
FDN Newsletter no. 26 - June 2007 – page 1 of 4 

 
FDN NEWSLETTER NO. 26 – www.newspaperinnovation.com - 740 subscribers – June 2007 

 

Launches Circulation Titles/Publ. Plans 
Seoul, Portugal, Hungary, Brazil, 
South Africa, the Netherlands (p.1-2) 

Poland, Austria, 
Greece, Moscow (p. 2) 

Spain, Canada, Finland, 
Switzerland, SF  (p. 3-4) 

Switzerland, Israel, 
London (p. 2) 

 
 

2007: Saturation sets in 
 

fter significant growth in 2004, 2005 and 2006, the 
free dailies market is beginning to show signs of 
saturation. Launches have not been as frequent as 
in 2006 while closures already began in the second 

half of 2006 (Czech Republic, Spain, Denmark) and 
continued in 2007 (Poland, Denmark). In 2004 the market 
grew with 25%, in 2005 with more than a third and in 2006 
with more than 50% - in the first five months of 2007 
growth was less than 10%. It should be noted however, 
that in the five largest newspaper markets in the world: 
China, India, Japan, USA and Germany no or only a few 
free newspapers are published. In the USA free papers 
have a market share of around 6%, Germany and China 
(excluding Hong Kong) have market shares of less than 
1% while there are no free dailies in Japan or India. 
 

FDN - BAROMETER 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 with June 2007. 
 
Free Dailies 2005 / June 2007 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2007 2005 2007 2005 2007 
Europe 24 28 80 125 15.291 26.292 
America’s 8 9 44 62 4.439 6.398 
Asia/Pac/Afr 7 12 16 27 4.224 6.820 

Total 
39 49 140 214 23.954 39.510 

 
LAUNCHES 

 

The Times South Africa 
No better time for a launch when the whole world is 
watching. The Times, free weekday daily by paid Sunday 
Times in South Africa launched June 5 during the World 
Newspaper Congress in Cape Town. The tabloid is 
delivered to the 120,000 subscribers of the Sunday paper. 
On the forum page of the paper some readers already 
express their feelings towards the new product. 
 

5th title for Portugal 
In the already crowded Lisbon free dailies market, a 5th 
paper will launch on June 6. Meia Hora (half hour) will be 
launched as ‘a paper of record’ in the Portuguese capital. 
Circulation of the 24 to 32 paper will be 100,000; 
publisher is Cofina Media/Metro News, also owner of 
Destak. The paper will be targeting higher class readers 
in residential areas, distribution is through offices, at traffic 
lights, in restaurants. 15 journalists will be employed by 
the paper. Cofina is investing €2m in the project that 
hopes to break even in three years. (Correio da Manha) 
 
Portugal is now the fourth market in Europe in terms of 
market share of free newspapers (45%). After Destak and 
Metro were introduced in 2004, the market expanded with 
business paper OJE in June 2006 and sports paper Diario 
Desportivo in January of this year. Destak, Metro and 
Diario Desportivo have different editions for Lisbon and 
Porto, Metro also distributes a national edition in some 
other areas. Total circulation in Portugal is almost 

480,000. Papers are distributed in the subway but also 
handed out by hawkers, dropped off at offices and hotels 
and distributed in the street to people waiting in their cars 
for the traffic lights. In a crowed market some saturation 
sets in, not all boxes are emptied at the end of the 
morning. In the subway more than half of the people are 
reading a newspaper, most of them the free ones. 
 

Seoul’s 6th 
Anyone who thinks that London, Paris, Copenhagen, 
Amsterdam, Rome and Madrid are well served with four 
different free dailies, should think again after visiting 
Seoul. In 2002 first Metro launched, in 2003 Daily Focus 
and AM7 followed, while Daily Zoom, Sports Hankook and 
Good Morning Seoul launched in 2004. This last title 
closed down in 2005, but on May 2, another title was 
added: The City, a free afternoon daily with a circulation 
of 400,000. Total circulation in Seoul is now three million. 
 
Market leaders are Daily Focus (662,000 copies) and 
Metro (485,000 copies) although also other titles claim a 
circulation of 500,000. But there is no audited circulation 
data to back up these claims. Free dailies are primarily 
circulated the subway system which serves approximately 
10 million users a day. President of The City Media, Jerry 
Cho, was also involved in the launches of both Metro and 
Daily Focus. The City counts 32 pages on average and is 
distributed from 17:30 to 20:00.  
 

PubliMetro Sao Paulo  
Monday May 7, the Sao Paolo edition of Metro in Brazil 
was launched with a circulation of 150,000. The 16-page 
edition is owned for 30% by Metro International because 
Brazilian legislation forbids foreign media ownership. 
 

4th free Dutch DAG  
Fourth free national Dutch daily DAG launched May 8, 
with a circulation of 300,000 copies. Distribution is 
through public transport and 700 Albert Heijn retail 
supermarkets. The paper has a staff of 45 people, who 
also are responsible for a website and a version for 
mobile phones. Plans for the website are ambitious, DAG 
wants to become one of the leading Dutch news sites with 
focus on recent news, blogs, photos, audio and video. 
Publisher PCM and telecom operator KNP are joint 
owners of DAG. Total circulation of free papers in the 
Netherlands will rise to 1.8 million. 
 

Hungarian monopoly ends 
One of the last free daily monopolies in Europe, Metro in 
Hungary, ended two months ago. On March 20, the first 
edition of Busz was published. The new free daily has a 
circulation of 50,000 and is mostly distributed by hand in 
Budapest in 30 locations. During two days another daily 
publication Vonat (train) was published, according to the 
publisher this title will be back in September. Publisher is 
Frenk Reklám és Kiadó Kft while Ringier (Blikk) prints the 
paper. A weekly free paper BuszPlusz is distributed in 
areas outside the capital. Metro (launched September 
1998) is still market leader in Hungary with a more 
national distribution and a circulation of 340,000. 

A 



FDN Newsletter no. 26 - June 2007 – page 2 of 4 

PLANS  
 

Adelson for Israel: free or paid 
Sheldon Adelson, the “world’s richest Jew” with an 
estimated fortune of $26 billion, according to Globes, is 
ready to invade the Israeli media, either by acquiring paid 
daily Ma’ariv, or by launching free daily Israel Today with 
a circulation of several hundreds of thousands. Adelson 
was also financially involved in free paper Israeli. 
 

Swiss door-to-door free daily  
With a capital of 50m Swiss Francs (€30m), a door-to-
door-delivered free daily is planned for Switzerland in 
September of this year. Editor in chief will be Sacha 
Wigdorovits, former chief editor of Blick, the leading Swiss 
paid tabloid. Investors are publisher Jürg Marquard 
(magazines in Switzerland, Austria, Germany, Poland and 
Hungary), Andy Rhis (Phonak) and printer Eugen Reuss. 
German publisher Holtzbrinck could be the fourth 
investor. Holtzbrinck has, like Eugen Russ, experiences in 
publishing free products. Since August 2006 it publishes 
Business News, a free financial daily in Germany. There 
are also contacts with the Direct Mail Company (Swiss 
Post subsidiary) for distribution. With five free titles in 
Switzerland already (20 Minuten/Munutes, Heute, Le 
Matin Blue, Baslerstab, CashDaily), the market share of 
free papers is around 33%. (Persoenlich) 
 

20 minutes for 7 days? 
The French language edition of 20 Minuten in the western 
part of Switzerland (Geneva, Lausanne) is said to think 
about moving from 5 to 7 days publication in September 
of this year. At the paper, these rumors are neither denied 
or confirmed because they study "many options everyday" 
and this may be just one of them. Also an Italian edition is 
studied by the publisher. (24 Heures) 
 

Sports daily for London 
The success of free weekly Sport and the general craze 
about sports in the UK, has led Chris Mackintosh, former 
marketing director of Sport First (folded in 2004) to think 
about a free evening sports paper with the working title 
Sportsnight. The evening paper is planned for the start of 
the next soccer season. It will also be published on 
Saturdays and will be distributed through pubs and social 
clubs. (Sportsjournalists) 
 

City A.M. plans for Edinburgh 
London business free daily City A.M. wants to launch in 
Edinburgh later this year. After the Scottish capital, seven 
other markets may follow, Manchester, Glasgow and 
Leeds were mentioned. 
 

CIRCULATION & READERSHIP 
 
Metro Poland expands 
After the closure of Metropol (Metro International) in 
January, remaining Polish free daily Metro by Agora 
(Gazeta Wyborca) extended distribution and increased 
circulation. The paper is distributed in all 20 major towns. 
Total circulation on weekdays is around 450,000 - on 
Friday a weekend edition with a circulation of 830,000 is 
distributed. After paid papers Fakt and Gazeta Wyborca, 
Metro is the third paper in Poland, in circulation as well as 
in readership. In Metropolitan areas the paper is second 
after Gazeta Wyborca. 
 
Österreich flooding the market 
Austria has fast become a country with a high circulation 
of free papers, After Heute started in September 2004, 

local models followed in Graz, Kärnten, Linz and 
Innsbruck; while the new cheap paper Österreich is also 
distributed for free in Vienna and Linz. Subscription is also 
possible (less than €10 a month) which means that 
subscribers actually pay for delivery only. The new paper 
is flooding the market with copies, many of them not 
picked up although the paper still is pretty well read in 
Vienna. Total circulation of free dailies in Austria is now 
more than 800,000 - meaning that more than 25% is free. 
Heute is with 500,000 daily copies the second paper after 
Kronen Zeitung, although this position is threatened by 
Österreich (paid and free combined). 
 

Metro Moscow to 600,000  
Free Moscow daily Mempo (Metro) increased the number 
of distribution points from 75 to 100 subway stations in the 
Russian capital. Moscow has one of the largest subway 
systems in the world with a length of 280 km, 170 stations 
and more than 7 million daily users. Circulation almost 
doubled to 600,000 copies. The newspaper is also 
available through two retail chains. In February 2007 the 
Thursday edition was converted to a magazine format 
called Metro Life. Metro is distributed from Monday to 
Thursday. The same publisher also distributes the free 
weekly TV magazine Telesreda in the subway. The 
newspaper started in September 1997 as a weekly with a 
circulation of 200,000 - in 2003 the paper moved to two 
times a week. In 2005 Metro was published four days 
while circulation was increased to 327,000. In Russia two 
other free dailies are published: the English language 
Moscow Times and the St. Petersburg Metro. 

 
Greek frees lead in readership 
City Press, with editions in Athens and Thessaloniki, and 
launched in 2003 by journalist George Kirtsos was 
already the best-read paper in 2005 and is again leading 
in 2006 with 261,000 daily readers. Metro, launched in 
2000 by Metro International, has 238,000 readers. City 
Press is a political paper with editorials and opinions. 
 

TheSun 5 years 
Malaysian free daily TheSun, converted in 2002 from paid 
to free, saw circulation in 2006 go up from 200,000 to 
230,000 in March and to 265,000 in October. TheSun 
(Nexnews) is getting close to the Star, the English 
language paper (circulation 300,000 in 2005) and Chinese 
language paper Sin Chew Star (350,000). TheSun had an 
sales revenue of RM47 million (€10m) in 2006, according 
to Nexnews editor-in-chief Ho Kay Kat. TheSun is still 
losing money, last year RM5 million (€1m), which is much 
less than in the last years of the paid paper. More than 
half (55%) of theSun’s 40 pages are filled with advertising. 
 

PUBLISHERS & TITLES 
 

Vocento considers Qué! 
Basque publisher Vocento is interested in free daily Qué! 
after Recoletos sold sports paper Marca and business 
daily Expansion to Italian RCS group (also owner of El 
Mundo). Qué! is not making a profit but it has the highest 
circulation in Spain with more than 1 million copies. The 
price of €200m, however, is considered too high 
according to PRNoticias. The paper is also responsible for 
the price war on advertising, by giving substantial 
discounts to advertisers. Vocento publishes ABC, regional 
dailies and free dailies in Bilbao and Malaga. 
 
CanWest out of Metro 
Torstar Corporation and Metro International have bought 
the shares of CanWest in Metro Vancouver and Ottawa, 
both launched in March 2005. Torstar (Toronto Star) and 



FDN Newsletter no. 26 - June 2007 – page 3 of 4 

Metro International both have now an approximate 50% 
financial interest and also co-own Metro papers in 
Toronto, Calgary and Edmonton. The French language 
Metro in Montreal is owned by Metro International, 
Transcontinental and Groupe Gesca (La Presse).  
 

Mecom expands 
Mecom, the David Montgomery company that acquired 
newspapers in Germany (Berliner Zeitung, Berliner Kurier, 
Hamburger Morgenpost), Norway (local newspapers), 
Poland, Ukraine, Denmark (Berlingske, BT, free daily 
Urban) and the Netherlands (Limburgs Dagblad, De 
Limburger, weekly freesheets), has made a bid for Dutch 
newspaper company Wegener (regional newspapers, free 
weeklies). Mecom already owns 24% of Wegener. With 
Wegener, Mecom will control almost 30% of the Dutch 
newspaper market and has a 33% share in AD 
Nieuwsmedia, publisher of AD, a national paper with 20 
regional editions and a market share of 14% in the 
Netherlands. Majority owner of AD is PcM, a company 
without too much love for local newspapers. The position 
of AD is still unclear in the sale.  
 
Although the strategy is still unclear, Mecom’s ownership 
could mean two things. The first is building a chain of 
local European papers. The second is harvesting: cutting 
jobs and lowering expenses, go for short term profits, and 
break-up or sell the company after some years. Mecom, 
being a company financed by debt, is likely to go for the 
second option. Mecom started free daily Dato in Denmark 
in August 2006 and pulling the plug six months later. 
 

CashDaily takes over 
CashDaily, the free daily spin-off of the paid business 
weekly CASH, will be the only Cash from the end of this 
month on. The weekly will be closed down. This, of 
course, could mean two things: either the daily is so 
successful that the weekly is no longer needed, or, the 
weekly has suffered so much from the free daily that it 
was only a burden for publisher Ringier. (Persoenlich) 
 

Metro Elche (Spain) closed 
The last issue of Elche edition of the Spanish Metro was 
published on May 18. The edition was operated in 
cooperation with Ediciones Primera Plana (like in Castilla 
la Mancha, Alicante and Valencia), publisher of El 
Periódico de Alicante. The Elche edition was launched in 
April 2005 and had a circulation of only 8,000. Apparently 
the employees were left in the dark until the last moments 
about the closure. A new edition for Murcia, however, is 
already planned. (El Sacapuntas) 
 

Metro Finland with V 
Sanoma Kaupunkilehdet Oy, free paper division of 
Finnish publisher Sanoma, will change it’s free monthly V 
(Vee) into a weekend supplement for Metro Finland. The 
monthly will be published this month for the last time 
before it becomes part of Metro on September 7 when it 
will be launched as Metro Live. To distinguish Metro from 
Uutislehti 100, the other free daily by Sanoma, Metro and 
Metro Live will be more targeted to younger readers. The 
magazine will also be distributed separately. According to 
the publisher, Metro has a daily readership of 300,000. 
 

San Francisco 
The newsrooms of the San Francisco Daily are located 
above Crystal Cleaners on Lombard street. Well, actually 
it’s ‘newsroom’ as there is only one, and it also contains 
the sales staff. But only two chairs were taken at the time 
I visited the office to talk to editor/publisher Dave Price, 
the rest of the staff was out selling ads and hunting for 
news. More than 20 of the 28 pages of the edition I 

checked were filled with ads. The SF Daily was launched 
in May 2006 by Price and Jim Pavelich, who already were 
involved in free dailies in Colorado before they started the 
Palo Alto Daily in 1995. Later five more editions were 
launched in the Bay area before the group was sold to 
Knight Ridder and soon changed hands to McClatchy and 
then again to Dean Singleton’s MediaNews Group. 
 
Anschutz’ Clarity Media Group, until then operating the 
only free daily in San Francisco: the Examiner, reacted by 
launching the City Star. Both papers have circulations of 6 
to 7 thousand and serve mainly local advertisers. The 
Star uses more color and is slightly smaller in page size. 
But the real difference is in page count and ads. The 
issue of the Star counted 16 pages with less than half of it 
filled with ads. The Examiner is much more metropolitan 
(circulation 160,000) and counts 56 pages - 21 of these 
filled with ads, with lots of classifieds. 
 
Competition is not only between SF Daily, Star or 
Examiner. Almost every street corner in San Francisco 
has several newspaper boxes, sometimes more than a 
dozen, with the free dailies, some paid papers (the 
Chronicle, Mercury News, NY Times, USA Today) and 
many free weeklies. The SF Daily is standing out, not only 
because it proves that even in such competitive markets 
there is still room for a new model but also because it 
shows that the Metro model is not the only one. 
 

Italian free dailies 5% ad share 
Advertising revenues for Italian newspapers, including 
four free dailies (Leggo, City, Metro, 24 minuti) increased 
with 7.7% in the first three months of 2007 compared to 
the same period in 2006. In total it is now €442m, with the 
free dailies taking €22m (5%) of that. The (almost) free 
dailies of the E Polis group, sports daily Sport24 and the 
local InCitta papers were not measured. (Affari Italiani) 
 

Fastest papers in the world 
Süddeutsche Zeitung Primetime, the free edition of the 
German Süddeutsche Zeitung, is the fastest newspaper in 
the world according to it’s printer. The digital paper arrives 
at 14:30 at the printing plant, while distribution to first 
class Lufthansa travelers begins at 16:00. Heute in 
Switzerland delivers its data at 13.30 to its printing plants 
in Zurich, Berne and Basle, and from 15.00 on the 
distribution-boxes are filled with 220 000 papers, the last 
box must be full at 16.00. That is just as fast but with a 
print run higher than SZ Primetime more impressive. 
 
Heute is the paper with the highest percentage of 14-34 
age readers in Switzerland. All free papers and both 
tabloids (Blick, Le Matin) do better than average, but frees 
do better than tabloids and heute is champion with more 
than 50% of readers in that age group. 
 

El Crack 10 & Penalty stopped 
Spanish free sports paper Penalty, in which the 
Portuguese media group Cofina had a minority share, 
stopped publication, the last news on the website dates 
from December 5. The paper was launched in 2006 in 
Madrid and Barcelona and a circulation of 400,000. The 
paper had lots of sports but minimal advertising. Also free 
sports paper El Crack 10 did not survive the year 2006. 
The website does not contain any recent information later 
than of December 6, 2006. On November 15, the 
publisher Prensa Deportiva Gratuita SL / European Sport 
Press SL was declared bankrupt with a debt of more 1.1 
million euros. The paper started in 2003.  
 
Remaining free sports dailies are in Germany 
(Sportzeitung), Portugal (Diario Desportivo), Italy 
(Sport24) and Korea (Sports Hankook). The business 



FDN Newsletter no. 26 - June 2007 – page 4 of 4 

model seems to be somewhat difficult, mostly because 
the male audience is not really an advertising-reading 
(and product buying) audience. 
 

When is a daily a daily? 
Dutch paid newspaper De Barneveldse Krant took 
Wegener, publisher of the free newspaper Barneveld 
Vandaag, to court because the free publication calls itself 
a ‘daily’ while it is only published 4 days a week. The 
court agreed with De Barneveldse Krant so Barneveld 
Vandaag has to drop the 'daily' caption. Another free 
newspaper, Almere Vandaag (by De Telegraaf), that 
moved from 4 to 5 times a week last year, will go back to 
4 times in May of this year. 
 

Danish casualties 
Dato, the free door-to-door newspaper by Berlingske 
Officin was closed down in April. One month earlier, 
JPArhus+, the free daily by Jyllands Posten that was 
launched in 2003, ‘merged’ with the Arhus edition of 
24timer. The new edition will be called 24timer Arhus+ 
and will have a circulation of 80 to 90,000 - 30,000 will be 
distributed through public transport, the rest door-to-door. 
 

Strikers free daily allowed 
Striking employees of the Canadian Journal de Québec 
can publish their free daily Média Matin Québec. Sun 
Media, subsidiary of owner Quebecor, asked the court to 
forbid the locked-out employees to publish the free daily, 
but the court saw no reason for that. (Radio Canada) 
 

Mr. Sarkozy goes on holiday 
The luxury holiday trip by the new French President 
Sarkozy just after his victory caused a storm of protests in 
France. Sarkozy was the guest of France’ latest media 
tycoon: Vincent Bolloré, owner of a commercial TV 
station, production companies, advertising agencies and 
of three free papers: evening paper Direct Soir, MatinPlus 
(the third Paris morning paper, 30% owned by Le Monde) 
and BretagnePlus (local free daily in Bolloré’s backyard 
Bretagne). (Observatoire des media’s) 
 
After inviting Sarkozy on his yacht, Vincent Bolleré proved 
himself a true lapdog for the new government. An article 
about the misbehaving toward Hungarian musicians by 
the French police at Charles de Gaulle airport, was 
suppressed by Bolleré himself according to Alexandre 
Lévy, Eastern Europe editor of the Courrier International. 
This magazine has a contract with MatinPlus for copy on 
foreign affairs. Official reason was that this was no way to 
report on the French police and that MatinPlus has a right 
to reject articles that are not ‘neutral’. 
 
MatinPlus increased circulation from 350,000 to 400,000. 
The paper will deliver the extra copies through the 
existing 225 distribution points. The paper will also 
introduce new advertising pages for jobs and real estate. 
 

London Lite closed for lunch 
Associated Newspapers’ free daily London Lite stopped 
the lunchtime edition to protect paid paper Evening 
Standard. The 40,000 copies that were distributed 
between 12:30 and 14:30 are now handed out later in the 
afternoon so the paper will be available until 19:30 and 
will compete more with thelondonpaper. (Guardian) 

 
The Guangzhou Metro Daily, launched October 2006 
moved from 3 to 5 day a week in January 2007. 
 Ukraïne Daily Obzor (Dutch publisher De Telegraaf) 
moved from 3 days to 5 days in April 2007. 

Kuryr Prague closed 
The fourth Prague free daily, Kuryr, did not survive the 
summer holidays of 2006, the paper changed to a weekly 
during summer but ceased publication soon afterwards. 
 

RESEARCH 
 

French Frees on the web 
Magazine Strategies has a feature on web performance of 
free newspapers in France. Metro updated it’s website in 
2006 while 20 Minutes redesigned in March of this year. 
As in readership, 20 Minutes is ahead of Metro with more 
daily unique visitors. 
 

Measuring Innovation 
Matthijs Van Duijvenbode and I wrote the cover story for 
the May/June edition of Ideas, magazine of the 
International Newspaper Marketing Association (INMA). 
The article “Measuring Newspaper Innovations” covers 
long-term effects of innovations like tabloid switches, 
introduction of new sections, local editions and Sunday 
papers, re-designs, electronic editions and flexible 
subscription models in the Dutch newspaper market. The 
main conclusions are that electronic editions and flexible 
subscription models (unbundling the full week 
subscription) do seem to attract extra readers and raise 
total circulation, whereas other innovations hardly seem to 
affect circulation in the long run. 
 

EVENTS 
 
London freesheet walk 
On June 13, Project Freesheet will organize a walk 
through London. Volunteers will spend the day on the 
tube and the streets, wearing a Project Freesheet t-shirt, 
and collecting discarded (free) newspapers. 
 

N-American free daily conference 
On June 18 and 19, the first North American Free Daily 
Newspaper Conference will take place in St. Petersburg 
(FL). The conference “The Free Daily Newspaper: 
Innovation and Strategy” is organized by Gansevoort 
Media, and hosted by the St. Petersburg Times, publisher 
of free daily tbt* / Tampa Bay Times. More information on 
the conference and about the an Association of Free Daily 
Newspapers is available at www.gansevoortmedia.com 
 

WEBSITE UPDATE: Spain 
 
The new page on Spain now contains two dozen titles in 
one of the most crowded markets of Europe. One of the 
free dailies in Murcia, Diario de Murcia changed it’s name 
to Cronica del Sureste. Apart from the closed down sports 
papers Penalty and El Crack 10, also Diario del 
Mediterraneo (Benidorm, Valencia), Diario Express 
(Valencia) and Daily Malaga could not be traced. 
 
The Mes-group now consists of 12 titles after five new 
editions were launched in Sabadell, L’Hospitalet, 
Cornellà, Ebre, and Alcobendas / San Sebastian (Madrid). 
Total circulation of the group is now more than 80,000. In 
Galicia, free daily LV, was launched in December 2006 by 
the publisher of paid paper El Progreso. Airline Iberia 
started its own in-flight daily Universal. The Viva group 
launched new editions in Jaen and Jerez in 2006 after 
Viva Cadiz that was launched in 2004. Total circulation of 
the 24 titles is now 4.3 million. 
 

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


