
FDN Newsletter no. 24 - March 2007 Ð page 1 of 4 

 
FDN NEWSLETTER NO. 24 Ð www.newspaperinnovation.com - 700 subscribers Ð March 2007 

 

Launches Plans Readership Titles Events  
South Africa, Canada, 
Australia (p. 1-2) 

Israel, Netherlands, 
Chicago, Dubai (p. 2) 

Switzerland, France, 
Boston, UK (p. 2-3) 

Denmark, France, 
Sweden, US (p. 3-4) 

Spain, Vienna 
SF (p. 4) 

 
 

Metr oÕs Future 
 

 
elle Tšrnberg, longtime president and CEO of 
Metro International and the most important man in 

free newspapers in this world, will step down by the end 
of the summer. By that time a new president/CEO will be 
recruited. Tšrnberg worked with Metro since it was 
founded: ÒI have worked with Metro from its start in 
Stockholm in 1995 to launching c. 70 editions in 100 
major cities in 20 countries in Europe, North & South 
America and Asia. It has been a truly amazing journey 
both for the company and for me personally.Ó Kinnevik will 
propose to appoint Tšrnberg as a non-executive Director 

of Tele2 AB 
and the 

Modern 
Times Group. 
Rumors on 

Tšrnberg 
leaving have 
been around 
for long, but 
the main 
problem - 
finding a 

successor - is not solved yet. 
 
2006 Results 
Metro also reported a profit for the first time in their 12 
year history. Sales went up in 2006 with 16%, which 
resulted in a net profit of $13m. Sweden is performing 
very well but there is still an issue with the Swedish tax 
office. Because Metro is regarded as a non-newspaper 
(8% tax) instead of a newspaper (3% tax), the company 
deducts distribution costs. The tax office, however, does 
accept this. Metro is appealing the decision in Stockholm 
but also in at the European level. The total sum involved 
could amount to ! 11m. 
 
Denmark, Portugal and Holland performed very well, 
Spain and Italy were still disappointing. Good news for 
Italy however, because there is a good chance that there 
will be a national readership audit for all newspapers in 
Q1. There are ambitious plans (but no promises) for the 
US: profits for 2007 - meaning profits in Boston and 
Philadelphia will be more than the losses in New York. 
Metro decided not to sell Poland but close it down 
because selling would prevent the possibility of re-
launching in the future. 
 
Future launch policy will be careful, Metro is thinking 
about new markets, with either franchises, minority shares 
or controlling interests; but maintaining profitability is the 
ground rule. At the same time the company was Ônot 
impressedÕ by any new competitors in Sweden, Denmark, 
France or the Netherlands. 
 
With Tšrnberg stepping down and the company moving 
toward a less aggresive strategy than in the past and 
making money at the same time, buying Metro 
International becomes more attractive. Kinnevik, however, 
still controls the majority of the shares.  

FDN - BAROMETER 
 
The FDN barometer measures free dailies and circulation, 
comparing 2005 with March 2007. 
 
Free Dailies 2005 / March 2007 (circ. * 1000) 
 Countries Titles Circulation 
 2005 2007 2005 2007 2005 2007 
Europe 24 28 80 118 15.291 25.925 
AmericaÕs 8 8 44 59 4.439 5.708 
Asia/Pac/Afr 7 9 16 20 4.224 4.904 

Total 
39 45 140 197 23.954 36.537 

 

LAUNCHES 
 

South African Free daily 
March 14, South African daily The Citizen launched the 
first African free daily, the 16-page Citizen Metro, in 
cooperation with Johannesburg transport company 
Metrobus, and with an initial circulation of 45,000. The 
Sunday Times, the best selling weekend paper in South 
Africa is planning a free daily that will be distributed on 
weekdays to its weekend subscribers from June on. 
(Business Day, Business Community, The Citizen) 
 

Canadian free circulation to 1.5m 
Canwest launched the second edition of RushHour, a 
daily free tabloid in Calgary on February 20. A week later, 
on February 26, the Edmonton RushHour was launched. 
In November 2006 the company launched RushHour 
Ottawa. The Ottawa paper is published four days a week 
while circulation is 8,500. Initial circulation in Calgary is 
10,000, in Edmonton 5,000 copies were distributed. The 

new editions are available 
every weekday morning. 
The Calgary edition can be 
downloaded from the 
Calgary Herald site. The 
Edmonton Journal does not 
yet have a link to their free 
sister paper. 
 
One week after the launch 
of RushHour, Sun Media 
(Quebecor) launched their 
own editions in Calgary 

and Edmonton. Print run in both markets is 50,000 - 
increasing total 24 Hours / 24 Heures circulation to 
700,000. There are other editions in Montreal, Ottawa, 
Toronto and Vancouver. Quebecor reported a 55% rise in 
revenue for these dailies compared to 2005. In Calgary 
Quebecor also publishes the Calgary Sun. The new 
edition will employ 11 people.  
 
Metro Canada launched a Calgary edition on March 5 and 
will move to Edmonton next month. Both editions will be 
launched in cooperation with Torstar while circulation will 
be 60,000 in both cities. Metro has editions in Toronto 
(2000), Montreal (2001), Ottawa and Vancouver (both 
2005), Total Canadian Metro circulation will increase to 
650,000. Metro will increase total circulation in April of this 
year - total circulation in Canada will move to 750.000 

P 



FDN Newsletter no. 24 - March 2007 Ð page 2 of 4 

Canadian Free Dailies 2000 - 2007 (circ. * 1000) 
 2000 2002 2004 2005 2006 2007 
Circulation 408 346 680 1259 1468 1472 
Titels 2 2 2 9 11 12 
Editions 3 3 4 15 19 20 
2005 w. Dose, 2000/2001 w. FYI Toronto & GTA Today 
 
Both Calgary and Edmonton had their taste of a free 
paper when Dose (Canwest) was published between April 
2005 and May 2006. Halifax and Winnipeg might be the 
next markets. The Winnipeg Free Press already has a 
free concept ready to welcome Canwest, Metro or 
Quebecor. After the launch today of Metro Edmonton, 
total Canadian circulation of free papers will be 1.5 
million, meaning that almost 25% of total Canadian 
circulation is free. Ther are also several local free dailies 
in Canada (Metro International, Sys-con, Sun Media, 
Canoe, Globe & Mail) 
 

Third mX for Brisbane 
Leading Australian publisher News Ltd. (Rupert Murdoch) 
launched a third edition of their free mX afternoon paper 
in Brisbane on March 5. The new edition will have a 
circulation of 40,000 and will count 28 pages. It will be 
available from 2.30 PM on in 90 different locations in 
Brisbane. Total circulation of mX is now 250,000. 
Melbourne was launched in 2001, Sydney followed in 
2005. Brisbane will use sources from paid paper The 
Courier-Mail. News Ltd. also publishes the local Manly 
Daily, the oldest free daily in the world (launched in 1906). 
Total share of free papers Down Under has moved to 
more than 10%. This could grow if mX launches more 
editions as they promised in 2005 or if the rumor of the 

suburban free door-to-door 
daily is true.  
 
The readership of mX 
Sydney, went up with more 
than 50% at the end of last 
year. Previous readership 
(54,000 readers for 90,000 
copies) was contested by 
News Ltd. The increase 
means still less than one 
readers per copy, mX 
management, however, 
calls the results ÔbogusÕ.  
 
One week after the launch 

of mX Brisbane, MurdochÕs rival in Australia, Fairfax, 
launched the digital Brisbane Times. There will be 14 
people working for the website that also will use content 
from other Fairfax sources. In 2001 the two companies 
already crossed swords over free publications. Both 
launched free dailies in Melbourne, but Fairfax had to 
close down their Melbourne Express after six months. 
(The Australian, The Courier-Mail, Australian 
Newsagency Blog, EditorsWeblog) 
 

PLANS  
 

Adelson: Israel Today or MaÕariv 
US billionair Sheldon Adelson is again trying to buy Israel 
newspaper Ma’ariv through his Newsco media company. 
Adelson is still involved in a legal battle on free daily 
Israeli with his co-owner Hirsch Media (Shlomo Ben-Tzvi). 
If the Ma’ariv deal is closed, it is not unlikely that Adelson 
will drop the idea of launching the new competing free 
daily Israel Today. A Newsco spokesman denied the 
Ma’ariv plans and said Adelson was still planning the new 
free daily. (Globes) 
 
 

RedEye weekend edition 
Chicago free daily RedEye, by the Chicago Tribune, will 
launch a home delivered Saturday edition from May 5 on. 
The circulation will be 100,000 - 50,000 less than 
weekday circulation. RedEye became profitable last year, 
when readership increased to 685,000. Although RedEye 
is free available, there are also 1000 subscriptions to the 
weekday paper - for $1 a week. (Mediainfocenter) 
 

Free competition in the Emirates 
Xpress, a twice-a-week free publication is planned to 
launch in Dubai on March 15. Expected circulation will be 
80,000 to 100,000. Owner Al Nisr Publishing will try to get 
a license for daily publication as well. Xpress will compete 

will 7Days, the free daily that 
launched in 2004 and was 
acquired by Associated 
Newspapers in 2006. 
Publishing a daily in the 
Emirates, however, is not 
without risk. 7Days twice 
escaped from being shut 
down. It run a feature about 
womenÕs assertiveness 
training in Russia, titled ÒBitch 
schoolÓ Ð apparently an insult 
to local culture. Later, UAE 
President Khalifa was said to 

be mis-quoted in an interview. Other papers called for a 
boycott while the paper also got into problems with 
advertisers and distribution because of the articles. 
(Secret Dubai, Ameinfo) 
 

Dutch free daily fever rises 
Before the summer a fourth Dutch free daily DAG (Day) is 
expected, jointly published by PCM and telecom operator 
KPN. PCM publishes four national dailies in the 
Netherlands but has, unlike competitor De Telegraaf (free 
daily: Spits) no stake in free newspapers yet. In the past 
the publisher had several plans for free dailies but non 
materialized. DAG will be a multi-media concept with a 
paper, content for mobile phones, a website and TV in 
trains. The chief editor will come from the leading paper of 
PCM, de Volkskrant, while the newsroom of this paper 
also will deliver some content for DAG. The new paper 
will also be home delivered in combination with a 
Saturday subscription to de Volkskrant. 
 
Meanwhile, other free dailies have been expanding their 
circulation. Metro has grown to more than half a million, 
Spits now distributes 440,000 copies. De Pers, launched 
last month, promised to distribute 400,000 copies and will 
double that before the end of the year. Reliable data on 
paid and free circulation will not be published until July of 
this year, while readership data with De Pers included, is 
expected for September 2007. 
 

CIRCULATION & READERSHIP 
 

February UK/Irish circulation data 
Free papers in London reached a combined circulation of 
more than 1.5 million in February 2007. Metro is still 
leading the way with 543,000 daily copies while 
thelondonpaper is closing in with 495,000 copies. 
Circulation of City AM is 95,000, London Lite distributes 
401,000 copies. Outside London Metro has a circulation 
of 576,000. Also the first data on the Scottish free Record 
PM became public, total circulation is 16,000 with almost 
half of that distributed in Edinburgh. The paper is said to 
increase distribution in the next months. Total UK 
circulation - including free copies of Manchester Evening 
News (80,000), Liverpool Daily Post (6,000) and Argus 



FDN Newsletter no. 24 - March 2007 Ð page 3 of 4 

Lite (10,000) - is now 2,223,000. In Ireland Herald AM 
(85,000) and Metro Ireland (77,000) are responsible for 
more than 25% of the total circulation. 
 
Thelondonpaper wants to increase circulation to more 
than 500,000. London Lite called the competitors increase 
Ôtotally irresponsibleÕ because of the increasing litter. 
Metro also thinks about increasing circulation by using 
more busses and restocking empty boxes after 9.00 AM. 
 
Paid circulation of the Manchester Evening News dropped 
dramatically with 27% to 90,000 copies. The main 
reasons are the rise of the cover price and the free 
distribution of the paper in the city centre. MEN is even 
thinking about going all free in the future. The free weekly 
Metro News, also by Guardian Media Group seems to be 
a casuality of the move, with two editions being scrapped. 
The Evening Standard (Associated Newspapers) 
increased its cover price but saw circulation drop with 
20% compared to last year. (ABC, Pressgazette, Brand 
Republic, Guardian) 
 
www.projectfreesheet.org wants to raise awareness about 
the environmental impact of free dailies. Visitors are 
asked to send in pictures of waste. The 1.5 million London 
copies are responsible for 12 tons of daily paper waste. 
 

Metro Boston increases circulation 
Before the new competition by Icelandic investor 
Dagsbrun will hit Boston in the fall, Metro Boston will 
increase circulation from 165,000 to 200,000. Dagsbrun is 
funding Boston Now, a free daily that will be headed by 
Russell Pergament, who started both Metro Boston and 
AM New York. According to Pergament, Dagsbrun wants 
to launch free dailies in eight to ten US cities in the next 
years. The new competition is no good news for Metro 
International. The company was expecting an operating 
profit for the US for 2007, meaning that Boston and 
Philadelphia would earn enough to make up for the losses 
of the New York edition. (Boston.com) 
 

French paid readership up 
National paid papers in France seem quite content with 
only a drop in readership of 0.6% (8.1m readers) in July 
2005 - June 2006, compared to the same period in 
2004/2005. Regional papers saw their readership drop 
with 1.7% to 17.7m while the readership of free dailies 
increased with 4.3% (3.1m readers). The new titles Direct 
Soir and MatinPlus are not yet included in this research. 
(La Tribune, Metro-Pole).  

1. L’Equipe (2.5m, + 2.9%) (sports) 
2. Ouest France (2.3m) 
3. 20 Minutes (2.2m, +8.1%) 
4. Le Parisien/Aujourd’hui (2.1m, -0.8%) 
5. Le Monde (1.9m, +2.9%) 
6. Metr o (1.6m, +7.4%) 
7. Le Figaro (1.2m, -0,2%) 
8. La Voix du Nord (1.1m) 
9. Sud Ouest (1.0m) 
10. Le Dauphiné Libéré (901.000 readers). 

 

Danish free dailies war drags on 
Not everybody is happy with the flood of free door-to-door 
delivered papers in Denmark. In parliament, parties have 
raised the issue why the Danish taxpayer would be 
subsidizing this war. Danish papers receive a yearly tax 
deduction of 1.5 billion Kroners (! 200m) because they 
pay 0% VAT (normally 25%) and because they profit from 
low postal rates. At the same time Danish papers are 
among the most expensive in Europe, a full subscription 
to Politiken is more than ! 500 a year - a single copy costs 
more than ! 2. The three free door-to-door papers Dato 
(Berlingske), 24timer (JP/Politiken) and Nyhedsavisen 

(Dragsbrun) are together losing more than 4 million 
kroners (! 500,000) a day according to the Danish 
Journalism Union magazine Journalisten. Another issue is 
the amount of waste 
and unwanted free 
dailies. If the papers 
cannot solve this 
before April 1, a law 
might be issued to 
force papers to 
respect stickers on 
mailboxes that ask not 
to deliver free papers. 
(Politiken) 
 

Swiss freebies increase circulation 
The circulation of Le Matin Bleu, free ÔliteÕ edition of 
Geneva/Lausanne paper Le Matin (Edipresse) has 
increased from 160,000 (November 2006) to 220,000. In 
March, circulation will be expanded to 250,000, by placing 
more boxes in public places. Readership between 
January and September 2006 was 247,000. Competitor 
20 Minutes (Tamedia) has a circulation of 200,000 and 
wants to increase that to 240,000 - the paper had an 
average amount of 223,000 daily readers in 2006 - 
Edipress expects that there are more than 300,000 daily 
readers. In the German part of Switzerland, financial free 
Cash Daily (Ringier) revealed the first ÔtrueÕ circulation 
data, the paper had an initial print run of 100,000 but 
distributes 55,000 copies daily. Installing 500 more boxes 
and improving newsstand distribution will expand 
circulation. (Persoenlich, Edipresse) 
 

PUBLISHERS & TITLES 
 

BollorŽ interested in Les Echos 
Business tycoon Vincent BollorŽ, already active in several 
media sectors, showed his interest in financial paper Les 
Echos, now owner Pearson (Financial Times) is thinking 
about selling their French assets. BollorŽ already 
publishes free afternoon paper Direct Soir and has a 
majority share in the third Paris morning paper MatinPlus. 
(Metro) 
 
Swiss free afternoon Heute is launched a Second Life 
version with billboards and a News-Ticker with recent 
updates on their own Vinca island in the virtual world 
 

Dutch free daily sues for ! 96m 
Marcel Boekhoorn, owner of the third Dutch free daily De 
Pers wants to sue publisher PCM (Volkskrant, NRC 
Handelsblad, Trouw, AD) for ! 96m. Reason is that both 
publishers made a deal on the new free daily De Pers 
whereby PCM would print and distribute the paper. Before 
the deal was signed - but after it was made public - PCM 

backed off. Boekhoorn and PCM 
CEO Ton aan de Stegge are old 
friends who made millions by 
selling telecom operator Telfort 
to KPN. But this friendship has 
not prevented Boekhoorn from 
suing. Meanwhile the sale of 
PCM by APAX to a Dutch trust 
fund is not completed because of 
the lawsuit.  
 
De Volkskrant revealed that 
APAX made more than 30% of 

their investment, leaving PCM with a debt of  ! 373m 
(! 200m more than in 2004) and with assets of ! 145m 
(! 280m 2.5 years ago). The position of CEO Aan de 
Stegge, meanwhile, is also under discussion because 
none of his many plans went anywhere (except to court). 



FDN Newsletter no. 24 - March 2007 Ð page 4 of 4 

Sweden: City still losing money 
Swedish publisher Bonnier (Dagens Nyheter) so far has 
not made any money with its free daily City, launched in 
2002 to compete with Metro in the Swedish capital. In 
2006 the paper lost 100m Kroner (! 11m). Total loses of 

City now amount to 430m 
Kroner (! 46m). In 2006 City 
launched editions for 
Gothenburg and Malmš - these 
launches might be responsible 
for the major part of the 2006 
loses. Total circulation of City 
in 2006 was almost 400,000. 
Apart from Metro (total 
circulation almost 700,000), 
there is also competition from 
the new Schibsted paper Punkt 
SE, total circulation 300,000. In 
total 1.4 million free papers are 

distributed in the birthplace of the free daily, against a 
paid circulation of 3.6 million. (Svenska Dagbladet) 
 

Onion Express 
The satirical free weekly The Onion will launch a 
Washington DC edition on April 5: Òwe are finally bringing 
a reputable news source to this sub-blasted hell-hole of a 
districtÓ according to the Union press release. Local 
advertising 
sales and 
distribution will 
be handled by 
the Washington 
PostÕ free daily Express. The Onion expects to reach a 
circulation of 100,000 within a few months. (The Onion, 
Express) 
 

NYÕs Hoy sold to ImpreMedia 
The free New York Spanish language paper Hoy by the 
Tribune Company will be bought by ImpreMedia LLC, 
publisher of paid daily El Diario La Prensa. The new 
owner has no plans to shut down the paper. Hoy 
(circulation 56,000) used to be a paid paper but changed 
to free distribution after it got involved in a circulation 
scandal. The Hoy editions in Chicago and Los Angeles 
are not part of the deal. ImpreMedia publishes paid 
weekly Raza in Chicago and paid daily La Opinion in LA. 
(EditorsWeblog) 
 

QuŽ! goes solo 
Free daily Qué!, part of the Spanish Recoletos group, is 
not included in the sale to Italian media group RCS 
(Corriera della Sera, free daily City). Current management 
of Recoletos and the regional newspaper group God— 

(30% owner) will continue to 
operate the free paper 
themselves. Qué! started in 
January 2005 and is now the 
free daily with the highest 
circulation (almost one million) 
in Spain, 20 Minutos is still the 
best-read paper. RCS acquires 
Recoletos (sports paper Marca 
and financial daily, Expansión) 
for 1,100 million Euros. In Spain, 
RCS already owns daily El 
Mundo. (El Confidential) 

 
 
 

EVENTS 
 

Marbella: AEEPP 
I will give a talk at the Spanish publishers organization 
AEEPP conference in Marbella from April 18 to 20. 
Speakers include also Bernardo D’az Nosty, Professor of 
the Uniiversity of Malaga, Mario R. Garc’a, Associate 
Director of the Graphics and Design program at The 
Poynter Institute, Philip Meyer, Professor of Journalism 
and Communication at the University of North Carolina 
and JosŽ Antonio Mart’nez Soler, founder of Multiprensa 
y M‡s. More information on  www.congresoeditores.org. 
 

Vienna: Prima 
On May 21 I will speak at the PRIMA conference in 
Vienna. PRIMA is Europe«s organisation for marketeers in 
the paper and related industries. More information on  
prima-papernetwork.org. 
 

San Francisco: ICA 
At the International Communications Association 
conference in San Francisco (24-27 May) I will present 
papers on the substitution effect of free newspapers and 
on international advertising trends. 
 

RESEARCH 
 

The average market share on free papers in Europe is 
now more than 20%, in three countries free dailies have 
shares of more than 50%, in more than ten countries a 
share of 25 to 50% is realized. 
 
Free dailies Europe 2006/2007: ti tl es and marketshare 
 # of titles    Market share  
Iceland* 2 65% 
Denmark* 9 55% 
Spain* 25  53% 
Croatia* 2 47% 
Italy* 9  45% 
Portugal* 3 38% 
Czech Republic 4 37% 
Andorra 2 35% 
Switzerland* 4 34% 
Sweden* 4 28% 
Greece* 4 27% 
France* 9  27% 
Latvia* 1 25% 
Austria 4 25% 
Netherlands 4  24% 
Estonia 1 20% 
Hungary* 1 19% 
Lithuania 1 19% 
Ireland 2 18% 
Romania 3 15% 
Belgium 1 13% 
UK 8 12% 
Finland 2 10% 
Poland 1 6% 
Ukraine 1 3% 
Germany 6 1% 
Serbia 1 No data 
Russia 3 No data 
* indicates that the title with the highest circulation is a 
free paper. 
 

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl  
web: www.newspaperinnovation.com 


