
FDN Newsletter no. 34 – May 2008 – page 1 of 7 

 
FDN NEWSLETTER NO. 34 – www.newspaperinnovation.com - 820 subscribers – May 2008 

 

Launches Obituaries Readership Publishers  Research 
Luxembourg, Seoul, USA,  
Switzerland (p. 2) 

Metropolitni, Punk SE, 
24heures (p. 2-3) 

UK, Australia, Spain, 
Czech Rep. (p. 3-4) 

India, US, Austria, 
Metro (p. 4-5) 

User-generated 
content (p. 7) 

 
 

The Metro Strategy 
 

chibsted acquired 35% in Metro Sweden for SEK 
350m while 24.5% of Metro Denmark was sold to 
Jyllands Posten/Politiken, also publisher of free daily 
24timer. In Sweden Schibsted publishes market 

leader Aftenbladet and Svenska Dagbladet. Metro and 
Aftonbladet will cooperate on advertising sales and 
creating a strong competitor for Bonnier’s free daily City. 
 
Metro International owns 51% of the Danish MetroXpress; 
labour organization A-Pressen holds the remaining 
24.5%. MetroXpress and 24timer will combine advertising 
and cooperate with the paid papers of the group. 
Distribution of 24timer will be taken over by Metro, 
indicating it will decrease its expensive home-delivery 
model. The cooperation is bad news for both other free 
dailies in Denmark, particularly for Nyhedsavisen that is 
now the only paper without (paid) partners. 
 
Both partnerships will improve Metro’s results for 2008. 
The 350 million Swedish Kronar (€37m) for the Swedish 
deal alone are more than Metro’s losses in 2007.  
 
But whether the sale is good news for Metro is not certain. 
The problem is that the extra revenues do not improve 
structural results. It’s a one-off operation, with uncertain 
effects for the coming year-on-year results. 
 
The results could even be negatively affected, as Sweden 
was always responsible for a major part of the revenues 
of Metro International. The Swedish revenues were used 
to launch editions abroad. Also the Danish operation is 
profitable. So why sell part of the family jewels and make 
less money in the future, as Schibsted will take 35% of 
the Swedish profits and the Danish partners will take half 
instead of the 30% in previous years?  
 
The crucial element in the Swedish Metro sale is not the 
35% share of Schibsted but the closure of Punkt SE. The 
free Aftonbladet spin-off, launched in October 2006 in 
Stockholm, Gothenburg and Malmö has made both 
Schibsted and Metro unhappy. 
 
Schibsted expected to lose SEK 50 million (€5.4m) in 
2006 with Punkt SE and furthermore an operating loss of 
SEK 135 million (€14.6m) in 2007. The publisher also 
expected the operation to be profitable in three years.  
 
Actual losses were higher while profits in three years 
seemed unlikey. Punkt lost SEK 41m (€4.5m) during Q3 
2007 only. Over the whole year 2007 Schibsted remarked 
that Punkt ‘considerably debited the results’ and that ‘it 
will take time before this affects the advertising revenues.’ 
The year 2008 was not the expected turning point; in Q1 
alone Punkt lost NOK 37m (€5m). The closure might have 
come as a mercy killing for Schibsted. 
 
The problems Punkt SE caused for Metro Sweden can be 
summed up as ‘readership, revenues & rates’. 
Immediately after the launch of Punkt SE, readership of 
both Metro and City - the free paper by Bonnier - began to 
decline. But more important, advertisers began to demand 

higher discounts on advertising rates and used the new 
competitor to put pressure on both City and Metro. 
 
The 2007 annual report: ‘Last year’s weak performance in 
Sweden was due mainly to poor discount control within 
the sales teams and a downturn in the real estate market 
which affected the Bostad title in Stockholm.’ As a result 
revenues were declining for Metro in its home market, 
‘reduced margins in Sweden’ according to the publisher. 
 
Sweden was not the only market affected. Also in France, 
Spain, Italy, Holland, the Czech Republic and Denmark 
competition increased. The Czech operation was the first 
to go - Metro now has a 40% stake in the franchise 
operated by Mafra (controlled by German Rheinische 
Post). This sale also included the closure of one of the 
competitors, thereby reducing pressure on rates. 
 
The Swedish and Danish sales, however, are different. 
After 10 years there still were no profits coming in from 
Prague while Denmark and Sweden were performing 
quite well. 
 
Taking out Punkt SE in Sweden and making peace with 
JP/Politiken in Denmark is more than just selling some 
property to pay the mortgage. If played right, it could lead 
to better results - making up for lost revenues because 
the share in both companies is less now. But the deal 
could also backfire - when rates will not improve, the 
structural results will suffer even more. 
 
After selling part of Sweden and Denmark, there is some 
air for Metro, if only temporary. However, that there still is 
no publisher interested in the US titles, is somehow 
spoiling the party. The bleak economic outlook in the US 
might be the decisive factor. The closure of BostonNow, 
or to be more precise, the fact that no publisher was 
interested in buying the assets, is not a very good sign. 
 

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing end 2005 with May 2008. 
 
Free Dailies 2005 / May 2008 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2008 2005 2008 2005 2008 
Europe 24 32 83 126 15,404 28,822 
America’s 9 10 47 75 4,792 6,588 
Asia/Pac/Afr 10 16 20 36 4,409 8,711 

total 43 58 160 237 24,605 44,121 
 
 
This issue of newspaperinnovation is sponsored by  

  
Streamline production and meet 
deadlines more easily? Reduce 
costs, while improving quality? 
WoodWing offers scalable 
editorial workflow solutions, a 
perfect fit for any Free Daily. We 
call it ‘Smart Publishing’.  
http://www.woodwing.com  

S 



FDN Newsletter no. 34 – May 2008 – page 2 of 7 

LAUNCHES 
 
Blick am Abend 
June 2 new Swiss evening daily Blick am Abend will 
replace ‘heute’. Publisher Ringier is using the brand of the 
leading paid paper Blick for the new free evening edition, 
hoping to gain readers and improve results for the so-far 
money losing evening paper. 
 
In an interview in Persoenlich, editor in chief Peter 
Röthlisberger said about the new paper that he expects it 
to be more ‘mature’ by concentrating more on quality 
content. Articles will be longer than in ‘heute’ while the 
paper will count 32 pages at least. An editorial team of 35 
people will be working for the paper. The paper also 
wants to expand distribution to St. Gallen and Luzern. 
 
The Palo Alto Daily Post  
The tech-savvy town of Palo Alto (Ca) got its second free 
daily on May 28 when Dave Price and Jim Pavelich 
launched their Palo Alto Daily Post. The circulation of the 
new title will rise to 15,000 and to 20,000 in a couple of 
months according to Price. 
 
On January 7, 1995, one month before the first Metro hit 
the streets in the Swedish capital Stockholm, Jim Pavelich 
and Dave Price started the Palo Alto Daily News, a free 
local daily in Palo Alto, a 60,000 inhabitants community 
south of San Francisco. The paper started with a 
circulation of 3,000 - rising to 10,000 in 1997. From 2000 
on, the company launched free dailies in other areas as 
well: San Mateo, Redwood City, Burlingame, Los Gatos 
and Berkeley. Total circulation rose to more than 60,000. 
 
In February 2005, 10 years after its launch, the chain was 
sold to Knight Ridder for $25m, who kept Pavelich and 
Price on the job, mainly to expand the model to other 
markets. It was no to be. Knight Ridder was sold after little 
more than a year to the McClatchy Company, which again 
sold the chain to NewsMedia. 
 
The history since 2005 has not been a happy one for the 
paper, editors being fired, cuts made, and the content not 
improving. The Monday issue of the San Mateo Daily 
News was terminated. 
 
Pavelich and Price were not doing nothing in the 
meanwhile. They started the San Francisco Daily in 2006. 
But then, not launching another paper for more than two 
years, they got restless. 
 
Pavelich promised to start a new daily ‘this spring’ in his 
home town Vail (Colorado). On June 15, 1981, Pavelich 
started the first free daily, and sold the Vail Daily in 1993. 
He is dissatisfied with how the Vail Daily is doing now, 
which made him pursue these new plans. The Vail 
Mountaineer will be launched in June according to the 
Colorado Confidential. Initial circulation will be 5,000 - 
growing to 10,000 after a month. 
 
For the Internet generation Price had one quote for E&P: 
“The minute a newspaper figures out a way to make 
money on the Web, we’ll copy them. That’s our game 
plan.” So no use checking www.paloaltodailypost.com. 
 
Publisher Dave Price told the New York Sun that his 
dissatisfaction with the content - not local enough - of the 
Palo Alto Daily News inspired him to launch a competitor.  
 
Diana Diamond, who worked for the Daily News group but 
was fired in March 2006 will be working for the Post. The 
first issue of the paper counted 28 pages. 
 
 

Second free daily Luxembourg 
With less than 500,000 inhabitants Luxembourg is one of 
the smallest countries in Europe. 80,000 people live in the 
capital, which now has two free dailies. Both newspapers 
are published in French, the minority language in 
newspapers in the country. 
 
In October 2007 L’Essentiel was launched by Edita (Das 
Tageblatt) and Swiss publisher Tamedia (20 Minuten). 
Point24, the second free daily by publisher Saint Paul was 
launched in November 2007. The paper counts 32 pages 
and claims a circulation of 60,000; equal to that of 
competitor L’Essentiel. Also distribution is rather similar, 
concentrating on public transport. 
 
Publisher Saint-Paul, controlled by the Catholic Church in 
Luxembourg, also owns leading daily Luxemburger Wort, 
French language daily La Voix du Luxembourg, radio 
stations, magazines and bookshops. Luxemburger Wort is 
the paper with the highest circulation, with more than 
70,000 copies. The frees follow on 2nd and 3rd place. 
 
With the launch of the second free daily in Luxembourg, 
this country joined the group of European countries with a 
higher free than paid circulation on weekdays. Also in 
Iceland, Spain, Portugal, Denmark and Macedonia more 
free than paid dailies are distributed (in this last country, 
however, there are no audited circulation data for 
newspapers available). Switzerland and Italy are 
approaching the 50% mark. (see also page 7) 
 
Seoul update: nine free dailies 
Free sports paper Sport Dong-A is the 8th published in 
Korean capital Seoul. Unlike European sports papers, 
Sport Dong-A is much more general. It counts 28 pages, 
most of them in color, while also music, culture, show 
business and general news is covered. Two pages are 
devoted to comics while there are is also a horoscope, 
puzzles, TV-listings etc. Circulation, however, is unclear. 
The pdf can be read and downloaded from the website. 
 
A second evening title, just called ‘Evening’ in Korean, 
has reported to have launched in May 2008 as well. There 
are no circulation or publication details on this title yet. 
 
There are five general morning papers: NoCutnews 
(2006), Am7 (2003), Daily Zoom (2004), Metro (2002), 
Focus (2003). Two morning sports papers: Dong-A (2008) 
and Sports Hankook (2004). And apart from ‘Evening’ one 
other free evening paper: The City.  
 

OBITUARIES 
 
Punkt RIP 
Swedish free daily Punkt SE was closed on May 19 after 
the sale of 35% of Metro Sweden was completed. It had 
editions in all three major markets in Sweden: Stockholm, 
Göteborg and Malmö. 
 
The paper launched in October 2006 and had substantial 
losses in the first year. Total circulation was 300,000. In 
Göteborg Metro is now the only free daily, in Stockholm 
and Malmö it competes with City (by Bonnier). 
 
Metropolitní Expres 
Czech free daily Metropolitní Expres ceased publication 
April 7. The operation merged with the Czech Metro. In 
December 2007, 60 percent of the Metro shares were 
bought by Mafra, the publisher of Metropolitní Expres. It 
was already announced at that time that both operations 
would be integrated in 2008. 
 



FDN Newsletter no. 34 – May 2008 – page 3 of 7 

Metropolitní Expres was launched in April 2006 and had a 
circulation of 200,000. Mafra, owned in majority by 
publisher Rheinische Post (Düsseldorf, Germany) also 
publishes paid daily Dnes. 
 
After the closure of Metropolitní Expres three free dailies 
remain in the Czech Republic: Metro, 24 hodin (by Swiss 
publisher Ringier) and free business daily E15. In 2006, 
free daily Kuryr closed down after a few months. 
 
24 Heures Ottawa 
The last edition of le 24 Heures de Gatineau was 
published in Gatineau-Ottawa, Canada. According to an 
announcement in ‘la dernière édition’ of the French 
language edition of 24 Hours, the paper was forced to 
shutdown due to economic reasons. After a recent 
decision from the city council of Gatineau to limit the use 
of their newspaper distribution boxes, owner Sun Media 
Corporation decided to toss in the towel. 
 
Le 24 Heures de Gatineau was launched in November 
2006 in Gatineau, together with an English edition of 24 
Hours in neighboring city Ottawa. 
 
Unlike the French edition, 24 Hours Ottawa is pretty 
successful and will continue to be published 

 
PLANS 

 
AZ Medien free daily uncertain 
Swiss local publisher AZ Medien has been planning a free 
daily in their area Aargau since the summer of last year. 
First plans were for last fall but the publisher has been 
postponing the launch already several times. A 
Persoenlich interview with publisher Peter Wanner 
suggested that the launch will never take place - at least 
not in 2008.  
 
Wanner gives three reasons: the economy is not 
developing in the right direction, except 20 Minuten none 
of the Swiss free dailies is making profits and they also 
have not won the hearts of advertisers and readers. 
Wanner is also complaining about advertising rates that 
seem to be under pressure, although he’s not sure that 
free dailies - with substantial discounts - are responsible. 
 

CIRCULATION 
 
Dutch frees increase circulation 
In 2007 almost every Dutch paid newspaper lost 
circulation with AD (479,000; -9%) losing most, although 
all other major titles lost circulation. After De Telegraaf 
(704,000), free daily Metro is the second daily with a 
circulation of 517,000 (+11%), while free daily De Pers 
(launched in 2007), is 3rd with a circulation of 479,000. AD 
is 4th. Free dailies Spits and DAG (launched 2007) are 5th 
and 6th with 421,000 (+5%) and 361,000 copies. 
 
Italian free circulation almost 50% 
Italian publishers organization FIEG published their ‘La 
stampa in Italia 2005-2007′ report in May. In 2007 total 
free circulation increased to 4 million while paid circulation 
was 5 million. The launch of DNews in the beginning of 
this year raised free circulation to 4.6 million, meaning 48 
percent of total circulation. 
 
In terms of readership free dailies lag behind, 40 million 
Italians read dailies, 67% paid dailies, 35% free dailies 
and 21% online dailies. There are 7 free dailies, Leggo, 
City, Metro, EPolis, 24 minuti and Dnews (national), and 2 
local titles: Anteprima Corriere and In Città. 

Free dailies 1, 2 & 3 in Portugal 
Within one year Global Notícias became the paper with 
the highest circulation in Portugal. The paper by 
Controlinveste (paid papers Diario de Notícias, Jornal de 
Notícias, 24 Horas and O Jogo) was launched in 
September 2007 had a circulation of 219,000 in the first 
two months of 2008. 
 
Destak is second with 175,000 distributed copies while 
Metro follows with 173,000. Meia Hora distributes 76,000 
copies and free business paper OJE 23,000. Paid paper 
Jornal de Noticias is the best-circulated paid paper with 
102,000 copies. (Publicitas) 
 
Standard (HK) doubles circulation 
Free Hong Kong daily The Standard started in September 
2007, when it converted from paid to free, with a 
circulation of 120,000. According to the paper ‘audited’ 
circulation is now 224,00 while readership is 479,000.  
 
Although these data are impressive, the paper is not 
(yet?) audited by Hong Kong Audit Bureau of Circulations 
(HKABC) like the other free papers in Hong Kong. The 
HKABC website does not list the title. 
 

READERSHIP 
 
Czech readership: Metro 4th  
The latest readership data from the Czech Republic 
shows that Metro is the 4th best-read paper after Blesk 
(1,506,000 daily readers), MF Dnes (1,075,000) and 
Právo (416,000). The difference with the last title is only 
minimal as Metro has 413,000 readers. 
 
With the closure of Metropolitni Expres (204,000 readers) 
the position of Metro (60% owned by Mafra, publisher of 
MF Dnes) will improve. Metro had 380,000 readers in the 
previous period. 
 
All three leading paid papers have lost readers compared 
to the same period last year. Of the top three, Právo 
seems to be losing most (more than 10%). 24 hodin, free 
daily by Ringier (Blesk) increased readership from 
176,000 to 199,000. (Publicitas) 
 
UK: Metro 31% up in readership 
Readership data of 2007 by NRS reveals that few titles 
increased readership compared to the full year 2006. Of 
the paid papers only The Sun and The Daily Star saw 
improvements. 
 
Metro UK saw its readership increase with no less than 
31%, mainly because of increased circulation. The 
complete list is below (readership in thousands, change 
compared to 2006). 
 

The Sun  7,980  +3% 
Daily Mail  5,230  -1% 
Daily Mirror/Record 4,895  -1% 
Daily Mirror  3,789    0% 
Metro  2,673  +31% 
Daily Telegraph 2,075 -3% 
Daily Express 1,678  -2% 
The Times  1,666  -4% 
Daily Star  1,597  +3% 
Daily Record  1,134  -4% 
The Guardian  1,121  -10% 
London Lite  824 
Thelondonpaper  813 
The Independent  745  -2% 
Evening Standard  668  -14% 

 



FDN Newsletter no. 34 – May 2008 – page 4 of 7 

London lite and Thelondonpaper were not audited in the 
previous year. In September, however they reported 
readership of 740,000 (London lite) and 713,000 
(thelondonpaper). So both papers also increased their 
readership substantially. 
 
mX mixed results 
Free Australian afternoon daily mX by leading publisher 
News Corp (Rupert Murdoch) is showing mixed 
readership results for the 12 months April 2007 - March 
2008. In Sydney where the paper was launched in 2001, 
mX had 88,000 readers against 91,000 in the comparable 
period in 2006-2007. In Melbourne the drop was even 
more, from 147,000 to 131,000. 
 
Only the Brisbane edition, launched in 2007, showed 
growth from 29,000 daily readers (March - September 
2007) to 35,000 in 2007-2008. Compared to the full year 
2007 there was no growth in Brisbane. This suggest 
either a market saturation or a deliberate strategy by the 
publisher to keep circulation at a low certain level. News 
Corp also publishes paid newspapers in all markets. 
 
Paid papers The Australian, Sydney Morning Herald, The 
Age, Herald Sun and Courier-Mail saw their readership 
increase compared to the same 2006-2007 period. Daily 
Telegraph was stable. Compared to the full year 2007 
only the Sydney Morning Herald and Courier-Mail had 
more readers. (Roy Morgan) 
 
Spain: El País & sports lead online 
El País is the best-visited ‘general’ online newspaper in 
Spain. In March the paper had almost 2 million unique 
visitors. El País, however, is beaten by sports paper 
Marca with more than 2.3 million visitors. The other three 
sports papers AS (1.2 million), Mundo Deportivo (646,000 
visitors) and Sport (624,000 visitors) are 3rd, 4th and 5th. 
 
The website of free daily 20 Minutos follows with 547,000 
visitors. Other free dailies and paid daily El Mundo are not 
included in the research. (Publicitas) 
 

PUBLISHERS 
 
Metro 2007 report 
After the first profits in 2006, Metro International was in 
the red again with a net loss of $27.6 milion. Chairman 
Dennis Malamatinas attributed this in the annual report 
(download from Metro.lu) to “extremely tough trading 
conditions in the newspaper industry and poorly 
performing businesses in some parts of world.”  
 
The US mortgage crisis, Swedish tax problems, 
investment in online and restructering headquarters 
meant extra costs and less revenues. 
 
According to CEO Per Mikael Jensen Metro was “in the 
eye of the storm’ in 2007, with “poorly executed strategies 
in some of our major markets”. Performing ‘very strong’ 
according to Jensen were the Netherlands, Hong Kong, 
Canada, Denmark, Sweden (in Q4 2007), Chile, Russia, 
South Korea, and Portugal. Also France, Italy, Hungary 
and Greece were singled out as performing well. US, 
Spain, and the Czech Republic were not on the list while 
Sweden performed particularly bad in the first quarter 
according to ‘poor discount control’. 
 
Home-delivered free real estate weekly Bostad in 
Stockholm was closed, the Czech Republic was sold 
while costs were cuts in the US. 
 
The dispute with the Swedish tax office forced Metro to an 
extra provision of $10m. The dispute centers around the 

question whether Metro is a ‘newspaper’ or not. From 
2001 to 2005 Metro had to pay 11% taxes on advertising 
sales – paid papers paid 4%. In 2006 the Metro rate was 
8% while paid papers paid 3%. From 2007 on all papers 
pay 3% which leads indeed to the impression that there 
was unequal treatment in the earlier years. 
 
Ten out of 14 majority owned operations were profitable. 
Italy (launched 2000) and Portugal (launched 2005) for 
the first time made profits. US, Spain and the Czech 
Republic lost money. For Sweden a $2m loss in 2007 was 
reported (profit of $17m in 2006) while loses in the USA 
were almost double with $12.2m ($6.7m in 2006). 
 
Southern Europe losses were minimal ($272,000) but can 
be attributed mainly to Spain, indicating that either the 
loss in Spain is impressive or the profits in the other 
markets are still marginal. 
 
Of the joint ventures Canada performed very well, it is 
now the second largest operation after Sweden. The 
Brazilian edition (launched 2007) is already profitable; 
Mexico (launched in 2006) was profitable in Q4 2007. 
Also the Russian St. Peterburg edition is making profits. 
 
Metro published in 2007 specials on the Cannes film 
festival, a Valentine Days issue, the green environmental 
Metro, a pink ribbon Breast Awareness issue and a 
‘happy’ Metro in January. It covered the American 
elections together with CNN. 
 
Almost 60% of the total costs ($480m) consists of 
production costs ($280m). The costs for sales are $108m 
while the administrative expenses were $88m. The 
majority (57%) of the production cost for Metro concerns 
paper and print, distribution amounts for 29% while the 
editoral costs are 14% of the production costs (8% of total 
costs). 
 
Schibsted annual report 2007 
The French print edition of Schibsted’s free newspaper 20 
Minutes, launched in 2002, made its first operating profits 
in 2007 according to the annual report of the Norwegian 
publisher. The online edition apparently is still in the red. 
Also the Spanish 20 Minutos made money in 2007. 
 
The Spanish operation, owned for 20% by the Zeta group, 
employs 327 people, working for print, online and the 
magazine Calle20 - which is an increase of almost 50 
people compared to 2006. The operating profits were 
€600,000.  
 
The French 20 Minutes, owned by regional publisher 
Sofiouest for 50.25%, employs 166 people. 
 
The Estonian free daily Linnaleht (50% owned) was not 
reported separately, although the group results improved 
compared to 2006. Also there is no detailed information of 
the 15 Minutes free newspaper in Lithuania. 
 
The Swiss 20 Minutes, sold in 2005 to Tamedia, might 
lead to a problem for Schibsted in 2008. There is still a 
dispute about the termination of the supply agreement. 
Schibsted made a reservation of NOK 17m (€2m) ‘in 
relation to likely outcome of these proceedings’. 
 
The Q1 2008 results mention “Strong development for 20 
Minutes in France. A readership record but challenging 
advertising market in Spain.” These remarks are in line 
with Metro’s observation in Spain, were apparently a war 
on advertising rates is going on, with Metro, ADN and 
Qué! fighting for the no. 2 position.  
 



FDN Newsletter no. 34 – May 2008 – page 5 of 7 

De Pers owner buys 5% of TMG 
Marcel Boekhoorn, one of the richest people in the 
Netherlands and owner of free daily De Pers, acquired a 
5% stake in Telegraaf Media Group (TMG), one of the 
leading publishers in the Netherlands. 
 
TMG publishes De Telegraaf, a popular broadsheet with 
the highest circulation in the Netherlands, local 
newspapers, free daily Spits and free local weekly papers. 
The group also publishes magazines and has a majority 
stake in Dutch Sky Radio. 
 
Boekhoorn thinks TMG under-performs and that the 
profits can be improved. What this means for both free 
papers involved is not clear. In the past Boekhoorn 
already talked with De Telegraaf about selling De Pers to 
them. But also cooperation like in Sweden or Denmark, 
were Metro partnered with competitors, could be an 
option. 
 
Free daily discussion in India 
Indian media, advertising and marketing website afaqs! 
reported on a post-lunch discussion on May 16, among 
Indian publishers (of paid dailies) about the chances for 
free newspapers in that country. Almost everyone agreed 
that it wouldn’t be possible: advertisers would not like it, 
the audience would not value it, newsprint was too 
expensive, advertisers would influence editorials, etc. A 
clear case of wishful thinking. 
 
Enter PN Balji, editorial director of MediaCorp, which runs 
the free daily Today in Singapore. He gave five reasons 
for the success of his paper: breaking the vendors 
monopoly, quality content, providing background news, a 
clear line between editorials and advertising and smart 
distribution. This probably caused some indigestion for 
the publishers. (INMA newsletter) 
 
amNewYork to Cablevision 
Cable operator Cablevision acquired Tribune’s New York 
paper Newsday and free daily amNewYork. The company 
paid $650m for the paper, more than Murdoch’s 
Newscorp and Mortimer Zuckerman (New York Daily 
News) were willing to pay. 
 
Reactions from the market are mixed because possible 
synergies of the new group are still uncertain. Cablevision 
operates cable, telecommunications and Internet 
businesses on Long Island, including cable and online 
news service News 12. While Newsday is losing money, 
amNewYork is making profits. 
 
Background on Styria 
German-language publishers have ‘invaded’ Eastern 
Europe since the nineties. The most important players 
being WAZ and Springer from Germany and Swiss 
publisher Ringier. Apart from that, also Styria, 
Vorarlberger Nachrichten (Austria), Rheinische Post, 
Passauer Neue Presse (Germany), and Edipresse 
(Switzerland) are active in Eastern Europe. 
 
Austrian media website Medianet ran a story on Graz 
publisher Styria. The company publishes paid dailies 
Kleine Zeitung and Die Presse in the home market, but is 
also operating in the Eastern-European markets Croatia 
and Slovenia were they publish paid and free dailies. 
Almost a quarter of Styria’s revenues are now coming 
from these international operations. 
 
In Croatia Styria launched 24 Sata (24 hours) in 2005, an 
inexpensive morning paper and owns paid Vecernji List - 
no. 1 and 2 in the paid market. To counter free daily Metro 
(franchise from Metro International, operated by WAZ and 

a local publisher) Styria also launched a free evening 
edition of 24 Sata with a circulation of 60,000. The free 
paper did not hurt sales of the paid edition according to 
the publisher. 
 
In Slovenia Styria launched zurnal24, a free daily spin-off 
from weekly Zurnal. The daily, launched in September 
2007, has a circulation of 103,000 which makes it the 
most-circulated newspaper in the country. Styria also 
holds part of paid paper Dnevnik. 
 
Styria is more successful abroad with free dailies than in 
Austria. In 2006 they launched free dailies OK Graz and 
OK Kärnten but closed both operations a year later. 
 
Österreich looking for partners 
Austrian newspaper Der Standard reported that free/paid 
paper Österreich asked Norwegian publisher Schibsted to 
participate in the newspaper. Sverre Munck, responsible 
for the free dailies, declined the offer. 
 
Österreich is available in five different editions. Vienna 
and Oberösterreich (Linz, Wels, Steyr) were available 
from the start. Also editions for NiederOstereich (St. 
Pölten) and Salzburg are distributed. For the Salzburg 
area it’s the first free daily. A 5th edition is called ‘regional’. 

 
TITLES 

 
Losses for Qué! in 2008 
Free daily Qué!, acquired last year by Spanish publisher 
Vocento (ABC, local dailies) has cost its publisher no less 
than €3,235,000 in Q1 of 2008 (EBITA). The paper, 
launched in January 2005, was sold by the Recoletos 
group to Vocento in July 2007. (PRnoticias) 
 
QR code for City AM 
London free business daily City AM will introduce QR 
code technology that will enable users to directly 
download financial news to their mobile phone. Users 
take a picture of special codes which then directs the 
phone to a special City AM website or another webpage. 
 
Software has to be downloaded to the phone to make it 
work. As there are so many different phones around, this 
might be the major barrier for users. In Japan, however, 
the codes are extensively used. (Brand Republic) 
 
DAG introduces jobs website 
Free Dutch newspaper DAG (PCM) introduced a new job 
recruitment website May 27. On DAGbanen (DAGjobs) 
hundreds of jobs are advertised. Navigation is clear and 
finding relevant information seems to be easy. 
 
DAGbanen will get extra attention in the Monday and 
Wednesday issues. DAGbanen is a cooperation with the 
free weekly Volkskrant spin-off Volkskrant banen, in which 
paid PCM-paper de Volkskrant is also targeting young 
professionals. 
 
Metro partners with Taloussanomat 
Metro Finland includes a financial news page by financial 
news site Taloussanomat on a weekly basis from 13 May 
on. Both Metro and Taloussanomat are part of the 
Sanoma group.  
 
As Sanoma also publishes Uutislehti 100, the other free 
daily in Finland, the new partnership will also lead to more 
differentiation between the two titles. 
 



FDN Newsletter no. 34 – May 2008 – page 6 of 7 

Project freesheet walk: June 12 
The third walkabout of Project Freesheet, the London 
volunteers group that wants to raise awareness about 
discarded free papers in the city, will be at June 12. In the 
last walkabout 70 people gathered nearly 8000 discarded 
papers. More details are on projectfreesheet.org. 
 
Lisbon: five free dailies 
For a mid-size capital, Lisbon is well served with free 
newspapers, as there are five titles available. Total 
circulation is almost 700,000 - more than 50% of the 
market. 
 
These numbers are even more surprising because free 
newspapers were only introduced in Portugal in 
November 2004 and also because the country always had 
a rather low percentage of newspaper readers, with 
600,000 copies of paid papers distributed and the 
population being over 8 million (3.5 million households). 
 
Monday morning 19 May I was handed two free dailies at 
the subway entrance (Destak and Global Noticias), picked 
up Metro from a rack in the subway and found Meia Hora 
and OJE at the conference venue. In total 124 pages of 
free dailies on a Monday morning. 
 
All free dailies - except business paper OJE - had 
Sporting Lisbon’s victory over Porto in Portugal’s football 
cup final on the frontpage. OJE had it on their back page. 
 
Destak was introduced in November 2004 and has 
editions in Lisbon and Porto. Cofina (Correio de Manha, 
business paper Journal de Negocios and sports paper 
Record) has a 59% stake in Destak (with option to buy 
100% in the future). Circulation is around 180,000 while 
daily readership is more than 600,000. This Monday’s 
Lisbon edition counted 28 pages, 16 (57%) filled with ads 
(including the front page), quite a lot of them mid-sized 
classifieds. The paper also had a page devoted to 
discussions and letters to the editor. 
 
Metro, launched in January 2005, is comparable to 
Destak in terms of circulation and readership. This 
Monday’s edition counted 24 pages, almost half of it 
(46%) devoted to ads, again including the front page. 
Metro contains a daily syndicated comic: Sherman’s 
Lagoon, and a letters-to-the-editor page. Metro is 
published in three editions (Lisbon, Porto and regional). 
 
Meia Hora started almost a year ago and was branded as 
a ‘quality’ paper, with longer stories, more journalists and 
targeting a higher demographic. Distribution is more by 
drop-offs in office quarters and universities. The Lisbon 
edition counted 16 pages, with only 3 of them with ads 
(20%) although it had a special ad insert by Asus 
computers. Stories are hardly any longer in Meio Hora 
(meaning half an hour) although the design is definitely 
more like a ‘classic’ newspaper, less colors and more 
restrained with graphics. 
 
Compared to 2006 and 2007, readership of both Destak 
and Metro went up, but compared to the last quarter of 
2007 both paper lost readers. Also Meia Hora lost readers 
compared to Q4 2007 (208,000 in 2008, 241,000 in 
2007). This is probably caused by the launch of free daily 
Global Noticias in September 2007. 
 
This last entry is branding itself as the newspaper with the 
highest circulation (200,000) in Portugal, although this is 
not officially audited. Within one year Global Noticias is 
reaching more than 400,000 readers a day. The model is 
somewhat different from Destak and Metro. In distribution 
Global Noticias is more targeting the suburban subway 
stations in greater Lisbon so people have more time to 

read while competition is less. This distribution is more 
expensive but in a crowded market it seems to have some 
success. This year the paper started a Porto edition. 
 
In terms of content the paper is leaning heavily on other 
papers from Controlinveste, also publishing Diario de 
Notícias, Jornal de Notícias, 24 Horas and sports paper O 
Jogo. All these papers are cross-promoted in Global 
Noticias by highlighting stories from these titles and using 
articles from these papers as well. A third of the 24 pages 
were filled with ads and there also were quite a lot 
’sponsored’ stories in the paper. 
 
For some months Portugal even had a free sports daily 
Diário Desportivo, but it was only published in the first half 
year of 2007. 
 
OJE is a free business paper launched two years ago. Its 
circulation is 26,000 and its readership is almost 60,000 in 
2008. Distribution is through drop-offs at office buildings, 
hotels and universities. Design is clear and ‘classical’. It 
counted 32 pages, 7 of these filled with ads.  
 
Major moves at The Examiner 
Free US daily The Examiner (Baltimore, San Francisco 
and Washington) will ax their Saturday edition in July and 
replace it with a new Sunday edition. On July 13 the first 
new Sunday paper will be launched. 
 
Home-delivery will restricted to Thursday and Sunday. 
The Examiner always relied on home-delivery but the 
model apparently was too expensive and led to a rather 
low number of readers per copy. This will lead to less 
circulation although readership might profit from the move 
as the circulation on Thursday and Sunday will be higher. 
 
Clarity Media Group CEO, Ryan McKibben was quoted by 
the Examiner: “Through extensive discussions with our 
readers and advertisers we have been very pleased to 
learn how much they value the Examiner. Also emerging 
from these discussions were suggestions about what 
would make the Examiner even more relevant to them. 
Consumers and advertisers alike confirm the significant 
value provided by our subscription-free newspapers and 
the Examiners’ strong emphasis on local news.” 
 
He also remarks “It’s no secret that this is a very difficult 
period for our industry. But it’s actually an exciting time 
when one has the necessary talent and is sufficiently 
nimble and innovative – to effectively meet the demands 
of rapidly changing markets. That’s where Clarity Media 
Group, with the Examiner newspapers and examiner.com, 
is well positioned.” 
 
The City one year 
Seoul free afternoon paper The Citty celebrated its first 
year in business last week. The City was the first 
afternoon paper in the crowded Seoul market and has a 
circulation of 400,000. Total circulation of free papers in 
Seoul is around 2 million. 
 
Metro started in 2002 and was followed in 2003 by Daily 
Focus and AM7, and in 2004 by Daily Zoom, Sports 
Hankook and Good Morning Seoul. The last title folded 
after a year but in 2006 Daily NoCutNews was launched 
while The City and economic paper IlIlKyungJe followed 
one year later. IlIlKyungJe closed down after some 
months. In March, however, a 8th paper started, free 
sports daily Sport Dong-A. 
 
The City is targeting a somewhat different audience 
because of its afternoon distribution. The paper is meant 
to be taken to the home and read by several family 
members. 



FDN Newsletter no. 34 – May 2008 – page 7 of 7 

 
DAG 1st anniversary 
The Netherlands’ youngest free daily DAG celebrated its 
first anniversary. The paper was launched May 8 2007 
and was the 4th national title in the country. In the first 
year the paper lost its publisher, introduced a new design, 
moved closer to paid sister paper de Volkskrant and tried 
to reach a better educated target group. The first year 
was celebrated with a special ‘good news’ issue. Six 
pages were devoted to ‘good news’. 
 
Hagar conquers Switzerland (again) 
When leading Swiss paid paper Blick went for an extreme 
makeover in March they decided there was no place left 
for popular comic strip Hagar the Terrible. Free daily ‘.ch‘ 
bought the exclusive rights for Switzerland and publishes 
it from 7 May on. (Persoenlich) 
 
Metro Chile goes multi-media 
Publimetro Chile, subsidiary of Metro International SA, 
bought 35% of SUBTV, as well as an option to acquire the 
remaining 65%. SUBTV delivers news, entertainment and 
information to subway commuters through television 
screens in stations and in train carriages in the capital 
Santiago. SUBTV was established 6 years ago, has 25 
employees and reported a profit in 2007. 
 
Robert Patterson, Executive Vice President of Metro 
International, stated: ‘there are significant synergies 
between Publimetro’s publishing business and SUBTV’s 
television business, since they are both targeting the 
same audience. In addition, the innovative transport 
system introduced in Santiago - Chile in early 2007 has 
doubled the number of passenger trips to 2.4 million per 
day and this has materially increased the attractiveness of 
SUBTV as an advertising medium’. 
 
20 Minuten discount guide 
Swiss leading free newspaper 20 Minuten distributed a 
free discount magazine in the Zurich area. In the ’20’s 
best’ guide, readers can find offers for 26 products that 
can be obtained at a discount. The circulation was 
350,000 - but readers who cannot find a copy can 
download it from the website and print the coupons. The 
guide can also be read as an e-paper. (Persoenlich) 
 

RESEARCH 
 

User-generated content  
At the International Communications Association’s 
conference in Montreal I presented a paper about the use 
of user-generated content in Dutch media. For this project 
my colleague Mervi Pantti and I interviewed editors-in-
chiefs and other journalists from Dutch TV stations and 
(paid and free) newspapers about their strategies and 
experiences with user generated content. 
 
In this first report we concentrate on how they use visual 
material: pictures and video. In general the number of 
hard-news material media receive, seems to be 
disappointing compared to text contributions like 
comments. If such pictures are send in, it’s usually about 
fires, arrests, crimes and accidents. Users, however, are 
much better at personal pictures, human interest and 
particularly weather photos. 
 
The Amsterdam TV station AT5 is leading in terms of 
hard-news photos and videos. Weather pictures are 
winning at NOS news. We interviewed also the editors 
responsible for the websites of the free dailies DAG and 
Spits. DAG invites readers to send in pictures and videos, 
SpitsNieuws is more focused on comments. 

 
Lisbon Media Economics 
At the 8th World Media Economics and Management 
Conference in Lisbon I talked about how mature free 
newspaper markets in Europe develop. In more than half 
of those markets - where free dailies were introduced at 
least five years ago and these dailies have substantial 
market share - circulation is actually going down. 
Consolidation and diversification is happening in most 
mature markets. 
 
Alfonso Sánchez-Tabernero, Juan P. Artero and 
Alejandro Armesto presented a paper on ‘Free 
newspapers in Spain: a partial success’. 
 
Reuters: newspapers will go free 
Reuters reported that a slight majority of newspapers 
editors think that newspapers will be free in the future 
because that’s the only way to compete with the Internet. 
The report was conducted by Zogby International for the 
World Editors Forum and Reuters. 
 
“56 percent of respondents believed that the majority of 
news, be it via print or online, would be free in the future. 
That was up from 48 percent who answered yes a year 
ago. Those leaning towards the free model mostly came 
from ‘emerging’ newspaper markets in areas such as 
South America, Eastern Europe, Russia, the Middle East 
and Asia where 61 percent of respondents believed news 
would be free. Respondents in Western Europe were less 
likely to believe in news becoming free, with 48 percent of 
news executives thinking it likely, while North American 
editors were on par with the average.” 
 
Market shares free dailies Europe 
Six countries have more than 50% free dailies as a share 
of total newspaper circulation in Europe, eight countries 
have a free share of 40% or more while in 13 countries 
the share of free dailies is at least 20%. 
 

 
 

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


