
FDN Newsletter no. 33 – April 2008 – page 1 of 7 

 
FDN NEWSLETTER NO. 33 – www.newspaperinnovation.com - 820 subscribers – April 2008 

 

Netherlands  Launches Audit disputes Readership Journalism 
Publisher exit after 
free spin-off (p. 2) 

Thailand, Romania, 
US, Ukraine (p. 1-2) 

Canada and Austria 
(p. 3 & 4) 

Portugal, Spain, 
Poland, Austria (p. 4) 

Pro-am reporting 
at Examiner (p. 6) 

 
 

Profitability & Myopia 
 

parked off by the Q1 2008 loss of Metro, the closure 
of BostonNow, and losses of Murdoch’s 
thelondonpaper in its first year, the topic of free 
dailies making no profits has been much discussed 

lately. It was on Philip Stone’s Follow the Media, in the 
Wall Street Journal and MediaLife. The MediaLife article 
was criticized by free-daily.com for being inaccurate. 
 
In Follow the Media I was quoted for the rough estimate of 
70% of the free dailies not making profits. It was a rough 
estimate because most publishers are either privately 
owned or don’t break out results for separate titles. 
 
Other media copied these stories, mostly ending with the 
catch phrase that free apparently doesn’t equal profitable. 
Some media almost seemed to be gloating over it. The 
question of course, is whether this really means that the 
‘free daily’-model has no future. 
 
Of the more than 300 free dailies ever launched, almost a 
quarter (74) has been closed down, mostly within the first 
years. Defensive papers, sports papers, afternoon papers 
and last entries in crowded markets were the first to go. 
These obviously didn’t make any money. Almost half of 
the remaining 235 titles were launched in 2005 or later. 
Launching costs are substantial and almost no paper 
expects to make a profit in the first years. 
 
Furthermore, many of these papers were launched in 
markets with already two or more free dailies; Denmark, 
Switzerland, Spain, France, the Netherlands, Italy, 
Portugal, Sweden, Korea, Hong Kong, Israel. Competition 
is high and advertising rates are under pressure. 
 
While some first entries made profits rather quickly 
(Sweden, UK), most count on three years at least while 
some publishers (Bolloré) think it may take longer. 
 
Titles that are longer in business usually make money 
although not all of them. Sometimes because of difficult 
markets or fierce competition but also because they 
launched new editions which lead to new start-up costs. 
 
The recession did not help. That the three closures of 
2008 are in the US is no coincidence. Not finding a new 
investor for BostonNow is definitely recession-related. 
Print is very vulnerable for economic downturns. Of the 75 
closures, most of them were in 2001 and in 2006/2007. 
 
Most titles don’t expect to make profits. Actually, most 
businesses don’t expect to make money in the first years. 
 
More interesting is why so many media cover the non-
profitability of free dailies. There seems to be some 
myopia concerning money-losing newspapers. 
 
Non-profitability of paid papers is covered less. What 
about The Times (London), the Evening Standard, The 
Independent, The New York Post, The New York Sun, 
The Washington Times, Le Monde, Le Figaro etc? 
 

Interesting was the launch of Metro Halifax in Canada on 
the remains of the Halifax Daily News last year. There 
was a fair amount of criticism on the takeover, but the fact 
that the Halifax Daily News lost money for 18 years in a 
row, was apparently taken for granted. 
 
The difference between free and paid dailies when it 
comes to press subsidies is also not often covered. In 
many European countries paid papers are subsidized by 
the state, either directly or through tax laws and postal 
rates. Free papers usually are excluded from subsidies. 
 
Money-losing paid newspapers apparently have hardy 
any news value while their state subsidies are seen as 
natural benefits. When free newspapers are losing 
money, the fact seems to be celebrated as often as 
possible as the death wish of a mortal enemy. 
 

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 (updated) with April 2008. 
 
Free Dailies 2005 / April 2008 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2008 2005 2008 2005 2008 
Europe 24 32 83 125 15,404 29,289 
America’s 9 10 47 74 4,792 6,613 
Asia/Pac/Afr 10 16 20 35 4,409 8,711 

total 43 58 160 234 24,605 44,613 

 
LAUNCHES 

 
Daily Xpress first free Thai daily  
Last month Thailand joined the group of countries with 
free newspapers after Daily Xpress was launched. The 
new tabloid is published by paid newspaper The Nation. 
 
With a circulation of 100,000 the paper will be the English 
language paper with the highest circulation in Thailand. 
Xpress is designed by Mario Garcia. The paper also want 
to promote citizen journalism and readers’ interaction by 
using reader-generated content. It will be more focused 
on life style. 
 
Daily Xpress will also be delivered to subscribers of the 
Nation on Monday to Saturday, on Sundays an expanded 
Daily Xpress will also be delivered to Nation-subscribers. 
(Asianews Network) 
 
This issue of newspaperinnovation is sponsored by  

  
Streamline production and meet 
deadlines more easily? Reduce 
costs, while improving quality? 
WoodWing offers scalable 
editorial workflow solutions, a 
perfect fit for any Free Daily. We 
call it ‘Smart Publishing’.  
http://www.woodwing.com  
 

S 



FDN Newsletter no. 33 – April 2008 – page 2 of 7 

De Financiële Pers ‘test run’ 
New free Dutch business paper De Financiële Pers by 
free daily De Pers and business platform IEX.nl was a 
two-days test run only. The paper was distributed in 
business centers in the Netherlands. Publisher Cornelis 
van den Berg stepped down four days later. The 
experiment may have helped him on the way out. Only 
after the launch it was announced that it was a two-days 
experiment. If owner Marcel Boekhoorn did not know 
about the plan, as was suggested, he could have been 
responsible for turning the launch into a two-days test. 
 
The business paper may have pushed the publisher over 
the edge, but the financial performance of De Pers might 
be a better reason. De Pers lost €20m in 2007. For 2008 
a loss of €10m is expected while in 2009 De Pers will 
loose another €5m. Van den Berg revealed these data in 
a interview in Belgian daily De Morgen on March 28.  
 
Although €35 million was ‘an awful lot of money’, Van den 
Berg was not worried: ‘we lost 20 million last year, so 
what?’ In year 4 or 5 he expected to make a profit of €3m 
and because ‘healthy’ papers can be sold at ‘ten to twelve 
times the profit’, the investor can still make money. 
 
A curious piece of calculating with unclear parameters. Is 
the profit expected in 4 or 5 years and is a sale 10 or 12 
times a profit? If the paper is sold at 10 times a profit of 
€3m in year 5, there is a net loss. And even if the paper is 
sold at 12 times a €3m profit in year 4 the investor would 
have been better off putting his money in the bank. 
 
But profit is still far away for De Pers, with a net price of 
€10,000 for a full-page ad, the paper needed at least eight 
pages of advertising to make a profit. De Pers now has 
two to five ad pages. Whether advertisers really pay 
€10,000 is unclear. With four free dailies competing, 
discounts might lead to a page price of €2000. 
 
Owner Marcel Boekhoorn - assets estimated at €1.1 
billion – was calling up Van den Berg every week ‘to 
complain about costs’ according to the publisher.  
 
Furthermore, Van den Berg might be a problem for a sale 
of De Pers because he isn’t famous for making friends 
with publishers, media buyers and advertisers. The former 
publisher always denied that De Pers was for sale. But in 
fact De Pers has been offered to quite a few publishers. 
 
From June/July 2007 on, Boekhoorn was contacting De 
Telegraaf, NDC, PCM and Het Financieele Dagblad, 
meaning all major Dutch publishers except Wegener. De 
Telegraaf was visited by Boekhoorn and his associate 
Cees van der Hoeven, famous because of his 
involvement in the AHOLD fraud scandal in 2003 after 
which he was forced to step down as CEO and was 
convicted for doctoring the books. To send him on a sales 
trip seemed a pretty desperate move. 
 
De Pers was even offered to Metro International. When 
the London-based publisher did not show interest in the 
paper, Boekhoorn threatened to buy Metro International 
instead. Nothing was ever heard of it again. 
 
That Wegener was not mentioned is understandable. 
Wegener sued editor-in-chief Ben Rogmans because he 
left the company to work for De Pers. Van den Berg 
blamed Wegener for mistakes they made with the merger 
of Algemeen Dagblad with regional newspapers. (Van 
den Berg himself was in charge of this ‘mistake’.) 
 
Van den Berg was probably more a liability than an asset 
for De Pers – with him a sale would be impossible and 
more losses inevitable. 
 

Fourth Romanian free daily: Ring 
Monday 21 April a second free daily launched in the 
Romanian capital Bucharest. Ring is distributed in 50,000 
copies by street distribution and at subway entrances. It is 
the fourth title in the country. 
 
The new compact paper counts 16 pages and covers 
politics, show-biz and sports with an emphasis on the last 
subjects, according to the ‘media details‘ blog, one of the 
best sources on media developments in Eastern Europe.  
 
Ring is published by Confort Media SRL, a company 
owned by two Romanian entrepreneurs Robert and Ionut 
Negoita. The owners have been active in real estate, 
hotels (Rin Hotel) and commercial operations (carpet 
retail). This is their first media project. 
 
Ring’s editor in chief is Alexandru David, an ex-editor of 
gossip weekly VIP. A team of 40 people ate working for 
Ring: 28 as journalists. The website ziarulring.ro only has 
the the frontpage yet. The investment is around 10 million 
euros in 2 years according to the owners. They also want 
to go into radio and TV. 
 
In Bucharest, also free daily Compact (Ringier) is 
published since 2006 while Curentul has a more national 
distribution. Inform Media publishes free daily Expres in 
Timis, Arad, Hunedoara and Cluj. (Media Details) 
 
Baltimore ‘b’ 
Baltimore got a second free daily simply called ‘b’. The 
youth oriented daily is published by paid paper the 
Baltimore Sun and will have an initial circulation of 
50,000. Circulation is expected to grow to 75,000 in 
September and even to 100,000 at the end of the year. 
 
The paper will be available at 2500 distribution points, 
including 1000 to 1600 boxes, at retail outlets, on 
campuses and in restaurants, bars, gyms and coffee 
shops. Every day b will have a section devoted to a 
particular theme like money, health, home decoration, 
music and movies.  
 
‘b’ will contain user-generated content (on ‘nearly every 
page’) and material from Chicago free daily RedEye, 
published by the Chicago Tribune and owned by private 
investor Sam Zell who also owns the Baltimore Sun. The 
publisher is targeted at the half a million young adults 
living in the Baltimore area. 
 
In Baltimore also free daily the Examiner is published 
with a circulation of 250,000. 
 
Vecherkom 3rd Ukrainian free daily 
On April 7 the third free daily in the Ukraine, Vecherkom, 
was launched in capital Kiev. Vecherkom is an eight page 
afternoon paper with a circulation of 80,000. The first 
issue was handed out by a team of 100 distributors. 
 
In the Ukraine also two morning free dailies are published: 
15 Minut by KP Media and Obzor (by Dutch owned 
Telegraaf Media Group). The first is published in six 
editions with a circulation of more than 250,000 while 
Obzor has a similar circulation as Vecherkom in Kiev.  
 
The paper was developed and designed by a team of 
Spanish based Innovation International Media Consulting 
Group. On Antonio Giner’s blog more information is given 
while some pages in full can be seen. 
 
Some of Innovation International’s consultants were also 
involved in Spanish free dailies Qué! and ADN and in the 
relaunch of the Ukraine paid daily Segodnya. 
 



FDN Newsletter no. 33 – April 2008 – page 3 of 7 

ORBITUARIES 
 
BostonNow: Dagsbrun pulls plug 
After selling Danish free daily Nyhedsavisen for 1 kroner, 
Boston free daily BostonNow is the second casualty of the 
Icelandic economic crisis. BostonNow owner Dagsbrun 
closed down the paper Monday April 14. Financial 
problems of Dagsbrun in Iceland, which is facing a severe 
financial crisis with high interest rates and high inflation, is 
the reason for the closure. 
 
BostonNow was launched a year ago, and was competing 
with the Boston Metro edition. The US editions of Metro 
(including New York and Philadelphia) are up for sale 
already for some months.  
 
Russel Pergament, who also was involved in launching 
Metro in USA, started the paper. BostonNow was a 
forerunner in including bloggers in the creation of content 
for the paper. According to Pergament, interviewed by the 
Boston Herald, BostonNow was ‘healthy’ and ‘on track’ 
moving towards profitability in three years as expected. 
BostonNow employed 50 people.  
 
The BostonNow website has the official announcement 
(with many comments). 
 
Nashville City Paper semi-weekly 
Free daily The City Paper in Nashville moves to a twice-a-
week schedule at the end of April. On April 25 the last 
daily issue was printed. 
 
The paper was founded in 2000 but has been struggling 
since launch according to free-daily.com. The move 
towards the semi-weekly model was accompanied by a 
sale to local company SouthComm Communications. 
 

PLANS 
 
Second free daily for Vail 
Jim Pavelich, founder of the Vail Daily in Colorado in 
1981, is planning another daily in his hometown 
(population 4500). The Vail Daily was sold to Swift 
newspapers in 1993 but Pavelich is not satisfied with the 
job the paper is doing now. 
 
Pavelich and former Aspen Times editor Dave Price 
started the Palo Alto Daily News in California, which they 
sold to Knight Ridder in 2005. Price is now running the SF 
Daily. (free-daily.com) 
 

CIRCULATION 
 
Examiner 5th US paper 
Via the Publicitas newsletter I got the latest US circulation 
data on the top 10 paid dailies. Not a very happy sight, 
with 8 out of 10 losing circulation in 2007/2008. Only the 
Wall Street Journal and USA Today saw their circulation 
increase. The list, however, also showed that the 10 most 
circulated dailies are not all paid dailies. 
 
Wall Street Journal and USA Today are leading, followed 
by The New York Times and the Los Angeles Times. Free 
daily The Examiner is 5th although with roughly the same 
circulation as the New York Daily News, the New York 
Post, and the Washington Post. Metro is the 9th paper in 
circulation, followed by the Chicago Tribune. 
 
Metro leads in France 
Metro is the French free daily with the highest circulation. 
In February 2008 the paper distributed 749,000 copies 

(742,000 in full year 2007). 20 Minutes follows with 
717,000 copies (same in 2007). The two Bolloré free 
dailies had a joint circulation of 900,000 in 2007.  
 
With these circulation data, the four French dailies are by 
far the national newspapers in France with the highest 
circulation. Le Figaro has a circulation of 339,000 in 2008. 
 
Italy: 5 free dailies, 1 audited 
The last Italian circulation audit by ADS includes only one 
free paper, the part paid but mostly free E Polis, with 15 
different editions, has an official free circulation for the full 
year 2007 of 413,000. For 2006 the official number is 
219,000 - rather different from the more than 900,000 
copies E Polis claimed to be distributing in that year. 
 
The other free dailies in Italy: Leggo, City, Metro, 24 
Minuti and DNews are not audited. In readership, Leggo, 
City and Metro are in the top 10 in Italy (4th, 5th and 6th). E 
Polis is the smallest in readership: 832,000 in 2007. 
 
Canadian publishers change audit 
Three major Canadian newspaper groups: Torstar, Sun 
Media and Transcontinental have left the Canadian Audit 
Bureau of Circulations ABC circulation auditing to join the 
Canadian Circulations Audit Board (CCAB). 
 
The publishers said they made the move so all their titles 
were audited by one auditor, because CCAB is tracking 
also the smaller community papers from the same 
publishers. The real reason, however, might be that 
CCAB has less strict rules on bulk and unpaid circulation.  
 
The publishers were unhappy with ABC because of the 
strict rules on promotional copies, and sponsored 
circulation handed out at public events like auto shows. 
Metro (partly owned by Torstar and Transcontinental) was 
already audited by CCAB. Sun Media also owns the 24 
heures/24 hours free dailies in six markets. 
 
Media buyer Troutbeck-Chernoff president Robert 
Troutbeck said he would recommend his clients boycott 
advertising in papers that don’t use ABC, calling it the 
gold standard for tabulating newspaper circulation. “This 
is really an attempt to pass off dubious-quality distribution 
as paid circulation. … You can guarantee the numbers 
will go up,” according to the Globe and Mail. 
 
Jack Wojcicki, PR Counsel with motum b2b, AOR for 
CCAB, responded on the blog. His comments are 
reprinted here. 
 
Statements issued by the Audit Bureau of Circulations 
(ABC) included comments made by spokespeople who 
were represented as independent, concerned media 
buyers and advertisers. What was not disclosed was that 
these individuals are directors or past directors of ABC, 
the major competitor of CCAB (a division of BPA World 
Wide). As such their comments are not without bias, nor 
are they representative of the industry in general. 
Furthermore, the statements made regarding the quality 
of a CCAB audit are false and unsubstantiated. CCAB’s 
audits are conducted according to the highest industry-
accepted circulation auditing guidelines and will adhere to 
its universal principles of accuracy and full disclosure. Of 
greatest concern is that these statements are not 
constructive nor are they in the interests of anyone in the 
media industry. 
 
Welt / Welt Kompakt circulation rise 
Circulation of paid paper Die Welt and Welt Kompakt by 
Springer has increased for the third year in a row. In 2005 
it was 222,000, in 2006 252,000; in 2007 267,000; in the 
first months of 2008 joint circulation was 278,000. 



FDN Newsletter no. 33 – April 2008 – page 4 of 7 

The tabloid Welt Kompakt is probably responsible for this 
growth, although the publisher does not publish separate 
data. Welt Kompakt is mostly paid although part of the 
circulation is distributed for free in first class trains.  
 
Springer’s flagship Bild Zeitung again lost circulation and 
distributes now 3,326,000 copies. In 2005 this was 
3,655,000. The Frankfurter Algemeine Zeitung saw its 
circulation rise for the first time since 2005. It now 
distributes 369,000 copies. Also Süddeutsche Zeitung 
saw circulation rise. (Publicitas) 
 
Herald and Metro battle in Boston 
Thanks to an article in the Boston Phoenix there now is 
some discussion on which paper is second in Boston: the 
Herald or Metro (after the Globe). Publishers and 
journalists are juggling with data to prove that one or the 
other is leading the race. 
 
The real issue, however, is that circulation is pretty badly 
audited in the US. The process is not very transparent, 
the procedures are fuzzy, it is done by different 
organizations (Audit Bureau of Circulations, Scarborough 
Research, Certified Audit of Circulations) with different 
measures over different intervals while the results are not 
available to the public. 
 
The circulation scandal of 2004 did not improve the 
reputation of how circulation was measured and reported 
in the US. It is probably better done than in Albania, but 
below standards used in most European markets. 
Readership audits in the US, for advertisers even more 
important, have the same problems. 
 
Q4 2007 circulation the Netherlands 
De Telegraaf is still the Dutch daily with the highest 
circulation in the last three months of 2007: 703,000 
copies a day, including bulk sales and free copies. Paid 
circulation was 637,000. Free daily Metro (539,000) is 2nd 
paid paper AD 3rd with 477,000 copies. 
 
Free dailies De Pers (491,000), and Spits (452,000) are 
4th and 5th. Free daily DAG follows with 401,00 copies. 
 
Today & MyPaper rise circulation 
Both free dailies in Singapore, Today and MyPaper have 
increased circulation from 250,000 to 300,000 in 2008. 
Today (MediaCorp) was launched in 2000 while MyPaper 
(Singapore Press Holdings) started in 2006. 
 
MyPaper increased circulation to 250,000 after the paper 
moved from a Chinese language edition to a bilingual 
newspaper. More than a third of the total Singapore 
newspaper circulation consists now of free papers. 
 
Frees lead in Spain 
The March circulation data from Spain revealed that free 
dailies still lead in circulation. Qué! leads with 1,049,000 
copies before ADN (1,022,000), 20 Minutos (980,000) and 
Metro (853,000). Paid paper El País distributes 460,000 
copies. The growth in free circulation is gone, however. 
Indicating a focus more on readership and cutting costs. 
 

READERSHIP 
 
Spanish frees see readership grow 
All four national free dailies have more readers in the 
period April 2007 - March 2008 than in previous periods.  
 
20 Minutos is the best read paper with 2,685,000 readers 
(+ 7% compared to the previous audit). Sports paper 
Marca is 2nd with 2,550,000 readers. El País is 3rd with 

2,336,000 readers; Qué! is 4th with 2,106,000 readers 
(+8%) followed by Metro (1,764,000 readers; +3%). The 
fastest growing paper is ADN with 1,636,000 readers, 
(+16%). (EGM) 
 
According to PRnoticias free dailies have 8.2 million 
readers against 14.2 million for paid papers. They arrive 
at this figure by adding readers up, something that cannot 
be done because readers can read several free dailies. 
Total Spanish newspaper readership is 16 million. 
 
Portugal: paid down / free up 
Portuguese readership data for Q1 2008 reveals a decline 
in readership of paid general papers while business 
dailies and free papers see their readership go up. 
 
Paid paper Jornal de Noticias saw daily reach go from 
11.5 to 11.1%; second paid paper Correio da Manha went 
down form 11.3 to 10.8%. Also the ’smaller’ paid papers 
Publico, Diario de Noticias and 24horas saw readership 
decline. For the five free dailies the situation is different.  
 
Free Destak has 615,000 readers (7.4% reach) which 
makes it the 3rd paper. Metro is 4th with 598,000 readers 
(7.2%). Global Notícias, launched in September 2007, 
has 424,000 readers (291,000 in 2007) while Meia Hora 
(launched June 2007) has 208,000 readers. Free 
business paper OJE had 58,000 readers. (Publicitas) 
 
Austria: no frees audited 
The 2nd and 3rd best-circulated newspapers in Austria: 
paid/free daily Österreich and free daily Heute are not 
included in the readership audit over the full year 2007. 
 
Best-read paper is Kronen Zeitung with 2.9 million 
readers. Kleine Zeitung is second with 821,000 readers, 
while Kurier is third with 624,000 readers. All three lost 
readership in the last two years. (Publicitas) 
 
Circulation audits in Austria are also almost useless 
because Kronen Zeitung and Kurier don’t participate. 
 
Metro Poland 3rd newspaper 
Metro (Agora) is the 3rd newspaper in Poland, after 
Gazeta Wyborcza (Agora) and Fakt (Springer). Gazeta 
Wyborcza reaches 5.5 million readers on a weekly basis 
(18%), while Fakt had a readership of 5.1 million (17%). 
Metro has a readership of 2.4 million (8%) in the period 
September 2007 - February 2008. 
 
Compared to the previous two periods, all papers, 
however, lost some readership. Gazeta Wyborcza 
reached 19.7% in 2006-2007, Fakt 18.9% and Metro 
8.15%. (Publicitas) 
 
The (small) drop of Metro’s readership is curious because 
Metro had a competitor in the previous period. Metropol 
(Metro International) closed down in January 2007. 
 

PUBLISHERS 
 
Tamedia profits from newspapers 
Swiss publisher Tamedia has seen its revenue rise in 
2007, mainly thanks to its newspaper business. The 
newspaper division had a total revenue of CHf 348m 
(€440m), a rise of 16%. 
 
Tamedia publishes paid papers Tages Anzeiger (Zurich) 
and Berner Zeitung. Free daily 20 Minuten (20 Minutes in 
the French speaking part of Switzerland) was responsible 
for an important part of the revenues. In 2007 Tamedia 
launched free dailies News in Switzerland and L’Essentiel 
in Luxembourg. (Persoenlich) 



FDN Newsletter no. 33 – April 2008 – page 5 of 7 

One year MédiaMatinQuébec 
The longest lock-out in Canadian newspaper history 
made free MédiaMatinQuébec celebrate its first birthday. 
The conflict at Journal de Québec (Quebecor) started 22 
April 2007. From 24 April 2007, locked-out employees 
started free daily MédiaMatinQuébec, distributed in 
40,000 copies, five days a week.  
 
According to Quebecor, circulation, readership and 
advertising income are declining which makes measures 
necessary at the Journal de Québec.  
 
Employees were paid generously according to the 
publisher, with a yearly income between Can$ 83,000 and 
100,000. Employees at the Toronto Sun got at least 
$12,000 less. Also holidays were better than average; 6 
weeks to start with, but because of all kinds of special 
arrangements, employees work 40 weeks a year. These 
weeks count 4 days (32 hours per week). 
 
The publisher proposed working weeks of 37.5 hours, 
more cooperation between papers, website work for 
journalists, and journalists taking photos occasionally. 
 
The lock-out concerned 69 journalists and 68 
administrative staff members after 97% of the staff voted 
for a general strike. (CNW Telbec) 
 
Murdoch for another freebie 
According to Free-daily.com Rupert Murdoch bid for 
Newsday (Tribune Co.). Free New York daily amNewYork 
is part of the deal. The free daily was launched in 2003 
and ‘piggybacks’ on the Newsday operation. A 
spokesman from the company prefers ’synergy’. 
Murdoch’s flagship is the money-losing New York Post. 
 
Murdoch’s bid is matched by Mortimer Zuckerman, owner 
of the New York Daily News. Although his bid is also 
$580m, Zuckerman’s offer is expected to lead to less 
public resistance. A Murdoch takeover would also cause 
more problems with antitrust legislation because of 
combined print/TV ownership. (ChainLinks) 
 
Thelondonpaper 
Free London paper thelondonpaper (News International) 
lost nearly £17m (€22m) in the first ten months 
(September 2006 - June 2007). Turnover was £8m. 
 
Launching costs and disappointing ad sales were 
responsible for the loss. For this year better ad sales are 
expected. Thelondonpaper has a staff of 52 people, 33 
working in editorial positions. Circulation is around 
500,000. (Guardian) 
 
London litter 
After Westminster, also the Camden council is thinking 
about measures against free paper waste in London. 
Westminster reached an agreement with the publishers of 
thelondonpaper (News International) and London Lite 
(Associated Newspapers) to place waste bins in the 
borough. The Camden council is thinking about limiting 
the number of free dailies distributed and has informed 
the publishers of their plans. (Greenslade) 
 
UK domain & trademark war 
Both News International (thelondonpaper) and Associated 
Newspapers (London Lite) are engaged in a ‘phoney’ 
expansion in the UK. Both companies are trademarking 
their brands and registering Internet domain names. 
 
Associated trademarked the ‘Lite’ name for Leeds, 
Leicester, Liverpool, Birmingham, Brighton, Bristol, 
Cardiff, Derby, Edinburgh, Glasgow, Newcastle, Norwich, 

Nottingham, Scotland and Yorkshire. The company also 
bought web addresses for more than 20 cities in the UK . 
 
News International claimed thebirminghampaper, 
thebristolpaper, theglasgowpaper, themanchesterpaper, 
thehullpaper, theedinburghpaper, theliverpoolpaper, 
theyorkpaper, thecardiffpaper, an theleedspaper. 
 
News International also bought thenewyorkpaper.com. 
 
Associated bought .co.uk web addresses for ‘Lite’ in 
Brighton, Bristol, Bath, Southampton, Plymouth, 
Cambridge, Ipswich, Norwich, Oxford, Birmingham, 
Nottingham, Derby, Stoke, Leicester, Coventry, Leeds, 
Hull, Liverpool, Sheffield, Edinburgh, Glasgow, Cardiff 
and Swansea. (Press Gazette) 
 
Metro 2008 Q1 results 
Sales of Metro International decreased in Q1 2008 
compared to the same quarter in 2007. The operating loss 
of €5.6m was less that the loss in 2007 (€8.8m). 
 
CEO Per Mikael Jensen singled out Spain, Denmark and 
the US as having ‘difficult market conditions’. Spain and 
the US always were difficult, but the Danish operation 
apparently is feeling also the increased competition, 
although it is still profitable.  
 
Metro Sweden is developing towards higher profitability 
while also Metro Holland did very well. The results in 
Southern Europe (Portugal, France, Italy, Greece, Spain) 
are under pressure because of the results in Spain and 
difficult sales in March (Easter). Chile and Hong Kong are 
showing good results for the company. Of the Joint 
Ventures, Canada and Mexico were singled out as 
performing very well. 
 
DAG: €10m down, €10m to go 
According to the 2007 results of publisher PCM, their free 
daily DAG - the fourth title in the Netherlands - lost €10 
million in 2007 and will lose again 10 million this year. The 
publisher hopes that DAG will make a profit in 2009. 
 
DAG, owned by PCM publishers (Volkskrant, NRC, 
Trouw) and telecom operator KNP is thinking about a 
weekly magazine. Design studio Lava is working on a 
concept of a magazine. Lava also designed the daily and 
was involved in the recent redesign. PCM recently sold 
their city magazine NL20 to publisher Boomerang. 
 
Edwin Tromp, director DAG left the paper, within one year 
after the launch. He is being replaced by Jan-Roelof 
Stienstra, originally from telecom operator KPN. 
 
German Post angers publishers 
German magazine publishers consider  it a ’scandal’ that 
the German Post plans to launch a free weekly magazine. 
The title would be distributed in several million copies to 
households and will contain national advertising as well. 
 
Deutsche Post already distributes Einkauf Aktuell, a free 
advertising weekly (17 million copies). The new weekly 
will contain news as well so it can be distributed also to 
households that don’t want advertising material delivered. 
 
The magazine publishers’ organization VDZ will use every 
‘political and legal’ way to prevent the launch of the 
magazine. Also it is thinking about starting its own 
delivery service for magazines. 
 
The news items will be provided by Klaus Madzia, 
formerly responsible for the Holtzbrinck cheap daily News 
and its free successor Business News. Earlier Deutsche 
Post also wanted to launch a free daily. (FT Deutschland) 



FDN Newsletter no. 33 – April 2008 – page 6 of 7 

Good year for Le Matin Bleu 
Swiss publisher Edipresse saw profits increase in 2007. 
Edipresse publishes paid papers 24 heures, Tribune de 
Genève and Le Matin, and the free daily Le Matin Bleu. 
 
The results for the free papers were pretty good for 2007. 
Ad sales increased with 50%. Readership is 469,000 
which could be one of the reasons for the fall in 
readership in paid papers. (Persoenlich) 
 
Adelson to expand in Israel 
US casino billionaire Sheldon Adelson is - again - trying to 
buy Israeli paid daily Ma’ariv. Adelson, owner of Israeli 
free daily Israel Today, and earlier of the now-defunct 
Israeli, tried to buy the paper twice in the last years. 
 
After his first attempt failed two years ago he invested in 
Israeli, but ended up in court with co-owner Shlomo Ben-
Zvi. Israeli was closed down at the end of 2007. On the 
remains free daily 24 Minutes (by Yedioth Ahronoth) was 
erected. A year ago he again went for Ma’ariv but ended 
up with Israel Today when the deal did not succeed. 
 
To soften up Ma’ariv owner Ofer Nimrodi, Adelson 
decided to postpone the launch of a weekend edition of 
Israel Today that was planned for June. Israel Today also 
plans to expand the page count to 48. 
 
According to Globes the price for Ma’ariv has gone down 
to $100m, after owner Ofer Nimrodi asked $180m two 
years ago. According to the Jerusalem Post Sheldon 
Adelson offered ‘only’ $50m and also demanded a ‘clean 
slate’, meaning that only part of the staff can stay. 
According to JP: “The significance of Adelson’s “clean 
slate” demand, it is speculated, is that he may wish to 
acquire Ma’ariv less with the idea of maintaining it, and 
more to use it as a platform for Israel Today.” 
 
Also paid paper Ha’aretz is said to be interested in 
Ma’ariv, the Ma’ariv Holding is negotiating with Ha’aretz 
about ‘cooperation’. 
 

TITLES 
 
Four weeks of SpitsNieuws 
Dutch free daily Spits merged their website in the 
beginning of April with NieuwNieuws. This website is 
owned by News Media, a 40% subsidiary of Telegraaf 
Media Group, owner of Spits and publisher of De 
Telegraaf, the best-read newspaper in the Netherlands. 
 
News Media is mostly known for ’shock blog’ GeenStijl, a 
website with a rather unorthodox way of approaching the 
news. Comments and news are often mixed up, while the 
level of abuse in the users’ comments is quite high. 
GeenStijl is notorious for its campaigns on certain issues, 
personal attacks included. 
 
NieuwNieuws was always more news-oriented although it 
shared many of its users with GeenStijl. The merger was 
meant to result in increased traffic on the new combined 
Spits / NieuwNieuws website SpitsNieuws. The website 
indeed succeeded in having much more visitors. 
 
The comments are still close to the old NieuwNieuws. It’s 
often suggested that people should be hung, shot, 
bombed, cut in pieces, thrown off from high buildings etc. 
Most of the abuse, however, is directed at other users. 
Success (page views) apparently comes at a price. 
 

Changes at Dutch Metro 
Metro editor-in-chief Rutger Huizenga left the free daily on 
May 1. Huizinga, who joined Metro one year ago, leaves 
because of a different view on editorial policies. 
 
Metropraca supplements 
The Monday recruitment supplement Metropraca of free 
daily Metro (Agora) is extended to local markets since 
April. After Warsaw (September 2007) also readers in 
Katowice, Krakow, Lodz, Poznan, Szczecin, Trojmiasto 
and Wroclaw will receive Metropraca. The supplement 
has its own recruitment website Metropraca.pl. 
 
Examiner hires pro-am’s 
Steve Outing covered in Editor & Publisher the 
Examiner’s local pro-am (professional-amateur) strategy. 
In this approach, called Citizen Journalism 2.0 by Outing, 
websites invite amateur writers or bloggers and employ 
them as specialists on local topics. 
 
The Examiner has free dailies in San Francisco, 
Washington, and Baltimore, but websites in 60 cities. In 
Denver, Seattle and Baltimore the concept is ‘in full 
swing’. Apart from local models, 15 national writers write 
on topics like celebrities, education, and Internet. 
 
The Denver writers - called Examiners - cover the 
Broncos, the University of Colorado, politics, beer and the 
gay scene. In Denver 27 local Examiners are active. They 
are paid on the basis on page views. The bloggers can 
also submit audio and video to enhance their stories. 
 
The Baltimore Examiner won five Maryland-Delaware-
District-of-Columbia Press Association awards for 
investigative reporting, editorials and sports reporting. 
(Free-daily.com) 
 
.ch sports portal 
On April 24, Swiss free daily newspaper .ch launched 
their new on line sports portal. The new website focuses 
on results, statistics and background information. With the 
European football championship coming to Switzerland 
and Austria in June, all Swiss media have upgraded their 
offerings. The .ch portal will also cover other sports 
beside football. (Persoenlich) 
 
Journalism recycled at De Pers 
Dutch free daily De Pers is the only free daily in the 
Netherlands with a Saturday edition. This edition counts 
more pages, in printed in the Berliner size and has more 
advertising than the week edition. Circulation is 200,000 - 
less than half of weekday circulation. 
 
Also distribution is different, more in shopping areas and 
also home delivered in some areas. Not many readers will 
see both weekday and weekend editions. Those who did 
some weeks ago found some striking differences and 
similarities between the editions.  
 
The Saturday edition had a special section on the 
environment; it was called “De Groene Pers” (The green 
Pers). One of the stories was about ‘green’ cars. The 
caption read “Groen & toch stoer”, meaning something 
like “Green and still cool“. 
 
Green journalism also means recycling stories. The 
Monday edition had exactly the same story. Well, almost 
exactly, the caption now read “Groen en stoer gaan niet 
samen”, meaning “Green and cool cannot go together”. 
 



FDN Newsletter no. 33 – April 2008 – page 7 of 7 

April fool’s issue 15min 
Lithuanian free daily 15min published a special issue on 
April 1: fool’s day. The issue contained no photos, only 
drawings. The special issue can be downloaded from the 
archive (Archivas) on the paper’s website. 
 
Creative director Tomas Bindokas said about the issue: 
“Our purpose was to surprise our young readers - instead 
of real photos we used drawn pictures, cartoons and 
comics strips on that special day. We hired four painters. 
They were redrawing real photos into pictures with some 
humor interpretation. They made around 60 pictures. We 
received a lot of calls from readers. They praised us for a 
great and original idea.” 
 
Gaste & 20dk 
Last month I got some copies of the first free dailies in 
Turkey: Gaste and 20dk. The first is published by Free 
News of which Pelle Anderson, one of the Metro founders 
is CEO; 20dk (20 Minutes) is published by Istanbul paid 
newspaper Hürriyet. Both papers launched in January. 
 
The Gaste copies counted 28 pages on average, 25% of 
them filled with ads. The paper has the ‘classic’ free 
newspaper design. Different colors indicate the sections 
of the paper (domestic, national, sports). Center pages 
have a bigger story in a so-called ’spread’. The focus in 
the paper is on serious, but often short news items. 
 
20dk has more the ‘lite & young’ approach with more 
pictures (Pamela Anderson on the front page and more 
scarcely dressed ladies inside). Design is ‘loud’, with a big 
font for headings and also a rather big font for plain text. 
The copies of 20dk counted 32 pages, 30% filled with 
ads. The by-lines suggest that copy from Hürriyet is used. 
 

UPDATE 
 

Macedonia 
Free dailies were introduced in Macedonia in May 2006 
when Shpic was launched in capital Skopje. The publisher 
Velija Ramkovski, is also owner of paid paper Vreme and 
TV station TV A1. The paper had some reputation for 
independent reporting, which seems unusual in 
Macedonia. The group now has good connections with 
the government as they have a lot of official advertising. 
 
The same year a second free daily was launched, 24 
casa (24 hours) by Media Print Macedonia (MPM), owned 
by German publisher Westdeutsche Allgemeine Zeitung 
(WAZ). MPM is the market leader in the country and 
publishes paid papers Dnevnik, Utrinski Vesnik and Vest. 
 
Shpic reported a circulation of 50,000 at launch, but as 
circulation is not audited in Macedonia, this seems to be 
quite high (the best-circulated paid paper Dnevnik also 
reported 50,000 in 2006). In 2008 Shpic reported 125,000 
circulation, which seems even more improbable. 
 
The MPM free daily 24 casa also claimed a high 
circulation: 100,000 copies at the start. It was probably 
not published as a stand-alone paper but more as a 
supplement to the other MPM dailies - which indeed had a 
joint circulation of 100,000. 24 casa had a different theme 
each weekday, but now it is only published on Mondays. 
 
A new free daily, Koha (Time), however, appeared on the 
scene in the beginning of 2007 (or end 2006). The paper 
is connected to the Shpic/Vreme group and is published 
in the Albanian language. Koha claims a circulation of 
27,000. 
 

Colombia: Diario Occidente 
Free paper Diario Occidente, in the Southwestern town of 
Cali in Colombia, was recently ‘discovered’. The paper 
moved from paid to free - probably in 2006. The tabloid is 
published from Monday to Saturday and has a circulation 
of 30,000, it counts between 16 and 40 pages. Diario 
Occidente is the first free paper in the country.  
 
The paid paper was launched in 1961. Cali is the capital 
of the Valle del Cauca department and has a population 
of 2.4 million. It is the third city in Colombia after Bogota 
and Mendellin. (Thanks to the editor of 103-year-old 
Argentine daily La Razon who send me the information). 
 

RESEARCH 
 

Newspaper Next 2.0 
A must-read for newspaper executives and others 
interested in innovation is the NewspaperNext 2.0 report 
by the American Press Institute. Some case studies on 
free weeklies or even dailies like the Beachcomber in 
Portsmouth (N.J.), a beach season free daily. The paper 
was published last year by paid daily Portsmouth Herald. 
 
Korean free dailies 
On the Resources page, an article in the Journal of Media 
Management on free and paid newspapers in Korea: 
“What to Read in the Morning? A Niche Analysis of Free 
Daily Papers and Paid Papers in Korea” by Keunyeong Yi 
and Yoontaek Sung. They argue on the basis of analyzing 
readership and circulation data, on a survey, that free 
dailies have cannibalized on paid and sports papers, and 
could be even more harmful to the latter category. 
 
Print & advertising 
Robert Picard, my colleague Richard van der Wurff and 
myself recently published an article in the Journal of 
Media Economics on the relation between the state of the 
economy and advertising revenues for different media. 
Again: not very good news for print - in general more 
vulnerable for economic downturns. 
 
March was the best month for the website. For the first 
time it had more than 50,000 visits (again in April). One 
year ago the visits were below 30,000. For the first time, 
on March 11, the site had more than 2000 daily unique 
visits. Most visitors come from the US, the Netherlands, 
Sweden, Germany, Denmark, the UK and Italy. 

 
EVENTS 

 
Toronto 
On Friday May 9 I will speak at the Canadian Newspapers 
Association (CAN) conference in Toronto on ‘the Future of 
Free’. More info at: www.cna-acj.ca. 
 
Lisbon 
May 18-20 the 8th bi-annual World Media Economics 
Conference will be organized in Portugal. I will present a 
paper on the life-cycle of the free newspaper model. More 
information at www.mediaxxi.com/8wmemc. 
 
Montreal 
The International Communications Association (ICA) 
conference 2008 is organized in Montreal. On Saturday 
24 May I will present a paper with my colleague Mervi 
Pantti on journalism and user-generated content. 
 

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


