
FDN Newsletter no. 50 – October 2009 – page 1 of 4 

 
FDN NEWSLETTER NO. 50 – www.newspaperinnovation.com - 900 subscribers – October 2009 

 

Launches Online Closures Germany  City AM 
Evening Standard free 
after 182 years (p. 1) 

Examiner & Politico 
expand (p. 3) 

Spain, Ukraine, 
Switzerland (p. 2) 

10 free dailies since 
1997, all closed (p. 2) 

# 1000 for business 
daily (p. 4) 

 
 

Issue 50: FDN Barometer returns 
N this anniversary issue, the FDN Barometer returns. 
Checking circulation for all 250 titles took up some time 
while presenting the data in a logical way was also a 
problem. From this month on, I will cover a different set 

of data, but also more data, starting with circulation since 
1995 for all continents. 
 
World free daily circulation, daily copies (*1000) 

 Europe Americas Asia/Aust/Afr Total 

1995 231   231 

1996 249   249 

1997 558   558 

1998 918   918 

1999 2.711 180  2.891 

2000 5.292 1.779 495 7.566 

2001 7.371 1.907 765 10.043 

2002 8.345 2.212 2.008 12.565 

2003 8.778 3.097 2.922 14.797 

2004 11.010 3.384 3.770 18.164 

2005 15.375 5.028 4.407 24.810 

2006 24.267 6.204 5.853 36.324 

2007 26.890 6.832 8.097 41.819 

2008 25.272 7.128 9.270 41.670 

2009 21.354 6.712 8.915 36.981 
 
As can be seen from the table, circulation went down 
already slightly in 2008 – particularly in Europe. In 2009 
circulation in all continents decreased. Total circulation is 
now (beginning of November 2009) down with 11% 
compared to end 2008. In Europe the drop was 18% so 
far. 
 

LAUNCHES 
 
London: Freevening Standard  
The Evening Standard moved to free distribution after 
being paid for 182 years. In the last years, however, 
already half of the 250,000 copies of the paper were 
being distributed for free. Circulation of the free Standard 
will be 600,000 to start with, growing to 750,000 around 
the end of 2009. 
 
Two crucial questions, however, remain: will the Free 
Evening compete with London Lite or having the market 
to itself; and is the 600,000 / 750,000 a realistic target? 
 
The position of the Associated Newspapers’ operated 
London Lite was a mystery in the first weeks after the 
launch – although a closure now seems to be only a 
matter of time. The Guardian suggested on November 2 
that the last issue of Associated Newspapers’ free 
evening paper London Lite “hits the streets in a month”.  
 

When the company sold the majority of the Evening 
Standard to Russian entrepreneur Alexander Lebedev, 
both parties failed to make a deal of Lite. Lebedev should 
of course demanded that the paper would shut down, 
which would be beneficial to Associated as well, as the 
Lite accumulated massive losses for the company. 
 
Associated Newspapers has been talking to the 36 staff 
members of the newspaper about changes that “may 
result in closure” of London Lite. Steve Auckland, 
managing director of Associated Newspapers Free 
Division, said: “Despite reaching a large audience with an 
excellent editorial format, we are concerned about the 
commercial viability in this highly competitive area.” 
 
Even when Murdoch’s thelondonpaper shut down, no deal 
was made on Lite – while the relaunch of the Evening 
Standard could have been the third occasion for a deal. 
With competition, a relatively expensive model as the 
Evening Standard will still be making losses – at any 
circulation. 
 
Second, how realistic is it to distribute 600,000; let alone 
750,000 copies of a free paper? Newsstands will not be 
used in the beginning, meaning only distributors will hand 
out the paper. Not only is this very expensive; there is 
also a change of saturating the market and trying for 
“quantity” instead of “quality” readership. 
 
But will extra copies increase readership? The examples 
of London Lite and thelondonpaper might be instructive. 
Both papers had almost the same number of readers in 
the last survey: 1.1 million – but Lite’s circulation was 
400,000 against thelondonpaper’s 500,000. 
 
The Evening Standard might not be the first or the only 
free quality paper nor the first or only that made the move 
from paid to free, it is still the only one printing three 
different editions during the afternoon. This is of course 
also making it a rather expensive model (together with a 
huge staff and 64 pages daily). 
 
The secret of successful free papers, in most cases, is 
having a small staff, spending as little as possible on 
printing and distribution (and having no competitors). But 
maybe the Standard will be the exception. 
 
Punto Medio Merida 
On June 29, a new free morning tabloid, Punto Medio, 
was launched in the Mexican city Merida (Yucatan 
Peninsula). The circulation of the 24-page (16 in color) 
paper is 20,000.  
 
Distribution (Monday – Friday) is through several points in 
the city, among them hospitals, restaurants and 
universities. The publisher also owns the weekly 
magazine La Revista Peninsular. 
 
In Mexico other free dailies are published in Mexico City, 
Guadalajara and Monterey. Total circulation is 500,000. 

 

I 



FDN Newsletter no. 50 – October 2009 – page 2 of 4 

OBITUARIES 
 
Universal closed in June 
Universal, a free daily launched in 2005 and distributed on 
all flights of Spanish airline Iberia, has closed down 
already on June 17 of this year. Circulation was around 
50,0000. The crisis on the Spanish advertising market 
forced owners La Información (Diario de Navarra) and El 
Vigía to close the paper, although the management 
realized a 25% cost cut. Almost 40 people lost their job 
with the closure according to PRNoticias. 
 
La Gaceta paid relaunch 
Spanish business paper La Gaceta de los Negocios 
changed its formula from a pure economic paper to a 
more general paper and changed its title to just ‘La 
Gaceta’. The change is the result of a change of 
ownership when it was bought by multimedia group 
Intereconomía. The new owner was active on TV, radio 
and Internet so far, owns a magazine but lacked a 
newspaper. (AFP) 
 
La Gaceta de los Negocios was mainly distributed for free 
to businesses (like the other business dailies Cinco Días 
and El Economista). The new formula will probably end 
this distribution. The cover price will be €1,50. 
 
20 Minutes close Romandie edition 
The Romandie edition of 20 Minutes will be terminated at 
the end of November according to editor Tristan Cerf in 
Klein Report. Only editions for Geneva and Lausanne will 
remain. In the 20 Minutes, some ‘magazine’ elements of 
Le Matin Bleu will be integrated. Le Matin Bleu itself was 
already closed down at the end of September when the 
first step of the take-over of publisher Edipresse by 20 
Minutes publisher Tamedia was approved. 
 
Ukraine without free dailies 
No free dailies were handed out at the Maidan 
Nezalezhnosti subway station entrance in Kiev last week. 
Checking websites and journalists confirmed that there 
are no free dailies in the country anymore. 
 
At the end of 2008 there were still four titles available. 15 
Minut (KP Media) launched in 2006 and grew to six 
editions and a circulation of 270,000 at the end of 2008. 
Obzor (Telegraaf Media Group) launched in 2004 as a 3-
times-a-week paper and went daily in 2007. Free evening 
paper Vecherkom (by paid daily Segodnya) started in 
April 2008 while Puls Kiev launched in October. Joint 
circulation was around 500,000 according to claims of the 
publishers (there is no official circulation audit). 
 
Both 15 Minut and Obzor closed in December 2008, and 
probably also Vecherkom shut down during that time. 
Some months later Puls stopped publishing; their last 
issue is from March 13. The recession but also the heavy 
competition between the four papers caused problems. 
 
Since some months a two-times-a-week paper, Tochka 
(point) is the only paper that is free available, although 
paid paper Blik was heavily sampled. 
 
Last German free daily closed 
German quality newspaper Süddeutsche Zeitung will 
close its ‘light’ edition, SZ Primetime, because the 
company goes through another round of cost cuts. Four 
people will lose their job. The A4-sized afternoon paper 
was launched in January 2007, and counted 12 to 16 
pages. It was distributed with a circulation of 13,000 to 
Lufthansa business class travelers. 
 

With this closure, the last remaining German free daily 
has vanished. Since 1997 ten free titles have been 
launched in Germany, some only lasted a few months, 
others more than 12 years: 
 
- ICE-Press (Der Spiegel Verlag, ICE-trains), 1997-1999 
- Handelsblatt am Abend (Holtzbrinck, trains, airlines), 

1997-2009 
- 15 Uhr Aktuell (Berlin, Hamburg, Munich) 1998-2000 
- 20 Minuten (Schibsted, Cologne), 1999-2001 
- Köln Extra (Axel Springer, Cologne), 1999-2001 
- Kölner Morgen (DuMont Schauberg, Cologne), 1999-

2001 
- FTD Kompakt (FT Deutschland, trains) 2003-2006 
- Business News (Holtzbrinck) 2006-2007 
- die Sportzeitung (DSV/Lufthansa, airlines) 2006-2007 
 
With this closure, and with Lithuania, Ukraine and India 
losing their only free daily, the number of countries with 
free dailies dropped from 59 in 2008 to 55 in 2009. 

 
CIRCULATION 

 
Metro US now 5th in circulation 
With 591,000 circulated copies, Metro US is now the 5th 
largest newspaper in the US after the Wall Street Journal, 
USA Today, the NY Times, and the LA Times but before 
the Washington Times (583,000) according to a press 
release by Metro US. 
 
The sources for the two sets of data, however, are 
different as the paid newspapers are audited by the Audit 
Bureau of Circulations, while the Metro data comes from 
the Certified Audit of Circulation report (only available to 
members) so the method differs. ABC measured April-
September 2009 and showed an average decline of more 
than 10% compared to last year. 
 
20 Minuten Friday circulation 
The weekend magazine 20 Minuten Friday, published by 
Tamedia (free daily 20 Minuten, paid daily Tages-
Anzeiger) increased circulation from 155,000 to 172,000 
on Friday 30 October when the magazine celebrated its 
first anniversary. 
 
The second increase this year will bring in some 50,000 
new readers according to the publisher. Because almost 
all copies are taken, the publisher thinks the extra copies 
will also find their way to the public. (Persoenlich) 
 
UK free papers stable circulation 
In the first month without the competition of free daily 
Thelondonpaper, competitor London Lite did not increase 
circulation in September. The free afternoon paper by 
Associated Newspapers distributed a little over 400,000 
copies like in all previous months of 2009.  
 
Associated’s morning paper Metro increased its 
circulation only slightly with 8,000 copies to 1,338,000 
after the holiday month of August. 
 
Business free daily City AM also increased circulation 
after the ’slow’ months of July and August. It distributes 
100,000 now, more than in the previous months but less 
than in April and May. 
 
Overall the average circulation over the first nine months 
is stable compared to 2008: 1,335,000 for Metro; 401,000 
for London Lite and 98,000 for City AM. (The 600,000 
copies of the Evening Standard will be added in October.) 
 



FDN Newsletter no. 50 – October 2009 – page 3 of 4 

READERSHIP 
 
Swedish readership 2009 
According to Orvesto research May–August 2009 Metro 
has 661,000 readers in Stockholm, 284,000 in Göteborg, 
273,000 in Skane and 409,000 in the rest of Sweden. 
 
In total 1,560,000 people read the free daily, making it the 
best-read paper in the country. This is somewhat less 
than the 1.6 million readers in the same period of 2008. 
The reason is probably that Metro cut circulation of the 
national ‘Riks’ edition, which lost 50,000 readers. In other 
markets the readers went down with only a few thousand. 
 
City Helsingborg has 48,000 readers, City Landskrona 
20,000 while in Malmö/Lund 125,000 people read City. 
 

ONLINE 
 
Politico expands online 
Robert Allbritton, owner of Washington based website and 
free daily Politico is going for the Washington market with 
a local website. Allbritton owns two local TV stations and 
will merge the new site with the websites of these 
stations. The new website, that will employ no less than 
50 journalists will be headed by Washington Post veteran 
Jim Brady according to The New Republic. 
 
The Politico operation, however, is financially supported 
by the free Politico newspaper. So the next plan could be 
to do a similar trick with the new website, not only 
competing with the Washington Post (online) but also with 
its free daily Express. 
 
Examiner goes north 
Canadian cities Calgary, Montreal, Ottawa, Toronto and 
Vancouver got their own local Examiner news-website. 
Clarity Media, the Denver based operation by billionaire 
Philip Anschutz, already operates 150 local news sites in 
US, and also publishes free daily newspapers in San 
Francisco and Washington. 
 
The local Examiner websites use content from so-called 
‘examiners’, local bloggers who cover special areas in 
their community. These examiners are paid on basis of 
the online visits. Already more than 18,500 examiners are 
active for the US operations. (Denver Business Journal) 
 
According to the Globe & Mail, the group is planning to 
expand to the UK as well. 
 
Why have a website? 
In the beginning of 2008 Dutch free daily Spits merged its 
website with NieuwNieuws, a spin off from the popular 
GeenStijl blog. The new website was called Spitsnieuws. 
Almost everybody was happy. The former NieuwNieuws 
now had more visitors than ever, getting visitors from 
GeenStijl like they always did, but also from the former 
Spits website. Spits was freed from the non-profit-making 
online operation. 
 
After almost two years, some of the journalists think that 
having a newspaper without a website is not a very good 
idea. Because SpitsNieuws has its own editor-in-chief, the 
Spits staff does not have their own online presence. 
 
From now on, Spits is online again. Two blogs: Page2 
with news from the newspaper, and Meningen (Opinions) 
with journalists’ blogs. According to Spits editor-in-chief 
Bart Brouwers on journalism researcher’s Alexander 
Pleijter blog, the reason to go online again, has some 

business reasons but the main reason is emotional, 
journalists want to be online these days. 
 
Costs are low, both websites run on WordPress software, 
while there will be only one part-time staffer, working from 
Colombia (to avoid expensive night work). 
 
New City website and webTV 
Italian free daily City (RCS group, Corrière della Sera) 
launched a new website with a special City web TV 
feature. Everyday at 12.30 and 16.30 there is a news 
broadcast on City TV. Antonio Rosa comments Monday 
and Thursday on sports; Alessio Guzzano reviews movies 
(weekends) while Tuesdays and Thursdays new celebrity 
gossip (people) items will be broadcasted. 
 
City launched in 2001, and now has nine editions. 
Circulation is around 800,000 – readership is almost 2 
million. It competes with Leggo, Metro, E Polis and 
DNews in most of these markets. 
 

PEOPLE 
 
Samways & Bryant move up 
Metro International appointed Maggie Samways to global 
editor-in-chief. She worked for Metro US since 2003 and 
was editor-in-Chief for Metro US from 2006 on. Since last 
year she managed the central editorial desk in London. 
 
Jeremy Bryant has been appointed as global director of 
logistics. He has been with Metro since 2002 and has 
held various roles within the distribution function. He has 
been involved in the launch of a number of Metro’s all 
over the world. In the past five years, he was responsible 
for executing and implementing new printing and 
distribution channels throughout the Group. 
 
Former Metro editor moves to PR 
Sakari Pitkänen, the former editor in chief of Metro 
International, who suddenly left the company in July, got a 
new job as PR consultant for Swedish PR agency Prime. 
Prime is, according to Sakari on his blog: 

They are young, smart and seems to have fun at work. 
They challenge things in the PR industry. A bit like 
Metro does in print. (…) Boundaries between what we 
today regard as journalism, advertising and PR will be 
moved and sometimes merge. 

 
PUBLISHERS 

 
Metro International Q3 results 
Metro International announced net losses of Q3 2009 of 
€8.6m and of €27.5m in the first 9 months of 2009. In 
2008 the company made a profit in these periods. The 
adjusted net revenues declined with 8% in Q3 and with 
11% in the first nine months. Total, unadjusted, revenues 
declined with 26% and 25% in Q3 and the first 9 months. 
 
The sale of Metro Italy, the start of the Ecuador franchise 
(15% owned by Metro) and the partnership with Springer 
in Hungary were the main changes for Metro in the last 
months. CEO Per Mikael Jensen declared: 

Metro International’s operational sales adjusting for 
currency movements and closed and divested 
operations has dropped year-on-year by only 8 percent. 
This is partly a result of the fact that we are performing 
better than most of our competitors in our European 
markets and that steady growth continues to be 
recorded in our emerging markets. It is therefore 
pleasing to show that we are on the right track in order 
to meet out our long-term strategic goals. 

 



FDN Newsletter no. 50 – October 2009 – page 4 of 4 

TITLES 
 
15min goes 2.0 and underwater 
In September 2009 free Lithuanian paper 15min went 
from a daily to a three-days-a-week schedule. The decline 
in the local advertising market (45-50%) caused publisher 
Schibsted to take drastic measures. The paper now 
distributes 93,000 copies on the days it is published. 
 
The 15min website attracts 60,000 daily, 205,000 weekly 
and 600,000 monthly unique users. The citizen journalism 
site IKRAUK is doing well, getting around 10,000 daily 
visitors and many news feeds from the users as well. 
15min also launched a Facebook page, getting 7500 fans 
in the last three months. 
 
The most curious innovation, however, is the underwater 
laminated 15min paper, which is being used in the Vichy 
aquapark in Vilnius, people can read news while laying in 
Jacuzzi. The park gets 15min files; print and laminate 
these themselves and offer these to their visitors. 
 
MediaCorp integrates newsroom 
Free newspaper Today, TV station ChannelNewsAsia, 
radio channel 928LIVE and the websites of these 
operations, owned by Singapore’s MediaCorp, will 
integrate newsroom operations. The new newsroom, 
called the NewsHub, will produce content for all platforms. 
The integration started with the sports desk, the central 
newsdesk joined on October 1. (EditorsWeblog) 
 
# 1000 for City AM 
London free business daily City AM celebrated its 1000th 
paper with a special anniversary issue counting 44 pages. 
Celebrities like prime minister Gordon Brown, London 
mayor Boris Johnson and Virgin-CEO Richard Branson 
congratulated the paper. In a special section the history is 
told and the successes (scoops, readership) of the paper 
are featured as well. Not mentioned are the shelved plans 
for expansion in the UK and beyond. 
 
Lawson Muncaster, ex-Metro International’s vice 
president for global sales, launched City AM in 2005 in 
the London city centre. Munchaster raised £10m for the 
operation. Biggest investor was Boudewijn Poelmann’s 
Blue Bull; Poelmann was chairman of the Dutch lottery 
and co-founder of Independent Media, the company 
behind the Moscow Times, a free paper launched in 1992, 
now published by Sanoma. 
 
City AM was thinking about new editions for Edinburgh, 
Leeds, Bristol, Manchester and Birmingham in March 
2006, later autumn 2007 and 2008 were mentioned for 
new launches. The paper also wanted to expand to 
Frankfurt, Hong Kong, Tokyo, New York, Paris and 
Amsterdam. In London circulation increased from 70,000 
at the start to 100,000 now. 
 
From October 2007 to March 2008, City A.M. made a 
profit of £47,000 before tax (€60,000). The revenues were 
£3.5m in that period. In 2008, however, the publisher 
made a loss of £754,000. City AM had journalists edit 
their own copy, resulting in six subeditors losing their job 
in 2008. Also two sales people were let off. 
 
The e-paper version of City AM is not really state-of-the-
art. Navigation is difficult, online reading pretty hard. 
There is also no archive or pdf download. 
 
Heute plans weekend edition 
Austrian free daily Heute is planning a Sunday or a 
weekend edition for Vienna according to director Eva 

Dichand in an interview in Die Presse. According to Der 
Standard the decision will be made in February, meaning 
that the weekend edition could be launched in Q2 2010. 
 
Circulation will be comparable to the weekday circulation 
of 350,000. Competition with part free / part paid paper 
Österreich will increase and will force Österreich to move 
to an all-free model according to Eva Dichand. 
 
At the same time, rumors emerged that Hans Dichand; 
Eva’s father-in-law and the 50% owner of Austrian market 
leader Kronen Zeitung is involved in Heute (which he 
can’t do without consent of the owner of the other 50%: 
German publisher WAZ). The son of Günther Havranek 
(who controls through a foundation the majority of the 
Heute shares) said to magazine News that his father was 
keeping an eye (”Kontrolleur”) on Heute for Dichand. 
Havranek later denied this while Eva Dichand called it 
rubbish (”Blödsinn”). 
 
Metro Sweden’s Obama scoop 
Before the official announcement, the Swedish Metro 
predicted that the Nobel Prize for Peace would go to 
Barrack Obama. It was not a leak or speculation that 
made Peter Lindholm write the story in Metro Sweden on 
the Thursday night. It was a smart analysis of the guest 
list and line-up of the Oslo Nobel Peace Prize party that 
made him realize that everything pointed to Obama. 
 
On the list, that is available before the prizes are 
announced, were Obama supporters like Will Smith and 
his wife Jada Pinkett, while Donna Summer, Wyclef Jean, 
country singer Toby Keith, Puerto Rican singer Luis 
Fonsi, and Mail artists Amadou & Mariam, who played at 
his inauguration, performed at the party. The combination 
of all these names made it clear for Lindholm that Obama 
was the likely winner. 
 

RESEARCH 
 
German research on free papers 
A German thesis, “Phänomen Gratiszeitung – 
Untersuchung zu einem neuen Pressetypus” by Christoph 
Wolf (Freie Universität Berlin) covers not only the free 
daily history and several issues concerning free dailies, 
but also gives a detailed overview of all German 
adventures with free dailies. 
 
Although there are now no free dailies in Germany, the 
country was one of the first with free dailies (15 Uhr 
Aktuell in Hamburg, Berlin and Munich already between 
1998 and 2000) while there were several attempts later to 
start free dailies. The most famous being the Cologne free 
newspaper war in 1999-2001. A mail to Christoph Wolf 
<wolf.christoph /at/ web.de> will probably get you the 
thesis as a pdf file. 
 

EVENTS 
 
Zurich: 19-21 November 
At the “Journalism Research in the Public Interest” 
conference in Zurich I will present a paper with one of my 
collegues on Blogging on Dutch media websites. 
<http://project.zhaw.ch/de/linguistik/jrc.html> 
 
Lisbon: 23 November  
I will present at the seminar Broadband Media. Changing 
times, Changing Media in Lisbon: < http://iscte.pt/ > 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


