Free Daily Newspapers

FDN NEWSLETTER NO. 22 — DECEMBER 2006 — www.newspaperinnovation.com - 550 subscribers

Launches

Readership

Titles

Philippines, Canada, 3" & 4" Dutch free daily, Danish paid Metro’s join forces, Second free
China, Argentina, US, Paris delayed, London paper feel the Moguls meet in paper again in
Italy, Spain (p. 2-3) scrapped (p. 2-3) heat (p. 3-4) court (p. 4) Singapore (p. 4)

IS PDF THE ANSWER?

P D F‘s are simple, most free dailies have
pdf downloads, a one-click solution

with few extra costs. In 2005 the Financial Times started
FTpm, a 2-page update, available as pdf-download and
distributed in printed format to offices. Big plans: first we
take London than the rest of the empire, including Ireland.
After a year FTpm closed down. But it inspired many.
People can print it at the office and take it home on the
train. Not many businesses, however, will encourage staff
to print papers before leaving the office.

El Pais’ 24 Horas is pdf-only and is available in different
regional and topical editions, some only for registered
users. The 8 to 20-page paper is permanently updated.
Advertising is minimal. Layout is pretty dull.

De Volkskrant 16.00 (the Netherlands) is an afternoon
pdf-version that must be subscribed to via iTunes or RSS.
Last Friday’s copy was 4 pages, no advertising but with a
crossword and a nice layout.

Information’s 15.15 (Denmark) counts 8 pages in a basic
layout and can be downloaded from the website, e-mail
delivery is also possible. It has a Sudoku and TV listings.

Financial Times Deutschland FTD 17.00 is an afternoon
pdf for subscribers only. Also frequent Lufthansa flyers
and people with a special train-pass can get FTD 17.00.
FTD also prints a special train edition: Kompakt. A similar
preview edition is published
STARPML by Handelsblatt as News am
Abend and is available in
— = trains and at airports.
e
& Toronto Star’s Star P.M. is
available from 3.30 PM on
—— and updated at 4.15 PM with
financial news. It can be
downloaded in a 12 or an 8-
page edition, while 1-page
downloads for the missing
m topical pages is possible. E-
mail alerts are available for
the clever-designed paper.
There is advertising on every page. Ottawa Citizen's
RushHour is a 12 to 20-page printed (4 days a week) and
pdf-version (5 days) paper with a nice design and
advertising on most pages. Readers can be alerted by e-
mail when a new issue is available.

Guardian's G24 is permanently updated and available in
five editions: Top stories, World, Media, Business and
Sport. The pdf's can be downloaded, design is similar to
Information’ 15.15. RSS subscription or e-mail alerts are
not possible - there is some advertising in the paper.

Corrierre della Sera’s Anteprima is not a pdf but also
inspired by FTpm, a 4-page daily preview of Corrierre
della Sera, only available in print in Milan in the afternoon.

FDN - BAROMETER

The FDN barometer measures free dailies, comparing the
end of 2005 with December 2006. Circulation increased
with 43%, the number of titles with 35%

Free Dailies 2005 / December 2006 (circ. * 1000)

Countries Titles Circulation

2005 2006 2005 2006 2005 2006
Europe 23 26 79 111 15,407 24,187
America’s 7 7 77 101 4,821 5,932
Asia/Pacific 8 8 15 18 4,133 4,712

Total 38 41 171 230 24,361 34,831

LAUNCHES

Second free daily in Manila

A second free daily launched in the Philippine capital
Manila on October 16: Standard Xpress (SX), by paid
daily Manila Standard Today. The 12-page tabloid is
distributed through racks at train stations in Manila - there
are plans to extend distribution to airports, ferry terminals,
bus stations, and toll road entry and exit points. The paper
promises audited circulation of at least 100,000 copies. In
2001 leading Manila paper The Philippine Daily Inquirer
started free daily Inquirer Libre (circulation 115,000).

Free dailies battle in San Francisco
On November 9 the SF City Star launched with a
circulation of a few thousand. The paper is owned by
Philip Anschutz, also owner of the San Francisco
Examiner, once the Hearst flagship, then bleeder for the
Fang family who turned it into a free daily, and since 2004
owned by Anschutz. The SF Examiner was not amused
when the new local SF Daily by Price & Pavelich (formerly
Palo Alto Daily) launched in May. Anschutz’ group also
launched a mom-and-pop paper and are targeting the
same audience and advertisers as the SF Daily. If it
works, Anschutz will probably trademark the “City Star”
brand name in 70 US cities like he did with the Examiner.
Meanwhile the SF Daily is fighting the corporate power of
the City Star in their paper. (free-daily blog)

Canada: Whistler / Squamish Today
In the area north of Vancouver free Whistler Today and
Squamish Today, with a joint circulation of 4,000 were
launched on November 23. Publisher is Glacier Ventures,
the parent company of weekly Whistler Question.
Distribution is through racks, hotels, restaurants and
café’s. In several British Columbia communities Black
Press already publishes 18 local free community dailies
(joint circulation 83,000). In Vancouver Metro and 24
Hours are competing. (Whistler Question)

Canadian Dailies 2000 - 2006 (circ. * 1000)
2000 2002 2004 2006

Free dailies 408 346 680 1046
Paid dailies 5167 5005 4911 4726
Free dailies share 7% 6% 12% 18%

2006 paid data estimate

FDN Newsletter no. 22 - December 2006 — page 1 of 4



Sport24: Rome and Milan

A free sports daily in Italy, Sport24, launched Monday
December 4. Publisher Edizioni Master distributes the 24-
page tabloid in editions for Rome and Milan. Joint initial
circulation is 350,000. Distribution will be through public
transport, sporting venues, universities and on the street.
Edizioni Master is publishing magazines on sports (Sport
Life) and food. Sports papers are popular in Italy, Gazetto
dello Sport is the third paper in circulation (388,000) and
the first paper in readership (3,483,000); Corriere dello
Sport is the 7th paper in circulation (237,000) and the 4th
in readership (1,493,000). In Spain two free sports dailies
are published while in Germany a free sports daily started
in November. (A.N.I.M.A. Newsletter, Edizioni Master)

more local editions in April and to publish beach-cities in
the South of the country during the Argentine summer
(January/February). La Razon is published six days a
week since September. The paper was founded in 1905
as a paid paper and was converted to a free daily in 1999.

An Ipsos Media survey in France revealed that 53% of the
people interviewed believed that news will be free in the
future via free dailies and internet. (AINMA newsletter)

Italian free business afternoon daily
In Rome and Milan, 24 minuti, free afternoon paper by Il
Sole 24 Ore, launched on November 20. The paper is a
brand extension of the financial daily; it shares resources
but also the ‘24’ logo. The paper is hoped to break even in
three years and to collect € 20m of advertising in 2007. In
Milan 200,000 copies will be distributed while the Rome
circulation will be 250,000. The paper is operated by news
agency Radiocor and will cooperate with radio station
Radio 24. To realize an up market readership it will be
distributed in 4 and 5 stars hotels, through taxi’s, in gyms,
airport lounges, night clubs, restaurants, cinema’s and
theatres. Ten extra journalists are hired for the 28-page
paper.

Four other major free titles are published in Italy: Metro (7
editions, circulation 850,000), Leggo (Caltagirone, 9
editions, circulation 1,050,000), City (RCS, 9 editions,
circulation 850,000) and the E Polis papers by Niki
Grauso (North Italy, Milan, Rome - circulation 850,000,
party paid). E Polis editions for Napoli and Bologna are
planned. Paid circulation in ltaly in 2005 was 5.7 million, a
5% decline from 6 million in 2000; free circulation in
November 2006 is 4.2 million (42% of total). Circulation of
free papers, however, should be treated with caution
because lItaly is one of the few European countries
without officially audited free paper circulation. Free
papers have been denied membership of the audit
organization. (Editorsweblog, Primaonline, Il Solo 24 Ore)

China: Guangzhou Metro Daily

The Guangzhou Metro Daily launched October 1 in the
South-Chinese city of Guangzhou. At first the 24-page
paper will be published three days a week with a
circulation of 300,000. Distribution is through the subway
system (580,000 passengers a day) and in office
buildings. A move to daily circulation is possible when the
first months prove to be successful. In Shanghai the
Tuesday-to-Friday Metro Express is published. (china.org)

Free Gratis!

The free daily Gratis! is published from October 23 on in
the Northern part of Spain (Asturias, Lugo) in cities like
Navia, Tapia, Ribadeo and Burela. Circulation is between
10,000 and 15,000. The paper counts 16 to 24 pages. It is
published by Diabe-Bedia. Gratis! is one of the more than
20 smaller free dailies in Spain, also two sport free papers
and four national free dailies are published, two financial
papers also distribute most of their circulation for free.
Total Spanish free circulation is now almost 5 million,
which is more than half of the total circulation.

La Razon goes local

Buenos Aires free daily La Razon (Grupo Clarin)
launched a local edition in Neuquen in West-Argentina on
October 17. Initial circulation is 5,000 so total Razon
circulation will grow to 125,000. Plans are to launch three

PLANS

Metro Ireland plans new editions

Cork, Galway and Limerick will get their own Metro
edition. In October 2005 the paper started in Dublin,
Associated Newspapers (owner of Metro UK) has a
majority share, both Metro International and the Irish
Times have minority shares. In Dublin Metro distributes
61,000 copies, competing free daily Herald AM
(Independent News & Media) 63,000 copies. (WARC)

3rd Dutch free daily in January
Third Dutch national free daily De Pers (The Press) will
launch in January. Distribution will be through public
transport, universities, office buildings, petrol stations and
shopping centers. Door-to-door distribution will be the
second phase. There are, however, no fixed contracts
with these distribution points yet. Competitor Metro has a
deal with railway operator NS until
s Pay 2009. Initial circulation is 200,000 -
I)L' PLI 5 800,000 is the goal for end 2007.
iR Both Dutch free dailies Metro and

= Spits distribute almost 500,000
GRATIS

each while De Telegraaf, the
leading paid newspaper in the
Netherlands distributes 700,000
copies.

There will be 36 full time journalists
working for the paper (comparable
to Metro and Spits) apart from the
same amount of free lancers. Every journalist is required
to write one third of a page each day and is expected to
deliver a scoop every three months. The average age is
33, almost 50% is female. Press agency Novum is
providing national and international news for the paper
that also has contracts with foreign publications like The
Economist and The Independent. De Pers will only offer a
minimal online presence although letters to the editor will
be online only. The paper will not print editorials.

MARE NIET GOEDXKDOR

Financer Marcel Boekhoorn is one of the wealthiest
people in the Netherlands; he made money by selling his
shares in telecom operator Telfort to the former national
Dutch telecom network KPN. Until January of 2006 he
was sponsoring professional soccer team NEC Nijmegen.
In 2000 he bought Ouwehands Dierenpark (Zoo) were he
still keeps his office. (De Volkskrant, Adformatie, De
Nieuwe Reporter, De Pers)

No third London afternoon freebie
After 18 months of waiting for the result of the bid for the
afternoon subway slot, no publisher is offering enough for
the contract, now both London Lite and thelondonpaper
are already handed out in front of the main tube stations.

In 2001 News Ltd (Rupert Murdoch) wanted a London
paper with a morning and an evening edition. The
contracts of Associated Newspaper with both subway and
Railtrack prevented such a launch at that time. A
complaint was made at the Office of Fair Trading about
Metro’s monopoly in 2003. The complaint was welcomed
by London mayor Ken Livingstone, also because he

FDN Newsletter no. 22 - December 2006 — page 2 of 4




wanted to break Associated’s monopoly - there is not
much love lost between the two. In 2004 also Richard
Desmond (Daily Express) wanted a piece of the action in
London. Associated reacted by launching Standard Lite in
December 2004. In April 2005, after two years, the OFT
decided the afternoon market was to be opened up.

But the bidding process took too long for Murdoch
(thelondonpaper) whereupon Associated reacted (London
Lite). Several publishers (including Desmond, Murdoch,
The Guardian, Metro International and Associated) are
though to have issued a bid. But handing out papers in
front of stations is more efficient than having racks in
stations. In November thelondonpaper distributed 425,000

copies against 395,000 for

thelondonpaper London Lite. This might be a
— warning for all contracts in

T Europe that are about to expire,
h «:',5=%I‘EE prices will rise but there are
~— READY

UNTIL 2007

certainly limits.

1=~ Question remains why everybody
wanted to go into the afternoon
market — The Evening Standard
is losing readers and money for
several years. The morning
market is probably more profitable with Metro (550,000
copies) and City AM (94,000) competing with paid titles.
Handing out free papers in front of tube stations might
work in the morning too. But fear of cannibalization
probably is keeping publishers like News Ltd, Express,
and the Guardian back. (Reuters)

Paris launch postponed again

The launch of the third Paris free daily by the Bolloré
group (70%) and Le Monde (30%) is postponed to 2007.
The name News Plus had to be dropped because it is
owned by another company. The paper will be published
in the micro (half-Berliner) format and will have a
circulation of 250,000. Le Monde and weekly Courrier
International will offer editorial content. Christian Struder
(chief editor of Bolloré’s evening free daily Direct Soir)
and Pascal Galinier (editor of media section of Le Monde)
are in charge of the title after Francois Bonnet stepped
down after a dispute over editorial policies. The paper will
offer joint advertising with Direct Soir and with Plus
papers in Marseille, Lyon, Lille, Montpellier and Bordeaux.
(le Figaro, TarifMedia, 20 Minutes)

Dutch Metro Finance planned

The chance of launching a free business paper in 2007 in
the Netherlands is 50%. Metro Finance will have a
circulation of 100,000 and compete with business paper
het Financieele Dagblad (circulation 55.000). Metro talked
with het Financieele Dagblad but this paper is thinking
about their own free (afternoon) edition. Distribution could
also involve home delivery, first for free but after a certain
period for €99 a year. There are already free business
dailies in Germany (Business News, Handelsblatt News
am Abend, FTD Kompakt), London (City AM), Switzerland
(Cash Daily) and ltaly (24 Minuti). In Spain (Cingo Dias)
and Denmark existing business papers moved towards
free distribution while Schibsted planned a free business
weekly in France (Rien N’est Gratuit) - although it put the
plans for Spain (20 Negocias) on ice. (Adformatie)

SA Sunday plans free daily

The first African free daily could be launched in South
Africa by the Sunday Times according to blogger Anton
Harber. A spokesman for the paper said that it was “one
of the hundred millions things they were considering”
which would make the Sunday Times the most innovative
newspaper in the world. The plan involves distributing the

paper on weekdays to subscribers of the Sunday paper.
(Anton Harber, Mail & Guardian)

Bolloré plans free Sunday paper
Vincent Bolloré, owner of free afternoon paper Direct Soir
and partner of Le Monde for a new free Paris daily is
planning a free Sunday paper. Jacques Séguéla, vice-
president of advertising agency Havas is heading the
project. Apart from Havas and Direct Soir Bolloré also has
stakes in commercial TV, wireless internet, TV and AV
production, cinema and radio. More than 80% of the
activities are still in transport and logistics. (A.N.I.LM.A.
newsletter, Les Echos, Liberation)

CIRCULATION & READERSHIP

Hong Kong free dailies up

Headline Daily is the Hong Kong paper with the highest
circulation in 2006, the free paper went from 528,000
(2005) to 603,000. Paid paper Oriental Daily (not audited
by ABC) had a circulation of 520,000 in 2005. Third in
Hong Kong is Metro with 333,000 copies (325,000 in
2005). Paid paper Apple Daily lost considerable in 20086, it
has now a circulation of 293,000 (343,000 in 2005). Free
paper AM730 also gained circulation and distributes
280,000 copies against 260,000 in 2005. (ABC Hong
Kong)

Heute no Aujourd’hui

Swiss afternoon paper Heute, published by Ringier (Blick)
will not launch a French edition in western Switzerland
like 20 Minuten. Heute is meant to extend the reach of
Blick-advertising and this paper is only published in
German so a French launch is not needed. (Persoenlich)

TheSun 2" in Malaysia

New circulation data for Malaysia revealed that free paper
theSun is the second best circulated English language
paper after paid daily The Star. In the first six months of
2006 201,000 copies of theSun were distributed, in 2005
the circulation was 151,000. TheSun was founded in 1993
as a paid newspaper and converted to free distribution in
2002. The Star has a paid circulation of 310,000. Apart
from that four Chinese and Bahasa dailies distribute more
than 200,000 copies. Total Malaysian circulation is 2.5
million. (ABC Malaysia)

Swiss competition increases

Le Matin Bleu, free daily by Edipresse (Le Matin) in
French speaking Switzerland increased circulation to
166,000. The paper is distributed through 750 boxes and
in 1100 café’s and restaurants in two editions: Geneva
and Vaud (Lausanne). The last edition is also available in
French speaking communities in other cantons
(Neuchatel, Jura, Freiburg, Wallis and Bern). Competitor
20 Minutes announced a third edition for these areas in
January, increasing circulation to 240,000. Total Swiss
free circulation will increase to more than 1.3 million - in
2005 paid Swiss circulation was 2.4 million. Le Matin Bleu
has 247,000 readers, 45% is below 35 years. The paper
offers joint advertising with Le Matin. The website of Le
Matin Bleu BleuBlog has 7,500 active bloggers.

20 Minutes, the French language version of 20 Minuten,
reached an average daily readership of 223,000 in the
first six months after the launch in March of this year.
Average circulation was 109,000, growing to 150,000 now
for both editions (Lausanne, Geneva) together. The
German edition, with five editions and a joint circulation of
430,000, is already the best-read newspaper in
Switzerland. (Persoenlich.com)

FDN Newsletter no. 22 - December 2006 — page 3 of 4



Danish dailies feel freebie flood

Newspapers in Denmark are beginning to feel the heat
from the new free dailies launched in August (Dato,
24Timer) and October (Nyhedsavisen). In September
readership was 440,000 lower than in the same month in
2005, in October readership was 380,000 less. Berlingske
Tidende lost 14% of its readers compared to 2005, Ekstra

. o o o
g“ = Bladet 12%, Politiken 10%, BT

9% and Jyllands-Posten 8%.
T 3t Also free dailies MetroXpress (-
e ——— 15%) and Urban (-5%) lost. For
= " Berlingske the loss s
= problematic because the paper
moved to tabloid in the
beginning of September. Also
Sunday circulation is going
down, although this trend is
— e visible almost throughout the
year. The drop in October, after
Nyhedsavisen’s launch, however, seems to be somewhat
bigger than average. A separate research was done on
the three new titles in November. 24Timer had 395,000
readers, Dato 150,000 and Nyhedsavisen 161,000. These
data indicate that 24Timer is already the 7th paper in
Denmark and moving in on tabloids BT (401,000) and EB
(400,000). (TNS-Gallup)

Det Berlingske Officin (Orkla Media ASA), publisher of
Danish paid papers Berlingske Tidende, B.T. and Arhus
Stiftstidende, and of free dailies Urban and Dato will cut
350 jobs (13% of workforce) over the next two years. The
publisher was bought this July by investor Mecom (David
Montgomery), a company that also acquired papers in
Germany and the Netherlands. (MSN Money)

PUBLISHERS & TITLES

Blog ends 20 Minuten crusade

From February 2005 on Pendlerblog.ch (Commuter Blog)
followed Swiss free daily 20 Minuten by commenting on
mistakes, and on the sometimes weird use of photos. This
month the blog decided it was time to go, 20 Minuten has
grown to the best read paper in Switzerland thanks to
their ‘quality control’ so they were no longer needed. They
celebrate it with a “best of” issue. (Persoenlich)

AdLink does Metro Europe online
AdLink Internet Media is developing pan-European online
advertising solutions for the websites of Metro in Sweden,
Italy, Spain and the Netherlands. AdLink is active in 12
European markets with online advertising. (Adformatie)

Stuart Layne, a former Boston Celtics executive who
launched a sports marketing firm four years ago, is the
new publisher of Metro Boston.

New look for Metro New York

Metro New York got a new design on December 4 with a
new front page, a daily ‘newsmaker’ profile and more
financial news and graphics from Bloomberg (even the
green looks a little lighter). Also other Metro editions will
get the new design, in France a redesign was introduced
in October. The US-titles of Metro were still performing
poorly last year, they lost $13m in 2005, normally Metro
International expects operating profits in three years -
Metro Philadelphia started in 2000, Boston in 2001 and
New York in May 2004. (Daily Media News)

Metro Belgium joins International

Belgium free daily Metro, owned by Concentra (51%) and
Rossel group (49%) reached an agreement with Metro
International for international advertising sales. Metro

International already cooperates with Metro UK
(Associated Newspapers). The partners together are now
present with 84 editions in 23 countries, reaching 21.5
million readers. Metro is the second paper in Belgium and
is published in different editions in French and Dutch. The
paper has 840,000 readers; circulation is 250,000.
Concentra also publishes De Gazet van Antwerpen (third
paid paper in Belgium) and Het Belang van Limburg (fifth
paid title); Rossel publishes French language paper Le
Soir (the sixth paid paper in Belgium). The group together
controls one third of the total circulation in Belgium.

Yisraeli-moguls meet in court

Free daily Ysraeli founder Shlomo Ben-Zvi is asking the
courts to keep his 50%-partner, US-billionaire Sheldon
Adelson, from interfering with the paper. Adelson’s
company Newsco started the battle on November 9 when
he filed a €2m lawsuit against Ben-Zvi and asked the
court to dissolve his partnership in Yisraeli. Ben-Zvi is
accused of transferring money from Yisraeli to other
businesses. “The entire process is nothing but an attempt
to create media spin and put improper pressure on
Shlomo Ben-Zvi, which verges on extortion and threats”
according to Ben-Zvi's statement to the court. Adelson,
who made billions in the casino business, was also
interested in Maariv, the 2™ paper in Israel, a deal that
Ben-Zvi mediated and that would involve cooperation
between Maariv and Yisraeli. (Haaretz, Globes)

UPDATE

Two free dailies again in Singapore
In June 2006 a second free daily was launched in
Singapore: Chinese language My Paper with a circulation
of 120,000. My Paper is published Tuesday to Saturday
by government controlled Singapore Press Holdings
(SPH), the leading media company with 10 newspapers,
70 magazines and TV-channels, it also publishes leading
daily Straits Times. Readers can participate in the paper
by voting for stories or by creating their own blog. My
paper is distributed through public transport, offices,
airlines, and to selected households. From 2000 to 2004
SPH published free daily Straits, which then was merged
with competitor Today (circulation 250,000), published by
the only other major media company in Singapore, state-
owned MediaCorp. Also Today is partly distributed to
households. Circulation of paid papers in Singapore is
one million, 25% of the total circulation is free.

Copenhagen INMA workshop

On 1 and 2 February 2007 The International Newspaper
Marketing Association INMA organizes the workshop
“Does Price Matter? Positioning Free and Paid
Newspaper Models”
in Copenhagen. The
focus will be on price,
service, content, and
advertising. What is
the cost of paid and
the price of free? Participants include Robert Picard,
professor of economics at the Jonkdping International
Business School, INMA-chairman Earl J. Wilkinson, Jan
Wifstrand, former editor of leading Swedish daily Dagens
Nyheter and myself. Information can be found on
www.inma.org.

Gharing idews. irapinng thinge

Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl
web: www.newspaperinnovation.com

FDN Newsletter no. 22 - December 2006 — page 4 of 4




