
FDN Newsletter no. 21 - November 2006 – page 1 of 4

FDN NEWSLETTER NO. 21 – NOVEMBER 2006 – www.newspaperinnovation.com - 500 subscribers

Launches Plans Readership Titles Update
New titles and editions in 10
countries in six weeks –
circulation +3,000,000 (p. 1-3)

More expansion for
20 Minutes in
Switzerland (p. 3)

Canadian free
papers gain
readers (p. 3)

Oldest free daily
(Zurich) becomes
weekly (p. 4)

First commuter free
daily (1974) in
Brazil (p. 4)

3, 2, 1 - A DUTCH FREEBIE SOAP

Ton aan de Stegge, new CEO of PCM, publisher of
four Dutch national dailies, declared war on his
competitors at his first public appearance: PCM

would launch “at least one new free daily in 2007”. The
paper would compete with free dailies Metro and Spits,
with De Telegraaf and AD, a joint operation of PCM and
Wegener, the third Dutch publisher. Aan de Stegge said
he was against joint ventures and wanted to control his
papers alone. Meanwhile millionair Marcel Boekhoorn
was planning a free paper himself.

Soon it was clear that only one title would be
launched by de Volkskrant, leading daily of PCM. A
plan for a popular free daily was shelved. Pieter

Broertjes, chief editor of de Volkskrant, told ‘cowboys’ to
stay out of this business - referring to the Boekhoorn
plans. Both titles aimed at a circulation of 500,000.

In October there was only one new free daily left.
PCM killed their plan for a Volkskrant-operated
‘quality’ free paper. Instead PCM would enter into a

joint venture with Boekhoorn – Aan de Stegge was now in
favor of joint ventures and teams up with a ‘cowboy’.
Boekhoorn will have 51% of the shares. PCM will print
and distribute the paper for at least three years.
Volkskrant chief-editor Pieter Broertjes was “disappointed”
with the decision.

The paper would launch in the first quarter of 2007 with a
circulation of 500,000 to 600,000 and 30 journalists. The
paper will use hand distribution in public places (transport,
universities) first and maybe door-to-door distribution
later. Also a Saturday edition, a paid edition or other free
specialized papers (sports) are planned for the future. The
paper expected to break even in three years.

On November 15 PCM backed off. The costs
and risks would be too high. These costs could
grow to €15m a year. PCM could buy the paper

after four years for something like €100m - this also was
considered as too much. After these curious PCM can
think again about launching their own title, dummies were
made, business plan completed and staff hired. The
position of Aan de Stegge, however, is being threatened
by all these moves. PCM-owner APAX seems not too
eager to invest in new plans and is making moves to
break up and sell PCM.

Some problems arise for Boekhoorn. Printing 500,000
copies will be difficult. Offers of 200,000 copies were
made by others, but printing at night could be a problem.
Also chief editor Ben Rogmans was sued by his former
employer, publisher Wegener, for breaking his contract
and cannot work for the paper the first year. Having a
good distribution manager, however, is more important.

Dutch Dailies 2000 - 2006 (circ. * 1000)
2000 2002 2004 20006

Free dailies (Metro, Spits) 594 670 771 974
Paid dailies 4323 4311 4061 3767
2006 paid data estimate

FDN - BAROMETER

The FDN barometer measures free dailies and circulation,
including from now on 24 US local titles (circ. 500,000).

Free Dailies November 2006 (circ. * 1000)
Countries Titles Circulation

Europe 26 109 24,279
America’s (incl. local US papers) 7 97 5,840
Asia/Pacific 8 15 4,145

Total
41 221 34,264

LAUNCHES

Ottawa: 3 launches in 1 week
RushHour, by CanWest (Ottawa Citizen), hit the streets
November 13 in Ottawa. The 12-pager is available
Monday to Thursday after 4 PM at 120 distribution points.
RushHour is expected to have a readership of 60,000 -
circulation will be between 20,000 and 30,0ß00. Content
is directed to lifestyle and entertainment, copying the ill-
fated Dose-model. Afternoon distribution, low circulation
and non-news focus points to a defensive strategy, fear of
cannibalizing the Ottawa Citizen is probably bigger than
the urge to launch a free paper. RushHour can also be
downloaded as a PDF-paper (five days a week).

Two days after the launch of RushHour, Quebecor,
publisher of the Ottawa Sun launched a French and an
English version of their 24 Hours/Heures concept. Both
editions have a print run of 40,000 and are published
Monday to Friday. 24 Hours/Heures is already published
in Montreal, Toronto and Vancouver. There are 24
journalists working for the new paper. Also a Metro edition
is published in Ottawa, a joint operation of Metro
International, TorStar and CanWest. (CBC, Canada.com,
NewsWire, Ottawa Business Journal)

Another German Sneak Launch
Germany is the white spot on the free dailies map. Except
for 1999-2001 when a free paper war was fought in
Cologne. Since then, nobody dared to enter the most
attractive market in Europe although many were tempted.
Springer-angst ruled. In August 2006 the white spot was
colored grayish when Holtzbrinck launched Business
News, with a modest circulation (70,000), a specific target
group and only available in office buildings. October 6,
Deutsche Sportverlag (DSV) with airline Lufthansa
launched Die Sportzeitung, a free daily devoted to sports
and available every day from 5:30 on in 12 German
airports (circulation 65,000). (Horizont, FAZ-newsletter)

In 2007 business class Lufthansa travelers will get the
Süddeutsche Zeitung Primetime from 16:00 on. The A4-
paper has a circulation 13,000 and will have 12 to 16
pages. Handelsblatt News am Abend (Handelsblatt) has
moved to competitor Air Berlin. Circulation is 20,000, half
of it is distributed in first class ICE trains. Financial Times
Deutschland Kompakt (circulation 8,000) is available as a
morning free paper in first class ICE trains. (Lufthansa,
Werben & Verkaufen)

3

2

1

0?



FDN Newsletter no. 21 - November 2006 – page 2 of 4

Liverpool follows Manchester
The Liverpool Daily Post (Trinity Mirror) will distribute
6,000 free copies in the centre but keeping its cover price
for the rest of the edition (circulation 18,000). Office
buildings will get 4,000 copies while 2,000 copies will be
handed out on the street. Leading paper is the evening
Liverpool Echo, also by Trinity Mirror. In May 2006 the
Manchester Evening News introduced this model when it
axed their Lite edition and begun handing out 60,000
copies of the paid paper in the city centre. Trinity Mirror
and Associated Newspapers together operate Metro in
Liverpool (circulation 25,000). (Guardian)

Free Virginian Link
On October 6, Link, free daily by the Virginian-Pilot, was
launched in South Hampton Road, in southeastern
Virginia (USA) with a circulation of 30,000. The paper is
targeted at the 18-34 year non-reader of the Virginian-
Pilot. The new publication is distributed in coffee shops,
restaurants, campuses and apartment buildings and is
hoped to attract weekend readers for the Virginian-Pilot
(circulation 198,000). (Medialife, What’s Next)

Corriere della Sera strikes first
Corriere della Sera launched afternoon freebie Anteprima
il Giornale di Domani in Milan on October 12. The new
daily, with a circulation of 100,000 is available from 16:00
on and counts 4 pages with updates of the news of the
day and a preview of tomorrow’s news. Five journalists
from Corriere della Sera are working for Anteprima that
was modeled after the 2-page preview edition of the
Financial Times: FTpm (no longer available). Corriere
della Sera is part of the RSC group that also publishes
free daily City. Other publishers like Il Sole 24 ore,
Repubblica, l’Asca, Class Editori and AdnKronos are also
thinking about free papers. (VareseNews, EditorsWeblog,
Affari Italiani)

Denmark: the Fifth
On October 6, the fifth national free Danish newspaper
was launched: Nyhedsavisen, by 365 Media (Icelandic
Dagsbrun Group). The paper has editions for
Copenhagen, Odense and Aarhus and is published six
days a week. The design of the tabloid is more ‘classic’ -
in contrast to ‘traditional’ free dailies. In August Dato
(Orkla) and 24timer (JP/Politiken) were launched. The
papers distribute the majority of their circulation door-to-
door and compete also with MetroXpres and Urban
(Orkla). In Aarhus, Aalborg and Odense local free dailies
are published, in Copenhagen MetroXpres published an
afternoon edition untill November 17. Total circulation of
free papers in Denmark is around two million, against 1.3
million for paid papers. (Medialife, Nyhedsavisen)

At the Nyborg Fagfestival the distribution of free dailies
was often discussed. Some people complained that they
did not get a free title because delivery is not up to the
three times 500,000 copies publishers promised. Dato
seems to stay behind while 24timer performs somewhat
better. Nyhedsavisen also has problems, it is difficult
(impossible) to get access to keys to deliver to apartment
buildings. Others were complaining that they could not
stop getting them or that free papers were polluting the
environment. I heard no complaints on the content that is
generally seen as pretty good.

Punkt (.) SE launched in Sweden
Schibsted, publisher of leading Swedish paid daily
Aftonbladet, launched free daily .SE October 2. The paper
counts 48 pages, has a micro size (half Berliner) and a
print run of 150,000 copies in Stockholm, 93,000 in
Göteborg and 50,000 in Malmö/Lund. The paper has an

editorial staff of 30 people, with 7 in Göteborg and Malmö
each. In all three cities .SE competes with free dailies
Metro and City. The logo of .SE (Punkt SE) is very similar
to that of Aftonbladet. A dispute broke out about the dot
(punkt) in .SE because the domain www.punkt.se is
owned by Internet provider Spray who threatened to sue
Schibsted. In response Schibsted removed the dot in the
logo. Another lawsuit might be pending. Bonnier,
publisher of Dagens Nyheter and free daily City still owns
the right to the title SE, they published a magazine with
that name in the seventies. (Dagens Media, Kulin)

Third edition 15min Lithuania
Lithuanian free daily 15min (Schibsted) launched a
Klaipeda edition in September. With the new edition total
circulation of 15min reaches 105,000 copies. 15min
started in September 2005 in Vilnius, in February 2006 an
edition for Kaunas was launched.

E Polis Milano and E Polis Roma
In September E Polis Milano (210,000) and E Polis Roma
(250,000) started, 12th and 13th edition of Niki Crauso’s E
Polis free paper chain. E Polis Napoli and E Polis Bologna
will follow soon and will increase the circulation of the free
paper chain to almost a million a day. The new editions
have 64 pages like other E Polis papers; at least 32 are
devoted to editorial content with an emphasis on local
news and comment. Distribution is mostly free through
retail shops, restaurants, bars and other busy places.
Less than 10% is sold (for 50 cents) on newsstands.

The E Polis concept started in 2004 with Il Cagliari. In
March Grauso began publishing in North-east Italy: Il
Venezia, Il Mestre, Il Padova, Il Treviso, Il Verona, Il
Vicenza, Il Bergamo, and Il Brescia, with 35 to 40,000
copies for each edition. In June 2006 Il Firenze (60,000)
followed. In contrast to most free dailies, E Polis papers
also publish on Saturdays. Total circulation of Italian free
papers is 3.7 million, paid circulation is less than 6 million.

Two new editions for ADN
Spanish free daily ADN, published by a consortium of
local papers, launched new editions in La Rioja (Logrono
area) and Lleida (Catalonia). Editions for Huesca and
Teruel were dropped. Circulation of ADN (before the new
launches) was 913,000.

Austria: 2nd free daily in Linz
A week after the launch of Oberosterreichs Neue, Upper-
Austria (Linz, Wels, Steyer) greeted the 4th edition of
Heute. The edition will have 4 to 6 pages local news,
written by four journalists in Linz and has a daily
circulation of 80,000. Total circulation of Heute is 500,000.

Free weeklies in London
The crowded London market (Metro, City AM, London
Lite, thelondonpaper) now also has Sports UK, published
every Friday by Paris-based Sport Media & Strategy. The
48-page magazine is the UK version of a French model
that is published in the Paris area with a circulation of
500,000. Sport UK is handed out at selected underground
stations, gyms, company buildings, airlines and train
stations. The concept will be rolled out in other markets
too. (Pressgazette, RFI)

A free Arabic weekly Local Arabia, (circulation 30.000) is
available in London from October 16 on. Distribution is
through shops, restaurants, mosques and schools. Local
Arabia has articles in both English and Arabic. In London
there are also free publications for Polish, Russian,
South-African, New Zeeland and Australian immigrants,
and publications for travel, holiday, jobs and business.



FDN Newsletter no. 21 - November 2006 – page 3 of 4

Free Sports semi-weekly in US
The Hearst Corporation and Mexican publisher Grupo
Reforma, launched the twice-weekly Spanish-language
newspaper Cancha (soccer field) in San Antonio (Texas)
in June. About 60% of the content is devoted to sports.
Reforma’s newspapers in Mexico provide content for
Cancha that will have a circulation of 25,000. The San
Antonio Express-News will sell advertising, print and
distribute the paper.

PLANS

Third Swiss 20 Minutes in 2007
Tamedia, publisher of 20 Minuten in the German speaking
part of Switzerland, and of 20 Minutes in the French part,
will launch a third French edition on January 3, 2007 with
a circulation of 90,000 in the Neuenburg and Jura
cantons, and in the French speaking part of cantons of
Bern, Wallis and Freiburg. Joint circulation of 20
Minuten/Minutes will increase to more than 650,000 -
more than twice the circulation of Blick, the best-selling
paid paper in Switzerland. (Persoenlich)

20 Minutes competes with Le Matin Bleu (Edipresse) with
a circulation of 120,000. Edipresse is likely to react and
launch a competing edition. In that case total free
circulation in Switzerland could grow to 1.4 million,
meaning that more than a third of the total Swiss
circulation will consist of free papers.

Paris NonPlus
No Paris launch in November of a free paper by L e
Monde and Vincent Bolloré. The new date is now set for
December 6. There were problems about the shares in
the company. Instead of the initial 50/50 option, Bolloré
got a 70% share because he invests €15m a year, Le
Monde will hold a minority share (total investment is €20m
a year). Break-even is not expected in the first five years.
Because of the strong position of Bolloré, François
Bonnet, former deputy chief of Le Monde, who was in
charge of the new paper, stepped down.

Both parties also don’t agree on the editorial line. Bolloré
is responsible for distribution and sales, Le Monde for
printing and editorial content. ParisPlus also expects to
use editorial resources from Directsoir  (Bollore’s
afternoon free daily). Directsoir is operated in cooperation
with Direct 8, Bollore’s commercial TV channel. The paper
will employ 30 journalists and will be printed in micro (half-
Berliner) format, circulation will be 350,000. There are
Plus-papers in Bordeaux, Lille, Lyon, Marseille and
Montpellier; the last is operated by Le Monde/Midi Libre.
(imédias, Nouvel Observateur, Liberation)

2nd free daily for Israel
Yedioth Ahronoth, best-read Israeli daily, is making plans
for free paper Ynet, to counter the competition by Ysraeli,
the free daily owned by Shalom Ben-Zvi and Sheldon
Adelson. Ysraeli is distributed in 200,000 copies in public
transport and has a morning and an evening edition. A
special edition is distributed through Delek gas stations.
Yedioth Ahronoth already tried to sell the paper for
discount prices. (Haarezt, EditorsWeblog)

Dutch free business paper
Business newspaper Het Financieele Dagblad (FD Media
Group) is thinking about a free paper. The company also
owns BNR (Business News Radio), so a business
oriented paper is the obvious choice. In London (City AM),
Germany (Business News) and Switzerland (CASHdaily)
free business dailies were introduced.

France: Metro Sport and RNG
Metro will launch a free sports daily in 2007. During the
world championship soccer in Germany Metro already
published a sports edition. European commercial
broadcaster Eurosport (controlled by 34%-Metro owner
TF1) will contribute to the new publication. Metro claims a
circulation of 880,000 against 870,00 for 20 Minutes
although this last title is better read with 1,998,000
readers against 1,482,000 for Metro.

20 Minutes (Schibsted / Ouest-France) planned the
weekly RNG  (Rien n’est gratuit - Nothing Is Free) on
October 20 in Paris, Lyon, Marseille and Lille. The weekly
would compete with a new business oriented free paper
by Philippe Micouleauy and Économie Matin. But one
month later RNG is still not there.

CIRCULATION & READERSHIP

Hoy Fin de Semana expands
Spanish language free daily Hoy with editions in Chicago,
LA and New York expands circulation of weekend edition
Hoy Fin de Semana. The edition will replace the weekend
edition in New York (circulation 60,000); in LA the edition
recently increased circulation to 300,000 while in Chicago
the circulation is 217,000. The average weekday
circulation of Hoy is 185,000. (Prnewswire)

Spain: 20 Minutos leads
20 Minutos (Schibsted, minority share Zeta Group) hands
out 997,000 copies daily. Què! by Recoletos distributes
970,000 copies while ADN (regional publishers) and
Metro follow with 914,000 and 766,000 copies. Also 20
smaller local free dallies exist in Spain and two free sports
dailies. Total circulation of free papers in Spain is almost
five million. (Prnoticias, PGD/OJD research)

Canadian readership
NADbank research revealed that free dailies Metro and
24 Hours/Heures in Montreal and Toronto are gaining
readers. In Toronto daily readership grew from 10% in
2001 to 14% in 2005. In Montreal 12% reads a free paper
on a daily basis in 2005 (up from 8% in 2002).

Urban increases circulation
Urban by Berlingske Officin (Berlingske Tidende, B.T.)
has increased circulation in Denmark. Four local editions
(Henning, Aalborg, Odense, Jutland) have been replaced
by one national edition. The editions for Copenhagen and
Aarhus will stay. Total circulation will rise from 230,000 to
330,000. The company owned by David Montgomery’s
Mecom also publishes free national daily Dato.

Urban is also offering subscription for 349 Dkr. a year
(€50). The paper is then delivered by mail. In September
Urban introduced a new design, with prominent display of
blogs, games, and movies. Interactive features are more
integrated in the printed version too.

PUBLISHERS & TITLES

First casualty of Danish freebie war
The afternoon edition of MetroXpress
Copenhagen, launched on August 21
in the middle of the newspaper war
will be closed down. The issue of
Friday 17 November was the last.
The ‘aften’ edition, with a circulation
of 100,000 is therefore the first
casualty of the Danish newspaper
war. (Metro International)



FDN Newsletter no. 21 - November 2006 – page 4 of 4

Oldest free daily (1730) goes weekly
The Tagblatt der Stadt Zürich, one of the oldest free
dailies in Europe and the only broadsheet, was converted
to a weekly tabloid on November 29. The Tagblatt was
founded in 1730 and was converted to a free daily
broadsheet in 1996. In 1999 it became Zurich Express
when both Metro and 20 Minuten were about to launch in
Switzerland. In 2003 it went back to the old name when
owner Tamedia bought into Schibsted’s 20 Minuten.
Circulation of the Tagblatt was 137.000. (Persoenlich)

thelondonlitebattle
One month after the flood of free afternoon papers in
London, Daily Mail and General Trust (London Lite) said
that Lite would not hurt sales of the Evening Standard -
the investment of £15m was regarded as “being not
enormously expensive”. First circulation data showed that
the Evening Standard lost almost 8% compared to the
month before and now has a circulation of 289,000 - for
the first time below 300,000. London Lite distributed
359,000 copies Metro 50,000 (13% up), thelondonpaper
327,000 and City AM 91,000. Tube Lines Limited, the
company that has to clean up the underground, is not that
happy, litter increased with 48%.

thelondonpaper will distribute at 10 network rail stations in
London, including Paddington, Victoria and Waterloo. A
million daily passengers use these stations were the
paper will be distributed from 3 PM on. Metro (Associated
Newspapers) will hold the morning slot. The tender for the
subway contract is still undecided. (Mediabulletin, BBC,
Brand Republic, Editorsweblog)

The Examiner sued for delivery
Lawyer Joel L. Levin asked the County Circuit Court to
stop the Baltimore Examiner from being delivered to his
home. The Baltimore Sun reports that also other residents
can’t keep the paper from being delivered and that there
are similar complaints in San Francisco and Washington.
The Sun saw circulation drop 4.5% but denies that the
Examiner had any impact. The drop is according to the
Sun the result of reducing bulk circulation.

RCS interested in Recoletos (Qué!)
Italian RCS Mediagroup, publisher of Corriere della Serra,
La Gazetta della Sport and free paper City, is interested in
Spanish media group Recoletos. Apart from free daily
Qué! Recoletos publishes sports paper Marca a n d
financial daily Expansión. In 2004 Recoletos was sold by
Pearson to a financial consortium. RCS already owns
95% of Spanish daily El Mundo. When the deal succeeds
El Mundo will no longer be without a free paper. In
January El Mundo launched the free real estate weekly /
website SV to explore the free market. (La Gaceta)

New design for Metro France
Metro introduced a new design with easier navigation,
more color, more pictures, a new front page and more
topic-oriented pages. Internet links are more prominent in
the new concept. The upcoming competition from Le
Monde/Bolloré is probably one of the reasons for the
change. In France Metro competes already with 20
Minutes, (both papers increased circulation to almost
900,000), Plus-papers in five markets and with the
afternoon paper Direct Soir (Bolloré). (Challenges.fr)

Göteborgs-Posten joins Metro
The Göteborg edition of Metro Sweden will offer joint
advertising with leading newspaper Göteborgs-Posten.
Stampen, the publisher of the paid daily has the right to

buy a stake of 10% in the Göteborg edition of Metro in
2008 if certain targets are met. (Metro)

Another sudden change at Metro
Two weeks after executive vice-president Silvio de Groot
stepped down, another top position at Metro International
became vacant. Peter Castenfelt, Chairman of Metro
International announced his immediate resignation from
the Board due to personal reasons. He will be succeeded
by Dennis Malamatinas who has been a director of the
Board since May 2004 and was formerly CEO of Burger
King Corporation worldwide and former Director of the
Boards of Reuters Group PLC and Diegeo PLC.

Mark Moore, Editor-in-Chief of Metro USA (editions in
New York, Boston and Philadelphia) left the company
after only 13 months. (New York Post)

Metro International results
Metro International reported a profit for the first nine
months of 2006 - not including the revenues form the sale
of Metro Finland. With these results Metro seems to be on
track, according to CEO Pelle Törnberg: “to deliver a net
profit this year”. (Metro International)

UPDATE

1st free commuter daily discovered
An attentive reader pointed at three free papers from
Brazil not on the website. Jornal de Londrina by Rede
Paranaense de Comunicação, and Jornal do Ônibus
(Curitiba) by Correio Paranaense – were both launched in
May 2006. Jornal de Londrina has a Berliner format and
was a paid paper before, it is distributed door-to-door. The
interesting one is MetroNews, launched in 1974 (!) in São
Paulo as a commuter paper, so way before Metro
Stockholm. It has a circulation of 120,000 in 2006.

CORRECTION

Schibsted’s free dailies
In the last newsletter Norwegian publisher Schibsted was
said to operate free dailies in Spain, Italy and Lithuania. It
should have been France instead of Italy. Schibsted won
the tender for the distribution contract in Milan in 2000 but
was not allowed to operate a free daily because foreign
(non-EU) companies could not own Italian media – as a
result Metro launched in Milan. Schibsted also owns half
of the Linnaleht free paper in Estonia and since the
beginning of October launched .SE in Sweden. In Russia
they operate the weekly free Moj Rajon in St. Petersburg
and Moscow.

RESEARCH

German research on free dailies
The October edition of the German magazine Media
Perspekt iven  contains three articles on free daily
newspapers. Marcus Haas describes the European
situation, Horst Röper researches the possible
consequences of free dailies on incumbent publishers
while Bernd Holznagel uses a legal approach and also
discusses press freedom. All articles and a summary (all
in German) can be downloaded as PDFs from the
website.

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl
web: www.newspaperinnovation.com


