
FDN Newsletter no. 25 - April 2007 – page 1 of 4 

 
FDN NEWSLETTER NO. 25 – www.newspaperinnovation.com - 720 subscribers – April 2007 

 

Launches Readership/Circ. Titles/Publ. Update 
Brazil, Canada, France, Taiwan, 
Boston, Morocco, Romania, Ukraine 

Netherlands, Lithuania, US, 
Russia, Italy, Austria (p. 2-3) 

mX, New York, 
Schibsted (p. 3-4) 

Botswana, Dom. Rep., 
Portugal, Spain (p. 4) 

 
 

The Internationals 
 
Metro and Schibsted are known international players but 
in total at least ten publishers are building an international 
presence in free newspapers.  
 

Metro has a 5.6 million circulation in 14 European 
countries (including franchises and minority shares 
in Russia, Finland, Croatia and Spain). On the 
American continent 1.7 million copies are distributed 

in five countries, including franchises in Mexico and Brazil 
(the last from May 2007 on). In Asia Metro distributes 
800,000 copies in Hong Kong and Korea. 

Schibsted is operating 20 Minutes free dailies in 
Spain and France (50% ownership), Punkt SE in 
Sweden and is also majority owner of 15 Min in 
Lithuania and 50% of Linnaleth in Estonia. Total 

circulation of these papers is 2.3 million. 
Associated Newspapers owns the Metro titles in 
the UK and in Ireland (33%), London Lite, and also 
has the majority of the shares of 7Days in the United 
Arabic Emirates. Total circulation of these papers is 

1.7 million. 
Murdoch’s News Ltd. operates thelondonpaper 
and mX and the local Manly Daily in Australia with a 
combined circulation of 820,000. 
Icelandic investor Dagsbrun owns papers in their 
home country (Frettabladid), Denmark 
(Nyhedsavisen) and in Boston (Boston Now). Total 
circulation is around 800,000. 
Ringier publishes Heute and Cash daily in home 
country Switzerland, owns Romanian free daily 
Compact, 24 Sata in Serbia and 24 hodin in the 
Czech Republic, total circulation 765,000. 
Portuguese publisher Cofina has a minority share 
the Spanish sports paper Penalty, a 49% share in 
the Portuguese Destak (with an option to buy the 
rest of the shares in the next years) and has a share 

in the Brazil edition of Destak. Total circulation 600,000. 
Swedish publisher Bonnier owns City in Sweden 
and 5min in Latvia with a total circulation of 500,000. 
 
Sanoma in the owner of both Finnish free papers 
Metro and Uutislehti 100 and of the Moscow Times.  
These papers distribute 300,000 copies. 

Styria Medien has two free dailies: OK 
Graz/Kärnten in its home country Austria and 
free afternoon paper 24sata in Croatia, joint 
circulation is 200,000. 

 

FDN - BAROMETER 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 with April 2007. 
 
Free Dailies 2005 / April 2007 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2007 2005 2007 2005 2007 
Europe 24 28 80 125 15.291 26.692 
America’s 8 9 44 63 4.439 6.320 
Asia/Pac/Afr 7 12 16 25 4.224 6.408 

Total 
39 49 140 213 23.954 39.420 

 

LAUNCHES 
 

Boston Now April 17 
Second Boston free daily Boston Now, financed by 
Icelandic media company Dagsbrun, launched April 17. 
Russel Pergament, former publisher of Metro Boston and 
Am New York is running the operation. He is also CEO of 
the American branch of Dagsbrun, 365 Media USA, which 
has plans free dailies in other US cities as well. Chief 
editor is John Wilpers (Washington Examiner, Boston 
Globe, the Boston Herald and Boston Metro). Wilpers to 
PBS: “I was the editor that took it [Boston Metro] from 
about 150,000 readers to 500,000.” In 2004 Wilpers 
revealed to blogger Rory O’Connor details about racist 
jokes being made by Metro executives. Blogs and other 
“user generated content” will be important for the new 
paper. Editorial meetings will be online. Initial circulation is 
150,000 with distribution through public transport mainly. 
The Boston Globe announced that they will cut 24 news 
jobs. (Boston Herald, E&P, PBS, Media Infocenter) 
 
Metro made a deal with the Boston Red Sox to distribute 
the official free game day publication Metro GameDay at 
all 81 home and post-season games, circulation: 15,000. 
 
Metro franchise to launch in Brazil 
On May 7, Metro will launch in Sao Paulo. Metro 
International has a 29.99% in the franchise. Major 
shareholder is Grupo Bandeirantes, owner radio and TV 
stations in Brazil. Publimetro will have a circulation of 
150,000. The franchise launch is in line with the Metro 
strategy which focuses on minority shares and franchises 
instead of on full launches which could harm the new 
overall profitability of Metro. Also, in Brazil, foreign media 
ownership of 30% or more is not allowed.  
 
Brazilian paid circulation was 6.7 million in 2005. In Sao 
Paulo two other free dailies are published: MetrôNews, 
launched in 1974 (circ. 120,000) and Destak (launched 
July 2006), a sister paper of Destak Portugal (circ. 
200,000. In 2000 Metro established a branch in Brazil and 
planned a edition but this operation never saw the streets. 
 

Second edition for 15 minut 
On April 3 Ukraine free daily 15 minut launched a Donetsk 
edition with a circulation of 15,000. Donetsk is the second 
city in the Ukraine with population of 1 million. In the 
future 15 minut plans to move to four more cities. The 
paper was launched in June 2006 and increased 
circulation for the Kiev edition from 100,000 to 130,000 
one month ago. Total paid circulation in the Ukraine is 1.8 
million. The paper also introduced a new website were the 
latest edition can be downloaded. In Kiev 15 Minut 
competes with Obzor, a free paper published three times 
a week, by a subsidiary of Dutch publisher De Telegraaf. 
 

First Moroccan free daily: aufait 
Northern Africa saw its first free daily on March 1 when 
aufait was launched in Morocco. The 16-page full color 
tabloid is available in Casablanca and Rabat and will be 
distributed in Marrakech soon. The initial circulation of the 

1 

2 
3 
4 
5 
6 
7 
8 
9 
10 



FDN Newsletter no. 25 - April 2007 – page 2 of 4 

French language daily is 10,000. The paper is hand 
distributed to cafe’s and also available on board of some 
Royal Air Maroc flights. Aufait, created by Canadian web 
service and design company Devocean, has a staff of 
three editors and uses mostly press agency news from 
AFP and Maghreb Arab Press (MAP). The paper can be 
downloaded from their website. (Arab Press Network) 
 

Metro Edmonton 
Metro Canada launched the 6th edition in Edmonton on 
April 2. Circulation is 60,000 which increases Metro’s total 
circulation to 740,000. In Edmonton, like in Calgary, Metro 
competes with 24 Hours (Sun Media) and RushHour 
(CanWest). Also in all other markets 24 Hours/Heures 
competes with Metro, both titles have a joint circulation of 
more than 700,000. Total free circulation in Canada is 1.5 
million. almost 25% of total newspaper circulation. 
 

Second free daily in Taiwan 
March 26, Upaper, by United Daily News was launched in 
Taipei (circ. 180,000). Distribution of the 48-page paper is 
through 114 subway stations, more than 1.1 million 
people use the Taipei subway (MRT) everyday. UDN won 
the exclusive right to distribute for three years for €3.2m. 
The paper is the successor of Cola Daily, a free paper by 
UDN launched in 2004. Free Sharp Daily by Hong Kong 
based Next Media (Apple Daily) is published since 
October 2006. The Taiwan market has been in turmoil for 
the last years: closures, mergers and lay-offs were 
frequent while circulation is declining. Apple Daily, is the 
most read paper, before Liberty Times, United Daily News 
and the China Times. (AsiaMedia) 
 

Third Bolloré paper in Bretagne 
After Direct Soir and Paris morning paper MatinPlus, 
media tycoon Vincent Bolloré launched BretangePlus on 
March 28. The paper is distributed in 20.000 copies in 
Quimper, Brest, Morlaix, Lorient and Vannes. Total 
circulation of the six Plus-papers (also Marseille, 
Bordeaux, Lyon, Lille, Montpellier and Paris) is now more 
than 600,000. The circulation of the Paris edition will be 
increased from 350,000 to 400,000. The Plus-editions will 
use more material from the Paris edition MatinPlus in the 
future. This paper uses also material from Le Monde, 
which has a 30% stake in the Paris edition that hopes to 
reach break even in six to seven years. (Jean Marc 
Morandini, L’Humanité, AOL France) 
 

Third Rumanian free daily launched 
On February 1, paid paper Curentul was converted to a 
free tabloid. Paid circulation before February was 4,000 - 
now it has moved to 126,000. Total circulation of free 
dailies is now 326,000: ±23% of the total market. Curentul 
plans increased (300,000) national circulation later this 
year - now it is mainly distributed in Bucharest and Cluj. 
According to our sources, Curentul obtained European 
Development Funds to make the conversion. The paper 
also uses newsstands for distribution. Also free dailies 
Compact (Ringier) and Express (in Arad and Timisoara) 
are published in Rumania while Compact started in 2006 
with a circulation of 150,000 and will raise that to 160,000. 
Free circulation in Rumania is audited by BRAT. 
 

PLANS  
 

20 Minuten / Minutes / Minuti? 
After Swiss free daily 20 Minuten expanded to the French 
speaking part, Tessin, the Italian part of the country is 
next. Chief editor Marco Boselli wants to concentrate on 
the French editions first, but the last white spots on the 
Swiss map are already marked. Except Tessin also the 
South East area (Chur) is not covered yet. (Persoenlich) 

CIRCULATION & READERSHIP 
 
De Pers goes door-to-door 
From May 2007 on, Dutch free daily De Pers will be 
distributing 200,000 copies door-to-door in 45 selected 
neighborhoods. Total distribution will move to 700,000 
according to the publisher. The Interlanden Group will 
distribute the paper in the first ‘testing’ period of two 
weeks, from April 11 on - the distribution will be only once 
a week in April. The rest is distributed through public 
transport, retail, filling stations, cafe’s and restaurants. 
 
De Pers is suing to get compensation from publisher PCM 
because they backed out of a deal to print and distribute 
De Pers. The first claim of €96m is now down to €10m. 
 
Chief editor Ben Rogmans is back on the job. Initially he 
was forbidden by the court to work for the new paper in 
the first years because of violation of a contract with his 
former employer Wegener. But Rogmans successfully 
appealed the decision. (NRC, VillaMedia, Adformatie) 
 

Lithuanian 15min wins in cities 
Free daily 15min in Lithuania is now the third best-read 
paper in the country with a average daily audience of 
16%, after Vakaro Zinios (22%) and Lietuvos Rytas 
(19%). In the three major cities 15min is the best read 
paper. In Vilnius 37% of the audience is reached on a 
daily basis (77% weekly), in Kaunas 42% (79% weekly) 
and in Klaipedia 43% (73% weekly). 
 

One year Baltimore Examiner 
After one year readership of the Baltimore Examiner is 
369,000. With a circulation of 250,000, 97% delivered and 
80% read, every read paper is seen by 1.8 readers. This 
is lower than most commuter free dailies but higher than 
readership of home delivered newspapers in Denmark. 
The Baltimore Examiner is distributed in five editions. 
Readership of the Baltimore Sun, however, is still higher 
than that of the Examiner. 
 

St. Petersburg Metro 1st daily 
Two years after the conversion to a Metro franchise, the 
St. Petersburg Metro reaches 611,000 weekly readers, 
which makes it the best read daily in the city. Circulation 
is 400,000. Two weeklies are, however, read by more 
people. Moi Rayon, a free weekly owned for 67% by 
Schibsted, has 769,000 readers while the paid weekly 
Argumenty i Fakty has 731,o00 weekly readers. Moi 
Rayon, with a circulation of 430,000 copies reaches 20% 
of the population. In September 2006 a Moscow version 
was launched. Circulation in Moscow is 313,000 - by the 
end of the summer 2007 it will be expanded to 512,000. 
 

Italy: readers and revenues 
For the first time, Italian free dailies participated in the 
Audipress auditing. A bottom line of 750,000 readers was 
needed to participate (not needed for paid dailies 
however), but the three ‘traditional’ free dailies in Italy all 
qualified. The Italian paper with the largest readership in 
the second half of 2006 is still sports paper La Gazzetta 
Dello Sport with 3.6 million readers (3.7m in 2005).  
 
La Repubblica (3 million, 2005: same) and Corriere Della 
Sera (2.6m, 2005: 2.9) are second and third. The three 
free dailies are next: Leggo (2 million readers), City 
(1,7m) and Metro (1.6m). La Stampa (1.5m) and Il 
Messaggero (1,4) follow in 7th and 8th place, The E-polis 
editions are not yet audited, while also smaller free dailies 
are not included. Comparing readership with circulation, 
free dailies seem to have two readers per copy. 



FDN Newsletter no. 25 - April 2007 – page 3 of 4 

The publishers organization Fcp-Fieg reports that in 2006 
national advertising revenues of free dailies have risen 
with 15%, local revenues increased with 19%. The share 
of free dailies is modest. For national advertising this is 
3.2 million (6% of total newspaper revenues), for local 
advertising this is 1.5 million (5.3%). (Audipress, IFG) 
 

Korean dailies fined for free  
Doctoring newspaper circulation data is specifically 
mentioned in Korean law. The three largest paid 
newspapers in the country Chosun, Dong-A and Joong 
Ang, distributed more than 20% of their circulation for 
free, already in 2002, for marketing purposes. The fine 
itself is modest, €450,000, but the papers think they are 
treated unfairly because free newspapers are not affected 
by the law. Also they state that the Fair Trade 
Commission is after them because the press is critical 
towards the government. In 2005, six newspaper 
companies, including the major three, were fined for 
similar offenses; the same companies were also warned 
for handing out free gifts in 2003. 
 
The desperate behavior of paid papers to keep circulation 
up, is explained by the flood of free papers that started in 
2002 with Metro and increased in 2003 and 2004 with five 
more titles. In 2004 the six titles together had a joint 
circulation of two million - without any breakout for 
separate titles, except the 485,000 copies for Metro and 
662,000 copies of the Daily Focus. In 2005 circulation 
should have increased to 3 million, again without audited 
data or break-out for titles, except that it is claimed that all 
major titles have a circulation of 500,000. 
 
Circulation is mysterious in Korea. The three leading titles 
claim a joint circulation of 6.5 million. None of the other 
136 dailies are part of the ABC audit. In 2005 for the first 
time total circulation of all paid papers was reported: 13.4 
million. (World Press Trends, Chosun) 
 

Austrian Audit problems 
Austrian daily Österreich, launched September 2006 has 
a free sister City, published as City Wien (circ. 102,000) 
and City OÖ for Ober Österreich (circ. 25,000). According 
to the publisher, City is a marketing tool, other publishers 
suggest that it is meant to rise the total circulation of 
Österreich, which had a paid circulation of 207,000. 
Österreich is cheaper than other papers, especially for 
subscribers (€0,30). City was the only free daily audited 
by the audit organization ÖAK. Mediaprint (Kronen 
Zeitung and Kurier) felt that auditing paid and free 
circulation was against their interest, and ended their 
membership - they also said they would start their own 
auditing organization - which will raise questions on the 
reliability of circulation data in Austria. Some other free 
papers are audited by the Verband der Regionalmedien 
Österreichs (VRM). Total circulation of free papers in 
Austria is more than 700,000 - 25% of total circulation. 
 
Österreich also has a daily magazine: TV & Live. Free 
Austrian daily Heute now launched the weekly glossy 
magazine Live (with TV listings) on March 16. Live is 
available every Friday in Heute boxes. Live counts more 
than 80 pages, half of the content is the TV-program. 
Circulation will be 300.000. The magazine is also for sale 
in Trafik shops (tobacconists) for 30c - while also 
subscription is possible. Heute started in Vienna in 2004, 
there are now four editions with a circulation of 500,000. 
 

20 Minuten again gains readers 
More than 90% of the Swiss population of 14 years or 
older reads a newspaper regularly - this has hardly 
changed since 2000. Free daily 20 Minuten strengthened 
its position as most read paper according to the last 

WEMF research (October 2005 - September 2006). The 
free daily reaches 28% of the German speaking 
population (1,170,000 people). A year ago this was 24.8% 
(1,039,000 readers). Paid paper Blick lost readers (from 
17.4% to 16.6% - 694,000 readers now) but is still the 
second paper in Switzerland. (Persoenlich) 
 

Canadian readership 2006 
In Toronto and Montreal growth of free dailies seems to 
be over. In both cities 13% of the readers read a free 
daily, almost the same as in 2005. In Montreal Metro is 
the third paper (11% daily readers) after Le Journal de 
Montréal (23%) and La Presse (15%), 24 heures (7%) 
follows after The Gazette (10%) in the fifth place. Both 
free papers gained readers. In Toronto both titles lost 
some readers and are now on the fourth and fifth place 
after Toronto Star, The Toronto Sun and Globe and Mail 
with 9% (Metro) and 8% (24 Hours) of the population 
reading the titles. In Ottawa Metro has a daily reach of 6% 
while in Vancouver 24 Hours (12%) has a higher 
readership than Metro (6%). Best read papers in 
Vancouver are the Sun and the Province (both 27%). 
 
24 Hours Toronto was upsized from micro to tabloid last 
week, Vancouver will make the move soon. Ottawa, 
Montreal, Calgary and Edmonton already are printed in 
tabloid. Quebecor now can make pages for free dailies 
and Sun editions, 15 to 20% similar content to reduce 
costs is expected. Sun Media is not afraid of cannibalism 
because the Sun’s readership is more male, while free 
paper readers are more educated and ’slightly’ younger. 
(Globe & Mail, Media in Canada, NADbank) 
 

PUBLISHERS & TITLES 
 

mX Sydney wants 5 year contract 
Sydney free daily mX wants to extend the distribution 
contract from 18 to 60 months. The paper is also 
distributed through some newsstands according to the 
documents posted on the website of the Sidney Council. 
The documentation also makes clear that there was only 
one complaint regarding litter since the paper was 
launched in July 2005. (Australian Newsagency Blog) 
 

New York’s getting cheaper 
The New York Post’s weekday subscription price dropped 
to $13 a year, it is home delivered for 5 cents. After the 
Post dropped its price to 25 cents in 2000, it overtook the 
Daily News in circulation  but is still losing millions a year. 
Also the weekly New York Observer ($15 a year) and the 
Wall Street Journal ($99 a year) joined the cheapies. In 
the afternoon the New York Times is sometimes sold for 
25cts. Struggling New York Sun is delivered for 34.95 a 
year but in fact is mostly distributed for free to “elite 
neighborhoods“. In 2005 the paper left the ABC for CAC, 
an auditing organization more open to free distribution. 
And there are two ‘real’ free papers in New York: Metro 
and AM New York. (Village Voice, Innovations in 
Newspapers, NY Sun, Gawker) 
 

Romanian competition increases 
Within one year the share of free dailies in Romania went 
from zero to almost one quarter after launches of 
Compact and two Express-editions, and the conversion of 
Curentul from paid to free. But also non-dailies are 
emerging. The weekly Romania Express, was launched 
March 14, and although it has a cover price it is mostly 
distributed for free to travelers on trains and airlines. 
 

Paris kiosks protection plan 
Paris city council wants a code for free paper distributors 
so they won’t distribute free dailies within a certain zone 



FDN Newsletter no. 25 - April 2007 – page 4 of 4 

around the traditional Paris newsstands. It is feared that 
the free dailies distribution would hurt the sales too much. 
 

Schibsted Capital Market Day 
The presentation of Schibsted’s Capital Market Day 
reveals that 20 Minutes France saw readership grow and 
expects results to improve although advertising growth is 
slow so far. In Spain 20 Minutos showed growth in 
revenue while operational results are expected to 
increase in 2007. In Lithuania, both free daily 15min and 
tabloid LT still show operating losses, LT will be shut 
down if results don’t improve “within short time”. The 
readership of Swedish free daily Punkt SE is “on track” 
but ad sales are “very slow”. The revenues are 
disappointing, break-even is not expected before 2009 or 
2010. A 12-14% rate of return is expected from the paper 
that started in 2006 with an investment of NOK 51m 
(€6m). A loss of €8.5m to €10.7m is expected for 2007. 
 

La Estrella goes weekly 
Free daily Diario La Estrella (Dallas-Ft. Worth) has gone 
back to weekly publication on March 23. In September 
2003 the semi-weekly that was launched in 1994, went 
daily. Last year the Knight Ridder paper was bought by 
McClatchy. Competitor Al Dia, by leading newspaper the 
Dallas Morning News has a daily circulation of around 
45,000. (Yahoo! Noticias) 
 

Vocento bids for Qué! 
Spanish publisher Vocento wants to bid for free daily 
Qué!, part of the Recoletos group (Marca, Expansion) but 
not sold to the Italian RCS group (owner of Corrière della 
Sera, and of Spanish daily El Mundo) like the rest of the 
group. Vocento is already active in free dailies with El 
Nervión (Bilbao), Qué Pasa (Malaga) and El Micalet 
(Valencia, 30%). Qué! is the Spanish free paper with the 
highest circulation (964,000), although 20 Minutos 
(Schibsted) still is the best read free paper in Spain. 
According to one of the reactions, also Prisa (El País) 
wants to bid for Qué! (El Confidencial Digital) 
 

French frees winners in ads 
French advertising went up with 2.1% in 2006, slightly 
better than in 2005 (+1.9). Big winners are internet 
(+45%) and free dailies (+23%). Total share of free 
papers is still modest. Share of paid newspapers is 12.4% 
(€1440 million) while free dailies had sales of 91 million in 
2006. Other free publications sales were more than 
€1billion. (IREP through Le Petit Blog de Medias) 
 

EVENTS 
 
Marbella: AEEPP: April 19 
I will speak at the Spanish publishers organization AEEPP 
conference in Marbella. Speakers include Mario García, 
Associate Director of the Graphics and Design program at 
The Poynter Institute and Philip Meyer, Professor of 
Journalism and Communication at the University of North 
Carolina < www.congresoeditores.org>. 
 

Vienna: Prima: May 21 
I will speak at the PRIMA conference in Vienna. PRIMA is 
Europe’s organization for marketeers in the paper and 
related industries <prima-papernetwork.org>. 
 

San Francisco: ICA 
At the International Communications Association 
conference in San Francisco (24-27 May) I will present 
papers on the substitution effect of free newspapers and 
on international advertising trends. 

UPDATE 
 
Dominican Republic 
Overlooked in the free dailies overview was the 
Dominican Republic. But this country has a rich history of 
free dailies, already starting in 2001 when Diario Libre 
started in Santa Domingo with a circulation of 100,000. 
The paper is now also distributed in 120,000 copies, also 
in other areas, six days a week. Also El Expreso was 
launched, while paid evening paper Ultima Hora was 
converted into a free daily. Following a financial scandal 
in 2003 these last titles probably folded, their websites are 
no longer online. A fourth free daily Al Día, was launched 
in March 2002. This paper by Corripio, also publisher of 
the paid dailies Hoy and El National, is still published in 
Santa Domingo. Circulation is 110,000. 
 

Portugal 
Apart from Destak and Metro, and sports daily Diário 
Desportivo, also a free business daily is published in 
Lisbon. OJE (O Jornal Económico), was launched in June 
2006. The paper is modeled after London business paper 
City AM. OJE has a partnership with City AM for support 
on content. City AM has a option to participate in OJE 
later. OJE is financed by private equity group MNF Capital 
and counts 24 to 32 pages. It has a cover price of 1 cent, 
but is mostly distributed for free to businesses - individual 
paid subscriptions are also possible. The editorial staff is 
15. Initial circulation was 19,000 but is now 32,000 
according to the paper. Break-even is expected in the 
second year. Portugal also has two paid financial papers: 
Jornal de Negócios and Diario Economico. 
 

5 business papers - 4 for free 
Spain saw the number of business papers increase to 5 
when Negocio y Estilo de Vida launched in May 2006. It 
had a cover price of 60c, but in fact was distributed for 
free. Circulation is 68,000 copies. Cinco Días has a net 
circulation of 32,000. La Gaceta De Los Negocios 
distributes 30,000 copies, circulation of El Economista is 
20,000. All three papers have a ‘mixed’ model, a 
substantial amount of copies (up to 80%) is distributed for 
free. Only Expansión (circ. 49,000). The new financial 
(and life style) paper is delivered Tuesday to Friday to 
businesses that can subscribe to it. Behind Negocio is 
Jose Rosendo, he also financed Madrid afternoon paper 
Ahora, closed down in 2006. Schibsted (20 Minutos) 
wanted a free financial daily, 20 Negocios, but this plan 
was put on ice. Expansión is being sold to the Italian RCS 
group while Cinco Días is also about to be sold by the 
Prisa group, publisher of El País. Italian business paper Il 
Solo 24 Ore took a 15% share in El Economista last year. 
 

Africa 
The government of Botswana distributes the Daily News, 
free of charge to the population. The paper has a 
circulation of 65,000 and started some years ago, 
although it is not clear when it became a free paper - in 
2003 it introduced advertising which resulted in 
undercutting the rates of the private owned press. There 
is one other daily in Botswana: Mmegi, published in the 
local language Setswana, the Daily News has one page in 
Setswana. There are also several weeklies published in 
the country where radio is still more important. (BBC) 
 

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


