
FDN Newsletter no. 11 - October 2005 – page 1 of 3

FDN NEWSLETTER NO. 11 – OCTOBER 2005 – WEBSITE: users.fmg.uva.nl/pbakker/freedailies

Launches Plans Readership Publishers Research
Metro and Herald
AM launch in
Ireland (p. 1)

Spain, Germany,
Czech Rep., USA,
Switzerland. (p. 2-3)

USA, Denmark, the
Netherlands,
Portugal, (p. 3)

Metro, Chicago,
Hoy, City AM, the
Netherlands (p. 3-4)

San Francisco Bay area
research part III (p. 4)

ANALYSIS

Auditing
Chicago’s Red Streak has a circulation of “several times
more than a couple of thousands”, JPArhus+ (Denmark)
claims a circulation of 50,000 but chooses not to be
audited while the audited circulation of Metro Holland in
Q2 2005 is 60,000 lower than the July 2005 circulation
claimed by the publisher. Newsday (NY) was involved in a
circulation scandal in 2004, Dutch daily De Telegraaf had
a paid circulation of 709,000 in 2004 but reports 753,000
in World Newspaper Trends. It is no secret that the
increase of Spanish circulation in 2004 is caused by
marketing campaigns which include free distribution.

Comparing circulation of paid and free newspapers often
leads to discussions about free papers that are not picked
up or read, bulk (unpaid) distribution of paid newspapers
and the doctoring of circulation figures in general.
Publishers are ready to reveal how competitors are sexing
up circulation, and in many cases they do have a point.

Almost as a rule, official audited figures of free papers are
lower than figures reported by the papers themselves.
This can be seen in Denmark and Holland were all papers
are measured by the same organization. The difference
can be partly explained because circulation of free papers
varies more due to seasonal differences than circulation
of paid papers. In many countries free papers don’t
publish during summer or the Christmas holiday. Official
audits take the average circulation while the papers are
convinced that advertisers are interested in the ‘actual’
circulation on days the paper is published.

Paid newspapers do add bulk distribution, copies used for
marketing, and free papers for personnel, distributors,
advertisers and other contacts to the paid distribution,
while omitting weak days from audits. In other words:
circulation of paid newspapers is seldom 100% paid.
Comparing paid and free papers is also difficult because
the average daily circulation of paid newspapers is
positively influenced by the high weekend sales,
something a free paper does not have.

Problems could be avoided by using the same auditing
procedures for all newspapers without restrictions. In
Belgium, Denmark, France, the Netherlands, Spain,
Sweden, the UK and Canada both readership and
circulation is audited in similar ways for free and paid
papers. In other countries (the US, Italy, Finland, Austria)
free papers cannot join the official auditing organization.

Discussions about the reliability of circulation data will
continue if circulation of paid and free papers is not
audited in the same way, sometimes because paid
newspapers (who more or less control some auditing
organizations) don’t allow free papers to join, but in other
instances because free papers don’t want to join. Which
usually means they have something to hide.

LAUNCHES

Irish free paper battle

 An Irish Metro was published on October 10 in
Dublin. The High Court ruled on October 8 that the
Independent News & Media (Evening Herald) could not
use the word Metro in a newspaper masthead because it
could confuse readers. The right to use the Metro-
trademark is owned by a joint venture of Metro
International (10%) and Associated Newspapers (Metro
UK 90%) which explains that the paper has the Metro UK-
design instead of the green Metro International logo. Both
companies will move to an
equal share of 33.3% in the
future with The Irish Times,
the company that will print
Metro and is responsible for
local content, also owning a
third of the shares.

The two former rivals already
work together on pan-
European advertising. The
paper has an initial circulation
of 53,000 and has 35
employees. The 40-page, full-
color paper will be distributed from 6.30 on by hand and is
also available at bus stops and Dart and Luas stations. To
counter Metro, Independent News & Media (Evening
Hera ld , Irish Independent) launched the spoiler
publication Herald AM also on the 10th of October.
Circulation of this paper is probably also around 50,000.
The introduction costs of Herald AM is said to be around
€2m. (Irish Examiner, Times Online, Metro International)

PLANS & RUMORS

4th Spanish national free paper

 Página Cero, a 4 th national Spanish free paper will
be launched with a circulation of 1 million in February
2006. Headquarters will be in Barcelona; in other markets
regional editions will be published together with regional
publishers. The paper will be published by the Planeta
Group (La Razon, Avui) and José Sanclemente, formerly
of the Zeta Group. (hispanidad.com)

Springer war fund: €300 Million

 Axel Springer is reserving €300m to protect its
flagship Bild Zeitung against free competitors. Springers
own free paper Gratissimo can be launched in 15 markets
within a very short time span. (Die Welt)

The Suddeutsche Zeitung (Munich) can be added to the
list of German papers who is preparing to counter
Schibsteds free paper 20 Minuten. A launch is now



FDN Newsletter no. 11 - October 2005 – page 2 of 3

expected in 2006, Schibsted is still looking for (regional)
partners in Germany. (Der Standard)

Ringier free paper in 2005

 Swiss publisher Ringier’s plans for a
Czech free paper will materialize before the end of 2005.
Circulation will be around 250,000. Metro Prague has now
a circulation of 200,000. In the past Metro has expressed
plans for a national edition but has not revealed the
launch date of such an edition. The Ringier paper is also
meant as a test for a later launch in Switzerland itself
where the position of the company’s flagship Blick is
threatened by Tamedia’s free paper 20 Minuten. (WPT
facts, Der Standard, Frankfurter Rundschau)

Philly15?

 The Philadelphia Inquirer is thinking about a free
paper. The working name is Philly15 and should compete
with Metro. When Metro was launched in Philadelphia the
Inquirer teamed up with other publishers and tried to have
free papers banned because they were considered as a
threat to the freedom of expression. Times have changed.

CIRCULATION & READERSHIP

Free Hoy sees readership rise

 Spanish language paper Hoy, distributed for free in
L.A. and Chicago and with a paid edition in New York,
saw readership increase the first six months of 2005. In
L.A. readership grew with 27% to 176,000; in Chicago a
rise of 39% was reported while the NY edition saw
readership increase with 21%. Publisher Tribune
Company does not mention in their press release that
growth in Chicago and L.A. can be attributed to moving to
a free distribution model in January 2005 nor that the NY
edition was involved in a circulation scandal last year.

Total readership is 525,000 according to the Tribune
Company, while the average circulation of the three
editions combined is 165,000. Separate circulation figures
are not revealed, earlier reports indicate that 125,000
copies are distributed in Chicago and L.A. during
weekdays, while weekend distribution was around
210,000. The pre-scandal NY circulation was said to be
between 40,000 and 50,000. (Tribune Company)

The Free Danish

 Urban saw its oficially audited circulation rise to
228,000 (2005), due to the launch of more editions,
MetroXpress has a circulation of 241,000, 10 Minutter
25,000, Xtra is not yet audited while JPArhus+ is not
audited at all. MetroXpress is published in three editions
(Copenhagen, Aarhus & national), Urban has six different
editions: North Jutland (Aalborg), Aarhus, Fyn (Odense),
Copenhagen, Midtvestjylland (Herning) and a Jutland
edition which covers the areas outside Aarhus and
Aalborg. Paid newspapers had a circulation of 1.3 million
in 2004; so 30% of Danish newspaper circulation is free.

Circulation of free papers Denmark (* 1000)
2001 2002 2003 2004 2005

MetroXpress 140 199 171 222 241
Urban 108 181 171 215 228
10 Minutter 25 24 27 25
JPArhus+ 50 50 50
Xtra 25

Total 248 405 416 514 569

Metro Portugal to 150,000

 Metro Portugal (Lisbon & Porto) increased
circulation from 131,000 to 150,000 in October 2005.
Metro started in December 2004 in Lisbon and moved to
Porto in May 2005, it competes in Portugal with Destak,
which is also published with editions in Porto and Lisbon.
(Meios de Publicidade)

Dutch free papers 2nd & 3rd

 In the first three months of 2005, the two Dutch
free dailies Spits and Metro reached 11.5% and 10.8% of
the population above 13 years old. De Telegraaf is still the
best read paper in the Netherlands and reaches 16.5 % of
the population. Fourth and fifth are Algemeen Dagblad
(7.3%) and de Volkskrant (5.2%). Each copy of a free
paper is read by more readers than a copy of a paid one
when readership data and circulation are compared.
(NOM print monitor 2005-I)

PUBLISHERS & TITLES

Moves at Metro
Svenn Dam, President and
Chief Operating Officer (COO)
of Metro International suddenly
stepped down on September
28. Dam joined Metro in 2001
and was responsible for the
launch of Metro in Denmark.

After that Dam served as COO of Metro’s European
operations. After the abrupt parting with Carlos Oliva
Velez after ‘unhealthy and unprofitable outsourcing
contracts’ in Spain were discovered, Metro International
now lost two possible successors of CEO Pelle Törnberg
within 6 months.

Carlos Oliva Velez is now an independent consultant
working for Metro and claims that his “exit was absolutely
voluntary” in an interview with PRNotocias (September
29). He denies that problems with Metro Spain led to his
stepping down: “Simply, the directors of Metro considered
it necessary to change the type of relation we had, and
we could reach an agreement.”

After aggressive investments in the first months of 2005,
the company has been quiet, the only notable expansions
were in St. Petersburg (a franchise deal with a local free
paper) and the minority share in Metro Ireland, which is
basically a Metro UK (Associated Newspapers) operation.

Metro’s 3rd quarter results will be presented on October
20, 15.00 by webcast from the www.metro.lu website.

Reds absolutely free

 RedEye, the Chicago free paper from the Chicago
Tribune, moved to an all free model on October 3, 2005.
In the months before, only 10% of the 95,000 copies were
paid for, according to RedEye general manager Brad
Moore. RedEye was launched in October 2002 and had a
cover price of 25c. Nearly half of their readers are in the
targeted age group 18-34. It is distributed through boxes,
convenient stores (7 Eleven) and 126 Starbucks coffee
shops. Circulation is increased to 105,000.

RedEye’s competitor Red Streak (by the Sun-Times) also
dropped its cover price. Circulation of Red Streak is
“several times more than a couple of thousands”
according to the Sun-Times. Editor John Cruickshank,



FDN Newsletter no. 11 - October 2005 – page 3 of 3

however, is thinking about shutting down Red Streak
altogether in December. (Editor & Publisher, Chicago
Business)

3i bids for Socpresse

 British investor group 3i wants to buy the regional
papers of the Socpresse group (publisher of Le Figaro),
which also includes Le Progrès and its free paper
LyonPlus. (ANIMA Newsletter)

Fin de Semana expands

 Hoy, the Spanish language paper by the Tribune
Company that is distributed for free in Chicago and Los
Angeles will launch their weekend edition Fin de Semana
in Los Angeles after it proved already successful in
Chicago. From November 5 on, the paper will be
distributed to 200,000 households in the L.A. area.
(Tribune Company)

Russia: red turns to green

 The St. Petersburg Metro has recently changed its
design and looks now like any other Metro. Metro is
according to a TNS Gallup
Media research, the best read
paper in this city (400,000
readers, 10.5% of the
population). Plans for other
Russian cities still exist. The St.
Petersburg Metro also contains
one page in English, aimed at
tourists.

There is, however, also another
English-language free paper,
the St. Petersburg Times. This
title is only published twice a week. The company behind
it (Dutch financed Independent Media) also started the
free daily Moscow Times in 1992, which changed to paid
circulation later.

With the Russian edition Metro  is published in 18
languages, in Spain not only in Spanish but also party in
Catalan (Barcelona) and Gallego (Galicia).

the Netherlands: event marketing

 Metro Holland is sponsoring the gaming event
Power Unlimited Gameplay 2005 in November to attract
younger readers and find new distribution outlets. Spits,
the other Dutch free paper, announced that it will also
distribute more on gaming, holiday and career events for
young people.

More Ahora problems

 Spanish afternoon free paper Ahora landed in
financial and editorial problems last month and decided to
solve them not only by selling to another owner but also
by sacking part of the staff. What remains is a conflict
between publisher and former staff members about
payments. (Hispanidad)

According to Libertad Digital, Ahora was not published at
all in September & October because of these problems.

City A.M. upwards

 Positive reactions to the new London business
oriented free paper City A.M. lead already to the first
increase in circulation from 60,000 to 70,000.
(MediaWeek)

Gay Praise for Examiner

 Gay news website washingtonblade.com (Oct. 14)
praised the Washington Examiner and its sister
publication in San Francisco for its ‘fair and balanced
coverage’ on gay issues. Obvisously something else was
expected from the free papers of right wing billionaire
Philip Anschutz.

A Baltimore edition of the Examiner will be lauched in
spring 2006. (Editor & Publisher)

One year of Heute

 Austrian free daily Heute is celebrating the first
bithday with a website where readers congratulate the
newspaper. Watch it at http://heuteonline.at/aktuell/

SITE UPDATE

Research Page
The research listing, which originally was on the home
page with links to available research reports, articles and
journals, has moved to a separate page.

RESEARCH

Third Grade
"Free papers' growth threatens traditional news" by
Michael Stoll is the third research article on free
newspapers in the San Francisco Bay area on the Grade
the News website: www.gradethenews.org

Content research
With professor Anker Brink Lund from the CBS
International Center for Business and Politics /
Copenhagen Business School I will conduct a research
on the content of free papers. We will do a content
analysis on European free papers first – later also on
papers from other countries.

Editors and researchers in European countries have
already expressed interest in the project. They will provide
us with hard copies of that week. Titles that participate in
the research will get results as soon as they are ready
(before an official publication is available). We still
welcome participants from other countries and papers.

Events
On November 11/12, I will present a paper on Newspaper
Innovations together prof. Klaus Schönbach, at the
conference on Innovation and Media: Managing Changes
in Technology in Stockholm. The conference is sponsored
by the Media Management and Transformation Centre of
the Jönköping International Business School.

Questions & Suggestions:
mailto:piet.bakker@uva.nl


