
FDN Newsletter no. 30 – December 2007 – page 1 of 6 

 
FDN NEWSLETTER NO. 30 – www.newspaperinnovation.com - 750 subscribers – Dec. 2007 

 

Spain  Switzerland  China Sweden Israel  
Two new Qué! 
editions (p. 2) 

News: spoiler model or 
protection? (p. 2-3)  

First Beijing free 
daily (p. 3) 

Closures in Stockholm 
and Göteborg (p. 4) 

Free papers meet 
in court (p. 5) 

 
 

2007 ROUNDUP: MODEST GROWTH 
 

irculation of free dailies reached 42 million in 2007. 
The year, however, showed almost the slowest 
rise in total circulation (13%) ever. Only in 1996 
(8%) and in 2003 (10%) growth was less. Unless 

new markets (Germany? China? India?) are opening up, 
growth for 2008 will also be modest. But then again, a two 
digit growth is still pretty impressive. 
 
The year showed a substantial number of closures, 
beginning with Metro Poland, after a six year advertising 
war with publisher Agora; and ending with the shutting 
down of City Göteburg by Bonnier. More than a dozzen 
titles (30 editions) closed down this year. 
 

 
a better graph: http://www.newspaperinnovation.com 
 
In Denmark four titles vanished. National door-to-door 
daily Dato closed down after eight months while local 
titles Centrum (two editions), Xtra (Odense) and JP 
Arhus+ merged with 24timer. Free economic paper 
ErhvervsBladet moved to a paid model. Free circulation 
dropped from almost two million to less than 1.4 million. 
 
In Spain the Elche edition of Metro, El Micalet in Valencia 
and Que Pasa in Malaga were closed. In Austria OK Graz 
and Kärnten by Styria closed after Heute terminated the 
Graz edition. In Germany Business News and Die 
Sportzeitung closed down. In Portugal Diario Desportivo 
went bankrupt; Italian sports24 closed down. In the UK 
Argus Lite went weekly. In Budapest Busz was only 
around for some weeks. 
 
It should be added that there were more launches than 
closures: Croatia, Matin Plus and BretagnePlus in France, 
a lite edition of Sübdeutsche Zeitung, the first Luxemburg 
and Slovenian free papers, two titles in the Netherlands, 
two in Portugal, one in Romania, five new editions in 
Spain, .ch and News in Switzerland, a new local title in 
the UK, Obzor in the Ukraïne and five new editions for 
15minut. In total more than 25 new titles (70 editions) 
were introduced this year. 
 
In the US La Estrella went weekly but Boston saw a 
second free daily. In Canada Metro, 24heures and Rush 
Hour launched six new editions. Metro launched in Brazil. 
An economic free daily in Seoul shut down after a few 
months but an evening free daily was introduced while in 
China, Hong Kong and Taiwan new titles were launched. 
South Africa saw two titles, as well as one in Morocco and 
two in Israel. In Australia mX launched a third edition. 

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 with December 2007. 
 
Free Dailies 2005 / December 2007 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2007 2005 2007 2005 2007 
Europe 24 31 80 137 15.291 28.047 
America’s 8 9 44 63 4.439 6.463 
Asia/Pac/Afr 7 13 16 35 4.224 7.626 

Total 
39 53 140 229 23.954 42.136 

 

DENMARK & SPAIN 
 

n December I spent some time in two of the most 
exciting countries in terms of free dailies: Denmark and 
Spain. Talking and listening, counting pages and ads. 
To prepare myself I picked up every free title in 

Copenhagen, which was not that hard because there 
were still plenty of them around at the end of the 
afternoon (not a very good sign - at 11.00 o’clock at night 
boxes were still not empty…). 
 
MetroXpress counted 64 pages, 60% advertising - many 
for jobs. Also Urban counted 64 pages, including the 
wrap-around ad. The same share of ads for Urban with 
also many job ads. Nyhedsavisen counted ‘only’ 48 
pages, with also more than 50% advertising - again with 
many job ads. The paper has a somewhat less ’serious’ 
appearance than a year ago. Also 48 pages for 24timer 
with 50% ads - most of them in the special Jobs section. 
 
Free daily Urban and paid paper Berlingske will integrate 
operations. Both are part of the Berlingske Group that 
was bought by Mecom (David Montgomery). Berlingske 
lost readers, circulation and probably advertising income 
since the flood of free dailies started in the summer of 
2006. The move seems to be targeted at saving costs at 
both operations and also at moving towards some 
synergy in advertising. This model is already applied by 
Politiken/JP cooperating with ‘their’ free daily 24timer. 
 
Readership figures for the 2nd and 3rd quarter of 2007 
show a decline for paid papers and the two ‘traditional’ 
free dailies MetroXpress and Urban. MetroXpress is the 
best read paper with 538,000 readers (661,000 in 2006) 
while Jyllands-Posten is second with 506,000 readers 
(579,000 in 2006 - 717,000 in 2002). 24timer is third with 
505,000 readers (no data for 2006). 
 

This issue of newspaperinnovation is sponsored by 
 

Streamline production and meet 
deadlines more easily? Reduce 
costs, while improving quality? 
WoodWing offers scalable 
editorial workflow systems, a 
perfect fit for any Free Daily. We 
call it ‘Smart Publishing’. 
http://www.woodwing.com 
 

C 

I 



FDN Newsletter no. 30 – December 2007 – page 2 of 6 

Urban is fourth with 478,000 readers (593,000 in 2006). 
Paid papers Politiken with 416,000 readers (449,000) and 
tabloid Ekstra Bladet with 414,000 (432,000) follow on 
fifth and sixth place. Free daily Nyhedsavisen has 
404,000 readers, tabloid B.T. 395,000 (422,000) and 
Berlingske Tidende 346,000 (364,000). (TNS-Gallup) 
 

Madrid 
More than 10% of the circulation of free papers, 4.5 
million, is published in Spain. Four national titles with 60 
editions, four free or mostly free business papers, more 
than a dozen local papers, and an airline paper. 
 
Vice prime-minister María Teressa Fernández de la Vega 
at the conference on the free press in Madrid praised the 
free press for making younger people read papers. The 
four national free papers were present in Madrid and 
everybody said how great they were doing. All were 
attracting young and affluent readers, offering quality 
content and being great for advertisers as well. 
 
The reality is of course a little less rosy. As competition is 
high on the Spanish market, advertising rates are under 
pressure which has a negative effect on revenues. One of 
the presenters even talked about discounts of 85%. 

 
Market leader 20 Minutos made a profit in 2006 but other 
titles were not so fortunate. The three other national titles 
are losing money with Metro and Qué! competing for the 
second position. 
 
Madrid has four free dailies, but it’s not easy to find one. 
Unlike in cities like London, Stockholm, Copenhagen or 
Amsterdam, at the end of the morning all free papers 
seemed to have vanished. Either it is efficient cleaning or 
people taking their copies home or to the office, but 
around 11 AM they’re gone. There is also surprisingly 
very little waste caused by free papers. 
 
On Tuesday 11 December all papers had around 40 
percent of advertising. Metro counted 24 pages, 10 with 
ads; 20 Minutos had 28 pages with 13 pages ads. AND 
had 32 pages, 12 with ads while Qué! had 24 regular 
pages, 9 of them filled with ads; the paper also had 4 
pages extra on jobs in which it was hard to distinguish 
between ads and editorial. Qué! also had an editorial 
page on Disneyland that looked like an ad. All papers had 
different stories on the front page. 
 
The name 20 Minutos could be changed to 9 Minutos 
because that was the time spend on free dailies; paid 
papers occupied their readers for 20 minutes. 
 
I also picked up a copy of free real estate weekly SV by El 
Mundo (40 pages) while I bought a copy of the cheapie 
(50 cents) Publico; 64 pages, only 6 of them with ads. But 
the paper is only around for a few months. 
 
Editor in chief Ana I. Pereda of Qué! pointed out that 
although more than 50 percent of the total Spanish 
circulation is free, their share on the advertising market is 
less. Paid newspapers have a total share of 24% while 
free papers take only 2% of the advertising money. 

 
The readership miracle 
New data (AIMC / EGM) on Spanish readership reveals 
that 20 Minutos is the best read paper in Spain before 
sports paper Marca and quality paid paper El País. The 
other free dailies Qué!, Metro and ADN follow on place 4, 
5 and 6. More remarkably, however, is that all Spanish 
papers seem to have gained readers in the last year 
except for Marca (down 12,000 readers) and ABC (down 
57,000 readers). (a bigger and better graph is online) 

 
 
All free papers increased their readership, ADN with more 
than 300,000; 20 Minutos with 130,000; Qué! with 80,000 
and Metro with 46,000. Also paid papers El Pais, El 
Mundo, and sports paper ‘As’ saw substantial increased 
readership. Over a longer time span (2000-2007) all 
papers except El Periódico and ABC gained readers. Free 
papers were introduced in 2000, but are only measured 
since 2002. 
 

LAUNCHES 
 

Qué! San Sebastian & Santander 
In the last week of November, Spanish publisher Vocento 
launched a Santander (Cantabria) edition of their free 
daily Qué! The paper was bought by Vocento earlier this 
year from Recoletos for €132m; Santander is the second 
launch after San Sebastian after the acquisition. 
 
The launch seems to be part of a strategy of Vocento to 
launch editions in every market where they have a paid 
paper. In Santander Vocento publishes El Diario 
Montañés. This would mean that also editions for Vitoria, 
Valladolid and Granada can be expected. 
 
For Santander Qué! is the first free daily. It is the 16th 
edition of Qué! The 15th edition was for the Basque city of 
San Sebastian. In San Sebastian Qué! is also the first 
free daily. Owner Vocento publishes also paid paper El 
Diario Vasco in San Sebastian. With the new launches 
Vocento is battling for the top position in Spain. ADN, 
Qué! and 20 Minutos all have circulations higher than 
900,000; Metro distributes just under 800,000 copies.  
 

Czech business daily E15 launched 
In November free business paper E15 was launched in 
Prague. Circulation of the paper by publisher Mlada 
Fronta is 50,000. Distribution is directly to businesses, 
office centers, hotels, universities, and government 
buildings while it will also be available in trains and at the 
airport. Mlada Fronta publishes more than 20 magazines 
in the Czech Republic, some of them also in the field of 
economics and business. E15 is competing with the 
Czech business daily Hospodarske Noviny, and several 
business weeklies. (Interfax) 
 
Also Metro (Metro International), 24 Hodin (Ringier) and 
Metropolitní Expres (Rheinische Post) are published. 
 

Xtra! Helsingborg 
Missing so far on the website was the second local free 
daily published in Sweden. After Extra Östergötland, 
launched in 2004, in February of this year Xtra! started in 
south-eastern town of Helsingborg. The paper is 
published by paid paper Helsingborgs Dagblad and has a 
circulation of 20,000. It is available in 160 racks all over 
the city. Apart from the two local free papers, Metro has a 
national edition that is published all over Sweden.  
 

7th Swiss free daily launched 
The 7th free Swiss daily, News was launched in Basle, 
Zurich, Bern and Mittelland in December. Initial circulation 



FDN Newsletter no. 30 – December 2007 – page 3 of 6 

will be 334,000 which will bring the total free Swiss 
circulation to more than 2 million. News is after 20 
Minuten, Baslerstab, heute, Cash daily and .ch the 5th title 
in the German speaking part. In the western French 
speaking part of Switzerland Le Matin Bleu and 20 
Minutes are published. 
 
News is a joint operation of Basler Zeitung, Tamedia and 
the Berner Zeitung. All three publish News with their own 
sub-masthead. The Mittelland edition is the first free daily 
in this area. In total 26 journalists will be employed. All 
editions will offer advertising also in cooperation with paid 
or other free titles in the same area. The paper counts 40 
pages and uses a very fast ‘live-paper’ online interface. 
The online reading experience is excellent. 
 
The catch line is “News in Kürze” meaning “the news in 
short”. News really lives up to this promise. No story is 
longer than 2400 characters, which is 400 to 500 words.  
 

Rolf Bollmann Interview 
Swiss website Persoenlich published an interview with 
Rolf Bollmann, a founder of the successful Swiss free 
daily 20 Minuten in 1999. After Schibsted sold 20 Minuten 
to Swiss publisher Tamedia, Bollmann was transferred to 
paid paper Tages-Anzeiger (Zurich). Now, after the 
launch of independent competitor .ch he’s back in the free 
daily business and developed the News concept. 
 
According to Bollmann, paid publishers in Switzerland 
underestimated the possibilities of free dailies, which 
explained the success of 20 Minuten. If they would have 
been aware or this, Switzerland would have looked like 
Germany now: a country without free newspapers. But in 
reality Switzerland nearly has a 50% share of free dailies 
after the launch of News. 
 
Bollmann apparently believes strongly in spoilers, 
because of that, he is now in charge of News. In his view 
there will be only two free dailies in Switzerland: 20 
Minuten and News. What News can do that .ch cannot do, 
however, is not explained. The only thing that News can 
do is teaming up with local papers in Zurich, Bern and 
Basle and jointly sell advertising below cost price (maybe 
in cooperation with 20 Minuten) so .ch can be driven from 
the market. Bollmann calls this “the advantage of the 
home market”. 
 

First Beijing free daily 
The Beijing Daily Newspaper Group launched a free 
subway daily with a circulation between 200,000 and 
300,000. The Beijing Daily Messenger was launched in 
2000 as a paid newspaper. Before that it was called the 
Star Daily. Heavy competition in Beijing (10 different 
newspapers) and disappointing advertising revenues 
were reasons for the conversion. 
 
Other free dailies in China started in Shanghai (2004) and 
Guangzhou (2007). In Hong Kong there are four titles. 
 
The Beijing Mass Transit Railway Operation Corp. will 
distribute the free daily in the subway. When the Beijing 
Olympic Games starts in August, the paper expects to 
increase circulation. The Beijing Daily Newspaper Group 
also publishes the Beijing Evening News, Beijing Morning 
Post, Beijing Daily and The First. 
 

CIRCULATION & READERSHIP 
 
UK frees increase circulation 
Comparing November 2006 and 2007 circulation data, 
reveals that UK free titles increased circulation. Metro 
went from 1,134,000 to 1,358,000; thelondonpaper from 

426,000 to 496,000 while London Lite increased 
circulation from 395,000 to 401,000. Business paper City 
AM went from 94,000 to 100,000. The last three titles are 
published in London only. Metro is published nationwide. 
There were no data yet on Record PM in Scotland and 
the part/paid Manchester Evening News.  
 
London mayor Ken Livingstone is not too happy about the 
performance of the two evening free papers in terms of 
providing recycle bins in London. But he is also not 
pleased with how the Westminster Council handles the 
issue: “The paucity of recycling bins for free sheets across 
London is as much a reflection on the poor 
implementation of the legislation by local authorities, 
including Westminster, as it is a pitiful contribution by the 
publishers.”  
 
Not to be forgotten, however, is that there were times 
when Ken was overjoyed by the prospect of new free 
newspapers - provided that they would be paid for the 
contract of distributing in tube-stations and not on the 
sidewalks in front of them. 
 

Circulation Malaysia 
Free daily TheSun in Malaysia had a circulation in July 
2006 - June 2007 of 256,000. In the same period in 
2005/2006 circulation was 175,000. TheSun is the second 
English language paper in the country. Paid English 
dailies The Star (309,000) and the News Straits Times 
(140,000) were stable while The Malay Mail (21,000) lost 
circulation. Of the Chinese language papers Sin Chew Jit 
Poh is still the most circulated with 336,000 copies. 
 

Swiss 2007 circulation 
Total circulation of German language free daily 20 
Minuten is 435,000 while the French version has a 
circulation of 210,000. The Zurich edition is by far the 
largest with 189,000 copies. The weekly magazine 20 
Minuten Week distributed 60,000 copies. The French 
language free daily Le Matin Bleu had a circulation of 
183,000 copies. Local free daily Baslerstab (Basle) 
distributed 86,000 copies. Both free dailies from Ringier 
(heute and CashDaily) were not in the WEMF report. New 
entry .ch was not yet audited. 
 
The Swiss town of Sitten, in Wallis kanton, wants to make 
distribution of free dailies difficult and expensive. Free 
dailies can only be distributed in two public places. Any 
private party who has a rack or box on its property has to 
pay an extra tax of €300,- each year. (Persoenlich) 
 

Metro Holland 1,000,000 for one day 
One million copies of Metro were distributed in the 
Netherlands on November 23, almost twice as much as 
the 540,000 that are distributed on an average weekday. 
The special distribution is organized in cooperation with 
Holland Casino, the sponsor of the issue. 
 
In the highly competitive Dutch market (four titles, total 
circulation two million) Metro claims that it has not yielded 
to advertisers’ demands for discounts on advertising 
rates. According to the director of the commercial 
department Marcel den Hoed, being the market leader in 
both distribution and readership in free dailies (and the 
second in total after paid daily De Telegraaf) Metro can 
even rise advertising prices: “we have increased the price 
per page somewhat, but because we also increased 
circulation, the price per 1000 readers is going down for 
advertisers, which makes it a good deal for both of us.” 
 

Australia: mX gains readers 
Free daily mX in Sydney saw readership go up from 
61,000 in September 2006 to 98,000 in September 2007. 



FDN Newsletter no. 30 – December 2007 – page 4 of 6 

Also the Sydney Morning Herald saw readership go up; all 
other papers in New South Wales lost readers. National 
daily The Australian saw readership increase to 477,000. 
 
In Melbourne mX’s readership went up from 134,000 to 
146,000. Also The Age gained readers. The first results 
for the free afternoon daily in Brisbane show a daily 
readership of 29,000. (Roy Morgan) 
 

Circulation Korea 
Newspaper circulation in Korea has long been a mystery. 
Only the three largest paid papers Chosun, Dong-A and 
Joong Ang and two free newspapers Metro and Daily 
Focus reported audited circulation in 2004. The situation, 
however, seems to have improved. Recently the Korean 
ABC issued a report on free dailies circulation in 2006, 
with also data on the two previous years. 
 
AM7 had a circulation of 402,000 in 2006, down from 
470,000 in 2004; 62% is distributed in Seoul, 21% in the 
surrounding area. Metro had a circulation of 497,000 with 
more than 80% distributed in the Seoul area. The Busan 
edition had a circulation of 58,000. Metro increased 
circulation compared to 2005. The Daily Focus has the 
highest circulation of the audited free titles with 529,000 
copies, compared to 2005 circulation is stable but in 2004 
it was more than 600,000. 
 
On the website also circulation data for 2007 is available. 
For the last period (April-June) Metro reported a 
circulation of 501,000, Daily Focus of 500,000 and AM7 of 
422,000. Free papers Daily Zoom and Sports Hankook 
were not audited. New entries The City and NoCutNews 
were not around when the audit took place.  
 

Circulation increase Metro Boston 
The Boston edition of Metro US reported a circulation 
increase of 12 per cent over the last year. In the three 
month period ending in June 2007, the paper had an 
average circulation of 187,000. The Boston edition started 
in 2001. It was the second US Metro after Philadelphia 
(2000). In 2004 the New York edition was launched. Total 
circulation of Metro in the US is around 650,000. 
 

PUBLISHERS & TITLES 
 

Last European free sports daily 
After closures of Der Sportzeitung (Germany), El Crack 
10 and Penalty (Spain) and Diario Desportivo (Portugal) 
also the Italian free sports daily 24Sport seems to have 
vanished. I checked the website from time to time but only 
just noticed that the last issue was from May 28, 2007. 
 
Sports papers seem to have difficulties attracting 
advertisers. In London and Paris a free sports weekly is 
published that seems to be more successful. In Greece a 
half news half sport paper Miso-Miso was launched in 
2004 and still published in 2007 but detailed news on that 
title is lacking. 
 
There have also been plans for a free sports daily in 
London but this never materialized. Also plans for France 
by both Metro and 20 Minutes were put on ice. In the US 
a semi-weekly free sports paper was launched in 2006. In 
Korea (Sports Hangkook) and in Dubai (Sport100) sports 
papers were launched but news on these titles is also 
mostly lacking. 
 
Tribune settles fraud for $15m 
Tribune Co., owner of New York papers Newsday and 
Hoy between 2001 and 2004 settled the circulation fraud 
case for $15m. In these years both papers inflated 

circulation figures. Free Spanish language daily Hoy is 
now owned by ImpreMedia. 
 
Metro UK explores users’ content 
Free UK paper Metro (Associated Newspapers) will 
launch a music sharing and a video upload website next 
year were users can earn part of the advertising 
revenues. 
 
The video website MEview, will resemble YouTube while 
MEmusic is for unsigned bands and artists who wants to 
share and sell their music. Both services will also launch a 
mobile platform in January. Videos can contain 
advertising clips, music tracks will cost 79p to download, 
70 percent will go to the artist. (Press Gazette) 
 
Upgrading and messing with DAG 
The fourth Dutch free daily DAG will undergo an upgrade 
in the next months. The paper finds it hard to compete 
with the other free dailies, mainly with established brands 
Metro and Spits, and will try to target a somewhat higher 
income and educational group. 
 
It will also move within publisher PCM from a separate 
business unit to a sub-brand of paid paper de Volkskrant. 
The publisher reserved €12m for the paper, of which 
apparently already €9m is spend in the first nine months. 
 
What the publisher aims at with the changes is not quite 
clear. Especially it is unclear how de Volkskrant will profit 
from the move. Except being presented with the bill of the 
operation there seems to be no benefit. The paid paper, 
however, was more or less asking for trouble when it 
introduced a combined Volkskrant/DAG subscription 
model last month. 
 
How upgrading will help DAG is also not clear. It might 
move up the content in the direction of free daily De Pers 
or cheaper paper NRC.next (also by PCM), which would 
mean new competition. Also, because a free paper is 
mostly a distribution product, it is hard to see how a 
change in content will be reflected in a major change of 
the audience. It looks more like desperately messing 
around with DAG. 
 

Metro Bostad Stockholm closes 
Metro Bostad in Stockholm, the weekly real estate paper 
by Metro, will be closed down at the end of the year. The 
edition for the southern part of Sweden in Skåne (Malmö) 
will be continued. 
 
The weekly paper was home delivered in Stockholm with 
a circulation of 220,000 copies. Bostad was introduced in 
the beginning of 2006 as the successor of the Hus & Hem 
real estate spin off that was introduced several years ago. 
The real estate market in Stockholm will be covered in 
2008 with a weekly supplement Metro Living in the 
traditional green Metro. 
 
Per Mikael Jensen, CEO of Metro International, 
commented: “Following a review of the business model it 
has become apparent that the current price-pressured 
market in Stockholm is not supportive of the home-
delivered, low-margin Metro Bostad concept. We have 
therefore decided to bring the home-delivered real estate 
edition to a standstill in Stockholm ahead of 2008, with all 
employees being integrated into Metro’s existing 
business. The actions taken today are also in line with 
Metro International’s continued strategic review, initiated 
by the board, which is expected to be completed during 
spring 2008.” (Metro International) 
 



FDN Newsletter no. 30 – December 2007 – page 5 of 6 

Metro Poland with bloggers 
Metro Poland (by Agora SA) published a special bloggers 
issue on December 5. MetroBLOX was made in 
cooperation with the community service Blox.pl. and was 
distributed with the regular national edition of Metro. 
 
Eight bloggers were selected as editors, responsible for 
supervising thematic sections ranging from new 
technologies and career through to culture, lifestyle or 
sports. Each of them was free to pick up a team of 
bloggers helping them prepare texts to be published in 
MetroBlox. The bloggers worked under the supervision of 
the newspaper’s editorial staff. 
 

Göteborg City closes 
The last issue of the Bonnier free daily for Göteborg, 
Sweden, will be published on Friday December 21. The 
edition which had a circulation of 44,000 was launched 
little over a year ago. There were six journalists working 
for the edition. 
 
In Göteborg, City competed with the Metro edition which 
was launched in 1998 and distributed more than a 
100,000 copies. A month after the launch of Göteborg 
City, a third free paper, Punkt.SE by Schibsted, was 
introduced with a circulation of 90,000. 
 
In all three major Swedish markets: Stockholm, Göteborg 
and Malmö, competition is high. Also market leader Metro 
felt the competition from the new launches because free 
papers tend to compete among themselves and 
competition leads to pressure on advertising rates. 
 
Bonnier, also publisher of Dagens Nyhether and 
Expressen, is the first to pull out. Metro cooperates with 
local publisher (and market leader) Göteborg Posten 
while Punkt.SE sells advertising together with Schibsted’s 
flagship Aftonbladet. 
 

TV supplement for Obzor 
Ukraine free newspaper Obzor, owned by Dutch 
Telegraaf Media Group, recently introduced the Telegid 
supplement on Fridays. The guide contains a program of 
20 national, other CIS countries channels, satellite TV and 
Kiev regional channels. 
 
Obzor is distributed in the morning in Kiev business areas 
with circulation of 120,000 at underground exits, central 
squares, public transport stations, cross roads, and more 
than 40 capital business centers in Kiev business area. 
Delivery to offices is also available. 
 

MyPaper becomes bilingual 
Chinese language free daily MyPaper, launched in June 
2006 in Singapore, will re-invent itself in January 2007. 
The number of pages will be doubled from 24 to 48, while 
these new pages will contain English language material. 
The circulation of the paper by Singapore Press Holdings 
will increase from 180,000 to 250,000. 
 
The new English language part will contain also new 
material for this section will be developed. The Straits 
Times’ (also SPH) Life section deputy editor Yeow Kai 
Chai will be responsible for the new section. With the new 
approach MyPaper will compete more with the other 
Singapore free daily Today, by MediaCorp, that is totally 
in English. With the new circulation MyPaper will have the 
same number of copies printed as Today. 
 

Germany: Business News 2.0? 
German publisher Holtzbrinck will launch the website 
zoomer.de in 2008. The site is meant to put news items 
from their paid papers Handelsblatt, der Zeit and the 

Tagesspiegel on line in a joint portal with interactive 
elements. Journalists formerly employed by Holtzbrinck’s 
closed down free business paper Business News will 
work for the new ‘quality journalism’ website targeted at 
people under 40. (Horizont.net) 
 

Israeli and Israel Today clash 
Free dailies Israeli and Israel Today quarrel over the 
exclusivity of the distribution contract with Israel Railways. 
According to Israel Today the exclusive contract of Israeli 
is illegal because it prevents fair competition. Israeli, 
however, has not been published for some weeks. It is 
another sign of reoccurring financial problems for the first 
Israel free daily. (Globes) 
 
The plan of Hebrew daily Yediot Ahronot to distribute the 
free daily Israeli and to cooperate with its publisher, has 
also been submitted to the Israeli Antitrust Authority. 
According to Globes, the plan might be the last chance for 
Israeli for survival. 
 
Israeli was launched in the beginning of 2006 but has 
been in constant troubles since. Co-financer Sheldon 
Adelson sued the paper while the paper has seen 
circulation go down too and had to sack several 
employees. Sheldon Adelson launched his own free daily 
earlier this year while a third free (afternoon) daily Metro, 
was launched during the summer. 
 
Yediot Ahronot has also been thinking about a (fourth) 
free daily but teaming up with ailing Israeli might save 
costs while has also the advantage of having to deal with 
one competitor less. Readership of Israeli was 12 per cent 
earlier this year. 
 
Negotiations between Yediot Ahronot and Israeli begun 
last month. Israeli is also said to be negotiating with Metro 
International to enter in the Israeli free daily market. 
 

RCS wants Zeta share 
Italian media group RCS, publisher of Corriere della Sera 
and Gazzetta dello Sport in Italia, and of El Mundo, Marca 
and Expansión in Spain is said to be interested in the 
30% of the Spanish Zeta group that is for sale. Zeta 
publishes magazines and several regional newspapers of 
which El Periódico de Cataluña is the most important. 
Zeta also owns 20% of 20 Minutos. RCS publishes free 
daily City in Italy. The RCS group, however, denied the 
interest. Other interested parties include Prisa (El Pais), 
Vocento and Planeta. (urgente24) 
 

Children’s DAG 
The November 20 edition of Dutch free daily DAG was 
devoted to the International Day for Children’s Rights. A 
group of six children (aged 8-11) chose content and 
commented on the news of the day. 25 percent of the 
revenues of special advertising of the issue goes to the 
Dutch branch of Unicef. 
 
DAG is according to Dutch internet platform Zinfo the 
paper with the highest percentage of good news. Almost a 
quarter of the news in DAG was ‘positive’. Free paper De 
Pers came in second. Paid paper De Volkskrant was last 
with less than 10 percent (although I am always very 
happy when it arrives in the morning). Metro did little 
‘better’ and also scored less than 10 percent (and I’m 
happy with Metro as well as it always the first free paper 
available). Spits had 13 percent good news. Free papers 
in the Netherlands apparently differ a lot in content. 
 

Metro France confident 
The French edition of Metro looks with confidence 
towards the financial results for the year 2007. Valérie 



FDN Newsletter no. 30 – December 2007 – page 6 of 6 

Decamp, director of Metro France said that results so far 
were “encourageante” although the advertising market 
was difficult for every title. 
 
In 2006 Metro made a profit of €2.1m on a turnover of 
€37.4m. The paper has 2 million readers which makes it 
the third national title after 20 Minutes and L’Equipe. 
Metro claims a daily circulation of 880,000 - the last 
official figures from OJD were 100,000 lower than that. 
 

Seoul: from eight to seven 
The last paper added to the crowded Seoul free 
newspaper market was closed down after a few months. 
The economic daily IlIlKyungJe was launched in July 
2007 but closed down after three months. There are now 
‘only’ seven free dailies left in Seoul. Circulation of 
IlIlKyungJe was around 100,000. 
 

Metro moves to Fleet Street 
The headquarters of Metro International will be moved 
from Mayfair to the historical grounds of Fleet Street. The 
70 people working at the headquarters will occupy the 
former offices of Reuters at Fleet Street. (Press Gazette) 
 

Three years max for Ringier titles 
Heute and CashDaily, free titles from Swiss publisher 
Ringier are still not profitable. Both free dailies were 
moving into the right direction (”gut unterwegs”) according 
to Ringier-CEO Martin Werfeli - they were still losing 
money although he declined telling how much the papers 
were losing. Ringier is giving both papers two to three 
years to reach break-even. Werfeli does not think that all 
Swiss free titles will survive. Afternoon daily heute started 
in May 2006 and has a circulation of 235,000 now, 
CashDaily was launched in September 2006 and prints 
100,000 copies. (Persoenlich) 
 

Competitor steals freebies 
Distributors of the paid Boston Herald have been accused 
of stealing copies of the free Metro and BostonNow 
newspapers. Although the report on this only appeared in 
Boston Magazine this week, the incidents date from 
August this year. 
 
Stealing free newspapers, however, is not new. Last year 
there even was a bill proposed in California to make such 
behavior punishable. In countries like the Czech Republic, 
Rumania and Hungary boxes have been constructed so 
that people can not take out too many copies in one time. 
Taking a whole stack to sell them or use them for heating 
purposes has been reported from these countries. In 
Switzerland, at the launch of 20 Minutes and Le Matin 
Bleu there were incidents of boxes being stolen. 
 

Metro extra green 
All issues of Metro by Metro International were printed on 
green paper on November 13. Reason was the IPCC-
congress in Valencia. This year the Intergovernmental 
Panel on Climate Change received the Novel prize for 
peace, together with ex US vice-president Al Gore. 
Climate change and the environment will get extra 
coverage. 
 

Daily Argus Lite goes weekly 
The free daily Argus Lite, launched in February 2006, has 
ceased daily publication on October 2. The title (by 
NewsQuest, Gannett) will increase pagination and will be 
relaunched as a weekly. Failing to attract advertising is 
the main reason for the move. (Press Gazette) 
 

RESEARCH 
 

Thursday best day for free dailies 
Swedish researchers Peter Callius and Anders Lithner 
(Sifo Research International) presented a paper “Daily 
Reach and Beyond” at the Readership Symposium in 
Vienna last month. In this paper - awarded as best paper 
of the conference - they showed detailed information on 
changing readership patterns of paid and free dailies in 
Sweden on different days of the week. 
 
Paid morning subscription papers show almost no 
variation in readership on different weekdays although 
readership tends to go up on Sunday. Evening papers 
have a relatively low readership on Monday and Tuesday, 
and a high readership on Saturday and Sunday. Free 
dailies have a slow start on Monday, grow slightly from 
Tuesday to Thursday and see a sharp drop on Friday. 
Advertising on Thursday seems to be the best option (like 
cutting down distribution on Fridays). 
 
The paper also shows the impact of the third Swedish free 
daily Punkt.SE in Stockholm. The two other free dailies 
Metro and City were hurt most by the new title.  
 
Newspaperinnovation had the best month ever in 
November: 40,000 visits - well… 39,268 actually. 

 
Broadsheet - tabloid readership 
In the German journal Media Perspektiven an analysis of 
reading broadsheets and tabloids has been published. 
People (42) were given either Die Welt (broadsheet) or 
Welt Kompakt (cheaper tabloid version of same paper) to 
read. All respondents were interviewed and tested on 
reading behavior (time, subjects, choices, graphics). 
 
Reading experiences of the two formats seem to be rather 
different. The tabloid seemed to be more popular although 
it was not a representative sample. Readers of the tabloid 
used a more general scanning way of reading while 
broadsheet readers read some articles more intensive. 
Lay-out and design play an important role in reading. 
 
More new research papers were made available on the 
resources page on the blog. One on the German market 
(in German, 2006, Machill & Zenker) and the paper 
presented at the Vienna readership conference (2007) by 
myself. 
 

EVENTS 
 
Ireland January 30 
On Wednesday 30 January Steve Auckland 
(managing director Metro UK), Per Michael Jensen 
(CEO Metro International) and myself will speak at a 
conference organized by Metro Ireland in Dublin.  
 

Amsterdam February 7/8 
At the Etmaal voor de Communicatiewetenschap in 
Amsterdam, organized by the Vrije Universiteit, I will 
present a paper on free newspaper readership. 
 

Antwerp February 14 
This year I will give the yearly Abraham Verhoeven 
lecture at the Universiteit of Antwerp. It will be about 
the changing newspaper landscape in Europe. 
 
 Questions, suggestions, advertising: piet.bakker@uva.nl  

web: www.newspaperinnovation.com 


