
FDN Newsletter no. 31 – January / February 2008 – page 1 of 7 

 
FDN NEWSLETTER NO. 31 – www.newspaperinnovation.com - 790 subscribers – Jan./Feb. 2008 

 

Closures  Launches Sweden Denmark Poland 
Israel, Philippines, 
Austria (p. 2) 

Israel (24 Minutes) & 
India (Ergo) (p. 2) 

Metro again best-
read paper (p. 5) 

Dagsbrun sells 
Nyhedsavisen (p. 3) 

Metro banned from 
metro (p. 4) 

 
 

US METRO SALE 
 

fter sales of Metro Finland and Czech Republic 
also the US branch is up for sale. The operations in 
Boston (2001), New York (2004) and Philadelphia 
(2000) have been losing money since launch. The 

loss in the last year was $10.6m. 
 
Metro will also cut costs in US; 27 people will lose their 
jobs. The actions in Boston have been agreed by The 
New York Times Company, the 49% owner of that 
operation. Robert Patterson, Executive Vice President, 
said: “These measures are part of a comprehensive plan 
to move all of Metro International’s US operations to 
profitability. With this cost-efficient setup we have 
established a platform from which we can continue to 
develop Metro in the US.” The restructuring costs will 
deliver annual cost savings of $4.6m. 
 
Philip Anschutz’ Clarity Media, publishing the free 
Examiner in San Francisco, Baltimore, and Washington, 
was mentioned as a possible bidder. Anschutz, however, 
does not want the US Metro papers according to Clarity 
spokesman Jim Monaghan. Interesting, however, is that 
that Metro has been turned down at least twice already: 
“Our people responded [to a sales offer for the papers] 
that they weren’t interested”. (Denver Business Journal) 
 
After Anschutz, new potential bidders have been 
mentioned. The obvious choice was 49% Boston owner 
New York Times. Any sale would be impossible without 
consulting the minority shareholder. According to 
MediaBistro the New York Times Company could also be 
a possible buyer for the New York edition. 
 
The next suspect was Icelandic publisher Dagsbrun, 
owner of free Boston Now. Our Icelandic sources, 
however, think this is not very likely because of the 
current financial situation in Iceland, where an economic 
crisis could show in the near future. 
 
The sale might look like a desperate move; selling (or 
even closing) operations is nothing new while the 
company is also holding minority stakes in some 
operations. Sale, in total or in part, would move Metro not 
out of business but more to the franchise organization it 
already is becoming. 
 
Operations in Argentina, Switzerland, the UK and Poland 
were closed down as were weekend papers (Sweden, the 
Netherlands), real estate weeklies (Sweden) and local 
editions (Spain). Finland was sold in total while also the 
majority of the shares in the Czech operation were sold. 
Both editions are now Metro franchises. Also the Korean, 
Mexican, Russian and Croatian operations are franchises 
as are some Spanish editions. In Brazil and Canada 
Metro is a minority shareholder. 
 
Metro brands in Belgium, the UK and Ireland are also part 
of the global network, although they are owned by other 
companies and do not even carry the familiar green Metro 
logo - Metro has a minority stake in the Irish operation. In 
Denmark Metro owns 70% while also the French and 
Portuguese operations are not fully owned.  

What we see in the US is probably not the exception but 
the expansion of the franchise model although 
disappointing sales are the most important factor. A global 
franchise network would mean joint advertising 
campaigns, using Metro’s International’s news service 
and franchise income. 
 
MediainfoCenter quoted ‘industry insiders’ about the New 
York free dailies. AmNew York (2003) is making a profit 
while advertising revenues have grown with 12 per cent in 
2007. According to the insiders the annual revenues must 
be between $18m and $20m. Metro has seen revenues 
grow with more than 20 per cent according to publisher 
Daniel Magnus while it is ‘flirting’ with being profitable. 
The insiders estimate the advertising revenues at $14m. 
Another ‘newspaper source’ estimates the monthly losses 
at $500.000, which would make ‘flirting’ pretty difficult. 
 

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 with February 2008. 
 
Free Dailies 2005 / February 2008 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2008 2005 2008 2005 2008 
Europe 24 31 80 137 15,291 27,227 
America’s 8 9 44 72 4,439 6,606 
Asia/Pac/Afr 7 14 16 36 4,224 7,826 

Total 
39 54 140 245 23,954 41,659 

 
LAUNCHES 

 

24 Minutes Israel 
Jerusalem Post reports that free daily 24 Minutes by paid 
paper Yediot Ahronot has been launched January 1. With 
this launch the number of Israeli free dailies has returned 
to three after the closure of Israeli in 2007. Also Israel 
Today and afternoon free paper Metro are published. 
 
The new title is the successor of closed down ‘Israeli’. The 
morning edition will look like the closed down paper, the 
afternoon edition will have a new “24 minutes” look. 
 
Globes reported that the new paper was distributed in 
railway station without permission of Israeli Railways and 
that distributors were removed from the stations. Content 
is taken from Yediot’s website Ynet. Israel Today secured 
the rail distribution contract after the closure of Israeli. 
 
This issue of newspaperinnovation is sponsored by  
  

Streamline production and meet 
deadlines more easily? Reduce 
costs, while improving quality? 
WoodWing offers scalable 
editorial workflow solutions, a 
perfect fit for any Free Daily. We 
call it ‘Smart Publishing’.  
 
http://www.woodwing.com  

A 



FDN Newsletter no. 31 – January / February 2008 – page 2 of 7 

Metro Halifax 
Metro and Transcontinental launched a Halifax edition 
February 14. The new free daily with a circulation of 
25,000 will be the successor of the Halifax Daily News 
that closed Monday February 11. The edition is the 
seventh Canadian edition of Metro. (Canadian Press) 
 

First free daily India 
On December 10 2007 the first Indian free daily was 
launched in Chennai (Madras), the fourth biggest city in 
India. The tabloid Ergo, has a page count of 16 and is 
published by Kasturi and Sons Ltd, also publisher of paid 
daily The Hindu and Sportstar. The print run of Ergo is 
50,000 while there are a dozen people on the staff of the 
paper. Ergo is mainly distributed to the target audience: IT 
professionals in their twenties and thirties. 
 
The publisher is also thinking about launching Ergo in 
other cities with a high number of IT-professionals, like 
Bangalore and Hyderabad. (Mint) 
 
Metro International talked to the ABP group. When it 
became clear that Metro was looking for partners, English 
language dailies The Times of India (circulation 2.5 
million) and the Hindustan Times (1.1 million) joined 
forces and launched Metro Now in February 2007: a 48-
page morning tabloid with a circulation of 85,000 and a 
cover price of one rupee (less than 2ct). Plans are to 
increase circulation to 350,000. Metro International 
needed a partner because foreign firms can only own one 
quarter of an Indian media company. 
 
Newspaper circulation in India grew from 59 million in 
2001 to 79 million in 2005, which makes it one of the 
fastest growing markets together with China. After China 
it’s the biggest newspaper market in the world. 
 

One million readers for pdf-paper 
A new Italian free pdf paper Sera Quotidiano claims a 
million readers. The Darwin Media Group in Verona 
publishes the paper that counts 20 pages. The paper 
started in December and is published from Monday till 
Friday at 16.30. Readers can download it online or 
subscribe to it via e-mail or mobile phone. 
 
Pdf’s were introduced in 2006 on a worldwide scale but so 
far without too much success. One of the first efforts: 
FTpm (also launched as a print product) by the Financial 
Times was terminated within a few months in 2006. 
 
Dutch Volkskrant 16.00 edition was closed down - only a 
few thousand subscribers bothered to download the 
paper. Danish Information’s 15.15 pdf disappeared. The 
page for the Toronto Star P.M. pfd returns an error. Also 
the Daily Telegraph’s afternoon pdf-paper Telegraph PM 
was closed down. 
 
El País’ 24 Horas, however, is still around although most 
issues contain no or hardly any advertising. The same 
goes for Guardian’s G24. German Financial Times 
Deutschland afternoon pdf FTD 17.00 is available to 
subscribers to the paper version only. 
 

Free Swiss model moves to Sunday 
In Switzerland the market share of free papers is more 
than 45%, with five national titles in the German speaking 
part and two in the French speaking part. In Winterthur 
paid weekly Das Stadtblatt moved to free Sunday 
distribution in January. Competition from free dailies might 
have be one of the reasons for the switch; on Sunday 
there is only competition from paid papers. 
 

Until the end of 2007, the paper was published on 
Thursdays and did cost three Swiss franks (almost two 
Euros). Publisher Guido Blumer hopes to break even in 
two to three years. The paper will home delivered in 
46,000 copies. (Persoenlich) 
 

US daily goes all free - part print 
Philip Stone’s Follow the Media reported on the Capital 
Times, a paid paper in Madison (Wisconsin, USA) that will 
move from broadsheet to tabloid and drop four of the six 
print editions. The two remaining days the paper will be 
free available in boxes and will inserted in the morning 
paper that is also owned by the same publisher. 
 

ORBITUARIES 
 

Israeli 
The first free paper in Israel stopped publishing in 
December 2007. This paper was party financed by US 
billionaire Sheldon Adelson but disputes between him and 
other financers led to the closure of the paper. 
 

Neue Express  
Austrian free daily Neue Express, launched in June 2006 
in Innsbruck closed down in October 2007. The paper 
was published by Moser Holding, publisher of paid papers 
Tiroler Tageszeitung and Neue Zeitung für Tirol.  
 
Neue Express was the fourth closure in Austria in 2007. 
Earlier both editions of OK (Graz and Kärnten) by Styria 
and the Graz edition of Heute were closed down. 
Circulation in Austria dropped from 830,000 halfway 2007 
to 670,000 at the end of the year. 
 
Two national titles remain: Heute with editions in Vienna, 
Niederöstereich (St. Pölten) and Linz and Österreich with 
a mixed paid/free model and editions in Vienna and 
Oberösterreich (Linz, Wels, Steyr). In the Linz area 
Österreich and Heute compete with Oberösterreichs Neue 
from local publisher Wimmer Verlag, also publisher of 
local paid paper Oberösterreiche Nachrichten.  
 
Free dailies in Austria also compete with the free 
weeklies. Styria and Moser, closing their free dailies, plan 
to incorporate their free weekly newspaper activities in 
“Regionalmedien Austria AG”. Both publishers own free 
weeklies in several parts of Austria. 
 

Standard Xpress  
Manila free daily Standard Xpress was closed down in 
November, a year after it was launched. Xpress was the 
answer by paid paper The Standard to the free daily 
Inquirer Libre, by The Inquirer. 
 
Libre was one of the first free dailies launched in Asia, in 
November 2001. The paper survived not only Xpress but 
also free paper Pasa ‘Yo, which was published in 2005 
and 2006. Pasa ‘Yo was launched in February 2005 by 
Anthony Abaya, a supporter of president Gloria Arroyo. In 
some reports, however, it is referred to as a weekly. It 
apparently closed down in the beginning of 2006. 
 

PLANS 
 

Springer’s cheap Sunday compact 
Publisher Axel Springer, owner of Europe’s best selling 
newspaper Bild Zeitung, is thinking of launching a cheap 
compact Sunday newspaper. The model of broadsheet 
Die Welt and cheap tabloid Welt Kompakt (also by 
Springer) will be used for Bild am Sonntag and BamS 
Kompakt as well. (Persoenlich) 
 



FDN Newsletter no. 31 – January / February 2008 – page 3 of 7 

Springer is the most outspoken adversary of free 
newspapers in Germany. In 1999-2001 the publisher 
countered 20 Minuten by Schibsted in Cologne while it 
has plans ready to counter any entrepreneur that wants to 
launch a free daily in Germany. 
 
Instead of free, German publishers went for the ‘cheap’ 
model, so far without too much success. Direkt in Cologne 
by DuMont Schauberg was closed down, 20 Cents by 
Holtzbrinck is not attracting much advertising while News 
by the same publisher converted to the free Business 
News and closed within a year. 
 
Only Welt Kompakt seems to have some success 
although the publisher does not break out separate data 
for the circulation of Welt and Welt Kompakt. Joined 
circulation increased from 250,000 in 2005 to 275,000 - 
the increase can probably be attributed to Welt Kompakt. 
 
Bild went down from 3.7 million in 2005 to 3.3 million in 
2007 - in 1995 it sold 4.5 million copies. Bild am Sonntag 
had a circulation of 2.1 million in 2003 and was down to 
1.8 million in 2006 - no data were submitted for 2007 yet. 
 

20 Minutos Brazil? 
According to Brazilian economic magazine Valor 
Econômico, Norwegian publisher Schibsted is looking for 
partners in Brazil to launch their daily concept 20 Minutes. 
Partners are needed in Brazil because foreign ownership 
is limited to 30%. Also Destak (by Cofina) and Metro in 
São Paulo have Brazilian partners. (Midiablog) 
 

CIRCULATION & READERSHIP 
 
First UK 2008 circulation 
Metro distributed 1,364,000 copies in January 2008. 
London Lite had a circulation of 399,000 while 
thelondonpaper distributed 501,000 copies. Business free 
paper City AM had a circulation of 84,000. The Sun (3 
million) and The Daily Mail (2 million) have the highest 
circulation in the UK. Metro is 4th behind the Daily Mirror 
(1.4 million readers). (Publicitas)  
 

Czech 2007 circulation 
Free Czech daily Metro saw its readership increase to 
393,000 from 387,000 in 2006. Ringier free daily 24 Hodin 
now has now 200,000 readers (156,000 in 2006) while 
Metropolitní Expres has 202,000 readers (not audited in 
2006). Metro is the 4th paper in the country after Blesk, 
MF Dnes and Pravo - all lost readers. (Publicitas).  
 

Metro best read Swedish daily 
With 1.571,000 daily readers Metro is Sweden’s best-read 
paper in the last four months of 2007. Paid papers 
Aftonbladet (1,255,000 readers), Expressen (1,040,000 
readers) and Dagens Nyheter are 2nd, 3rd and 4th. The 
second Swedish free daily City had 600,000 readers, 
while Punkt SE followed with 594,000 readers. In 
Stockholm Metro leads with 650,000 readers before City 
(512,000) and Punk.se (338,000). 
 
Metro Sweden is also starting a partnership with May 
Way ‘fast shops’. Within one year 80 shops will be 
opened while aiming at 200 shops by 2009. 
 
Compared to 2006 Metro lost some readers, although the 
national (riks) edition had more readers than in 2006. 
Stockholm City also lost readers compared to last year 
while Punkt SE gained readers in the first full year. 
According to Schibsted, the readership of Punkt SE 
“shows good growth in recent readership reports. 
However, there is a time lag before this materializes into 
increased sales, as expected”. 

Israel Today up 
Israel Today, the free newspaper owned by American 
billionaire Sheldon Adelson is according to the last TGI 
readership audit the third paper in Israel. The paper 
reached 15 per cent of the population. Total newspaper 
readership has not changed; indicating that the paper is 
stealing readers from paid papers – or their readers are 
reading paid newspapers at the same time. Yediot 
Ahronot is still the best-read paper, Ma’ariv is second. 
 

Portuguese readership Q4 2007 
Metro is the third best-read daily in Portugal and Destak is 
the fourth after paid dailies Jornal de Noticias and Correio 
da Manha. Both have a readership of over one million. 
Metro has 773,000 daily readers (9.3% of population) 
while Destak had 739,000 readers (8.9%). Free daily 
Meia Hora, launched last June, had 241,000 readers 
(2.9% of population) while Global Noticias, launched in 
September had 291,000 readers (3.5% reach). 
 

Dutch frees increase circulation 
Amsterdam public transport company GVB and free 
newspaper Spits (Telegraaf Media Group) renewed their 
contract. Spits will be available in trams, busses, subways 
and ferries in the next years too. Circulation will be more 
than half a million copies also because of distribution in 
130 Plus supermarkets, more schools and universities. 
 
Metro increased circulation with 5,000 copies by 
distributing in 54 shops of retailer Jan Linders in the 
Southeast of the country. The paper was already 
distributed in stores of retailer Super De Boer, a 
nationwide chain with more than 300 shops. In 2007 
Metro increased distribution 550,000 copies. 
 
The average circulation will be less - circulation in the 
summer months and during holidays is usually less. The 
average circulation for Spits for the first three quarters of 
2007 was 413,000; Metro distributed 509,000 copies, De 
Pers 475,000 and DAG 334,000 copies. 
 
The circulation increase, however, is still remarkable 
because in 2007 two new titles were launched on the 
Dutch market. Total circulation is 1.73 million, almost a 
third of the total Dutch newspaper circulation. 
 
In the last readership audit data Spits had 1.85 million 
readers against 1.95 for Metro; De Pers had 705,000 
readers while DAG was not audited.  
 
With rising competition, finding new distribution channels 
is a clear trend. In the Netherlands the last free paper, 
DAG, by PcM publishers and telecom operator KPN, is 
distributed in the retail chain (750 shops) of Albert Heijn. 
Also in other countries (Spain, Switzerland, Estonia, 
Iceland) retailers, gas stations or even books shops and 
newsstands are used to distribute free dailies. In the 
Netherlands Spits is distributed through AKO newsstands 
while De Pers is available in Bruna bookshops. 
 
If retailers normally selling paid papers are accepting 
offers to distribute free dailies, this would mean they don’t 
fear too much competition from free papers or do not sell 
too many of them anyway (or are very well compensated). 
 

HOY New York  
Impremedia took over the New York edition and Fin de 
Semana from the Tribune Company last year. HOY New 
York publisher Jorge L. Ayala now contains more local 
content than before. The paper does not cooperate with 
the editions in Chicago and Los Angeles. Circulation of 
the paper is 41,500 while the readership is over 200,000. 
(Portada) 



FDN Newsletter no. 31 – January / February 2008 – page 4 of 7 

PUBLISHERS & TITLES 
 

Metro 2007 results 
For 2007 Metro International reported an operating loss of 
$15.2m excluding a disputed Advertising Tax provision in 
Sweden of $10.2m and a net gain of $4.7m from the sale 
of  60% of Metro Czech Republic. In 2006 Metro reported 
a profit. There was a 8.8% year- on- year increase in net 
sales to $453m (2006: $416.5m). Operating profits 
(before disputed taxes) were delivered in 10 out of 14 
operations, with the exception of the Czech Republic, 
Spain, the US and Bostad. (Metro International) 
 
Metro editions will use CNN content for the upcoming US 
elections from Super Tuesday February 5 on - when half 
of of the US population participated in the primaries. The 
joint effort of all editions is another sign of strengthening 
the global brand of Metro and work together on content. 
 

New design for DAG 
Dutch free daily DAG introduced a new design. DAG 
struggled as last kid on the block but also it had a very 
‘red top’ design, dominated by one picture. The new ‘more 
subtle’ design is meant to ‘upgrade’ the paper, attract 
more 25-34 higher education readers and make the front 
page more a ‘reading’ page. 
 
The 4th national free daily is competing with established 
brands Metro and Spits and ‘quality’ free paper De Pers, 
launched in January of 2007. DAG was launched in May 
2007 by PCM Publishers. Both Metro and Spits have 
almost 2 million readers - De Pers was read by 700,000 
people. There are no audited readership data for DAG 
yet. The new Dutch readership data are expected within 
one month. Together the four free dailies have a 
circulation of 1.8 million and a market share of more than 
30 percent in the Netherlands. 
 
DAG will also provide news for the Mia Media network, 
mainly active in health institutions in the Netherlands. The 
in-house TV screens will gives viewers information about 
the institution itself. DAG is also providing news for 
narrowcasters ON en TENQ. In total the three networks 
have an audience of more than 300,000. 
 

MatinPlus becomes DirectMation 
Paris free paper MatinPlus, by the Bolloré Group and Le 
Monde (30%) changed its name to DirectMatin on 
January 18. With the new name it moves closer to the 
‘Direct’ brand of Bolloré’s commercial TV channel Direct 8 
and to the free evening paper DirectSoir. 
 
On the 11th the last issue of MatinPlus was published. 
Next Monday the ‘Direct’ name appeared in small print left 
above the title. On Monday January 18 the new title was 
fully introduced, the ‘Plus’ brand is still in small print to the 
right of the masthead. With maintaining the Plus-brand 
the paper will still be part of the plus-network with free 
dailies in Marseille, Bordeaux, Lille, Lyon and Bretagne. 
 

France 20 minutes print profits 
The French edition of free daily 20 minutes reports a profit 
of €400,000 for the print edition in 2007, the first time 
since launch in 2002. The combined print and internet 
activities result in a loss of €1.6m. Total revenues for 
2007 amount to €44.8m. In 2006 there was a loss of 
€5.1m. The positive results are attributable to cost-saving 
plans implemented in 2007. (Nouvelle Observateur) 
 

G + J buys all of FT Deutschland 
German publisher Gruner + Jahr, owned by the 
Bertelsman Group, will acquire the shares of Financial 

Times Deutschland. G + J was already owning 50%. FT 
Deutschland also publishes the light free version FTD 
Kompakt, distributed in first class trains. The free version 
started five years ago with a circulation of 40,000 but is 
now down to 8,000 to 10,000 copies. FT Deutschland will 
be operated under a franchise contract with Financial 
Times owner Pearson. (Persoenlich) 
 

Metro strategy 
At the Free Newspaper Seminar in Dublin, organized by 
Metro Ireland, Metro Internaional CEO Per Mikael Jensen 
talked about the new strategy of the company, which will 
put more emphasis on the global brand, so more news 
from headquarters in London. More journalists will be 
working from London in the near future. Because of the 
global brand and the 25 million daily readers Metro can 
interview people like Al Gore, Bill Gates and the Clintons 
and publish these interviews on a near-global scale. In 
total Metro employs more than 500 journalists.  
 
In March the new Metro website will be launched. France 
will have the first go on that. 
 

Belarmino García leaves Vocento 
The CEO of the Spanish media group Vocento, Belarmino 
García, was forced to step down from his position. Official 
explanation was that he stepped for personal reasons but 
according to El Confidential Digital the board of directors 
forced him to. The CEO was said to be not familiar 
enough with the media sector. One of the actions of 
Belarmino García was the acquisition of free daily Qué! 
from the Recoletos group. 
 

Swiss battle undecided yet 
Swiss media watchers are convinced that the market is 
not big enough for the last two additions to the Swiss free 
market .ch and News. According to the Persoenlich 
newsletter, one of them has to go “in the next recession.” 
 
Distribution of .ch is said to be weak while News is 
profiting from the editorial force of the publishers behind 
the operation were .ch is running as an independent 
company. As News is seen as a spoiler product, it is 
expected that it will close down if .ch will. No readership 
or official circulation data are available for both papers. 
 

Lund takes over Nyhedsavisen 
Investor Morten Lund has taken control over Danish free 
paper Nyhedsavisen after buying 51% of the shares from 
Dagsbrun Media, owned by the Icelandic Baugur group. 
Lund was one of the early investors in Skype and 
invested also in dozens of other Internet start-ups.  
 
Nyhedsavisen was launched in October 2006. The paper 
was introducing a home delivery system like Icelandic free 
paper Frettabladid (also by Dagsbrun). It was an 
expensive business plan, also because it had a Saturday 
edition and employed far more journalists (more than a 
100) than commuter free dailies MetroXpress and Urban. 
 
Although readership and revenues are both rising, 
Nyhedsavisen is still losing money. According to Danish 
paper Berlingske, Nyhedsavisen lost 420m Danish 
crowns (€56m) in 2007. Both Lund and Dagsbrun will 
invest in the paper and expect break-even in November 
2008. The price of the 51% is said to be only 1 crown. 
 
Nyhedsavisen will close the Odense edition and stop 
home delivery in that area as well. 
 
David Trads, editor in chief of Nyhedsavisen stepped 
down after the take-over. In order to reach break-even the 
company is letting go half of the staff. Trads always was a 



FDN Newsletter no. 31 – January / February 2008 – page 5 of 7 

defender of the ‘quality’ model with a substantial staff - 
which might explain his leave. Trads is going to work for 
competitor Berlingske Officin. (Business.dk) 
 

Mecom Netherlands cuts jobs 
European newspaper conglomerate Mecom is cutting cost 
in the Dutch operation by sacking 80 people at the two 
regional newspapers in the Southern province of Limburg. 
Also the company is planning to sell free weekly De 
Trompetter (circulation more than one million), distributed 
in the Southern provinces of Limburg and Noord-Brabant. 
 
In Denmark Mecom also owns free newspaper Urban that 
is integrating its operations with paid paper Berlingske, 
also to save money. Mecom CEO David Montgomery 
earlier launched a free home delivered paper in Denmark, 
Dato, but closed the paper after half a year. Apart from 
launching (and closing) Dato, Montgomery’s main job is 
cutting costs in all operations. 
 
In the beginning of January the share price of Mecom 
dropped by almost 50 per cent. The company said that 
earnings would be ‘within expectations’ but later revealed 
that it had higher costs than expected and wanted to 
divest some operations. Mecom’s share dropped to a third 
of their value within a year. (FT) 
 

De Pers cutting costs 
Dutch free daily De Pers celebrated its first anniversary 
on January 23 but as the paper spent more money than 
expected in the first year, 2008 will be the year of truth. 
The contracts of at least half a dozen columnists were 
ended while there will be also other costs cuts according 
to an internal memo according to Business News Radio. 
 
Publisher Cornelis van den Berg, however, denied that 
sacking columnists had anything to do with cost cutting; 
their quality was simply not good enough. He told BNR 
new columnists will be hired. Costs, however, might not 
be the problem. Income is more problematic as De Pers is 
still performing weak in terms of ad sales. 
 
Owner Marcel Boekhoorn has been talking with at least 
four publishers in the Netherlands, but according to 
publisher Van den Berg never about selling the paper, 
suggesting that other parties wanted to buy De Pers: 
“there must be other parties interested because De Pers 
has a unique position in the Dutch media landscape. If 
somebody is prepared to spend a lot of money, Marcel is 
business man enough to let the paper go.” This, in fact, is 
not very likely, particularly if ‘a lot of money’ is involved. 
 
Owner Marcel Boekhoorn, one of the richest men in the 
Netherlands, is “reasonable satisfied” with De Pers 
according to Van den Berg. The paper has seen its 
circulation go up to 450,000 while it had 700,000 readers 
in 2007. It introduced a Saturday edition in September.  
 

Canada wants new ownership rules 
Canada’s broadcasting regulator CRTC wants to 
introduce new media ownership rules. One company will 
only be permitted to control two media outlets in the same 
market. The Canadian Media Guild said the regulator “has 
blown a chance to address Canada’s highly concentrated 
media landscape” because the market is already highly 
concentrated. The rules are not retroactive. Now 
CanWest and Quebecor control media, including paid and 
free dalies in most major markets in Canada. (AFP) 
 

New rules on Calgary paper boxes 
Canadian city Calgary will increase the fees for papers 
racks and limit the number of racks in the streets to 7000. 

The city council was concerned about newspaper boxes 
blocking sidewalks and increasing litter in the streets. 
 
Although the new rules are not directed to free dailies, the 
launch of free dailies Metro, 24 Hours and RushHour in 
2007 has made the problem more visible. Apart from the 
free dailies also free non-daily publications and paid 
papers are distributed through racks. 
 
There were 8,750 newspaper box permits issued in 2007, 
up from 4,600 a year earlier. Fees will go up from $10 to 
$50 per box. Paid paper Calgary Herald is in favor of only 
permitting paid papers to use racks. (Calgary Herald) 
 

Warsaw metro to ban Metro 
The Warsaw subway operators announced that all free 
papers racks in or near the subway stations have to be 
removed. The racks are operated by the Polish Metro 
(Agora) who pays a fee for the racks. Reason is according 
to the authorities that racks could be used for other 
purposes (terrorist attacks?) and might get in the way if 
the subway has to be evacuated. 
 
As all newspaper racks are open and accessible and 
anybody can see what’s in it, they do not seem to be a 
very obvious place to hide a bomb. In most subway 
stations racks are not in walking corridors or before doors 
- but that might be different in Warsaw. The obvious thing 
would be moving them if they are in the wrong place. 
 
Complaints about free papers in subway or train stations 
were mostly about waste (London) or even fires and 
floods (New York) but that they would be removed as a 
tactical move in the war on terror is probably new. 
 

Free paper waste 
Both thelondonpaper and London Lite started recycling 
newspapers discarded by the public in a deal struck with 
Westminster City Council. The publishers pay the £35,000 
bill to provide Westminster with 70 newspaper-recycling 
bins at 56 spots in the West End. The publishers will also 
be responsible for emptying them and recycling of around 
400 tonnes of newspapers per year. (Press Gazette) 
 
Artist Sumer Erek will erect a house in London build from 
discarded free newspapers. The project will be dependent 
on the public bringing in as much papers as they can. 
 
On February 27, a walkabout to gather free newspapers 
will be organized. Aim is to gather 10,000 newspapers 
and display them at City Hall near Tower Bridge. 
 

Free SA Times sold in newsstands 
Free weekday paper The Times, delivered to Sunday 
Times subscribers in South Africa is moving towards a 
paid model as well. The paper will be available in 
newsstands for 3.50 Rand in the Gauteng area 
(Johannesburg). The paper hopes to attract people that 
will take a subscription later - in which case they will get 
the daily for free. 
 
Publisher Avusa’s CEO Prakash Desai said that The 
Times had cost Avusa R21m (€2m) in the first four 
months since its June launch. It had helped drive up 
Sunday Times subscriptions by 20,000. (AllAfrica) 
 

Metro Holland in audio 
Also blind people can hear the Dutch Metro. In 
cooperation with website www.slechtziend.nl a special 
tool, the ‘Orion webbox’ will be distributed. With this blind 
people and people with ‘low vision’ can access Metro’s 
audio files every weekday. 
 



FDN Newsletter no. 31 – January / February 2008 – page 6 of 7 

Italian ad revenues 
Ad revenues for Italian media have increased with almost 
3 per cent in January - November 2007, compared to the 
year before. Free dailies City, Leggo, Metro, 24 Minuti 
and EPolis had a joint ad revenue of €114.5m. 
 

Ringier targets the Ukraine 
Swiss publisher Ringier is promoting their tabloid Blik in 
the Ukraine by distributing every Monday 150,000 copies 
for free. A team of 200 promoters will be on the streets of 
Kiev every Monday. With other actions (sweepstakes) the 
publisher is trying to boost paid circulation on other 
weekdays as well. Blik was launched in May 2006 and 
has a circulation of 93,000 on weekdays. 
 
Ringier owns tabloid Blick in home market Switzerland 
were it also publishes magazines and free newspapers 
‘heute’ and Cash Daily. The Blick concept is also 
published in Hungary (Blikk) and Serbia (Blic). In the 
Czech Republic, Serbia, and Romania Ringier publishes 
free dailies: 24 Hodin, 24 Sata and Compact. In the 
Ukraine Blik competes also with free papers: 15 Minut by 
KP Media and Obzor by Dutch publisher TMG. 
 

Israel Hayom “not a newspaper” 
In the heated Israeli political environment the tensions 
between Sheldon Adelson’s free newspaper Israel Hayom 
(Israel Today) and the government seems to escalate. 
Israel Hayom is through its owner Adelson connected to 
Netanyahu’s Likud party. 
 
The paper now accuses the Olmert government of a 
boycot by refusing to respond to queries from the paper’s 
correspondents. A spokesman from the government 
denied that but added “I doubt very much that Israel 
Hayom can be called a newspaper. A ‘printed product’, I 
think, better describes Israel Hayom. (Haaretz) 
 

Valerie Decamp to La Tribune 
Valerie Decamp, managing director of Metro France since 
2002, will become director of French business paper La 
Tribune. Michaël Bitan, also with Metro since the launch 
in 2002 will take over from Decamp. La Tribune is owned 
by entrepreneur Alain Weill since November 2007. 
 

Looking for a job? Grab a paper! 
Until 2006 newspapers in the Netherlands were losing 
ground when it came to finding a job. In 2003 61% of 
people looking for a job went for a newspaper, 56% went 
online. In 2005 newspapers lost the first place to online. In 
2006 and 2007 online is still no. 1 but newspapers went 
from 46% in 2006 to 52% in 2007. According to the 
researchers of the Intelligence Group who interviewed 
16,000 people, free newspapers might be responsible for 
the growing popularity of the newspaper. 
 

Simpson’s dominate Metro Canada 
The Simpson’s’ hometown Springfield Shopper was 
published as an advertising wrap for the Simpson DVD 
movie release. The ad ran on Tuesday December 18 in 
the English language editions of Metro Canada. The issue 
can be downloaded from Metropoint.com. 
 
There have been discussions about the dependence on 
advertising by free papers, mainly because it could hurt 
an independent editorial policy on advertisers. It was 
interesting therefore to read the review on the Simpson 
movie by Rick McGinnis in the same issue. McGinnes 
rates the movie with 3 stars out of 5, and while he had 
some ‘decent laughs’, he was not impressed by the 
movie, the article ran under the headline “Simpsons 

Movie too little, too late”. So no moving too close to the 
advertiser in this case. 
 

Eureka Reporter from 7 to 5 days 
The US local free daily Eureka Reporter will move from a 
seven to a five-day schedule in 2008. The Monday and 
Tuesday editions will be dropped because of 
disappointing ad sales. Also some comics and the weekly 
TV-book will be dropped. The title is introducing a new 
website next week while the paper can also be read 
online as e-paper. (Editor & Publisher) 
 

Metro sells Czech operation 
The majority (60%) of the shares of the Czech Metro were 
sold to competitor Mafra, owned by German publisher 
Rheinische Post. Metro will be operated under a 
trademark license. The paper will be merged in the near 
future with Mafra’s free daily Metropolitni Expres. 
 
Metro is the best read free daily in the Czech Republic 
before 24 Hodin and Metropolitni Expres. In December 
business free paper E15 was launched in Prague. There 
is also competition from paid papers; with 341,000 
readers Metro was the 5th paper in the country. 
 
There were frequent management changes in the Czech 
operation, but apparently no profits, although Metro 
reported net sales of €7.4m in 2006. The Czech Metro 
was the first outside Sweden. It was launched in 1997. In 
2006 regional distribution started. The are 78 employees 
working for Metro. Mafra will offer joint advertising in 
Dnes, Lidové Noviny and Metro. As Metropolitni Expres 
was not mentioned, it could mean that this paper will be 
closed down. 
 

US new free titles 
Some local new (almost) free dailies have emerged in the 
US last year. The Boca Raton News in Boca Raton (Fl.) is 
planning to go all free in 2008. The paper has a circulation 
of 25,000 on Sundays and 10,000 on weekdays. In racks 
the paper costs 25c (weekday, 75c Sunday) but it is also 
home-delivered for free in some neighborhoods. 
 
The East Valley Tribune (Phoenix, Arizona) moved in 
October to a part-free model. The paper got a tabloid 
wrap-around with local and national news that is also 
available for free in racks. Total circulation is 102,000 but 
how much of the ‘lite’ version is given away is not clear. 
With drop-offs in 500 locations it must be at least 20,000. 
 
A model somewhat similar to Boca Raton is applied by 
The Messenger in Mount Airy (N.C.). The paper is 
distributed to homes for free but is paid-for in racks. (free-
daily blog) 
 
Also new is the Sky-Hi Daily News (Colorado Mountain 
News Media), the 6th daily of the chain in Colorado. It was 
launched after acquisition of Granby Ski-Hi News, Winter 
Park Manifest and Middle Park Times (Kremmling) by 
Colorado Mountain News Media. The Daily News 
succeeds the weekly Granby paper. The Middle Park 
Times is published as a weekly while the Manifest folded. 
 

RESEARCH 
 

Europe: growth and decline 
Nine countries in Europe might be defined - in terms of 
free newspapers - as mature markets: Iceland, Denmark, 
Sweden, Greece, the Netherlands, Spain, Italy, the Czech 
Republic, and Switzerland. Free dailies were introduced 
at least six years ago while they have a substantial 
market share, at least 25% of total newspaper circulation. 
In five of these markets circulation went down in 2007. 



FDN Newsletter no. 31 – January / February 2008 – page 7 of 7 

In the Netherlands, Switzerland, Iceland and Greece, 
circulation is still growing. In the last two countries growth 
is rather slow in the last years; in the Netherlands and 
Switzerland, growth is spectacular, mostly because of the 
launch of two national titles in both countries in 2007. 
 
In the other five markets, free newspaper circulation in 
going down, mostly because of closures of papers in the 
last year. In the Czech Republic Kuryr closed down while 
Metropolitni Expres is about to close down. In Sweden 
Bonnier closed one of its City editions, in Spain and Italy 
sports papers folded while in Denmark the number of 
titles went down from nine in 2006 to four in 2007. 
 

Free newspapers and politics 
Paid newspapers always have been regarded as being 
important for society. Most of all because they offer news 
and opinions so readers can participate in discussions 
about politics. Whether free newspapers can play the 
same role is not clear. They often don’t offer editorials, try 
to be as neutral as possible, have less news and don’t 
publish too much background and investigative news. 
 
Professor Stig Hjarvard from the Copenhagen University 
asked readers how they evaluated paid and free 
newspapers in this respect: do they really see free dailies 
as more neutral or do recognize political views in these 
papers as well? And how are voters for different parties 
distributed over different newspapers in Denmark. 
 
Results show that the readers of Danish free papers 
resemble the average Danish voter, meaning a similar 
distribution of left-right voters; which is very different from 
paid papers. In general readers of free newspapers seem 
to be more inclined to vote for the ‘centrum’ party or 
answer ‘don’t know’ if asked for their political preferences. 
They also see their papers as more neutral. 
 

Madrid immigrants’ media use 
The Association for the Understanding of the Immigrant 
Population released a study about media consumption of 
Madrid’s immigrants. Almost 2,000 immigrants from Latin 
America, Eastern Europe and Asia was researched. 
Madrid’s total immigrant population is around 630,000. 
 
“The study (…) found that general market free papers 
achieved the highest penetration among the immigrant 
community, with 51.2 percent of respondents claiming to 
read them regularly. Weekly immigrant-focused 
publications garnered the next highest percentage of 
readers at 46.7% General Market paid circulation papers 
took third place, capturing 22% of Madrid’s immigrant 
population.” (Portada) 
 

Experiencing newspapers 
Newspapers are after radio the most valued medium by 
Dutch media users, but when paid and free newspapers 
are not taken together, paid newspapers are the most 
valued while free newspapers are much less liked. 
 
Dutch newspaper marketing organization Cebuco 
published a report on different experiences of free and 
paid newspapers. Background is that (paid) newspapers 
might see circulation and readership go down but that 
they are still very much valued by their readers. 
 
Keyword in the research is ‘engagement’ which expresses 
the idea that readers are attached to different media for 
different reasons. Readers express engagement when 
they call a particular medium their ‘favorite’, when they 
are ‘close’ to them, when they ‘miss’ it when they are not 
there, when no other medium can replace it. 
 

Both media seem to fulfill rather different functions for 
readers. While paid papers are rated much higher on 
‘giving information’ and readers identify themselves more 
with paid papers which are also much more used to talk 
about, free dailies score better on ‘passing the time’. On 
items like ‘excitement’, ‘makes me curious’ and ‘originality’ 
both forms of newspapers scored alike. 
 
Advertising in newspapers is still very valued, when asked 
about ‘new information’ and ‘useful information’ 
newspapers outranked all other media. When asked 
whether they ‘believed’ what was in the ads, newspapers 
ranked third, just after free weeklies and magazines. 
 
People were also asked what they thought about 
newspaper websites. They were seen as more recent, 
more informative and more interesting than printed 
papers. The printed-paper, however, was seen as a better 
read, more relaxing and more reliable. 
 

Research on London brands 
London has Metro in the morning and London Lite and 
thelondonpaper in the afternoon. The last two titles were 
introduced in late summer 2006, Metro was launched in 
1999. Lars Thomas Klausch researched for his thesis at 
the Imperial College in London how readers in London 
experienced and valued the different ‘brands’. 
 
240 respondents were interviewed; half of them read a 
free paper several times a week or every day. The well-
written thesis contains interesting results on how the 
different brands are seen by the public. Metro, is seen as 
much more traditional-journalistic than the afternoon 
papers, while thelondonpaper is seen as more juvenile-
modern and London Lite as more stereotype-tabloid. 
 
In general, the two afternoon papers don’t seem to be 
valued very differently. Their content is seen by readers 
as similar. When people read free papers more often they 
tend to have a more positive attitude towards the paper, 
but even non-frequent readers of Metro rate the paper 
quite high. Non-frequent readers of the afternoon papers 
have a rather negative attitude towards them. 
 
Also new on the ‘resources’ page are articles by Ingela 
Wadbring and myself. 
 

American outlook gloomy 
Most newspaper publishers in the US and Canadian fear 
circulation and ad revenues will drop in 2008. Kubas 
Consultants surveyed over 500 daily newspaper 
executives and managers ad found that Canadians 
seemed to be more positive than Americans while 
publishers of larger newspapers had less confidence in 
the future than CEO’s and managers of smaller papers. 
 
Print advertising will decrease according to most 
publishers while online, preprint and direct mail is seen as 
a positive. Cutting costs and improving online is 
mentioned most often as the main strategies for 2008. 
About 30 per cent of the publishers plan a format 
reduction, the same percentage has already done so. 
Format reduction mostly means cutting a few centimeters 
off - tabloid switch is only considered by 2 per cent. 
 
Although a third of the publishers are considering a free 
weekly, less than 10 per cent is really planning this, 10 
per cent has already done so. Free dailies are thought 
about by 20 per cent but only 2.5 per cent are planning to 
do so (meaning 10 new free dailies for 2008). 
 

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


