
FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 1 of 8 

 
FDN NEWSLETTER NO. 32 – www.newspaperinnovation.com - 800 subscribers – March 2008 

 

Austria  Launches Plans Readership USA 
Circulation (p. 4) 
& title-war (p. 5) 

Turkey, Israel, Italy & 
USA (p. 1-2) 

Blikck am Abend, 
Baltimore (p. 5) 

Switzerland, Netherlands, 
France, Denmark (p. 3) 

Anti-Examiner 
law (p. 5) 

 
 

STATS & GRAPHS 
 

he number of titles of free dailies newspapers in 
Europe has risen from 2 in 1995 to 125 in 2008. 
Spain is leading the pack: 23 different titles in 2008. 
In 2005 Spain was also leading. In 2000 Germany 

had four titles. All closed down in two years. 
 
Free daily newspaper are published in 19 US states in 
2008. In 1995 five states had free dailies, in 2000 six and 
in 2005 fifteen. The number of titles increased from 12 in 
1995 to almost 50 in 2008. California, Colorado and New 
Hampshire have the highest number of titles. 
 
The number of titles of free dailies in Asia increased from 
3 in 2000 when free dailies were introduced to 30 in 2008. 
Korea, Israel and Hong Kong have the highest number of 
free dailies. 
 
In 1995 there was only one free newspaper published in 
South America: MetroNews in Sao Paolo (Brazil). In 2000 
the number increased to 6, three years ago 10 titles were 
published. In 2008 there were 16 titles in 6 countries. 
 
In Middle America there are also free dailies in Mexico 
(since 2000) and the Dominican Republic (since 2001). In 
total 5 titles are published in both countries. 
 
All these data – and more – can be seen on the new Stats 
& Graphs page on the blog. Thanks to GoogleDocs 
interactive ‘heat maps’ are now on the website. 
 

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 with February 2008. 
 
Free Dailies 2005 / March 2008 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2008 2005 2008 2005 2008 
Europe 24 32 80 122 15,291 28.947 
America’s 8 9 44 72 4,439 6.689 
Asia/Pac/Afr 7 14 16 34 4,224 7.897 

Total 
39 55 140 228 23,954 43.533 

 
LAUNCHES 

 

Istanbul hit by free dailies 
Pelle Anderson, one of the founding fathers of Metro 
Stockholm in 1995, took part in the launch of free daily 
GASTE (related to Gazette: newspaper) in Istanbul in 
February. The paper has a print run of 500,000 which 
made it the market leader in the city overnight. Anderson 
is CEO of publisher Free News.  
 
The paper is printed in tabloid - most newspapers in 
Turkey are still broadsheet - and counts 28 to 32 pages in 
full color. It already claims more than 50% of the 
readership in Istanbul. With 500,000 GASTE is the fourth 
newspaper in Turkey after Posta, Zaman and Hürriyet. 
Total circulation in Turkey is 5 million. 80% of the Turkish 
newspaper sales is in single copies. Only Mempo 

(Moscow) and Metro and the londonpaper (both London) 
have a higher print run in one city in Europe. 
 
As a reaction local daily Hürriyet on 21 February launched 
free daily 20DK - short for 20 Dakika (20 minutes), a 
paper of which the print run is said to be 300,000. Turkey 
is the 55th country with free newspapers, the 32nd 
European country with free daily newspapers. There are 
15 million people living in the Istanbul area, in which half 
of the Turkish economy is concentrated. 
 

Fourth free daily for Israel 
A fourth Israeli free daily, Yom Hadash (New Day), was 
launched this month. The paper counts 16 pages and will 
be distributed from Sunday to Thursday. Paid newspaper 
Haaretz describes it as an ultra-Orthodox newspaper that 
is competing with other (paid) ultra-Orthodox papers 
Yated Ne’eman and Hamodia. 
 
Haaretz claims the launch is reflecting a struggle for 
leadership in the ultra-Orthodox Lithuanian Jewish 
community. Investors in the paper and journalists working 
for it are still anonymous.  
 
After conservative Israel Today (owned by American 
billionaire Sheldon Adelson), the more liberal Metro 
(affiliated to the Jerusalem Times) and the commercial 
orientated 24 Minutes (by tabloid Yedioth Ahronoth), Yom 
Hadash is the 4th free daily in Israel published within one 
year. First free daily Israeli folded last year while 24 
Minutes was build on its remains. Circulation is unknown. 
 

New Italian free daily 
Free daily DNews launched in February in Rome, Milan, 
Bergamo and Verona. Director is Antonio Cipriani, 
formerly of the E Polis free paper. After Leggo, Metro, City 
and E Polis DNews is the 5th general free daily in Italy. 
Also a free business daily 24 Minuti, is published. 
 
The issues I checked counted 48 pages which makes it 
look more like the E Polis model than the other free 
papers. DNews claims to distribute 800,000 copies in the 
four markets were it has editions: Rome, Milan, Verona 
and Bergamo. With 800,000 DNews would have a print 
run almost just as high as Metro and City (both circulate 
around 850,000 copies). 
 
E Polis claimed a circulation of almost a million at the start 
but had an official circulation of less than 250,000 in 2006. 
Last official circulation data are from 2006. Only E Polis 
was included because it had a small paid circulation as 
well. Free papers in Italy rely more on readership data. 
 
This issue of newspaperinnovation is sponsored by  

  
Streamline production and meet 
deadlines more easily? Reduce 
costs, while improving quality? 
WoodWing offers scalable 
editorial workflow solutions, a 
perfect fit for any Free Daily. We 
call it ‘Smart Publishing’.  
http://www.woodwing.com  

T 



FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 2 of 8 

Salt Lake Buzz 
The Salt Lake City Tribune launched The Buzz, a free 
afternoon daily in February. The paper is aimed at young 
readers that the paid paper is no longer reaching. The 
Buzz is distributed Monday through Friday between 3:30 
and 6 p.m. The Buzz has a editorial staff of four people. 
Fear of cannibalism probably lead to the afternoon model. 
The circulation of is not known. (Free-daily.com) 
 

PLANS 
 

Heute ends - free Blick starts 
Swiss free evening daily ‘heute’ by Ringier will be taken 
from the market in June. It will be replaced by a free 
evening edition of Blick, Ringier’s tabloid flagship. The 
timing has to do with the Euro2008 football championship 
that is organized in June in Switzerland and Austria. 
 
The morning edition of Blick relaunched with a new 
design which will be a magazine and newspaper at the 
same time while the 56-page paper will also contain an 
extended separate sports section (probably also 
connected to Euro2008). Ringier is positioning Blick as a 
multi-platform media brand in print, on TV and radio as 
well. It also is the best-visited news website. Not all will 
change, Ringier will keep the page-3 girl. 
 
Blick am Abend is the working title of the new free daily. 
Heute started in May 2006 as reaction to free daily 20 
Minuten that took the position from Blick as the best-read 
newspaper in 2003/2004. 
 
Launching a morning paper never was an option for 
Ringier because the publisher feared it would cannibalize 
on Blick. Heute has a circulation of 235,000 and is 
published in different editions for Zurich, Basle and Bern. 
The paper has a readership with more than 50% under 35 
years old. 
 
Publisher AZ Medien Gruppe (Mittelland Zeitung) is still 
thinking about a free daily. AZ Medien announced they 
would launch after News started in their area. 
 

2nd Baltimore free daily planned 
The Baltimore Sun will launch a free daily, called ‘b’ on 
April 14. The paper is aimed at young readers and will be 
published on weekdays. Chicago free daily RedEye, by 
the Chicago Tribune served as a model for the new 
paper. Both the Tribune and The Sun are owned by 
private investor Sam Zell. The new paper plans to print 
50,000 copies and wants to expand to 100,000 a day by 
the end of the year. (Houston Chronicle) 
 
In Baltimore free daily Examiner started in April 2006. 
This paper, however, is aimed at a more general public 
and is distributed like its sister papers in San Francisco 
and Washington to households for a major part. The 
Baltimore Examiner has a circulation of 250,000. 
 
RedEye Chicago, launched in 2002, is now published six 
days a week and has a circulation of 200,000. Since 
some years a paper is making a profit. In Los Angeles, 
the LA Times was also thinking about launching a 
RedEye look-a-like. According to Free-daily.com this LA 
RedEye was already launched as a weekly.  
 

DirectMatin expansion 
Vincent Bolloré, owner of the Paris free daily DirectMatin, 
plans to launch editions in Strasbourg, Nice and 
Toulouse. It is not yet sure whether Le Monde, 30% 
owner of DirectMatin in Paris, will participate in the new 
editions. Bolloré also said that he expects DirectMatin - 

formerly called Matin Plus - to reach break-even before 
2012. (Humanité, JDD) 
 
Total circulation of DirectMatin will rise from 400,000 to 
450,000 in the next months. DirectMatin is part of the 
‘plus’ chain of free newspapers, with also editions in Lille, 
Lyon, Marseille, Bordeaux, Montpellier and Bretagne. In 
Strasbourg and Toulouse Metro and 20 Minutes also have 
editions; Metro has an edition for Nice and Cannes. 
 

CIRCULATION 
 
.ch increases circulation 
Swiss free daily .ch will increase circulation in the coming 
months from 430,000 to 500,000. The majority will be 
distributed to households. Home delivery will be extended 
and monitored by an extra team of 15 people, first 
concentrating on Zurich and Bern. Almost half of the 
papers (228,000 copies) will be distributed in the 
Zurich/Winterthur area.  
 
From now on, .ch will also be distributed from AXA 
(insurance) ’shops’. Public transport distribution will be 
extended too. The paper is distributed in 650 boxes in 
public transport and 400 boxes and racks in retail chains 
(Coop, Migros) and restaurants. (Persoenlich) 
 
Free daily 20 Minuten will move to a six-day distribution 
during the Euro2008 football championship in both the 
German and the French speaking part of the country. 
 

Dutch retail distribution 
Metro extended distribution in 55 supermarkets of retail 
chain Deen, located in the Northern part of the province of 
North-Holland. Metro already distributed in Super de Boer 
supermarkets (nationwide 330 shops) and in 50 Jan 
Linders supermarkets in the South. Also Spits and DAG 
are distributing in supermarkets. Spits has a deal with the 
Plus retail chain (280 shops) while DAG is distributed in 
the largest (750 shops) Dutch chain Albert Heijn.  
 
In total 1200 to 1500 supermarkets are now distributing 
free newspapers. The average number of copies per shop 
differ, also because of the size of the supermarkets. 
Albert Heijn supermarkets carry an average of 200 
copies, some smaller chains stock 100 copies per shop. 
At least 180,000 copies, 10 percent of the total Dutch free 
newspaper circulation, is distributed in supermarkets. 
 
A problem with retail distribution is that it could lead to a 
low number of readers per copy. Also the demographic is 
different from the young urban commuter. Contracts are 
sometimes made by bartering - Albert Heijn has a quarter 
page each day in DAG. The new Metro deal, however, is 
also used by Deen to offer something extra for the 
customer, the text on the supermarket ad reads: “today’s 
newspaper - from now on every day available at Deen”. 
 

MEN paid down, free up (again) 
The trend for the part free part paid Manchester Evening 
News is that total circulation goes up while paid circulation 
is decreasing. In total, however, circulation is more now 
than a year ago. The paper (owned by the Guardian 
Group) had a paid-for circulation of 81,000 copies in the 
last six months of 2007 (a decrease of 6.4% to the year 
before). Distribution of its free version increased to 
98,000, meaning that 55% is now distributed for free.  
 
In the last six months of 2006 45% of the circulation was 
for free. In the first six months of 2007 the percentage 
was 50. In May 2006 when MEN closed down its free 
MEN lite edition the paid paper sold 140,000 copies 
indicating a loss of 43%. 



FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 3 of 8 

20 Minutos on top in Spain 
Free daily 20 Minutos distributed 1,043,000 copies daily in 
2007 which makes it again the best-circulation daily in 
Spain. Qué! is second with 957,000 copies. ADN had a 
circulation of 955,000 while Metro distributed 840,000 
copies. All free papers, except Qué! increased circulation 
compared to 2006. Paid paper El País is the 5th paper. 
 
Also local papers Mini Diario (57,000), Aqui (17,000), Bon 
Dia (14,000), Chronica (81,000), Diario de Almeria 
(11,000) and LV (40,000) were audited. Universal, the in-
flight free daily by Iberia had a circulation of 50,000. 
 
Comparing paid and free circulation is not easy because 
both report different sorts of circulation. For free dailies 
‘distributed’ copies are reported; paid dailies have a print 
run circulation and ‘net circulation’. Also the paid papers 
last audit is on a different period: July 2006 / June 2007. 
 
El País had a print run of 560,000 and a circulation of 
426,000. ABC had a print run of 307,000 and a circulation 
of 230,000, El Mundo printed 442,000 copies and had a 
net circulation of 337,000, sports paper Marca had a print 
run of 456,000 and a circulation of 311,000. 
 
Media website PRNoticias had statistics on the circulation 
development of the national free dailies. From the month-
on-month breakdown it is clear that circulation changes 
over time. In July circulation drops with 25% while all 
papers stop publication in August. In December 
circulation is again down with 10% because of vacation 
days between Christmas and new year. 
 

Austria Q4 2007 circulation 
According to the last Austrian ÖAK audit, Kleine Zeitung 
has a circulation of 272,000, paid circulation of Österreich 
is 170,000 while OÖ Nachrichten has a circulation of 
107,000. All three papers increased circulation in Q4 of 
2007 compared to the same period in 2006. No other 
paper had an audited circulation of more than 100,000 in 
the last quarter of 2007. 
 
Missing in the Q4 2007 audit are the two best-selling 
papers Kronen Zeitung and Kurier (joint circulation in 
2006 one million), free dailies ‘heute’ and Die Neue while 
also the substantial free circulation of Österreich is not 
audited. (Publicitas) 
 
Austria circulation data were always problematic. Halfway 
the nineties the two largest newspapers, Kronen Zeitung 
and Kurier, decided not to have their data audited. These 
two papers work together in Mediaprint, thereby 
controlling the majority of the (paid) Austrian newspaper 
market. They joined the Austrian Audit Bureau of 
Circulation (ÖAK) after a few years but left again in 2007. 
 
The dispute concerns the auditing of Österreich, the new 
paid/free model of publisher Wolfgang Fellner, launched 
in 2006. The new paper has a cheap subscription model 
and is also available for free in racks in major cities 
 
Free papers were never included in the audit. The 
introduction of a free/paid model led Kronen and Kurier to 
leave ÖAK. Österreich was the first serious competitor for 
market leader Kronen Zeitung which might have caused 
the angry reaction. Both papers started their own auditing 
organization MAK (Medien Auflagen-Kontrolle).  
 
Without Kronen Zeitung and Kurier and without the unpaid 
circulation of Österreich (133,000), free dailies ‘heute’ 
(circulation around 450,000) and Die Neue (60,000) the 
ÖAK audit is almost useless. Less than half of the daily 
circulation is now audited by ÖAK. 
 

Free dailies 4th and 5th in Ireland 
In the last six months of 2007 The Irish Independent was 
the best-selling Irish newspaper with a circulation of 
161,000. Compared previous years the paper lost a few 
thousand in circulation. The Irish Times was second with 
119,000 copies which is a increase compared to earlier 
years. The Evening Herald is third with a circulation of 
82,000 and is losing circulation for more than a decade. 
 
Free dailies Herald AM and Metro follow with 76,000 and 
75,000. Herald AM’s circulation was lower in July and 
August (65,000) and higher in the last months (above 
80,000); Metro had a stable circulation. 
 

Metro Budapest 
Metro is still the newspaper with the highest circulation in 
Hungary. According to the Q4 2007 Matesz research the 
paper distributed 322,000 copies. Paid paper Blikk (Swiss 
publisher Ringier) sold 227,000 copies. In the whole year 
2006 this was 245,000. Third is paid paper 
Nepszabadsag with 118,000 copies sold; ten years ago 
this was the best-selling Hungarian newspaper with a 
circulation of more than 260,000. 
 
Readership of Metro was 693,000 according to the last 
Szonda-GFK Media Analizis research, every Metro was 
seen by 2.8 readers. There is also competition from free 
weeklies in Budapest (Helyi Téma, Budapesti 7 Nap, 
Budapesti Piac). The last title merged with former free 
daily Busz that was published during a months in 2007. 

 
READERSHIP 

 

Swiss frees still rise 
Both free dailies in the French speaking part of 
Switzerland: 20 Minutes and Le Matin bleu saw their 
readership jump in 2007 compared to the previous year. 
20 Minutes increased with 41% to 390,000 readers which 
makes it the second paper in the Western part of 
Switzerland after Le Matin Blue. This free paper now has 
469,000 readers (an increase of 33%). Paid dailies Le 
Matin (296,000; -7%) and 24 Heures (241,000) are third 
and fourth. 
 
In the German speaking part 20 Minuten still leads with 
1,244,000 readers (+3%) before tabloid Blick with 
672,000 daily readers (-2%). Paid papers Tages-
Anzeiger, Mittelland Zeitung and Berner Zeitung follow. 
Free afternoon paper ‘heute’ by Blick-publisher Ringier 
saw readership increase with 13% to 259,000. Heute will 
be converted to a free afternoon edition of Blick in June. 
(Persoenlich, WEMF) 
 

Dutch readership 2007: Metro 2nd 
De Telegraaf is still the best-read Dutch newspaper with 
2.2 million readers according to the last NOM research 
over the year 2007. Free papers Metro (1.9 million) and 
Spits (1.8 million) are 2nd and 3rd. Paid papers AD and 
Volkskrant are 4th and 5th. Free dailies De Pers and DAG 
are 6th and 7th with 800,000 and 700.000 readers. 
 

20 Minutes leads in France 
French free daily 20 Minutes was the best-read national 
daily in France in 2007 with 2,526,000 readers. Metro is 
second with 2,323,000 million before sports paper 
L’Equipe (2,302,000 readers). Paid papers Le Monde and 
Le Parisien follow with just over 2 million readers. 
 



FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 4 of 8 

Metro saw the biggest increase (+46%) compared to last 
year; 20 Minutes increased readership with 17%. The 
readership increase of Metro is a result of increased 
circulation (from 636,000 to 740,000). 20 Minutes 
distributes 716,000 copies. (Le Point) 
 

Irish (paid) readership stable 
The Irish Independent is the best-read Irish newspaper in 
2007 - as it was the preceding years - with 570,000 
readers. Irish Daily Star, The Irish Times, Evening Herald 
and Irish Sun follow, all with more than 300,000 readers. 
 
Readership of most titles is quite stable for the last five 
years, although the method used in earlier years was 
different so comparing is difficult. The two Irish free dailies 
Metro and Herald AM (both launched in 2005) are not yet 
included. But from January 2008 on they also will be 
audited by the National Readership Survey. 
 

Canadian free dailies up 
New 2007 readership data for Canada by NADBank 
showed increased readership for free dailies in the four 
major Canadian markets. In Toronto 28% of the 18+ 
population (1.2 million) reads a free daily at least once a 
week (26% in 2006, 18% in 2001). In Montreal the 
percentage was 25 (23% in 2006, 17% in 2002). In 
Ottawa weekly readership increased from 13% in 2006 to 
22% in 2007; in Vancouver weekly readership of free 
papers went from 28 to 30%. 
 
In Toronto Metro is now the second best-read paper 
(435,000 daily readers) after the Toronto Star (953,000 
readers); 24 hours (349,000) is fifth after Toronto Sun and 
the Globe and Mail. Metro passed the Sun on the list.  
 
In Montreal paid papers Le Journal de Montréal (588,000 
daily readers), La Presse (432,000) lead before Metro 
with 313,000 daily readers, paid paper The Gazette 
(305,000,) and 24 heures with 230,000 readers. 
 
The Ottawa Citizen reaches 28% of the population every 
day (255,000 readers), before The Ottawa Sun (123,000); 
Le Droit is third with 95,000 readers while Metro is fourth 
with 71,000. The combined English and French 24 
hours/24 heures editions have 46,000 daily readers, just 
after The Globe and Mail with 50,000. 
 
In Vancouver 24 hours is the third paper (223,000 daily 
readers) after The Vancouver Sun (450,000 readers) and 
The Province (414,000 readers). Metro reaches now 7% 
of the population (132,000 readers). Both paid papers lost 
readers compared to 2006. 
 

‘Free’ Evening Standard readership 
To distinguish itself from free afternoon dailies London 
Lite and thelondonpaper the only remaining paid London 
evening paper Evening Standard is trying to convince 
advertisers that their readership is more mature, more 
affluent and more influential than that of the freesheets.  
 
According to the Guardian “the paper is touring the 
agencies claiming it is read by more people in the AB 
socio-economic group than any other daily quality 
newspaper, including the Financial Times, and that 63% 
of its 712,000 readers do not read another quality daily. 
(…) The Standard is telling agencies that it is reaching an 
audience of ‘influentials’, which last year collectively spent 
£330m on new cars, £754m on their last holiday and 
£603m on communications.”  
 
More mature means ‘older’ in regular English and is 
probably true - and as older people usually are wealthier 
than young people, also this might be true. Whether they 
spend more is still a question to be answered. Evening 

Standard’s readers could also be more influential but if 
this a better audience for advertisers remains to be seen. 
The problem with Evening Standards data, however, is 
that they are not from the National Readership Survey but 
from the Evening Standard itself. 
 
The Evening Standard seems to get to this new influential 
audience by distributed more free ‘bulk’ copies than ever. 
In January 2008 more than a third (34%) of its circulation, 
99,000 copies, consisted of free bulk copies while the full 
price circulation was 195,000. According to ABC data in 
February 100,000 copies (35%) were given away for free, 
mostly in first-class trains and to business-class airlines. 
Full price circulation was down to 187,000. 
 

Free dailies lead in Denmark 
Free daily 24timer was the best-read Danish newspaper 
in the second half of 2007 with 535,000 readers a day. 
MetroXpress is second with 507,000 readers. Free daily 
Nyhedsavisen is 4th (470,000 readers) after paid paper 
Jyllands Posten (505,000 readers).  
 
Urban is 5th with 435,000 readers; followed by Politiken 
(432,000), Ekstra Bladet (425,000), B.T. (401,000) and 
Berlingske (356.000). Market leader 24timer increased its 
readership compared to the first half of 2007 with 21%; 
Nyhedsavisen increased readership with 47%. (Publicitas) 
 
Compared to the last six months of 2006, both Metro and 
Urban lost around 20% of their readers. This suggests 
that free newspapers compete with each other for 
readership. Most paid newspapers saw a stable 
readership compared to 2006. The exception being 
Jyllands Posten which lost 7% of its readers compared to 
2006. When readership is compared to 2003, paid papers 
lost 20% or more of their readers. 
 

Italy: Leggo 2nd  
Sports paper Gazzetta della Sport is still the best read 
paper in Italy (almost 10 readers per copy!) although it 
lost some readership compared to last year. Free daily 
Leggo is now second. 
 
Audipress 2007 II was gathered from March 2007 to June 
2007 and from September 2007 to December 2007. The 
complete list has free dailies on the 4th, 5th and 6th 
place. The top 11 (plus free daily E Polis) is below. Free 
business daily 24 Minuti was not audited. 
 
La Gazzetta dello Sport (3.581.000; -0,3%) 
La Repubblica (2.991.000; +1.6%) 
Il Corriere della Sera (2.722.000; + 4,1%) 
Leggo (2,262,000; +11,4%) 
City (1.886.000; +8.8%) 
Metro (1,839,000; +8.9%) 
La Stampa (1.384.000 + 0,4%) 
Il Corriere dello Sport (1.310.000) 
Il Messaggero (1.289.000) 
Il Resto del Carlino (1.180.000) 
Il Sole 24 Ore (1.149.000) 
E Polis (832,000) 
 

Romania: circulation & readership 
Compact Bucuresti is the best-read Romanian free 
newspaper in October 2006 - October 2007. The paper by 
Swiss publisher Ringier had 262,000 readers; circulation 
was 157,000. Compact is the second Romanian 
newspaper after Libertatea (circulation 310,000). 
 
Curentul, the formerly paid newspaper had 82,000 
readers; with a circulation of 88,000. Arad Expres had 
28,000 readers (18,000 circulation) and Timis Expres 
59,000 readers (30,000 circulation). The new Expres titles 
in Hunedoara and Cluj were not audited yet. 



FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 5 of 8 

PUBLISHERS 
 

WAZ interview 
Austrian media website Medianet contained an interview 
with WAZ-manager Andreas Rudas. As a German 
publisher not very fond of free dailies and because of that, 
working together with other German publishers to keep 
free dailies from the market.  
 
WAZ (Westdeutsche Allgemeine Zeitung, based in Essen) 
is however active in many Eastern European and Asian 
markets with different features. In the past WAZ published 
a free daily in Austria, together with market leader Kronen 
Zeitung. It ended in a dispute over the continuation of U-
Express.  
 
In Croatia WAZ publishes “very successfully” a Metro 
franchise. WAZ was also participating in a free daily in 
Macedonia while it threatened to launch one in Bulgaria 
when an entrepreneur wanted to start a free daily. 
 

ImpreMedia launches online portal 
ImpreMedia, publisher of seven Spanish language 
newspapers in US is launching a combined news website 
for all their newspapers next month. Free daily Hoy in 
New York is one of ImpreMedia’s newspapers. It was 
acquired from the Tribune group in 2007.  
 

Ringier to leave the Ukraine? 
German website kress.de reported that Swiss publisher 
Ringier is thinking about ending operations in the Ukraine. 
This would mean that tabloid Blik - that just went for the 
strategy of distributing for free on Mondays - is closing 
down. The company declined to comment. (Persoenlich) 
 

Schibsted results 
Norwegian publisher Schibsted announced that its 20 
Minutes print operations (France, Spain) for the first time 
contributed positively to the Group’s operating profit 
(EBITA) for the full year 2007. In Sweden free daily Punkt 
SE “considerably debited the results but readership 
figures are continuing to improve”. 
 

TITLES 
 

New Metro website first in France 
The new Metro website, to be introduced in every country 
were Metro International is present, is first launched in 
France. The site has more web 2.0 features like blogs, 
comments and polls - the site can be personalized as 
well. There is also more room for video and pictures. 
 

French frees +10% in ad revenues 
Total French ad revenues dropped with 1% in 2007 
compared to 2006. National newspapers saw revenues 
decrease with almost 9%; regional papers lost 1%. Free 
dailies like 20 Minutes and Metro, however, saw their 
revenues increase with more than 10%. Internet 
advertising was up with more than 20%. Radio lost 
revenue but TV saw a rise. Also outdoor and cinema 
advertising increased. (Der Standard) 
 

Record PM outsourced 
Jim Chisholm of Ifra’s iMedia gave some interesting facts 
about the Record PM operation in Scotland. The free daily 
is a ‘lite’ morning spin off from paid daily The Record and 
started in January 2006. The paper is printed in four 
different editions in Glasgow, Edinburgh, Aberdeen and 
Dundee. Total circulation is less than 20,000 which is 
rather low a free daily. 
 

Chisholm “it doesn’t cost a lot to produce, instead relying 
on the paper’s current editorial, advertising and circulation 
resources” which he explains by outsourcing. “To contain 
editorial and production costs, The Record outsourced its 
design and copy-editing to an Indian company. The result: 
Readers like the paper and, financially, it’s a commercial 
success.” (Newspapers & Technology) 
 

US Manchester daily goes weekly 
US local free daily Manchester Daily Express (N.H) went 
weekly in February. The daily started in May 2006 and 
had a circulation of 8,000. Lack of advertising caused the 
end of daily publication. (Free-daily.com) 
 

Grounded in Vienna 
 ‘Live - Heute Das Beste der Woche’ is the weekend 
magazine by free daily ‘heute’. The 76-page glossy does 
not have a cover price but it can be subscribed to. Most of 
the circulation, however, seems to be distributed for free 
in boxes in the city. The paper focuses on celebrities and 
popular culture and also contains the complete TV 
program of the coming week. 
 
The surprise was on page 74. This page contains every 
week an interview with Hans Dichand, the most powerful 
man in newspapers in Austria. Dichand is the publisher 
and 50% owner of Kronen Zeitung, the absolute market 
leader in Austria with a circulation of almost 900,000 and 
a market share of 40% in the paid market. 
 
In 2001 Dichand started his own free paper in Vienna: U-
Express. After three years the paper was closed down 
because the owner of the other 50% of Kronen Zeitung, 
German publisher WAZ, decided to end it.  
 
Dichand, however, can not participate in any other new 
newspaper project without the consent of WAZ, so 
launching his own free paper seemed to be impossible. 
But in September 2004 a new free daily was launched, 
published by… Eva Dichand, Hans Dichand’s daughter in 
law. Behind the paper were undisclosed ‘private investors’ 
but many Austrians had a clue who that could be. WAZ, 
however, could not prove Dichand’s participation. The 
interview apparently is another provocation to WAZ. 
 
Österreich had a surprise in the form of a Sunday edition. 
So far Österreich was only distributed six days a week. 
 
A yearly subscription to Österreich costs €142,80. For 45 
cents a day the paper is home delivered six days a week. 
For €35 the paper throws in a coffee machine as well. 
Almost half of these 45 cents probably goes to distribution 
itself - leaving 25 at most for paper, transport, staff, 
housing and overhead. With a paid circulation of around 
140,000 this cannot cover the costs of the paper. 
 
As advertising should make up for the greater part of the 
revenues, the business model is mysterious. The issue I 
picked up in Vienna had less than 4 pages paid 
advertising. The free magazine Life & Style (16 pages) 
had virtually no paid advertising. There was however a 
16-page insert by electronics retailer Saturn. 
 
But also paid papers Die Presse and Der Standard were 
not overflown with advertising. Only market leader Kronen 
Zeitung had substantial advertising. 
 

Anti-Examiner law challenged 
The state of California could be first to introduce a law 
which would make it illegal to distribute newspapers to 
households without consent. When someone under the 
new law would find an unwanted newspaper in his lawn or 
on his doorstep he could sue the newspaper. The 
financial consequences could be fatal. 



FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 6 of 8 

Although the law is ‘general’ it is actually aimed at only 
one newspaper: The San Francisco Examiner, a free, 
mostly home delivered newspaper, published by Clarity 
Media, and owned by Denver billionaire Philip Anschutz. 
 
Behind the legislation is Green Party Supervisor Ross 
Mirkarimi and the San Francisco Bay Guardian, according 
to Matt Smith of the SF Weekly. In his article he is 
attacking the plans as curtailing the freedom of the press 
and possibly also going against the First Amendment. 
 
The support the plans get from other publications is 
hypocritical according to Smith. The law is just a way to 
get a competitor out of the way. He also makes the case 
that The Examiner is actually doing much better than SF 
Chronicle in investigative journalism. 
 

Examiner vs. ILEP 
The Washington edition of the Examiner ran a series on 
the Institute for Law and Economic Policy (ILEP), a 
foundation overseen by attorneys from the Milberg Weiss 
law firm. The ILEP reacted a week after the last article. 
The nature of the reaction, however, is rather weird, to 
say the least. It consists of two things. 1. The Examiner is 
owned by Philip Anschutz who had a dispute with Milberg 
Weiss so accusations cannot be true. 2. No other major 
media outlet picked the story up, so there is no story. 
 
Maybe there is no story and maybe the Examiner is acting 
on behalf of Anschultz but without any proof of that and 
without addressing the issues raised in the series, the 
arguments seem rather lame. And is a story only a story 
when the NYT reports it? 
 

SF Public Press 
In the San Francisco Bay area The Public Press made its 
appearance in February. So far only a website, but 
according to the masthead it has plans for print, radio and 
TV as well. And as for print, ‘free ‘ is an obvious option. 
 
The Public Press is a ‘non-commercial’ news service for 
the Bay Area, one of the areas in the USA where many 
free dailies are published. In SF alone there are three 
dailies: the Examiner, the Daily News and the Daily Star; 
but also surrounding areas like Berkeley, San Mateo, and 
Palo Alto have free dailies. 
 
Quoting from their website: “The idea is to put journalism 
first - operating as a nonprofit organization that prioritizes 
public service over commerce. One idea is to eliminate 
advertising altogether, creating a robustly independent 
specialized vehicle for serious news.” 
 
The last idea is somewhat curious, particularly when it 
comes to print. Readers in general like ads, they give 
information, and generate income. And as for commercial 
influence, that of course depends more on the attitude of 
the journalists and management than on the efforts by 
advertisers to influence the news agenda. 
 

Scripps exec with ‘free’-knowledge 
E.W. Scripps appointed Javier J. Aldape, a former 
journalist, and publisher as their new vice president of 
niche products for the newspaper division. Aldape worked 
for Spanish language free dailies Hoy in Los Angeles and 
was publisher of the daily Spanish-language publication, 
Diario La Estrella in Dallas/Fort Worth - in 2007 the daily 
moved to a twice-a-week publication. (CNN Money) 
 

Yesterday’s paper 
Saturday afternoon some weeks ago I thought I was in for 
a surprise when I was handed a free copy of nrc.next - the 
cheaper tabloid edition of Dutch leading afternoon quality 
paper NRC Handelsblad. As the paper was only 
published Monday to Friday, the Saturday edition was 
new for me. It wasn’t of course - it was already 36 hours 
old. Weird marketing with yesterday’s papers. 
 
NRC.next is considered by many newspaper experts as a 
promising model. The paper is the ‘light’ morning version 
of a traditional afternoon paper, cheaper and printed in 
tabloid with a reduced page count of 32 pages. It uses 
material from the mother paper (60%) and has also their 
own staff of 30 people. 
 
The paper started in 2006 with a circulation of 70,000 - 
soon increased to 125,000. The circulation at the end of 
2007 was 79,000 - 59,000 of that was paid. Publisher 
PCM claims that there was no cannibalism on NRC 
Handelsblad but sources within PCM admit that there was 
some substitution. Readership is young, the youngest in 
the Netherlands, even a higher proportion in the 18-34 
group than free dailies Metro and Spits. 
 
Price, content and image are the main features of 
nrc.next. Content is excellent, the image is even better. 
Single copy sale is 1 Euro but the paid copies are mostly 
subscription. Price is very competitive. Students pay 
€8,50 a month (weekdays only), a trial subscription is €9,- 
for four weeks, a normal subscription for three months is 
€51,-. There is the option to get also NRC Handelsblad 
delivered on Saturdays - this is even more competitive. 
 
Although readership is very good and circulation is 
promising, the business model with low prices and a 
rather big staff, could be a problem. Advertising is still 
minimal. The Friday issue I got for free contained less 
than 1.5 page paid advertising. 
 
In the beginning of April a new cheapie will enter the 
Dutch market. Paid paper AD will launch AD 
SportwereldPro; a daily that will be published with a 
circulation of around 75,000 from April until August.  
 
In this period there will be big sports events (European 
Football Championship, Wimbledon, Olympics, Tour de 
France). SportwereldPro costs €1,- in single copy sales; a 
trial subscription is €5,- for three weeks. A regular 
subscription is €19,95 a month. Subscribers to AD can get 
the paper for €25,- for the full five months. 
 

10 months of MMQ 
The 10 month anniversary of a free newspaper is under 
normal circumstances not something to celebrate. But 
circumstances for MédiaMatinQuébec are far from 
normal. The launch of MMQ in April 2007 was the result 
of a lockout at Journal de Québec by publisher Quebecor 
(Sun Media). Locked-out staff members then launched 
their own newspaper. At March 2 it was the longest 
newspaper labor conflict in French speaking Canada.  
 
MMQ developed as a very professional paper of 24 to 36 
pages – 20 to 25% filled with ads. The paper contains 
breaking news on the front page, and has a mix of long 
and shorter stories, quality of photography is excellent. 
 
According to Denis Bolduc, the spokesman for the 252 
locked-out workers of the Journal of Quebec, increasing 
circulation and expanding the number of distribution 
points are things the paper is now considering. Circulation 
now is 40,000. MMQ also has a website were the paper 
can be downloaded as a pdf. All editions from 24 April 
2007 on are available. 



FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 7 of 8 

Lockout of employees has been used by Quebecor nine 
times in the last ten years. Unlike a strike were employees 
refuse to work, a lockout is meant to prevent employees 
from working. Lockout is a typical North-American way of 
putting pressure on (unionized) employees. 
 
Although free dailies are all over Canada with a share of 
more than 25 per cent of the total newspaper market, 
Quebec City has no free dailies except MMQ. It is the 
second French language city after Montreal with more 
than 500,000 inhabitants. Montreal has two free dailies: 
Metro and 24 heures by Sun Media/Quebecor. Even 
Ottawa with a French population half the size of Quebec 
City has an edition of 24 heures. 
 
Australian free afternoon daily mX was printed with rose-
scented ink on Valentine’s Day. mX is published by News 
Ltd. in Sydney, Melbourne and Brisbane. 
 

New ook for Baslerstab 
Swiss local free daily Baslerstab (Basle) introduced a new 
design. Instead of the familiar light green, the paper 
moves to light red in color. Also there will be more focus 
on domestic, foreign and sports news. Baslerstab started 
in 1923 but went daily in 2000 when it merged with Basler 
Woche, as a reaction to the launch of 20 Minuten in 1999 
and of Metropol (by Metro International) earlier in 2000. 
Metro closed down in 2001. 
 
The last years competition has grown. In 2006 afternoon 
paper ‘heute’ launched while in 2007 both .ch and News 
started editions in Basle. The last title is also operated by 
the publisher of Baslerstab and paid paper Basler 
Zeitung. Baslerstab has a circulation of almost 90,000. In 
total more than 300,000 free dailies - four morning titles, 
one afternoon paper and a free business title - are 
distributed in Basle on every weekday. 
 

Zoomer Business News 2.0? 
German news site Zoomer launched in February. The site 
is build partly on the remains of free business daily 
Business News (by Holzbrinck), that started in June 2006 
but was taken from the market within one year. The staff 
is partly recruited from the people working for Business 
News. In total 40 journalists are working for Zoomer - 
which is more than for most free dailies. (Horizont) 
 
Zoomer chief editor Frank Syré: “zoomer.de ist not the 
successor of business News. Yes, we are in the former 
BN-Office, and yes, five former BN-Editors have joined 
the team. The idea for zoomer.de comes from a completly 
different development team, also zoomer.de ist not part of 
Handelsblatt publishing group, as BN was.” 
 

A tale of two Metro’s 
In Brussels you have to be an early bird to get your hands 
on a free paper. At nine in the morning both editions of 
Metro stop distributing, racks are empty at ten o’clock. In 
the afternoon all copies have disappeared. Metro Belgium 
is owned by Belgium publishers Concentra (Belang van 
Limburg / Gazet van Antwerpen) and Rossel (Le Soir / 
Sud Presse). The paper is also a partner of Metro 
International for international advertising campaigns. 
 
The paper is distributed in two different language 
versions, the blue Flemish (Dutch language) and the 
green French edition. Less than 15 percent of the content 
is similar - translating stories is rare. The editions I 
checked counted 20 pages, 6 to 7 filled with ads. 
 

Both editions aim at different audiences and operate in 
different communities. Brussels is officially a bi-language 
community. French, however, is the language most 
commonly used. In Brussels public transport travelers can 
now see by the color of the Metro what language group 
other readers belong to. The paper also has a ‘Kiss & 
Ride‘ feature. Readers of Metro who met in the train while 
reading the paper can get in contact later by sending a 
message to the paper. 
 
Staff is rather small. Less than 20 journalists - including 
editor-in-chief and lay-out staff - work for the combined 
editions. Metro journalists “never leave the office” and 
mainly rework wire service copy of Belgium national press 
service Belga, AP and IPS. 
 
Reading Metro Belgium gives a quick update of today’s 
news, with short and some longer stories (and good 
comics). No local (Antwerp, Brussels) editions so also a 
focus on national news. Metro Belgium is not in the 
’scoops business’. Many stories have a relevant Internet 
link for more news. 
 
The careful editorial approach, the small staff, limited 
distribution and lack of local editions are the result of 
Metro’s monopoly position and the fact that it owned by 
publishers of paid papers. In Western Europe Belgium 
(with Luxembourg) is the only free daily monopoly. 
 
Last official circulation of Metro Belgium was 230,000; 
marketing manager An Vermaelen says that current 
circulation amounts to 275.000 copies, and will 
systematically be increased to 300.000 copies by the end 
of 2008. Readership of both editions combined is 
814,000. According to the 2006 annual report of 
Concentra, Metro had a positive result. 
 

Bolloré teams up with L’Equipe 
French media tycoon Vincent Bolloré wants sports paper 
L’Equipe to provide two pages of sports news every day 
for his afternoon free daily Direct Soir. A deal, however, 
has not yet been closed, also because the journalist union 
Société des journalistes (SDJ) has doubts about the 
partnership. Teaming up with the ‘low cost’ paper might 
hurt the image of L’Equipe: “décrédibiliserait notre journal 
et ses journalistes.” L’Equipe sells around 350,000 copies 
a day (down from 400,000 in 2000). Direct Soir, launched 
in June 2006, has a distribution of 470,000. 
 
The ‘low cost’ feature is not the biggest problem for Direct 
Soir. It’s quite clear that the paper lacks basic journalistic 
quality. Direct Soir definitely is not going for the Pulitzer 
Prize or any French equivalent of that. The issue I picked 
up had no less than four pages on George W. Bush’ 
African AIDS program, with the US president smiling with 
happy Africans on every picture. The story did not have a 
by-line, indicating that it was a PR-story that found its way 
into the paper. Also the African interests of owner Bolloré 
might have played a role in choosing this subject. Other 
issues of last week, however, were not much better. 
 
Advertising in the paper is minimal, apart from an in-
company ad for Bolloré’s commercial television channel 
Direct 8, there was only one page of advertising - other 
issues had some more ads. Also readership seems to be 
a problem. At Friday afternoon, although the paper was 
handed out at many Metro entrances, I spotted very few 
people (well, none actually, except myself) reading the 
paper. It looked as if many copies ended up very soon in 
the famous Paris see-through waste bags.  
 
Bolloré’s papers Matin Plus and Direct Soir will be 
distributed  in the Paris metro. The estimated costs for the 
exclusive contract is 500,000 to 1 million Euro’s according 
to media website Marianne2. 



FDN Newsletter no. 32 – March 2008 – page 8 of 8 

RESEARCH 
 

Readership Switzerland 2001-2007 
Swiss readership auditing organization WMEF published 
an article on readership patterns of different age groups 
by Edi Kradolfer in the December 2007 Report. 
Readership of paid papers by older age groups (45 years 
and above) hardly changed between 2001 and 2007. But 
younger groups read less paid newspapers, particularly 
after 2003. The drop, however, was less than 10%. 
 
Concerning free dailies, however, all groups increased 
their reading substantially. The younger the age group, 
the bigger the increase. The 60+ group went from around 
10 to more than 20%; the 15-29 years old group went 
from less than 20 to 50%.  
 
In both the German and the French speaking part of 
Switzerland free dailies reach a third of the population. In 
the French speaking part the total reach of newspapers 
increased from 70 to 80% because of free dailies. 
 
The report can be downloaded in German and French 
from the ‘resouces’ page. 
 
Chris Anderson, editor in chief of Wired and author of The 
Long Tail will publish a new book, FREE, in 2009. A part 
can be read at Wired.com. 
 

Picard: media barking up wrong tree 
Media economics expert Robert Picard published an 
interesting and provocative post on his blog The Media 
Business. In the article ‘The Internet, mobile media, and 
youth are not to blame’ he discusses the growing (and 
groundless) fear among traditional media organizations 
for contemporary and future developments in the media 
field that are leading to increased competition in a - up 
until recently - fairly stable industry. 
 
Picard: “Trade publications and industry association 
meetings are filled with news of diminished budgets, 
reorganizations, consolidations, and layoffs. People say 
traditional media are declining and will soon disappear.” 
 
These claims, however, are far from true says Picard: 
“Although young people have adopted newer media 
technologies more rapidly than other population groups, 
most of their media use still involves film, television, 
magazines, and non-traditional newspapers”.  
 

Metro as Euro-brand 
Pan-European free daily Metro is one of the best-known 
European media brands according to a 2007 
Synovate/EMS study.  
 
In terms of reach in the group of influential Europeans, 
Metro is the best-known print medium, being read by 2.4 
million of the target group on any given weekday. 20 
Minutes reaches 967,000 readers in the target group, 
Financial Times 581,000. 
 
The monthly National Geographic reaches 2.2 million, 
weekly Time 1 million influentials. Three TV channels, 
Eurosport, MTV and Arte, have a higher reach: 4.1 
million, 3.2 million and 2.6 million people in the target 
group. 
 
Research was done in 16 Western European countries, 
the Metro-brand including the Metro International papers, 
Associated Newspapers UK and Irish operations and the 
Belgian Metro as well. 
 

EVENTS 
 

Toronto 
On Friday May 9 I will speak at the Canadian 
Newspapers Associatiom (CAN) conference in 
Toronto on ‘the Future of Free’. More information at: 
www.cna-acj.ca. 
 

Lisbon 
May 18-20 the 8th bi-annual World Media Economics 
Conference will be organized in Portugal. I will present 
a paper on the life-cycle of the free newspaper model. 
More information at www.mediaxxi.com/8wmemc/ 
 

Montreal 
The International Communications Association (ICA) 
conference 2008 is organized in Montreal. On 
Saturday 24 May I will present a paper with my 
collegue Mervi Pantti on journalism and user-
generated content. 
 
 

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


