
FDN Newsletter no. 8 - July 2005 – page 1 of 3

FDN NEWSLETTER NO. 8 – JULY 2005 – WEBSITE: users.fmg.uva.nl/pbakker/freedailies

Launches: Portugal, Iceland
Australia, Switzerland

mX goes northwest

 Melbourne based free daily Mx launched a
Sydney edition on Monday July 4th. The 28 page
tabloid has a circulation of 50,000 and is published
by the Herald and Weekly Times (Herald Sun), a
subsidiary of Rupert Murdoch’s News Limited, also
publisher of national daily The Australian and
Sydney’s Daily Telegraph. The Melbourne edition,
which has failed to make
money so far, was launched
in 2001. A Brisbane edition
of m X will be launched
before the end of the year.
News Ltd chief executive
John Hartigan said the
company has business
plans for “every Australian
city”.

Publisher John Fairfax competed in 2001 in
Melbourne with m X  with Melbourne Express. The
paper was closed down after nine months, but the
publisher now has started talks with Metro
International about entering the free paper market in
Australia together. Fairfax publishes the Syndey
Morning Herald and the Sun Herald in Syndney (The
Australian / Fairfax Digital)

5th Swis 20 Minuten edition

 On June 13, Tamedia, publisher of 20 Minuten
Switzerland, launched a St. Gallen edition with a
circulation of 40,000. Other editions are in Bern,
Zurich, Basle and Luzerne. Total circulation of 20
Minuten in Switzerland is 420,000. In January 2005
Tamedia bought the remaining shares from
Schibsted. The Norwegian publisher still owns the
title in France and Spain. (Oltner Tagblatt)

Destak beats Metro by one day

 Lisbons first free daily Destak (converted in
November 2004 from a weekly free paper) launched
on May 10 in Porto with a circulation of 30,000. A day
later Metro reacted by also launching a Porto edition.
Total circulation of Metro in Portugal is 140,000. Total
circulation of Destak is 125,000. Circulation figures of
paid papers for 2004 and 2005 are not yet made
public it can be estimated that more than 30% of the
Portuguese circulation consists of free papers.

Newspapers in Portugal (circ. * 1000)
‘99 ‘00 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05

Paid papers 686 556 614 595 571 571 571
Destak 100 125
Metro 100 140

Total 686 556 614 595 571 771 836
Estimated share of free dailies 26% 32%

Bladid Iceland 2nd

 Since May 6, 2005, more than 75% of the total
circulation in Iceland consists of free newspapers
after the launch of the second free paper in the
country: Bladid (=newspaper). 80,000 Copies of the
new title are distributed door-to-door from Monday till
Friday in Reykjavik and surrounding towns. The
tabloid counts 32 pages and employs 30 people,
publisher is Ár og dagar ehf. Bladid is the second
free daily after Frettabladid (circ. 100,000), which
was launched in 2001. (Ragnar Karlsson/Statistics
Iceland)

Circulation & Readership

SF Examiner weekend edition

 The San Francisco Examiner , owned by
Denver millionaire Philip Anschutz, will raise the
circulation of the weekend edition to more than
200,000 by merging with the San Francisco
Independent. Weekday circulation of the Examiner is
100,000. The new weekend edition will also be
delivered to the Peninsula as Examiner/Independent
on Tuesday and Saturday. This will result in a
circulation of nearly 400,000 on the weekend and
almost 300,000 on Tuesday. (Denver Business
Journal)

No Vacation for Metro Spain

 The Spanish Metro editions will for the first
time not close down during the month of August.
Instead distribution will be more targeted at the
coastal cities where many Spaniards will enjoy their
holidays. Qué! will close down during the summer
while 20 Minutos and Ahora declined a comment on
the matter. (El Semanal Digital)

Standard wins and loses

 Total circulation of the Evening Standard went
up in May 2005 with almost 10% to 426,000
compared to the same month last year. But this
figure includes the 75,000 copies of the free
Standard Lite edition. The paid paper therefore is
actually selling less copies (–10% like in the previous
years) than in the year before. (Evening Standard;
MediaWeek)

The Evening Standard is not the only ‘casuality’ of
the free press. Rupert Murdoch admitted that tabloid
The Sun lost 40,000 copies because of Metro UK.  In
May 2005 The Sun however, still sold 3.2 million
copies and is the biggest paper by far in the UK. (The
Guardian)



FDN Newsletter no. 8 - July 2005 – page 2 of 3

First official Qué! audit

 The Spanish audit organization for the free
press Publicaciones Gratuitas Ejemplares
Distribuibles (PGD) confirmed that Qué! (almost)
lived up to their own expectations. When the paper
was launched, a circulation of one million was
claimed. The official figure is only slightly lower:
955,377 daily copies, making Qué! the biggest
Spanish paper until now. Metro and 20 Minutos are
not included in the research of this period but report
circulations of 900,000 (20 Minutos) and 687,000
(Metro) themselves. Mes Taragonna had a circulation
of 15,000, Mini Diario Comunidad Valencia of 45,000
and Vivir Pamplona 20,000. (expanison.com / PGD)

In readership Qué! is the 4th best-read paper in
Spain according to the latest data from the
readership audit organization EMG (Estudio General
de Medios) with 1,972,000 readers per issue. First is
the sports paper Marca (2,550,000), second El Pais
(2,186,000) and third 20 Minutos (2,129,000). Metro
finishes just after Qué!  with 1,828,000 readers.
(www.hispanidad.com)

On April, 7 2005 Qué! started a campaign to get a
new trial for the Spaniard Francisco (Paco)
Larranaga, who was condemned to death in the
Philippines after a trial which was critized by many
parties. The publicity resulted in more than 120,000
signatures to get the condemned man a new trial.
The European parliament and the Spanish
government are now putting pressure on the
Philippine Government to revise the verdict or to get
Paco a new trial (see also www.pacolarranaga.com)

Toronto readers go for free

 Paid newspaper Toronto Sun  lost 13% of the
weekday circulation in the six months prior to April
2005 compared to the same period in 2003/2004.
Although the paper blames a higher cover price and
less hockey news for the decline, analysts state that
also the sharp competition from 24 Hours and Metro
have caused the drop in circulation. If that is true,
troubles are far for over for the Sun because in April
a third free paper, Dose, entered the market. (Globe
and Mail)

Big in Amsterdam

 After the launch of
the new Amsterdam edition
(circulation 125,000) of
Metro a dispute broke out
between paid newspapers
(Telegraaf, circ. 111,000 in
Amsterdam; Het Parool,
circ. 61,000) and Metro.
Who was market leader in
Amste rdam? M e t r o
launched a special website
with data to prove it’s
c l a im .  Me t ro  a l so
introduced a new ‘typical Dutch’ distribution method:
the cargo bike. (www.nummer1inamsterdam.nl)

Publishers & Titles

€10 million for the first Qué!

 Recoletos, publisher of sports paper Marca,
financial paper Expans ión  and free daily Qué!
reported a loss of €6.4 million in the first three
months of 2005 compared to a profit of €4.4 million in
the same months of 2004. The most likely suspect for
the difference is the introduction of Qué! in the
beginning of this year although the company also lost
some money on the US operations. (Marketing
Directo)

No profits for 24 Hours/Heures

 Qubecor announced in their Q1 results that  24
Heures/24 Hours in Montréal and Toronto “cut their
operating losses by $1.2 million and increased their
revenues by 165% between the first quarter of 2004
and the first quarter of 2005. Free cash flow from
operations was $31.0 million in the first quarter of
2005, compared with $8.6 million in the same period
of 2004.” In March Sun Media Corporation launched
24 Hours in Vancouver. (Quebecor)

Warner Exec. Joins Metro board

 Joshua A. Berger, Executive Vice
President and Managing Director of Warner Bros.
Entertainment UK joined the Metro Board of Directors
on May 31, 2005. (Metro International)

The Board of Directors of Metro appointed Svenn
Dam as President and Chief Operating Officer
(COO). Dam joined Metro in 2001 and was
responsible for the launch of Metro in Denmark. Most
recently Dam has served as COO of Metro's
European operations. (Metro International)

NY Times launches free weekly

 After buying a stake in the Boston Metro, the
NY Times begins exploring the free paper market
itself by launching a business free weekly in New
York called Marketplace Weekly, distributed on
Thursdays with a initial circulation of 150,000. The
paper will be distributed at 250 points to commuters.
(The Guardian)

Plans & Rumors:
Switzerland, Germany

Schibsted’s second coming?

 After the disaster of the Cologne newspaper
war (1999-2001), which resulted in the end of
Schibsted’s 20 Minuten in Germany, the Norwegians
are again thinking about invading Germany with a
free paper. Their partner this time is RTL, the
commercial broadcaster owned by Bertelsmann,
although they are also speaking with the Holzbrinck
Group, publisher of two ‘cheapies’ in Germany (News
and 20 Cents). The new paper could be introduced
first in Berlin, Hamburg, Munich, Cologne, Frankfurt,
Düsseldorf, Stuttgart and the Ruhr-area. Editions for
Munster, Bremen, Hanover, Karlsruhe and Nürnberg
could follow. (Der Spiegel Online)



FDN Newsletter no. 8 - July 2005 – page 3 of 3

Meanwhile every major German publisher is
preparing for the invasion after Metro already made it
clear that they would start a German edition. Alex
Springer (Bild) and WAZ (Essen) both announced
that they would probably also launch a free paper
when a foreign publisher would do the same. (FT
Deutschland)

In Cologne where DuMont Schauberg participated in
the newspaper war, this publisher launched Direkt, a
cheap tabloid (50 cts). Sales are low (5,500) but the
paper could be converted to a free one when Metro
or Schibsted tries to invade the market. Another
possibility, uttered by publisher Konstantin Neven
DuMont is that several regional publishers launch a
free paper together. (Die Tageszeitung / FTD)

In Berlin the Gruner + Jahr publisher Berliner Verlag
(Berliner Zeitung, Berliner Kurier) is also prepared for
Metro or 20 Minuten. The publisher has spend three
months preparing a free daily that will be put on the
street only when another publisher will try to enter the
already crowded Berlin market. (Der Kontakter)

20 Minuten / 20 Minutes

 Tamedia, Publisher of 20 Minuten Switzerland
is again considering moving the concept to the
western (French speaking) part of Switzerland with
editions for Lausanne and Geneva. Tamedia already
started negotiations with marketleader Edipresse (24
Heures, Le Matin, Le Temps, Tribune de Geneve) in
Lausanne.

Site update: papers in
Mexico, Greece & Spain

Another free paper was
‘discovered’. El Noveo
Siglo, published since
2001 as a weekly in
Guadalajara, Mexico. In
2004 it was converted
to a daily paper, it has
also a weekend edition.
Circulation is 40,000.

A second ‘discovered‘
free paper is City Press
in Greece with editions
in Athens (circulation
1 1 0 , 0 0 0 )  a n d
Thessaloniki (circulation
15,000). The paper is
published since 2003. It
is the third paper in
Greece when readership
is concerned, M e t r o
(with only a Athens
edition and a weekend

edition in Thessaloniki) is in sixth place.

Some news is coming up about El Crack 10, which
seems to be a Spanish free sports daily (or weekly?),
but I have not found anything substantial about this
paper yet. It had 92,000 readers this year but exists
probably for more than two years now; Barcelona
seems to be the hometown of this paper.

PGD (Spain) reports also that the circulation of the
free Daily Malaga will soon be published. No news
about this publication is available yet.

Research

Reactions to Metro France

 In Media, Culture & Society, Vol. 27, No. 3,
353-369 (2005) appeared a article by Lynne Wilcox
(Aston University, Birmingham) on “Metro, info, haro!
Fierce reactions to regime competition in the French
newspaper industry”.

Dutch only: ANMI Workshop

 Op 22 augustus geef ik een workshop over
“Gratis dagbladen en nieuws op het internet - het
nieuwsmenu van jongeren onder de loep” tijdens de
ANMI Summerschool in Amsterdam. Informatie en
inschrijving via www.anmi.nl.

Questions & Suggestions:
mailto:piet.bakker@uva.nl


