
FDN Newsletter no. 17 - May 2006 – page 1 of 3

FDN NEWSLETTER NO. 17 – MAY 2006 – www.newspaperinnovation/free

Launches Plans Readership Publishers Update
Switzerland, Croatia, Rumania,
US, Czech Republic, UK, Spain

UK, the Netherlands,
Denmark

20 Minutos 2nd in
Spain

Metro, Schibsted,
Examiner, Hoy

Free papers
Israel, Denver

ANALYSIS

Free papers hit 25,000,000 mark
With launches in the UK, the US, Spain, Rumania, the
Czech Republic and later this month in Switzerland,
Croatia and Austria, the total amount of free dailies
distributed, is more than 25 million. In 2001 the 10 million
circulation mark was reached, while in at the end of 2005
almost 23 million copies were distributed. In France, Italy,
Spain, Sweden, Switzerland, the UK, Canada, USA, Hong
Kong and Korea free papers have a circulation of more
than one million. Spain has 23 titles and the highest
circulation (4.9 million). In Spain and Iceland the majority
of the total newspaper market consists of free titles. Italy,
the Czech Republic (both 31%), Denmark (30%),
Switzerland and Portugal (both 29%) also have a
substantial market share of free papers.

Free dailies circulation 1996-2006 (* 1000)
1996 1998 2000 2002 2004 2006

Europe 249 918 5,532 8,906 11,102 17,560
America’s 1,839 1,631 2,927 4,126
Asia/Pacific 435 1,943 3,288 4,156

total 249 918 7,806 12,480 17,317 25,842

More than a 100 different titles are published, with Europe
leading the way with 79 titles. There are free dailies in 38
countries, 24 in Europe. Latvia, Lithuania, Ireland, Israel,
Croatia and Rumania are the latest additions. Metro is
market leader with 29% of the total circulation.

Free dailies (titles) 1996-2006
1996 1998 2000 2002 2004 2006

Europe 2 6 29 34 55 79
America’s 11 13 19 21
Asia/Pacific 2 8 13 15

total 2 6 42 55 87 115

The end of the growth is not yet in sight. New launches in
the UK, the US, Denmark, Mexico, Eastern Europe and
the Netherlands are planned. Before the end of 2006
there probably will be free dailies in 40 countries with a
circulation of more than 28 million.

New url, new blog, new design
The Free Daily Newspaper webpage will soon move to
www.newspaperinnovation.com/free. It will have the same
information, but the main page is converted into a blog
with more news and room for comments. Being a blog,
subscription to the RSS-feed is recommended.

On the main page also news on other innovations will
have a place. First information on research on format
changes will be added. Also the Compact-page will move
to a separate place on the homepage.

The newsletter also got a slightly different design. The
redesign was NOT done by Mario Garcia – I wanted
something different ;).

LAUNCHES

Metro Croatia
A Croatian Metro will launched on May 15 by Europa
Press Holding (EPH), the biggest newspaper publisher in
Croatia in which German publisher WAZ (Essen) has a
50% stake. The paper is a Metro franchise and wil have
the familiar green Metro design. Metro will be pubished in
four different editions (Zagreb, Istria, Dalmatia, and the
northern area) with a circulation of 250,000.

US: San Francisco Daily
Former Daily News Group (Palo Alto Daily News and
sister editions) owners Dave Price and Jim Pavelich
launched the San Francisco Daily May 3 in Marina,
Chestnut, Cow Hollow, North Beach and Fillmore. The
paper started with 8 pages and a circulation of 5,000 but
wants to increase pages and rise circulation to 7,000. The
SF Daily employs eight people. Price and Pavelich sold
the Daily News Group to Knight Ridder in 2005 but left
when Knight Ridder went up for sale. (E&P)

Switzerland: Heute
Ringier joins the free newspaper world in its home country
with afternoon paper heute. Ringier saw 20 Minuten
(Tamedia, formerly Schibsted) take over the position of

the best read paper from their
flagship Bl ick . Basle and
Zurich also have local free
dailies while both Tamedia
and Edipress launched
papers in French speaking

Switzerland. 20 Minuten has seven editions; heute will
start in Zurich, Basle and Bern on May 15. The paper will
employ 20 journalists. Ringier publishes free dailies in
Rumania and the Czech Republic. Absent from the Swiss
market is Metro International, Metropol editions in Zurich,
Basle and Bern were launched in 2000 – in 2002 the
Swedes moved out. In 2004 daily paid circulation in
Switzerland was 2.5m.

Free dailies Switzerland 2000-2006 (* 1000)
2000 2002 2004 2006

20 Minuten/Minutes 235 300 333 472
Metropol 262 100
Baslerstab 102 98 94 94
Tagblat Stadt Zurich 186 165 137 137
Matin Bleu 110
Heute 200

total 878 663 564 1,013

Compact Bucharest
Ringier launched Compact in the
Rumanian capital Bucharest on May 2
with an initial circulation of 150,000.
Compact has 20 journalists. In 2000 and
2001 Bertelsmann (Gruner + Jahr)
published free daily Metrobus, this
publication changed to a weekly and is
still distributed in the subway system. After 24 hodin in the
Czech Republic Compact is the second Ringier free daily
in Eastern Europe. (Persoenlich)



FDN Newsletter no. 17 - May 2006 – page 2 of 3

UK: from MEN lite to MEN fat free
The last issue of MEN Lite, the free edition of the
Manchester Evening News was published on April 28.
From the ashes of the freebie (launched in November
2004 and a circulation of ±10,000) a new free daily
emerged: the Manchester Evening News. 50,000 copies
of the paid edition are distributed daily during lunch hours
in the city centre from May 2 on. People outside this area
have to pay for the paper. With 130,000 paid copies and
50,000 free copies MEN wants to position itself as the

m a j o r  regional player in
Manchester and the largest
UK regional newspaper.

The free (fat) MEN is hoped
to perform better than MEN
Lite because distribution is

moved forward and intensified. Two questions remain:
how will paying readers react to the fact that it is handed
out for free only a few blocks away; and: will advertisers
pay the same rates for readers who pick up free copies as
for paying readers.

The strategy is a bold move - bolder than the London
Evening Standard's move to convert the first two editions
to the free Standard Lite. This example was followed by
Argus (Brighton) which launched Argus Lite in February.
An even bolder move would have been a move to a
morning paper and compete with Metro (Associated
Newspapers, circulation 110,000) directly. (Press
Gazette, HoldtheFrontPage)

Prague: Metropolitní Expres
The crowded Czech newspaper market saw a third free
daily launched on April 24: Metropolitní Expres by Mafra
(owned by German Rheinische Post), also publisher of

Mlada fronta Dnes and Lidove
Noviny. The new title competes
with Metro (1997) and 24 hodin
(2005) by Swiss publisher
Ringier. Expres will employ 20
people, 15 of them journalists.

Metro has a regional distribution
of 366,000 while 24 hodin
distributes 220,000 copies in
Prague; the new title has a
circulation of 150,000. (Czech
Business Weekly, Radio.cz)

Spain: new sports free daily
Penalty, a new Spanish ‘quality’ sports daily is published
in two editions in Madrid and Barcelona with a combined
circulation of 400,000 (250,000 in Madrid). The paper
started with 24 pages full color and wants to move to 32
pages in the future according to
publisher Fernando Amores.
More than 90 people work for
Penalty, the Madrid editorial staff
counts 11 people. For 2007
editions in Sevilla, Valencia,
Bilbao, Zaragoza and La Coruna
are planned.

Important minority shareholder is
the Portuguese Cofina group
(Correio de Manha, economic
paper Journal de Negocios and sports paper Record).
The paper will compete with paid sports papers like Marca
and As, with El Crack 10, a free sport daily with Madrid
and Barcelona editions and with free sports weeklies like
Gol and Mediapunta. (PRNoticias, Periodismodigital)

Austria: Heute goes west & south
Vienna free daily Heute is launching an edition for Nieder-
Österreich (St. Pölten) on May 15. The new edition will
have a circulation of 100,000 while the Vienna edition will
increase its circulation to 260,000. A launch in the
southern part of the country (Graz) is anticipated. Total
circulation will then move to 400,000. Heute is not held
back by plans of Kleine Zeitung (by Graz publisher Styria)
for their own free paper in that area. There are no plans
for Linz yet, local publisher Wimmer (OÖNachrichten) is
also planning a free daily for that area. (Der Standard)

PLANS & RUMORS

Denmark: free fever rises
Plans by Icelandic publisher Dagbrun for a free daily,
distributed door-to-door in Copenhagen and other Danish
cities are not well received. The most widely distributed
free Sunday paper Søndagsavisen will increase
distribution from 2 million to 2.5 million to counter the new
competitor. Dagbrun publishes Frettabladid in Iceland
also door-to-door and wants to expand the concept this
autumn. (Copenhagen Post)

New London free daily by Xmas
Bidding for the second afternoon free daily slot in London
started April 10. Until April 21 parties could register their
interest in a 90 month contract for the afternoon
distribution slot in the London tube. In June a shortlist will
be ready, formal bids must be handed in late July or early
August.

The new title will compete with Standard Lite and two
morning papers: Metro (like Standard Lite by Associated
Newspapers) and City AM. Possible bidders include News
International (Murdoch) already testing thelondonpaper,
Express Newspapers (Richard Desmond), Guardian
Newspapers, Trinity Mirror and Metro International.
Transport for London expects the new title in the Tube by
Christmas. (MediaGuardian, Timesonline)

Netherlands: PcM plans new freebie
PcM, publisher of four national dailies, plans a third Dutch
free daily. The concept will be ready in the summer and
will compete with Metro (Metro International) and Spits
(De Telegraaf), both titles have a combined circulation of
900,000 in the Netherlands, almost 20% of the total
circulation. In the past PcM had contacts with Metro for a
joint operation but could not could come to terms with the
Swedes. Last year PcM planned Moment, to be published
three times a week and aimed at housewives. This plan
seems to have been shelved. (NRC Handelsblad)

nrc.next, compact lite version of PcM’s NRC Handelsblad
increased the print run to 125,000 after just one month.
The paper aimed at 80,000 sold copies in three years.

CIRCULATION & READERSHIP

Spain: 20 Minutos in 2nd place
After sports paper Marca (2.5 million readers), 20 Minutos
is the second best read Spanish daily with 2.4 million
readers. El Paìs is third with 2 million while free daily Qué!
comes in at fourth place (1.9 million) and Metro at the fifth
(1.8 million). Both 20 Minutos and Qué! gained readers,
Metro lost compared to the last audit. New free daily ADN
is not yet audited. The only two other newspapers with
more than a million readers are sports paper As and El
Mundo  according to the EGM (Estudio General de
Medios) report from Spanish auditing organization AIMC.



FDN Newsletter no. 17 - May 2006 – page 3 of 3

PUBLISHERS & TITLES

Schibsted annual report 2005
Norwegian publisher Schibsted, majority
owner of 20 Minutos Spain (20% owned
by Zeta Group) and 50% owner of 20
Minutes France (other 50% owned by
Ouest France) published the 2005
results in April. The company saw

revenues for 20 Minutes increase with 24% in 2005
although cost increased with 35% because of ten new
launches. Schibsted expects online readership to
increase dramatically in the next years. Most investments
will be in that area. The Swedish Blocket concept (online
classified) was introduced by 20 Minutos Spain (as
CompraVenta.com) while in Austria (together with Styria)
a similar website (willhaben.at) was launched.

The monthly magazine Cal le20  was launched in
November 2005 in Madrid, Barcelona and Valencia
(circulation 150,000). The Swiss 20 Minuten was sold in
2005 to tamedia, which gave Schibsted a profit of NOK
200m (€26m). Total operating losses for 20 Minutes in
2005 were below €1m. In Spain the paper version expects
to make a small operating profit in 2006 while investments
in online activities will result in a total break-even
situation. In France also a break-even result is expected –
before online investments.

Metro Q1 2006 results
Almost half of Metro's countries operations - 8 out of 17 -
made operating profits in the first quarter of 2006. Sales
increased but the company overall did not make a profit.
The Spanish edition made an
operating profit for the first time
while the Swedish, Danish and
Dutch operations performed above average. The loses for
the combined US-editions were halved. The New York
edition started a classified section in April.

The April 5 edition of Metro Toronto was printed on green
paper with a Dove (sponsoring the issue) Cool Moistere
sample glued on the frontpage. Also page 17 (with a Dove
add) was printed bigger so it peeked out of the paper.

US: Express gets own website
Express, free daily by the Washington Post, recently got
it's own website www.readexpress.com after having to
suffer more than two years with a WP-sub-page. The
website is set up together with Oodle, a search engine for
local classifieds. The classified section is substantial, but
the page looks like an blog (FreeRide) with a focus on
current local affairs. The site also has an interactive map
with places of interest, hotels, bars, museums and news.

US: HOY includes Billboard Latino
Since April 2006 the monthly Billboard edition for latin
music Billboard Latino is inserted in the HOY editions in

New York, LA and
Chicago. HOY is
the free Spanish
language daily
published by the

Chicago Tribune Company. The magazine is also
supported by a weekly TV show on the Azteca America
network. (MediaBuyerPlanner)

Louis Sito, former publisher of HOY, pleaded guilty to
charges of mail fraud. Sito nearly doubled H O Y ’ s
circulation figures in the past without increasing the actual
circulation. (Editor & Publisher)

US: Daily News to MediaNews
The sale of the Knight Ridder papers to McClatchy and
the resale of some titles to the Denver based MediaNews
Group also includes the Daily News Group. This group, of
six free dailies (Burlingame Daily News, East Bay Daily
News, Los Gatos Daily News, Palo Alto Daily News,
Redwood City Daily News, San Mateo Daily News) in the

San Francisco Bay area, was
only acquired by Knight Ridder in
2005. The company wanted to
expand the concept to other
areas the sale and resale
prevented all this. (Grade The
News, Mercury News)

The www.gradethenews.org
website contains a map of
newspaper assets in the Bay
area (see left for a small version)

US: opt out of Examiners
On the Baltimore Chronicle website, Alice Cherbonnier
complained about unwanted copies of the Baltimore
Examiner . She calculated 3.7 billion pages had to
recycled in Baltimore alone in one year. Publisher Michael
Phelps immediately reacted: you could opt out by one
phone call. Phelps, however, added that more people
were complaining that they did not receive the free daily.

AM NewYork adopts new design
On April 24 free daily AM NewYork was launched with a
new design: less fonts, more links and smarter color.
Examples can be viewed on NewsDesigner.com.

UPDATE

Israel: HaYisraeli
In 2005 free daily HaYisraeli was introduced in Israel.
Owned by Hirsh Media, controlled by Shalom Ben-Zvi and
since the end of 2005 by 50% share holder Sheldon Adel
son, “the richest Jew in the world” according to Israeli
newspaper Ha’aretz. Adelson bought the 50% for $15m.
Ron Lauder, chairman of Estee Lauder Cosmetics holds
8% of the shares. Ben-Zvi and Lauder also are partners in
newspapers Makor Rishon and Hatsofeh . All
shareholders are leaning politically towards the Likud
party. The owners are said to invest $35m in the next
years in the paper. HaYisraeli counts 16 to 32 pages and
is said to have a circulation of 130,000 to 180,000 in 2006
and is distributed through public transport (trains and
busses) and at Delek gas stations for which a special
edition (60,000 copies) is made. (Ha’aretz, TMCnet)

Denver Daily News
Also not yet included was local US paper Denver Daily
News, launched in 2001 and owned by Price & Palevich
(see front page). The daily circulation is 12,000.

CORRECTION

RedStreak
Free Chicago paper RedStreak was not converted into a
total free publication in November 2005 but in May of that
year – RedStreak closed down in December 2005. Its
competitor RedEye converted to a free model at that time.

 Questions & suggestions: piet.bakker@uva.nl
website: www.newspaperinnovation.com/free


