
FDN Newsletter no. 27 - July 2007 – page 1 of 4 

 
FDN NEWSLETTER NO. 27 – www.newspaperinnovation.com - 760 subscribers – July 2007 

 

Circulation / Readership Closures Plans 
The Netherlands, Croatia, Sweden, 
France, Spain (pp. 2-3) 

Denmark, Austria, Hungary, Czech 
Republic and Germany (pp. 3-4) 

Israel, Slovenia, Switzerland, UK, 
Netherlands, US (pp. 1-2) 

 
 

July 2007: 40 million in 50 countries 
 

he magic 40 million in circulation was reached in 
June/July 2007. This is more than the two largests 
markets in Europe, Germany and the UK, together. 
The growth is not caused by new launches but 

because of circulation increases and some updates. In 
terms of launches the last weeks have been very weak 
actually: there have been more closures than launches for 
the first time in the history of free dailies. On the other 
hand, the amount of plans is impressive: new papers and 
editions planned in Israel, UK, Slovenia, the Netherlands 
and maybe in the US and Asia. Also another milestone is 
reached: 50 countries now have free dailies. 
 

FDN - BAROMETER 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 with July 2007. 
 
Free Dailies 2005 / July 2007 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2007 2005 2007 2005 2007 
Europe 24 29 80 121 15.291 26.988 
America’s 8 9 44 61 4.439 6.446 
Asia/Pac/Afr 7 12 16 28 4.224 6.850 

Total 
39 50 140 210 23.954 40.284 

 
World Press Trends reported already the 40 million for 
2006. Their method however is different: they also count 
papers that were closed down in 2006 and also included 
some paid papers and some non-dailies. 

 
LAUNCHES 

 

15 Minut to Odessa 
Ukraine free daily 15 Minut launched an Odessa edition 
with a circulation of 15,000 on June 6. Odessa is the 
fourth city in the Ukraine and has a population of 1 million. 
15 Minut started June 2006 in Kiev and launched a 
Donetsk edition in April of this year. Total circulation is 
now 160,000. According to a TNS survey in April 2007, 15 
Minut is the second most popular daily in Kiev with daily 
audience of 350,000. 
 

PLANS  
 

First free daily planned for Slovenia 
Austrian publisher Styria Medien is planning a free daily 
for one of the few 'white spots' on the European map: 
Slovenia. The new paper will be called Zurnal24 and will 
launch in the fall in the capital Ljubljana with a circulation 
of at least 100,000. Styria already publishes the succesful 
cheap/free 24Sata in Croatia and will use that concept too 
in Slovenia. So far Styria only published free weeklies in 
Slovenia. Total paid circulation in Slovenia is 430,000. 
 

City AM goes abroad 
London business free daily City AM is planning several 
international editions. The two Dutch investors of City AM, 
Boudewijn Poelmann and Derk Sauer, want to expand the 

concept to Frankfurt, Hong Kong, Tokio and New York. 
Paris and perhaps Amsterdam could follow later. Both 
investors started their first free daily, the Moscow Times, 
in 1992. Three years ago they sold the paper to Finnish 
publisher Sanoma. In April City AM already announced 
editions for Edinburgh, Manchester, Glasgow and Leeds, 
to be launched ‘later this year’. The London business 
paper already has contacts with Portuguese business free 
daily OJE that uses City AM’s design. 
 

Metro UK plans expansion 
Metro UK by Associated Newspapers plans a 250,000 
increase in circulation in September of this year. The rise 
(200,000 in London; 45,000 in other areas) would 
increase Metro’s total circulation in the UK to 1.3 million. 
Metro, launched in 1999, is already the free daily with the 
highest circulation in the world, that is: in one country. 
 

UK freesheet war to Manchester 
UK rail operator Network Rail is asking for bidders for the 
evening distribution slot at Manchester’s Piccadilly station 
where 60,000 people pass every day. The morning time 
slot is already occupied by the Manchester Metro edition 
while the Manchester Evening News is distributed for free 
in the centre of the city. The combined circulation of both 
titles is just below 200,000. News International 
(thelondonpaper) at the same time is also looking for 
expansion plans. (Media Guardian) 
 

Israel: 60% free? 
With plans for three different new free dailies shaping up, 
Israel could be the first non-European country with more 
free than paid papers being distributed. Incumbent free 
daily Israeli (launched in 2006) prints 180,000 copies, 
while the new Israel Today by Israeli co-owner and US 
billionaire Sheldon Adelson aims at a circulation 300,000. 
Israel Today (Yisrael Hayom) is expected within two 
weeks. Also publisher Arnon Mozes of Yedioth Ahronoth, 
Israel’s leading paid paper, plans a free publication with a 
circulation of 300,000. Lastly, businessmen David 
Wiessman and Eli Azur are planning a free daily with a 
circulation of 250,000.  
 
The joint free circulation will, if all plans come true, rise to 
more than a million in a market were paid circulation is 
750,000. While Israeli is distributed through gas stations 
and public transport, Israel Today will use door-to-door 
distribution while the two others will look for alternatives 
like supermarkets. Political influence rather than profit are 
said to be the main drivers for these plans. (Haaretz) 
 

.CH for September 19 
The new Swiss morning paper by former Blick editor-in-
chief and 20 Minuten founder Sacha Wigdorovits will 
launch on September 19 with a circulation of 425,000. 
Punkt.ch (ch being the internet code for Switzerland) will 
be available in five different editions for Zürich, Bern, 
Basel, Luzern and St. Gallen. In these cities also 
competitor 20 Minuten publishes local editions. 70% of 
the circulation will be available in 35,000 boxes at 
entrances of apartment blocks and other housing quarters 
before 7:00 AM. The rest will be available in boxes at 

T 



FDN Newsletter no. 27 - July 2007 – page 2 of 4 

public transport hubs or handed out by hawkers. The 
paper will employ 38 journalists and 17 people in other 
positions. Wigdorovits aims at making a quality paper that 

wants to position 
itself above 20 
Minuten and Blick. 
Target group is 
between 19 and 59. 
The paper has a 
more classic design 
for the inside pages 
than the ‘regular’ 
commuter papers 
although the front 
page is very 
graphic. 
 
Austrian publisher 
Moser Holding, 
already publishing 
free weeklies in 
Austria and the free 

daily Neue Express in it’s hometown Innsbruck, will be 
participating in the new free daily. In Innsbruck Moser also 
publishes paid dailies Tiroler Tageszeitung and the Neue 
Zeitung für Tirol. 
 
The new daily apparently made a good deal with Swiss 
Post subsidiary DMC (Direct Mail Company). DMC only 
charges 7.2 Rappen (€0.04) to deliver a copy of the new 
paper. Other papers pay at least 30 Rappen (€0.18). 
According to other publisher DMC is either involved in 
price dumping or is charging other papers too much. The 
total budget is between CHF 60m and Chf 70m (€36m - 
€43m). (Persoenlich) 
 

Tagi shaping up 
The new Tagi.ch by Swiss publisher Tamadia (20 
Minuten, Tages-Anzeiger) will be modelled after the 
German Welt/Welt Kompakt titles meaning it will be a 
slimmed down and compact version of the Tages 
Anzeiger. The paper will be distributed in Basle, Zurich 
and Bern to compete with.ch. Although Welt Kompakt is 
mostly paid-for, it is likely that Tagi.ch will be distributed 
for free. 
 

L.A. Examiner? 
According to Medialife, the fourth edition of the free 
Examiner model could be launched in Los Angeles. After 
San Francisco (2003), Washington (2005) and Baltimore 
(2006), it would be the fourth edition of the free tabloid 
that mainly targets high income households and is home 
delivered for a major part. The paper has a more local 
focus than free commuter dailies while also the page 
count and staff size are higher. It is published six days a 
week. Total combined circulation is almost 700,000.  
 
Clarity Media, the parent company of the paper, owned by 
Denver billionaire Philip Anschutz already trademarked 
the Examiner-brand in 70 US cities. Timing is excellent. 
The LA Times saw its circulation drop sharply in the last 
decade form more than a million to just over 800,000 in 
2006. Advertisers would also welcome competition. 
 

De Pers & DAG expand 
From September on, Dutch free daily De Pers will also 
distribute a Saturday edition. The weekend edition will be 
printed in Antwerp (Belgium) and will have a bigger size 
(Berliner) than the weekday tabloid. Part of the 250,000 
weekend copies will be distributed door-to-door. 
(MediaFacts) 
 
Free daily DAG (PCM) will increase circulation from 
325,000 to 400,000 in September. At the same time the 

paper will introduce a Saturday magazine. In August DAG 
will start with home delivery together with paid mother 
paper de Volkskrant. It will be a combined subscription for 
DAG from Monday to Friday and de Volkskrant on 
Saturday for a reduced price. 
 

CIRCULATION & READERSHIP 
 
20 minutes 2nd for decision makers 
An Ipsos research on reading habits of French decision 
makers (’cadres’) revealed that after Le Monde, free daily 
20 Minutes was the most read newspaper. Le Monde was 
read by 9.8% of the people interviewed, 20 Minutes and 
sports paper L’Equipe by 9.1%. Other French free dailies 
like Metro, Matin Plus or Direct Soir were not included in 
the research. (Le Monde) 
 

Frees lead in Croatia 
The party free 24sata and completely free Metro in 
Croatia are the two best read papers in the country in the 
first half of 2007. 24sata (by Austrian publisher Styria) has 
a paid morning edition which is half the price of regular 
papers in Croatia while it also distributes a free afternoon 
edition. Their combined readership is 675,000. Metro (a 
franchise by Europe Press Holding and German publisher 
WAZ) is second with 411,000 readers. Paid papers 
Jutarnji List and Vecernji List follow with 359,000 and 
340,000 readers. (Media Metar) 
 

Readership Sweden 
The Q1 2007 Orvesto research shows that free daily 
Metro only felt a minimal impact from new entries Punkt 
SE and City. Metro had a total of 1,562,000 readers: less 
than 1% down compared to Q1 2006. Metro gained 
readers with the national edition (up with 23% to 422,000) 
but saw drops in Stockholm (-3.5%), Göteborg (-4.7) and 
Malmö/Skane (-9.3%). In the last two markets both City 
and Punkt SE were introduced in the fall of 2006 which 
would explain the drop in readership. In all three markets 
Metro is still the best read free daily.  
 

Paid papers also lost, Dagens Nyheter, Sydsvenskan 
and Expressen losing more than 5% in one year. 

 
In Stockholm also City lost readers: down from 601,000 to 
580,000 (-3.5%). Metro has 690,000 readers in the 
capital, Punkt SE 294,000. In Göteborg Metro leads with 
284,000 readers (City: 111,000; Punkt SE: 131,000), in 
Malmö/Skane Metro has 253,000 readers followed by City 
(96,000) and Punkt SE (81,000). The Saturday edition in 
Stockholm of Metro lost 6.6% of its readers. 
 

Metro 2nd title in the Netherlands 
Metro is the second Dutch paper in the first quarter of 
2007. Paid paper De Telegraaf (circulation 658,000) is still 
leading, Metro distributes 523,000 daily copies. Spits 
(431,000) is fourth after AD (478,000). New entry De 
Pers, launched in January did not to participate in the 
research of the first quarter, while DAG only launched in 
May. The real test will be the first readership data, to be 
published in October 2007 with probably all four free titles 
participating. In the last results (May 2005 - April 2006) 
Spits was second after De Telegraaf while Metro shared 
the fourth place with AD. 
 

Spanish free daily readers 
Orange Media presented a research on Spanish readers 
of free dailies. The study, conducted by Ipsos does not try 
to compete with readership studies of EGM, but is more 
qualitative. More than a 1000 readers in six major 
Spanish cities were interviewed. 20 Minutos is the most 
popular of the free dailies, Qué! was second, Metro third 



FDN Newsletter no. 27 - July 2007 – page 3 of 4 

and ADN fourth. Readers don’t seem to mind ads in the 
paper and also like the neutral political content, which 
compared to paid papers is very different. 
 
Two thirds of the people interviewed say they read as 
much paid papers as before the free dailies became 
available (almost 80% say they read at least one copy of 
a paid paper last month), 18% say they read less paid 
papers. More than 60% reads the paper in public 
transport, while distribution is an important factor: 56% of 
the readers just take what they are offered. (PRNoticias) 
 

20 Minutes increases circulation 
With the plans for the new competitor .ch emerging 
leading Swiss free daily 20 Minuten will increase 
circulation with 120,000 to 550,000. According to the 
management the huge demand for 20 Minuten is the 
reason for the increase but the new competition might be 
a better explanation. (Persoenlich) 
 

PUBLISHERS & TITLES 
 

Closures in Austria 
The Graz edition of free Austrian paper Heute was last 
published July 6. Competing free daily by leading Graz 
publisher Styria Medien (Kleine Zeitung, Die Presse): OK, 
with editions in Graz and Kärnten (Klagenfurt, Villach) 
was also closed down at the same time. OK Graz was 
launched in May 2006. Heute is still published in other 
areas while the OK concept is still published in Croatia as 
paid/free paper 24Sata. The first and last edition of OK 
can be downloaded from their website that also contains 
comments from disappointed readers. 
 

Casualties in Danish freebie war 
After the closure of Metro Aften in Copenhagen 
(December 2006), JPArhus+ (March 2007) and Dato 
(April 2007), also the two editions of Centrum in the 
Northern town of Aalborg will be axed. Centrum Morgen 
and Centrum Aften (combined circulation around 90,000) 
were successors of the free daily 10 Minutter that was 
launched in 2002. In August 2006, publisher Nordjyllands 

Avisselskab (Nordjyske 
Stiftstidende), converted the 
morning paper into Centrum 
Morgen and added a home 
delivered evening edition 
Centrum Aften to compete with 
24timer, Dato and Nyhedsavisen.  
 
Officially Centrum will be 
‘merged’ with 24timer after the 
summer, like JPArhus+. Because 
of the merger publishers 

Nordjyske Stiftstidende and JP/Politiken will both 
participate in the Aalborg edition of 24timer, Nordjyske will 
be responsible for local content and advertising. Because 
24timer already had an Aalborg edition, total circulation 
will go down with at least 50% in Aalborg. (Politiken) 
 
Denmark lost another free daily when business paper 
ErhvervsBladet begin charging for delivery in the 
beginning of this year. In the fall of 2006 there were 10 
titles – only 5 remain. Market share is still above 50%. 
 
Dutch free dailies compared 
De Volkskrant compared the four Dutch dailies that are 
now available nationwide. Metro (launched in 1999, 
editorial staf: 28) had €17.5m ads expenditure in Q1 
2007. Spits (1999, editorial staf: 37) had a €13.5m ads 
expenditure. The third paper De Pers (2007, editorial staf: 
43) had €1.7m ads expenditure while there are not yet 
data on ads expenditure for DAG (2007, editorial staf: 45). 

Research company NewCom asked 1600 people about 
free papers. Although both Metro and Spits were known 
by 95% (new entries De Pers en DAG by less), free 
papers are rated less than paid newspapers. On a scale 
from 1 to 10 Metro scores 6.9; Spits 6.8, De Pers 7.0 and 
DAG 5.9. Paid papers have an average score of 7.9. 
When people read Metro, Spits or De Pers more than half 
of the readers read the whole paper; DAG is read entirely 
by 34%. Almost 30% of the people interviewed see free 
papers as a good substitute for paid papers. Of the four 
free dailies De Pers is seen as the most reliable (although 
less reliable than paid papers) while Metro is the most 
trusted brand. Spits is the free daily with the fastest news. 
 

London cleaning 
The Westminster City Council is thinking about strict rules 
on cleaning up free dailies after negotiations with 
publishers of London Lite (Associated Newspapers) and 
thelondonpaper (News Ltd.) have broken down. The rules 
would include a licence to distribute free dailies while the 
cost of such a licence would cover for cleaning costs. 
Both publishers have one month to come up with a 
voluntary scheme for cleaning up before the Council will 
impose their rules, but both are confident an agreement 
will be reached. Total costs would be £111,000 a year 
(€164,000). (Press Gazette, Guardian) 
 

Metro Sweden pays bloggers 
Registered bloggers on Metro Sweden’s new 
MetroBloggen website can earn money if the blog has 
5,000 or more pageviews a month. For every click the 
blogger gets 3 öre, but below 5000 pageviews or 150 
kroner (€16) the blogger receives nothing. Metro also 
owns the work of the blogger and can use it for other 
purposes. Third party advertising is not allowed on the 
Metro blogs. (Media Culpa) 
 

20 Minuten profits  
The leading free daily in Switzerland, 20 Minuten, made a 
profit of CHF 30m (€18m) last year. The paper has a 
circulation of more than 650,000 and has 1.17m readers. 
Last year and this year advertising rates have been 
increased with 10% because of rising readership. 
 
The online version of Swiss free daily 20 Minuten was the 
third most popular newspaper website in Switzerland in 
May 2007 according to the NET-Metrix-Audit research. 
The site had 1.1 million unique visitors and 6.3 million 
visits. First is the website of leading paid tabloid Blick, 
second the site of quality paper the Neue Zuricher 
Zeitung. The paper version of 20 Minuten is still the best 
read paper. (Persoenlich) 
 

Qué! expanding 
Spanish free daily Qué is hiring 90 new journalists, which 
would mean that the paper wants to expand their footprint 
in Spain, either by increasing size or quality or by 
launching new editions. Ownership of the paper is still 
uncertain. Media group Vocento is said to be interested 
although the price could be too high. The Caja Navarra 
bank has put its share of 3.5% in the paper for sale. (El 
Confidencial Digital) 
 

SOPA awards for theSun 
Malaysian free daily theSun was one of the winners of the 
Society of Publishers in Asia (SOPA) 2006 awards for 
Editorial Excellence. The awards are Asia’s equivalent to 
the US Pulitzer prizes. Most prizes were won by 
established media like the Financial Times, China 
Economic Review, Businessweek, Time, IHT, Newsweek 
and WSJ Asia which makes the award for theSun even 
more outstanding.  
 



FDN Newsletter no. 27 - July 2007 – page 4 of 4 

The first award, for Excellence in Opinion Writing, was for 
a series of six commentaries written by assistant news 
editor Jacqueline Ann Surin. From the jury report: “Brave 
opinion writer. Jacqueline Ann Surin’s essays examine 
the cracks in Malaysia’s facade of moderation. Clearly, 
non- Muslims, ethnic minorities and women are facing 
new challenges to their liberties. Ms. Surin examines 
them in unstinting fashion, from a perspective that is quite 
personal and therefore very powerful.” 
 
The second win, for Public Service Journalism, was for 
‘Low Cost Palace’ by deputy editor R. Nadeswaran and 
deputy news editor Terence Fernandez. The report was 
an exposé on the lavish mansion constructed without 
local authority permission by a local assemblyman and 
former town councillor. From the jury report: “The Sun: 
Fresh, ambitious reporting that made an impact on 
political cronyism. A tenacious piece of investigative 
journalism in a country where it can be difficult to do this 
kind of reporting.” 
 

Short ride for Busz 
Hungarian free daily Busz published the last daily issue 
on Friday June 8. The paper was around for less than two 
months. Busz could go for a weekly schedule during the 
summer and return in September although it could very 
well be that we saw the last Busz altogether. 
 

Two free titles closed in Germany 
Germany has survived the second attack of free dailies 
that begun in 2006. Business News, the free business 
paper by Holtzbrinck (Handelsblatt) closed down in June. 
The paper started in August 2006 as the successor of the 
cheap tabloid News, and had a circulation of 110,000 in 
the beginning of this year. It was delivered to more than a 
hundred businesses. Lack of advertising income was the 
main reason for the closure. The BusinessNews website 
however will carry on.  
 
In April the free sports paper Sportzeitung closed down. 
This paper was available on Lufthansa flights and had a 
circulation of 13,000. Also in this case lack of advertising 
caused the problems. In 1999-2001 the Norwegian 
publisher Schibsted tried to introduce the 20 Minutes 
concept in Cologne but was forced from the market after 
Alex Springer and a local publisher launched competing 
free papers of their own.  
 
Three free dailies remain: SZ Primetime, Handelsblatt am 
Abend, FTD Kompakt; all distributed on Lufthansa flights 
or ICE trains. Also Welt Kompakt is partly distributed for 
free in trains. Combined circulation is less than 60,000. 
 

Spanish business papers battle 
No less than five different business dailies in Spain 
compete, one of them totally free, one partly free and 
three mostly free. The latest OJD data for April indicate 
that paid paper Expansion (recently sold by Recoletos to 
Italian RCS group) is still leading with 53,000 copies, an 
increase of 2.4% compared to last year - although also 
many of these copies are delivered free of charge. Free 
business daily Negocio is second with 48,000 copies. 
Both La Gaceta de los Negocios and Cinco Días have a 
circulation of around 30,000 while El Economista 
distributed 25,000 copies. (PRNoticias) 
 

Czech advertising revenues 
The three remaining titles on the Czech free dailies 
market - after the closure of Kuryr have a very uneven 
distribution of ads, according to the last TNS Media 
research on advertsing in the Czech Republic. In the first 
quarter Metro had an ad revenue of CZK 159m (€5.6m) 
against CZK 18m for 24 Hodin (Ringier) and CZK 24m for 

Metropolitni Expres (Mafra). These ads, however, are 
including house ads and barter contracts (which are 
carried quite a lot by Czech free dailies) while also the 
huge discounts (up to 70% or even more) are not taken 
into account.  
 
Metro has a higher circulation and bigger footprint as it is 
also distributed outside Prague. Net income obviously is 
much less, probably still very much below operating costs. 
Because market leader Metro is still a loss making 
operation according to Metro International, this means the 
other papers must be losing even more.  
 
The fourth free daily, Praha Kuryr, closed down after the 
summer of 2006. In July the door-to-door paper was 
converted to a weekly. In September the paper stopped 
alltogether, loses were at least €100,000 a month. The 
paper had an old fashioned design and problems with 
editorial content but most of all with distribution. Mafra, 
publisher of Metropolitni Expres, launched a bi-weekly in 
Soutern Bohemina with a circulation of 130,000: 14dní. 
 

RESEARCH 
 

Swiss statistics 
The Swiss bureau for statistics published a report on the 
development of Swiss press over the last decades. The 
last five years with the growth of free papers and the 
decline of the paid press is covered in both text and 
tables. The report (in German) is available as a free 
download from the website of BFS: www.bfs.admin.ch. 
 

EVENTS 
 
Brasil: Universidade Casper Líbero 
On August 9 there will be a conference on free daily 
newspapers at the Universidade Casper Líbero in São 
Paulo. Speakers will be Ângelo Frazão (President of 
Grupo de Media), Gonçalo Uva (Destak founder), 
André Jordan (Destak São Paulo main Shareholder) 
and myself. For more information, mail Fabio Santos: 
fsantos@destakjornal.com.br. 
 

Cardiff: the future of newspapers 
On September 13 I will present a paper at the Conference 
‘The future of newspapers’, which is held at the Cardiff 
University in Wales (UK). More on www.cardiff.ac.uk. 
 

WEBSITE UPDATE 
 
Attentive readers and the World Press Trends 2007 
pointed me to some titles that were not on the website 
yet. In Valencia (Spain) the free afternoon daily La Hoja 
de la Tarde was launched in December 2005. Macedonia 
seems to have two free dailies already: Spic and 24hours. 
In the United Arab Emirats, Sports100 was launched in 
May 2006. 
 
A new page with – mostely academic – sources is added 
to the website: Resources, covering literature, books, 
reports and articles from 2000 to the present. Most of 
them can be downloaded from the website. 
 
Also the pages on the different continents have been 
updated, market shares are now calculated on the basis 
of paid circulation in 2006. 
 

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


