after its publisher JP/Politiken bought a share in Metro. 
 
The design of Nyhedsavisen was more ‘classic’ - in 
contrast to ‘traditional’ free dailies. After some weeks the 
paper became more ‘popular’ and soon also shifted part 
of their distribution to public transport.  
 
Investor Morten Lund took control over Nyhedsavisen 
after buying 51% of the shares in January 2008. Lund 
was one of the early investors in Skype. Dagsbrun also 
closed down their American paper BostonNow in April 
2008. The economic situation in Iceland resulted in 
severe problems for the owner. 
 
Although readership was rising - in 2008 more than 
500,000 daily - Nyhedsavisen was still losing money, 
420m Danish crowns (€56m) in 2007 according to some 
sources. Both Lund and Dagsbrun promised to invest in 
the paper and expected break-even in November 2008. 
The price of the 51% was said to be only 1 crown. 
 
After the sale Nyhedsavisen closed the Odense edition 
and stopped home delivery in that area. Editor in chief 
David Trads stepped down after the take-over. In order to 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 3 of 10 

reach break-even the company dismissed half of the staff. 
Trads always was a defender of the ‘quality’ model with a 
substantial staff - which might explain his leave. 
 
End July 2008 American venture capital Draper Fisher 
Jurvetson (DFJ) was said to finance Morten Lund’s 
company ML Medie ApS with enough money to increase 
the stake in Nyhedsavisen from 51 to 85%. 
 
Apparently ‘investor’ Draper Fischer Jurvetson (DFJ) lived 
not up to their promise, which resulted in many 
employees (from journalists to distributors) not being paid 
in August. In Copenhagen the police had to restrain 
Polish delivery men when they demanded the August pay. 
 
Total free circulation in Denmark dropped from almost 2 
million in 2006 to 900,000 now. In October 2006 11 
different titles with 26 different editions were published. 
Mow three titles with 11 editions remain. 
 
The closure is far from finished. Owner Morten Lund 
accused Mecom CEO David Montgomery of having a 
hand in the shutting down of the free quality paper. 
According to Nyhedsavisen’s editor in chief Simon 
Andersen, Montgomery offered DKr 200 million (€27m) to 
Morten Lund to shut down Nyhedsavisen. Business.dk - 
the financial website of Berlingske - reported the news 
was confirmed by Nyhedsavisen director Morten Nissen. 
David Montgomery called the accusation “total rubbish”. 
Mecom could not afford such secret dealings according to 
the CEO: “we only do legal things”. 
 
In the interview Montgomery denied all accusations. 
Business.dk has seen an (unsigned) document where 
Mecom promised to pay Comet Media Limited, a 
company associated with Morten Lund, £15m (Dkr 140 
million, €19m) for a consultancy report on digital media, 
the deal is only effective if Nyhedsavisen closes. 
Business.dk argues that the money could not be 
transferred to Lund directly, so it could stay outside the 
Nyhedsavisen debts. 
 
Montgomery denies this Comet Media deal, but actually 
not all deals, in the interview: 

“Mecom will never enter into an agreement in which 
we pay to close Nyhedsavisen. We have never 
negotiated to pay to close Nyhedsavisen. We were 
obviously ready to consider different ways to work 
with Morten Lund and his company. But it should 
have given industrial sense. It should have been to 
both parties’ advantage. We would never pay money 
to close Nyhedsavisen. It is not something that we 
have ever been ready to do.” 
 
“We discussed quite simply if we could cooperate in 
media. And both parties understood that the existing 
free paper market would not be sustainable for all the 
titles that existed. We agreed and we looked for 
solutions that would improve the sector and in which 
we could work together. We did not come to an 
agreement. The document is not something we have 
created.” 

 
The ‘Comet-contract’ was made by Lund’s lawyers, “to get 
some money back”. 
 
Mecom owns paid papers Berlingske Tidende and B.T in 
Denmark as well as the free daily Urban. Shutting down 
Nyhedsavisen would mean less competition for Urban, 
and as a result less pressure on advertising rates. 
 
Lund explained the Nyhedsavisen drama on his blog: 

“First of all I’m really really sorry to say that my 
Newspaper project did not survive - not sorry for me (I 
take all responsibilities) - I just hate myself for 

bringing other people (employees and partners) and 
service providers into trouble - it feels unfair and 
coward-like… The recession and my stupid 
communications over summer (we delivered the 
yearly report 2 months too late) killed us. The simple 
explanation is that sales did not meet budgets and 
therefore since Thursday I have been talking to the 
people backing me and to myself (I have personally 
put DKK 105 million into this project - money that I 
have been borrowing - VERY BAD CHOICE) - and 
over that weekend I had to make a hard decision.” 
 
“DKK 75 million was suddenly not enough - since the 
price to break- even suddenly doubled - and after 
working 9 months 24/7 (having learned more then the 
previous 10 years) with an increasingly dried up 
(dead) financial market - I simply could not see a way 
to continue…” 

 
Lower sales, recession, his own inexperience, fierce 
competition and his own ego killed the paper in the end 
according to Lund, who, however, also points to a 
possible joint venture with another publisher. He claims 
he had 15 to 20 conversations with Montgomery: 

“This Irishman with 35 years in the industry has been 
playing me like a piano - always suggesting 
collaboration - potentially buying - but always just cool 
and impossible to get a firm agreement with.” 

 
Lund ends in style: “I’ll be back”. But the Nyhedsavsien 
saga got uglier when Simon Andersen posted an online 
message that directors Morten Nissen and Sven Damm 
both were guaranteed one year salary after a possible 
closure. Andersen, however, deleted the posting later.  
 

PLANS 
 
City AM to Manchester & Edinburgh 
Free business paper City AM will launch in Manchester 
and Edinburgh in the spring of 2009. Total circulation 
outside London will be around 50,000. In London 
circulation will be increased to 150,000. In 2010/2011 the 
paper will therefor double its circulation from 104,000 now 
to 200,000 managing director Lawson Munchaster said at 
the 1st Free Paper Conference in Madrid. 
 
City AM celebrated its 3rd birthday on 5 September. In 
three years the paper reached beak-even and saw its 
readership in crease to 233,000 in Q2 2008, moving up 
from 100,000 at launch and 170,00 in 2007. 
 
City AM targets a niche market of affluent readers, a 
major part working in the very limited area of the London 
City. One of the problems was the low reading time 
because the paper was handed out at the entrances of 
the subway station in the London City center, so readers 
could not read it on their journey. City AM adopted 
therefore a new distribution method whereby also readers 
in specific areas in London could pick up their copy before 
they entered the subway. 
 
Since then, average reading time went up from 11 to 18 
minutes. The new distribution method is ’self selective’ 
according to Munchaster: “people who are not interested 
in business simply don’t pick up the paper.” 
 
City AM saw advertisng go up with 38% from January to 
August 2008, although the UK advertisng market in total 
saw a drop of more than 10%, growth is mostly in ‘local 
businesses’ according to Munchaster, although these 
consist of international brands as well, as these are all 
‘local’ in the London city square mile. 
 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 4 of 10 

Metro to Moscow? 
Metro CEO Per Mikael Jensen was expected at the World 
Congress of Free Press in Madrid, but was replaced by 
the director of Metro Spain to explain the Metro strategy. 
Jensen was said to be in Russia for a meeting. 
 
Other sources in Russia emailed me that Metro is talking 
in Moscow with other publishers about launching Metro. 
This could be done by buying the Moscow Metro paper, 
which is published by an independent company. The 
alternative would be to launch independently. In St. 
Petersburg, Metro is already published as a franchise. 
 
Meanwhile Komsomolskaya Pravda (one of the largest 
paid newspapers in Russia) made their Monday issue free 
of charge and is now distributing the Monday paper in 
public transport like the ‘free paper’ model. 
  
Politico from 3 to 4 days 
Washington-based website/free daily Politico, launched in 
2007, will expand the print edition from 3 to 4 days a week 
in 2009. The paper is distributed to offices on Capitol Hill 
when Congress is in session from Tuesday to Thursday 
with a circulation of 26,000. Circulation will rise to 32,000. 
 
Always good to read the - often hostile - comments on 
Politico.com. Nice job this blogging. 
 
There also will be a redesign of the Politico website. More 
staff members will be hired, which will increase total staff 
to more than a 100. The website is attracting more than 3 
million unique visitors per month but according to the New 
York Times, most revenues are still coming from the 
paper edition - which might be a lesson for the true 
believers in online-only. (E&P, Politico) 
 
Bolloré wants paid paper 
French media tycoon Vincent Bolloré wants to launch an 
cheap  paid daily with a cover price of between 0,50 and 
€1. The model is the Italian Il Foglio launched in 1996. 
Bolloré now publishes free papers Direct Soir, Direct 
Matin and Bretagne Plus in France. (AFP, Betapolitique) 
 

CIRCULATION 
 
Swiss free circulation still rising 
In contrast to what is happening in most European 
countries, free dailies in Switzerland have seen their 
circulation gone up according to the last WEMF audit on 
Juli 2007 - June 2008. 
 
20 Minuten saw circulation increase from 436,000 to 
526,000 copies. The French 20 Minutes edition went from 
210,000 to 222,00 copies. In the French language market, 
however, Le Matin Bleu beat 20 minutes, because it 
increased from 183,000 to 231,000 copies. New entry 
Blick am Abend has a circulation of 211.000. For the other 
new entries News and .ch no data are available. 
 
Of the paid papers only Südostschweiz saw its circulation 
increase slightly. Leading tabloid Blick dropped from 
240,000 to 231,000; the Tages-Anzeiger went from 
216,000 to 214,000 copies. Free business paper Cash 
Daily distributed 112,000 copies. (Persoenlich) 
 
Spanish frees tweak circulation 
Advertising in Spain is developing negatively for most 
media. Also free dailies have seen their income drop in 
the last months. Circulation of most frees was more or 
less stable in the July 2007 - June 2008 period compared 
to the full year 2007. 20 Minutos has the highest 
circulation with 1,030,000 copies, Qué! follows with 

990,000 copies. ADN distributes 961,000 papers while 
Metro has a circulation of 828,000. (PGD) 
 
Spanish free newspapers usually cut down circulation in 
the Summer months. August is skipped altogether. 
PRNoticias calculated that Spanish papers cut down 
circulation more than usual. Compared to July 2007, July 
2008 showed a circulation 9% lower (2,921,000 against 
2,662,000 for the four national free dailies). 
 
Metro printed 17% less papers, ADN went down 13% 
while Qué! dropped with 8%. 20 Minutes, however printed 
1% more copies than last year. In February 2008 the four 
papers distributed 4,235,000 copies. 
 
Metro Toronto increases circulation 
Metro Toronto has increased circulation from 300,000 to 
320,000 from September 2 on. The additional copies will 
be distributed in newspaper boxes and throughout the 
TTC and GO stations via Gateway Newsstand locations. 
 
Metro appointed Dianne Rinehart as new editor-in-chief 
for the English language editions. She published before in 
the Toronto Star, Globe and Mail, Montreal Gazette, 
Winnipeg Free Press, Calgary Herald and Vancouver 
Sun. Rinehart’s plan is: 

“To find creative ways to out-report, out-design, out-
delight, out-service and out-deliver the competition in 
the paper - and on the web.” 
 

The new editorial strategy includes repositioning Metro as 
a “hybrid newspaper” - with an increased focus on 
magazine-style sections such as health, food, style and 
homes, in addition to exceptional news coverage. 
 
Also some high-profile columnists will be added, including 
political analyst Lawrence Martin, environmentalist David 
Suzuki, humor writer Anne Hines, health expert Celia 
Milne, The Smart Cookies TV team’s financial advice, 
food writer Barb Holland, relationship expert Josey 
Vogels, and Alan Cross, host of The Ongoing History of 
New Music. (Media in Canada) 
 
Austrian bulk and free circulation 
Austrian free/paid daily Österreich has a free circulation of 
175,000 - 40,000 of that is ‘official’ bulk sales according to 
the Austrian auditing organization OAK. ‘Sales’ in bulk is 
in most cases rather misleading as it is mostly ‘free’. 
Circulation of ‘all-free’ papers in Austria (Heute, Die Neue 
and TT Kompakt) is not audited. 
 
In Austria the OAK-audit distinguishes between two sorts 
of papers, those with max. 17.5% ‘bulk sales’ and those 
with max. 35% (Österreich is one of those). Other paid 
Austrian papers also have substantial bulk sales; Kurier, 
Die Presse, Der Standard all distribute more than 10% in 
bulk. As all Austrian papers are also ’sold’ on a voluntary 
basis in bags on the street, the percentage unpaid is 
probably even higher. Total free circulation in Austria - 
excluding free circulation of paid papers - is 700,000. 
 
Danish frees cut back circulation 
Free Danish paper MetroXpress and Urban cut down their 
circulation in the first six months of 2008 compared to the 
year 2007. Metro had an average circulation of 228,000 
(236,000 in 2007) while Urban distributed 208,000 copies 
against 217,000 in 2007. 
 
The circulation of 24timer is not audited by Dansk 
Oplagskontrol. Total circulation of 24timer (majority 
owned by Metro International) and Metro is 430,000 
according to Metro International, which would mean a 
circulation of no more than 200,000 for 24timer. Last year 
the reported circulation was more than twice as much. 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 5 of 10 

Total circulation in Denmark has now dropped to 640,000 
- from almost 2 million at the end of 2006. The last official 
number for Nyhedavisen was 457,000. 
 
Global Noticias leads in Portugal 
Free daily Global Noticias had a circulation in the first six 
months of 2008 of 204,000 - which makes it the 
Portuguese newspaper with the highest circulation. Free 
dailies Metro (177,000) and Destak (171,000) follow on 
positions 2 and 3 according to the APCT audit. 
 
Paid daily Correio da Manha is the 4th paper with a 
circulation of 115,00 while Jornal de Noticias follows on 
the 5th place with 106,000 daily copies. Free daily Meia 
Hora has a circulation of 73,000. (Publicitas) 
 

READERSHIP 
 
Frees 2nd and 3rd in the Netherlands 
After paid paper De Telegraaf (2.2 million), Metro is 2nd in 
the latest Dutch readership research (2007/2008) with 1.8 
million. Spits is 3rd with 1.7 million readers. Paid paper AD 
has 1.5 million daily readers. Free papers De Pers 
(900,000 readers) and DAG - last issue published 
October 1 - (700,000 readers), follow on 5th and 6th place. 
 
Both Metro and Spits, however, lost readers compared to 
the previous period (2007). The new titles De Pers and 
DAG gained some readers but as the last title is closed 
down, readership of the remaining three is likely to go up 
in the next period. Paid papers are read 30 minutes, free 
papers take up 15 minutes of their readers’ time. 
 
No frees in Irish readership survey 
Almost 2 million Irish (56% of the 15+ population) read a 
paid newspaper daily, 1.8 million (51%) read a paid 
morning paper in the last surveyed period (July 2007-
June 2008) according to the Joint National Readership 
Survey. In the same period of 2006/2007 this was slightly 
less, meaning total weekday readership is rising. 
 
Over a longer time span, the picture looks rather different. 
In general, tabloids like The Star, The Mirror, The Daily 
Mail and the Sun seem to be gaining readers - although 
the last title lost somewhat compared to the previous 
period. The Irish Independent is losing readers. The 
Times is stable compared to 2006/2007 but lost compared 
to 2005/2006. 
 
Missing are free dailies Metro and Herald AM. Metro 
asked to be surveyed in 2006, but the JNRS, whose 
mission is “to measure average issue readership of 
Newspapers and Periodicals in the Republic of Ireland” 
denied the request, it concluded: 

“that Metro did not satisfy the requirements for 
admission to the survey. The JNRS measures the 
readership of nationally available paid-for titles and is 
open to paid-for titles which are specifically produced 
for the Irish market and receptive to advertising 
placed by advertisers for that market, so that it is 
enabled to be, or become, an advertising platform for 
the Republic of Ireland market.” 

 
Metro filed a complaint with the Irish Competition 
Authority, to make the JNRS change the policy on free 
papers. In July 2007 the JNRS opened the discussion on 
“the possible inclusion of free publications”. In September 
2007 it “has adopted amended admission criteria which 
allow for the inclusion of certain free publications.” 
 
In January the Competition Authority decided it would be 

“closing its inquiry into a complaint made by the 
publisher of Metro. The inquiry resulted from a 

complaint made about the refusal of the Joint National 
Readership Survey (JNRS) to include Metro in its 
readership survey. Metro is a free newspaper 
distributed daily on weekdays in the Greater Dublin 
Area. In response to the preliminary findings of the 
Competition Authority investigation, JNRS has agreed 
to permit free newspapers such as Metro to be included 
in the survey without admitting any liability. Metro has 
recently entered into an agreement with JNRS to be 
included in its readership survey for 2008.” 

 
The full 2008 survey therefore will include Metro (and 
hopefully) Herald AM as well. 
 
Metro third in Czech Republic 
After the closure of free daily Metropolitni Expres, free 
daily Metro is now the 3rd best-read paper in the Czech 
Republic with 435,000 readers (413,000 six months ago) 
after Blesk (1,507,000) and MF Dnes (1,058,000). 
 
Paid paper Pravo is 4th with 413,000 daily readers. Free 
daily 24 hodin (8th position) has 208,000 daily readers and 
profited only slightly from the closure of Metropolitni 
Expres. Three years ago Metro had 160,000 readers. 
 
Metro moves up in Canada 
Free daily Metro has almost 1.1 million readers in the six 
largest Canadian markets. Competitor 24 hours/heures 
has 876,000 daily readers. Only in Vancouver 24 hours 
has more readers than Metro. Only in Toronto one of the 
free dailies is one of the two best-read papers. 
 
Metro surpassed the Toronto Sun (462,000 readers) and 
is now the second best-read paper (471,000 readers) in 
Toronto after the Toronto Star (930,000 readers). Free 
daily 24 hours had 319,000 daily readers according to the 
latest NADbank survey (2007/2008) and is 5th after the 
Globe and Mail (396,000). All papers except Metro and 
the Sun lost readers compared to the 2007 survey. 
 
In Montreal Metro is 3rd (325,000) after Le Journal de 
Montréal and La Presse. 24 heures is 5th (210,000) after 
The Gazette. The Gazette and Metro gained readers. 
 
In Ottawa-Gatineau the French language 24 heures 
stopped publication, its English counterpart 24 hours had 
34,000 readers (like in the previous period), which makes 
it the 6th paper, Metro had 68,000 readers (down from 
71,000) and is 4th. The Ottawa Citizen, The Ottawa Sun 
and Le Droit are the best-read papers. 
 
In Vancouver 24 hours is 3rd (234,000 readers) after The 
Vancouver Sun and The Province but before Metro 
(144,000). All papers but The Sun gained readers. 
 
Paid papers Calgary Herald and Calgary Sun are the 
best-read papers in Calgary. Metro is 3rd (44,000), 24 
hours is 6th after Globe and Mail and the National Post. 
 
In Edmonton the Edmonton Journal and Edmonton Sun 
lead before Metro (40,000) and 24 hours (35,000). The 
Metro Halifax data are not in the press release. 
 
Metro Belgium loses readers 
Both French and Dutch versions of free Belgium Metro 
(Concentra) lost readers in 2007/2007 compared to 
2006/2007. The papers have a joint readership of 764,000 
which makes it the 3rd newspaper in the country. 
 
Het Laatste Nieuws and De Nieuwe Gazet have more 
than a million readers while Het Nieuwsblad, De 
Gentenaar and Het Volk have 950,000 readers.  
The Dutch language Metro went down from 318,000 to 
307,000 while the French version saw a drop from 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 6 of 10 

516,000 to 478,000. Most Dutch language paid papers 
saw an increase in readership. French paid papers - 
except Le Soir - lost readers. (CIM) 
 
French frees increase readership 
Readership in France increased with 4.4% when 2007 
(Jan.-Dec.) and 2007/2008 (July-June) are compared. 24 
million people read a daily on an average day. Free 
papers gained most with 12.5%. The increase is caused 
by new entries Direct Soir and Direct Matin. Without new 
titles free dailies increased readership with 4.2%. 
 
Total readership of free dailies in France is now 4.2 
million, against 3.7 million in the previous period. 20 
Minutes is the best-read paper with 2.6 million readers 
(+4%), reaching more than 5% of the French population. 
In Ile-de-France (greater Paris area) it has a readership of 
1.5 million and reaches 17% of the population. 
 
Readership of Metro is 2.4 million (+4%) while Direct Soir 
has a readership of 846,000. The joint Plus-editions 
(Marseille, Lille, Lyon, Montpellier, Paris, Bretagne) reach 
1.3 million readers. 
 
UK readership 2005-2008 
The UK NRS Readership survey over the last three years 
shows that only free dailies have seen their readership 
grow on a regular basis. Most dailies - The Sun, Daily 
Mail, The Daily Telegraph, Daily Record, The Guardian 
and The Independent - have a rather stable readership, 
losing less than 5% of their readers over the last years. 
 
The Daily Mirror and The Times both lost 7%. The Daily 
Express and the Daily Star went down with more than 
10%, while the Evening Standard recorded a 20% loss. 
 
Metro went up from 1.9 million readers to 3.1 million 
(+66%) while also thelondonpaper and London Lite 
showed an increased readership - although both were 
only surveyed since the beginning of 2007. 
 
Frees win in Swiss readership 
Free Swiss newspaper 20 Minuten is again the best-read 
Swiss newspaper according to the MACH Basic 
readership survey. With almost 1.3 million daily readers it 
reaches now twice as many readers as the former leading 
paid paper Blick. Four years ago both papers had both 
around 750,000 readers. 
 
Free daily Heute increased its readership to almost 
300,000. Heute’s successor Blick am Abend is not yet 
audited, as are the free dailies News and .CH. Free 
business paper Cash daily had 85,000 daily readers, up 
from 73,000 half a year ago. All other (paid) papers lost 
readers compared to the MACH Basic 2007-2 survey. 
 
In the French speaking part both free dailies 20 Minutes 
and Le Matin bleu increased their readership, while all 
paid papers (except Le Temps) lost readers. 

 
ADVERTISING 

 
UK economy threatens newspapers 
A World Advertising Research Center (WARC) report on 
the state of the UK economy and the possible 
consequences for different media contains some 
depressing news for newspapers in particular. 
 
Consumer confidence in the UK is low, with low 
acceptance rates for mortgages. Chances for a recession 
are substantial. Print is expected to lose most in ad share, 
internet could gain something. In earlier recessions also 

print in the UK lost more market share than other media. 
How free papers would respond is not yet clear. 
 
Double broadsheet tad ad in Spits 
Dutch free daily Spits debuted (probably) with the biggest 
ad ever in a free newspaper. On 20 August the paper had 
a double broadsheet poster ad for the Hellboy movie 
folded inside the tabloid. 
 

PUBLISHERS 
 
The Metro strategy 
Carlos Salas, director of Metro Spain explained the Metro 
consolidation strategy employed by the company in the 
last year at the 1st World Congress of Free Press.  
 
In the Czech Republic Metro sold 60% to competitor 
Mafra, which closed down their own free daily Metropolitni 
Expres. As a result Metro saw readership and revenues to 
up and expects to reach break-even in 2009. Synergies 
were realized in the editorial departments - meaning paid 
papers and Metro share resources - and in distribution. 
 
In Sweden Schibsted acquired a 35% stake in Metro 
Sweden. Schibsted shut down Punkt SE and made an 
allience between Metro and paid paper Aftonbladet. 
Readership of Metro increased almost overnight in 
Sweden, while distribution costs went down. Because of 
the lower competition, net ad prices increased. The new 
combination offers ad packages to advertisers. 
 
In Denmark Metro saw readership go down because of 
high competition, ad prices going down. After the closure 
of Nyhedsavisen and the takeover of 24timer after 24time-
owner JP/Politiken bought a share in Metro Denmark, 
also in Denmark the future looks more bright for Metro. 
 
Salas predicted that in the new recession some players 
will pull out while consolidation will be visible in more 
countries. The recession, actually, is an opprtunity to 
close the CPT gap with paid papers according to Metro. 
 
Several publishers from all over Europe said that Metro 
was indeed talking with other publishers in order to 
discuss cooperation.  
 
Metro-Schibsted deal completed 
The deal between Metro International and Schibsted 
Sweden whereby Schibsted acquired 35 percent of Metro 
Sweden’s shares for 350 million SEK, is now official. The 
deal has been reviewed by The Swedish Competition 
Authority (Konkurrensverket) and was approved on 
September 18.  
 
A number of advertising collaborations between the two 
companies will be possible. Metro and Aftonbladet will 
launch a advertising package with a daily reach of 4.2 
million readers. The parties have also created a 
combination between Metro, Aftonbladet and Svenska 
Dagbladet for retail advertisers in Stockholm. 
 
Metro Sweden’s new board consists of Per-Mikael Jensen 
(CEO, Metro International), Martin Alsander (Executive 
Vice President, Metro International), Sakari Pitkänen 
(Global Editor in Chief, Metro International), Gunnar 
Strömblad (CEO, Schibsted Sweden) and Carl Gyllfors 
(CEO, Aftonbladet). 
 
‘Divesting’ plans for US Metro’s 
Metro International has been trying to sell US operations 
since almost a year, so far without too much success. 
Clarity Media (The Examiner) declined the offer while 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 7 of 10 

rumors about the NY Times being interested in the Boston 
and the NY titles never were more than just rumors. 
 
The problematic US advertising market, however, 
requires a fast decision from Metro. CEO Per Mikael 
Jensen was quoted in the Sunday Times: “What we have 
been doing in the US is to look at all options. That means 
going into partnership with others or divesting.” This last 
option certainly is new. (Greenslade) 
 
Metro Chile expands 
Free Chilean daily Publimetro (Metro International) 
acquired stakes in B2B internet business Diario Pyme and 
magazine publisher Editorial Previa. 
 
Diario Pyme, in which Metro now has a 40% stake with an 
option to by the remaining 60%, offers internet strategy 
consultancy; a weekly business news bulletin; advising on 
website content development and preparation of tailored 
databases for direct mail businesses. 
 
Editorial Previa publishes sports magazines El Gráfico 
and Golf Digest. Publimetro also acquired 40% in this 
company with the option to buy the rest in the future. 
(Metro International) 
 
TMG does not want De Pers 
Dutch publisher TMG (paid paper De Telegraaf, free daily 
Spits) does not want to buy De Pers according to 925.nl. 
De Pers is owned by Dutch millionaire Marcel Boekhoorn, 
who is a 5% shareholder in TMG. 
 
The share price of TMG has gone up - which is 
remarkable for a print media company in a recession time. 
925.nl suggests that someone (Boekhoorn?) is buying 
shares to increase his hold on the company. 
 
TMG CFO Fred Arp admits there have been talks about 
joint advertising strategies and printing, but that he has no 
interest in the loss-making paper. Although the paper is 
not making any money, Boekhoorn is not planning to pull 
the plug according to 925.nl. 
 
Joint newsroom for all Blick titles 
In 2010 all Swiss ‘Blick’ papers will share the same 
central newsroom. The operation includes paid paper 
Blick, Sunday paper SonntagsBlick, free daily Blick am 
Abend and Blick Online. Every journalist is expected to 
work for two titles at least. (Persoenlich) 
 
Free papers lower Tamedia’s profits 
Swiss publisher Tamedia saw turnover increase but 
profits drop in the first six months of 2008. The company 
publishes paid paper Tages Anzeiger (Zurich) and Berner 
Zeitung, free dailies 20 Minuten/Minutes and News in 
Switzerland and free daily L’Essentiel in Luxembourg. 
 
Start-up cost of free dailies News (launched in December 
2007) and L’Essentiel (October 2007) resulted in higher 
costs. Also the expansion of the web portal of 20 Minuten 
and disappointing results of the Espace Group (Berne) led 
to a lower profitability. (Persoenlich) 
 
Irish Metro lost €2.7m in 2007 
Free Irish daily Metro lost €2.7m last year, which brings its 
accumulated losses to more than €11m since it was 
launched in October 2005. Owner Fortunegreen is a joint 
venture between Irish Times and Associated Newspapers 
(Metro UK), each owns 45% of the business, and Metro 
International, which has a 10% stake. 
 
In 2007, Fortunegreen received non-interest bearing 
loans of €2.3m from its shareholders. That was on top of 

€7.27m in loans advanced to the company in the previous 
financial year. The shareholders had originally committed 
€2m to the venture. (Irish Independent) 
 
Sing Tao sees revenues grow 
Hong Kong based Sing Tao News Corporation, publisher 
of free dailies Headline Daily and The Standard and paid 
daily Sing Tao Daily, saw first half-year revenue increase 
with 13.6 percent to HK$1.21 billion (€110m), thanks to 
growth in advertising. 
 
Headline Daily “outperformed the market average” 
according to a company statement. Profits, however 
dropped from almost €10m to €2m because of less return 
on investments and changes in stock-exchange 
regulations. Companies were no longer obliged to publish 
notices in the financial paper - it resulted in €4m less 
revenues. 
 
As a reaction the Standard went to a free model, but 
“progress under the new model has been encouraging” 
according to the publisher. (The Standard) 
 
In 2007 Headline Daily, launched in 2005, already 
“became an important contributor to the Group’s turnover 
and profit in its second full year of operations” according 
to the annual report. It has a circulation of 700,000 and 
reports a readership of 1.7 million. The Standard now has 
a circulation of more than 200,000. 
 

LEGISLATION 
 
Metro sues Metro 
German wholesale retailer Metro is thinking about suing 
free paper publisher Metro International after the 
successful lawsuit in Hungary. In August the Hungarian 
Metro was forced to change its name to Metropol after the 
retailer argued successfully that the use of the ‘Metro’ 
brand was an infringement to its own rights. According to 
website B2B Köln first options would be Italy and France. 
 
Other contested markets could be Greece, the 
Netherlands, Portugal, the Czech Republic and Russia. 
Also Belgium, the UK and Poland where other publishers 
operate Metro papers could be affected. 
 
The Metro brand, however, is not used in all markets. In 
France, Italy, Russia, the Czech Republic, Denmark and 
Poland the company does use that specific brand name. 
In the Netherlands, Greece, Portugal, Spain and the UK 
the supermarkets are called Makro. In Belgium and 
Greece both names are used. In Denmark the Metro 
paper is called MetroXpress. In Spain it is officially called 
Metro Directo although Metro is the brand used.  
 
Metro Group brands are Metro, Makro, Media Markt, 
Saturn, Galeria Kaufhaus and Real. 
 
The Metro Cash & Carry group was founded 40 years ago 
and is active in 28 markets. In Germany the retailer 
already asked the court in Hamburg for a ruling which 
resulted in Metro International not being allowed to 
publish a free daily with that name in Germany. 
 
Daily Post man steals Examiners 
In San Mateo (California, US) an employee of the San 
Francisco Examiner spotted a Daily Post delivery man 
removing copies of every publication except his 
employers from newspaper boxes. 
 
The man had in his car hundreds of copies of the 
Examiner, Daily News and Daily Journal. The theft of 25 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 8 of 10 

copies or more of free papers is prohibited in California 
and punishable by a fine of up to $250 for a first offense. 
 
“We obviously fired the guy when we heard about it. It is 
absolutely not our policy to do this,” said Daily Post 
publisher Dave Price to the San Mateo Daily Journal. 
Price denied that the man was instructed by his Daily Post 
circulation manager to take competitor’s newspapers 
although the delivery man claimed he was directed to do 
so by his superior.  
 

TITLES 
 
Examiners’ endorse McCain 
Almost no European free daily would ever publish a 
political editorial, let alone endorse a political candidate. 
For US-papers this has always been different, although 
free dailies in general keep away from too much political 
affiliation, as they are targeting a general public. 
 
But not the free Examiner, owned by right-wing Denver 
billionaire Philip Anschutz. On the SF frontpage (25 
September) the paper had McCain and Palin, with a 
headline declaring: “Honest budgets, lower taxes, 
strength abroad.” 
 
The editorial speaks of “enriching America’s place in a 
dangerous world” which could be trusted in the hands of 
McCain. Also the Washington Examiner endorsed McCain 
(E&P). In Baltimore they still have to make up their mind. 
Of course… the US economy moving towards a total 
meltdown… and then promising “lower taxes” and 
“enriching America’s place” … 
 
Gaste after nine months 
Ahmet Pandir, chief revenue officer of free daily Gaste, 
launched in February 2008, talked on the Madrid free 
paper conference last week about what led to the launch 
of the first free Turkish paper and also about its future. 
 
In Turkey the Dogan group is controlling 40% of the 
newspaper circulation and 60% of the ad revenues. Most 
newspapers in Turkey look similar, with a rather cluttered 
design and with a very political, mostly right-wing content. 
Only Zaman differs from most papers.  
 
In  February 2008, Gaste started at street junctions, 
distributing at traffic lights and in boxes. Gaste looks 
different from most other Turkish papers, with different 
fonts, different colors and a different format. It wanted a 
high visibility on streets, also in racks and in shops. 
Therefore Gaste is also sponsoring events and festivals. 
By distributing on bikes, sampling, and selling ad space 
on racks the paper wants to increase visibility even more. 
 
The Dogan group reacted with 20DK - 20 minutes - which 
looked more like the other papers from the group. 
Although mr. Pandir said the quality of the competitor was 
less than that of his own paper, he also said that the 
move indeed confused the public and media agencies. 
 
Gaste now distributes around 300,000 copies, competitor 
20DK distributes 100,000 copies less according to mr. 
Pandir. Both papers started with 500,000 copies. There 
are, however, no audited data available yet. 
 
Gaste wants to expand distribution by using 300 more 
racks in shops. In the next years Gaste wants to expand 
to 5 new markets, Ankara and Izmir are first on the list. 
 
TexMex free daily Al Día 
Alfredo Carbajal, Editor-in-chief of Dallas free daily Al Día 
talked at the Madrid free press conference about the 

move from paid to free his paper went through. More than 
5 million people live in the the Dallas area, 1.2 million of 
those belong to the Spanish speaking population. 
 
In September 2003 Al Día was launched as a paid paper 
with 60% home delivered. The cover price was 25c. In 
2005 hybrid model was introduced, with free distribution in 
racks, but in 2007 the paper went all-free. The move 
meant less marketing costs, no costs for subscription and 
less promotion costs. 
 
In 2008 Al Día increased distribution to 40,000 – and to 
120,000 on Wednesdays and Saturdays - on these days 
most advertising campaigns of retailers begin. The paper 
contains om these days also shopping coupons. 
 
Distribution is controlled by equipping vans with a GPS–
system, so drivers and routes can be checked. The 
distribution costs of Al Día are now around 15c per copy. 
 
Cofina: Destak & Meia Hora 
At the free press conference in Madrid, Cofina’s Francisco 
Pinto Barbosa talked about the ‘2nd generation free 
dailies’. Cofina launched commuter free paper Destak as 
weekly in September 2001 and converted it to a daily in 
November 2004. In July 2006 they launched Destak in 
Sao Paulo Brasil, Rio followed in 2008. 
 
Meia Hora was Portugal’s first 2nd generation free daily. 
The paper targetted an up-market audicence, and had a 
focus on politics, economics, and international news. It 
also contained more opinions. But just as ‘general’ free 
dailies, Meia Hora contains mostly short articles. 
 
Destak is for 80% distributed in public transport, 15% is 
handed out at traffic lights. Also Meia Hora uses this 
distribution method: 30% is distributed at traffic lights. The 
rest is mostly distributed at drop-offs at institutions and 
businesses. Distribution is 70,000 - readership 208,000. 
 
DNews, the fifth Italian free daily 
Edoardo Lucheschi, Strategy Director of the 5th general 
Italian free daily Dnews, explained the 1st World Congress 
of Free Press, why anyone with a sane mind would 
publish a free daily in an already saturated market: “am I 
a genius or completely loco?” he asked the audience. 
 
Italy has already four general free newspapers: Metro, 
Leggo, City and E Polis, while there is also a free 
business paper: 24Minuti, and some local models. Mr. 
Lucheschi said his newspaper wanted to do something 
very different, not only in content but also in distribution. 
 
DNews prints more pages than most other papers: 48 
pages in full color. The paper tries to be complete with 
national and international news, but mainly focussing on 
local news. At least 12 pages are devoted to local news 
for every edition in Milan, Rome, Verona and Bergamo. 
 
The local model is better according to Mr. Lucheschi 
because local advertising is more stable and reliable than 
national advertising. Local sales is done by the paper 
itself, national advertisng is handled by the PRS group. 
Distribution is not only in public transport but also in bars, 
coffee shops, bakkeries and pastry shops.  
 
Metro breast cancer day 
All Metros in the world were printed on pink paper on 
October 1, in order to give attention to the international 
breast cancer day. In the paper there are also articles on 
the subject. On the Madrid frontpage rock star Anastacia 
speaks about the battle against ‘el cáncer de mama’. 
 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 9 of 10 

Diario Libre – Dominican leader 
At the 1st World Congress of Free Press in Madrid 
Adriano Miguel Tejada, director of Dominican Republic 
free daily Diario Libre talked about his paper, one of most 
interesting models in Latin America. Diario Libre launched 
10 May 2001 in a country where paid papers were very 
political and expensive. It started with a circulation of 
75,000 - distributing Monday to Saturday.  
 
Circulation is now 112,000, while the paper counts at 
least 32 pages, 16 of them with ads. Often the page count 
is more, especially on Mondays (the Monday edition I got 
had 92 pages, including a 32 page classified section). 
Saturday a special magazine ‘Estilos’ is inserted while 
there are also commercial full color inserts. 
 
The paper owns its own printing plant. It is mostly home 
delivered and available in public places like cafetarias, 
hotels, doctors’ offices, banks and shops. 
 
Diario Libre is now the best read paper in the country, 
reaching 36% of the total readership, competitor Al Dia 
(also free) has a 9.5% share. It increased total readership 
in the country as well. In 2001 26% of the Dominicans 
read newspapers, against 47% now. 
 
The paper employs 50 journalists, and is available at 800 
distribution points. Local adverstisers can opt for targetted 
distribution with inserts in areas in capital Santa Domingo. 
The paper has a e-paper, an English language service, 
and even its own online daily TV program. 
 
The paper reached break-even in the 3rd year, and made 
profits after that. In 2002 two other free dailies were 
launched: El Expreso and Ultima Hora. Both stopped 
publication in 2003. 
 
New design for Negocio 
Spanish free business daily Negocio & Estilo de Vida got 
a new design. Negocio was launched in April 2006 as the 
first free subscription newspaper in Spain, with delivery to 
subscribers’ workplace. 
 
Daily circulation was 63,000 while a new audit is likely to 
show an increase of more than 20,000 copies. Designer 
Miguel Buckenmeyer, said about the new look: 

“the paper wanted both to modernize its image and 
blur the distinction between ‘paid’ and ‘free’ content. 
In Spain there is a great bias against ‘free’ papers by 
many people who regularly read newspapers. 
Therefore, it was important for the redesign to depict 
Negocio as a ‘quality paper.” 

 
MEN mixed model spreads 
The free/paid distribution model, developed by the 
Manchester Evening News, will now be applied by the 
weekly Richmond & Twickenham Times. The paper will 
be for sale in the Richmond and Twickenham area while it 
will distribute 54,500 copies to homesle. (Newsquest) 
 
The paper distributes now 11,000 copies per, this will 
increase 61,000 copies per week. Two free weeklies will 
be closed down at the same time and replaced by the 
new title. New reporting rules introduced by the Audit 
Bureau of Circulations now allow newspaper publishers to 
combine free and paid-for distribution. (Guardian) 
 
New design for 24 hours 
Canadian free daily 24 hours / 24 heures introduced a 
new design. The orange (yellow for the French version) 
24 hours block is now separated from the masthead. 
More stories on the front page make navigation easier. 
(Media in Canada)  

Belgian Metro Fashion Magazine 
Racks of free Belgian paper Metro were filled with Metro’s 
Fashion Magazine on 12 September from 15.00 on. Total 
circulation was 150,000 - the company expects the racks 
empty by Monday morning when the daily is published. 
According to Metro, covering fashion is relevant for the 
readers, who have an average of “15 pair of shoes”. 
 
Metro Hungary 10 years 
Metro Hungary celebrated its 10th anniversary. The paper 
was launched on 7 September 1998. Initial circulation was 
190,000 at the start, and increased after a national edition 
was launched in 2001 to more than 300,000. 
 
Current circulation is 320,000, with a readership of 
656,000. The national edition is distributed in 24 cities. 
Hungary is one of the few free newspaper monopolies in 
Europe. In March 2007 a competitor, Busz, was launched. 
After a few weeks the paper closed down again. 
 
After Metro Sweden, Hungary was the 2nd foreign edition 
of Metro after the Czech edition (now majority owned by 
German publisher Rheinische Post).  
 
€100 for Österreich subscribers  
Free/paid Austria daily Österreich always was famous for 
its gifts to new subscribers: iPods, coffee machines, free 
highway vouchers. The latest offer involves a cash refund. 
New subscribers who sign up for at least a yearly 
subscription receive €100,- in cash on their bank account. 
 
As a subscription costs just over €170,- this lowers the 
price to €70,- meaning that subscribers get a paper home 
delivered six days a week for 23 cents a day. According to 
Österreich total circulation is 304,000. The latest OAK 
audit, however, includes only paid circulation (130,000) 
and ‘paid’ circulation including bulk-sales (167,000). As 
bulk indicates free in this case, total free circulation must 
be around 175,000. 
 
De Pers back to five days a week 
The Saturday edition of Dutch free daily De Pers did not 
survive the summer holiday. The last issue was published 
12 July. The first Saturday paper was published 15 
September, 2007 in a Berliner-format and was distributed 
mainly in shopping areas. Part of it was home delivered. 
 
Circulation was around 200,000 - half of the circulation of 
the weekday free paper. In the last issue the reason for 
the closure of “the first free quality Saturday paper” was 
explained as a “slight change in formula of the paper”. 
The real reason was that the paper lost money. Although 
the number of ad-pages was not bad at all, the rates 
probably were. 
 
De Pers introduced a new formula on Monday 1 
September. It devotes more space to sports and business 
news. The new “In Business” section counts 5 pages. De 
Pers is targeting educated readers between 20 and 45, a 
somewhat older group than ‘regular’ free dailies. 
 
Distribution through offices will be expanded in the next 
months. De Pers is now distributed in 2000 offices. In the 
second half of 2009 the paper expects to reach break-
even according to editor and publisher Ben Rogmans. 
 
The paper was launched in January 2007 and lost €20m 
in the first year and expected a loss of €10m in 2008. 
Publisher Cornelis van den Berg had to go in April, 
followed by eight journalists in July. The paper employs 
43 journalists now. 
 



 

FDN Newsletter no. 38 – September 2008 – page 10 of 10 

New look for oldest Spanish free 
Spanish free daily Mini Diario, launched in 1992 in 
Valencia, got a total make-over. The design has a 
consistent use of color throughout the paper. The paper 
has different editions for Valencia and Alicante. 
 
The current circulation is around 70,000. The paper 
counts 16 pages on most days. The oldest ‘black and 
white’ design van be viewed of the ‘history page’ of the 
paper. Later version used color but not on every page. 
 
New design for 20 Minutes 
French free daily 20 Minutes will introduce a new ‘more 
visual’ design in November. The new 20 Minutes will have 
more and bigger pictures, a 4 column lay-out and new 
subjects covered. Editorial space will not suffer according 
to editor-in-chief Corinne Sorin. The paper will also 
contain more local and economic news. 
 
The sacking of internet chef Hufnagel resulted in a 5 day 
strike of the website in August. Lawyers of both parties 
has negotiated a solution. The reason for the conflict was 
described by director Pierre-Jean Bozo as “different 
views” of Hufnagel and editor-in-chief Corinne Sorin. 
 
In the first six months of 2008 20 Minutes had a share of 
16% of total national newspaper advertising income in 
France, before Parisien/Aujourd’hui (15%), Le Figaro 
(14%), Metro (13%) and Le Monde (12%). (L’Express) 
 
Danish Metro printed in Sweden 
Danish MetroXpress, will be printed from January 2009 on 
in the Swedish town Malmö, less than 40 kilometers from 
Copenhagen. It will be the second free daily leaving 
printer Dansk Avistryk because also Nyhedsavisen was 
printed by the company. (Mediawatch.dk) 
 
Total make-over for .ch 
Swiss free daily .ch will go through a total make-over at 
the end of October. Home delivery will be stopped 
altogether. Distribution will be in public transport like 
competitors 20 Minuten and News, which willl probably 
lead to more readers per copy. The number of boxes will 
increase from 650 to 2000. Sacha Wigdorovits, founder of 
the paper will step down. 
 
The paper had 204,000 readers in the first months of 
2008, with a circulation of 370,000. Also content will 
change, focusing on news and entertainment. A new 
design by Katja Hösli will be introduced as well. On 28 
October capital will be increased from CHF 10 million to 
CHF 18 million. (Persoenlich) 
 

PEOPLE 
 

New Metro CFO 
Metro International announced that Frank Mooty, Chief 
Financial Officer, left Metro on 30 September. Anders 
Kronborg, currently Chief of Staff, will replace him. 
 
New editor for RedEye 
Editor Jane Hirt, who left Chicago free daily RedEye to 
become the Chicago Tribune’s managing editor will be 
succeeded by Tran Ha. Ha started at RedEye as copy 
editor in 2003 and later went on to edit Chicago Tribune 
features. She returned to the Tribune’s free daily in 2007 
to help launch a Saturday edition. (E&P) 
 
Törnberg returns 
Pelle Törnberg, former CEO of Metro International, has 
returned to the land of the free. Tornberg is now member 

of the board of (free of course) city website Qype. Qype 
operates city websites with reviews on local services in 
the UK, France, Germany and several other European 
cities. The publishers of Qype recently succeeded in 
getting an investment of €8 million from Wellington 
Partners, Advent Venture Partners and Partech 
International. (Förderland) 
 
New directors De Pers 
Since the beginning of September, Dutch free daily De 
Pers has new directors: Robin Kolner en Rene Spanjer, 
formerly working for financial paper FD. 
 

RESEARCH 
 

Integrated newsroom questioned 
Frédéric Filloux, formerly working for free daily 20 Minutes 
France, and now employed by 20 Minutes owner 
Schibsted, questions on his Monday Note blog the 
‘Integrated Newsroom’ model: “Let’s kill a myth. The 
dream of a compact newsroom, able to output a high-
intensity general news website doesn’t fly. Numbers 
simply don’t add up.” 
 
Filloux mainly questions the expected online revenues, 
and does a lot of (depressing but fair) calculations on his 
blog. The bottom line is that online readers bring in too 
little money, while the cost of news is still rather high. 
 
New article in Journalism Practice 
In the most recent issue of the Journalism Practice journal 
I published an article on “The simultaneous rise and fall of 
free and paid newspapers in Europe”. In major European 
newspaper markets the possible substitution between free 
and paid dailies is researched. 
 
Free weeklies in Germany 
Germany lacks commuter free dailies, but has many free - 
mostly local - weeklies. In 2008 no less than 1400 
different titles were published with a total circulation of 90 
million. Half of the weeklies are published on Wednesday, 
more than a third on Saturday or Sunday. Almost 70 
dailies distribute more than 200,000 copies a week. In 
2007 the weeklies realized €1,971 million in revenues.  
 

EVENTS 
 
Frankfurt Int. Comm. Forum 
On November 4, I will talk at the International 
Communications Forum in Frankfurt. Other speakers 
include Prof. Dr. Frank L.W. Thevissen, Freie Universität 
Brüssel, Brüssel; Dave Armon, CEO PR Newswire, New 
York; Jürgen de Graeve, Audi AG; Malte von Trotha, 
Deutsche Presse-Agentur, Hamburg and Bertrand 
Pecquerie, Director World Editors Forum, Paris. More info 
on www.newsaktuell.de/ikf/index.htx.  
 
Barcelona Free Press Conference 
The details of the 3rd International Free Press Conference, 
on 19 November have to be confirmed. 
 
Scottsdale INMA 
The 9th Annual INMA Summit on Audience Development, 
will be on January 21-23 at the Scottsdale Cottonwoods 
Resort in Scottsdale, Arizona. I will talk about moving 
from cannibalism to expanding the newspaper audience. 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


