
FDN Newsletter no. 7 – April / May 2005 – page 1 of 3

FDN NEWSLETTER NO. 7 – APRIL / MAY 2005 – WEBSITE: users.fmg.uva.nl/pbakker/freedailies

Launches: Spain, UK, the
Netherlands, Canada, US

Ahora 4th Madrid free paper

 Madrid free afternoon paper Ahora (circulation
200,000) launched April 18. Valencia and other cities
in Andalusia will be next. Ahora wants to grow to one
million. 50 People are working for the new paper that
will be distributed by hawkers, in restaurants, hotels,
universities, drug stores and office buildings.
Ideologically the paper will lean to the right.

Ahora is 4th Madrid free daily after 20 Minutos, Metro
and Que!  Industrialist Jose Enrique Rosendo
financially backs Ahora. Joaquin Vila, former chief
editor of La Razon is editor of Ahora. Fabripress,
owned by Unedisa, that also publishes El Mundo, will
print the paper. Free daily newspaper circulation in
Spain is 2.8 million, paid papers have a circulation of
4.2 million, meaning that 40% of the circulation
consists of free dailies. (El Mundo, Periodistas 21)

20 Minutos 8th / Metro’s 10th

 The Elche Metro is the 10 th Spanish edition, it
is published in cooperation with local publisher
Ediciones Primera Plana on April 15. On 31 March
20 Minutos launched an edition in Granada & Murcia.

Amsterdam Metro edition

 April 18, Metro launched Amsterdam edition,
the second regional after Rotterdam. The edition has
a circulation of 125,000, 90,000 more than the
35,000 copies that were already distributed in
Amsterdam. The national edition was established in
1999. Metro says it is the biggest newspaper in
Amsterdam, but according to the Dutch newspaper
marketing organization Cebuco this is based ‘on
speculation’ and not supported by facts.

Free Dailies in the Netherlands (circ. * 1000)
‘99 ‘00 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05

Metro 270 300 370 345 303 395 485
Spits 245 294 325 325 352 384 384
News.nl 100 100

Total 515 694 795 670 655 779 869

Total Dutch paid newspaper circulation in 2004 was
just under 4 million, meaning that 18% of the total
circulation consists of free papers.

Financial Freebie

 Financial Times  launched a 2-page free
afternoon ‘slimmed down’ FT-edition FTpm in A4
format. The paper is distributed to corporate clients,
hotels, offices and airlines and can also be
downloaded. (Newratings/MarketWatch)

Canada: free goes west

 Dose launched on April 4 in Vancouver,
Edmonton, Calgary, Ottawa and Toronto. A 24 page
square-sized magazine-like paper with ‘young’
written all over it. Dose is aimed at young (18-34)
readers with celebrities, music, games and sex; but
also with news, sports, opinion and culture. Initial
circulation is 320,000. Members can write online
movie, club and music reviews, use message boards,
and make blogs. Music
downloads, horoscopes,
ring tones, movie and TV
listings are also online.

In Ottawa, M e t r o
(CanWest, Torstar, Metro
International) launched
on March 30, and Dose
(CanWest) on April 4.
The Citizen (CanWest)
refrained from launching their own free Rush Hour.
To counter the competition The Sun (Quebecor)
lowered the cover price to 25c. “It's not done out of
panic or fear of new competition” according to The
Sun’s publisher Rick Gibbons. Total cost of launching
Dose and Metro for CanWest is Can$10 million.

In Vancouver, 24 Hours (Quebecor/Jim Pattison
Group) debut was spoiled by the authorities who
confiscated the paper’s boxes. Also Metro (CanWest.
Torstar, Metro International) and Dose (CanWest)
are published. The Pattison Group owns 20 radio
stations, three TV stations, retail food operations and
a magazine distribution company.

In Toronto and Montreal Metro and Quebecor
compete since 2000 and 2001 respectively. In
Toronto Dose is the third free paper although they
have a monopoly in Edmonton and Calgary.
(National Post, Ottawa Sun, Globe and Mail)

In British Columbia Black Press launched 10 free
dailies in February, March and April (and will launch
7 editions in May). Torstar owns 20% of Black Press,
which publishes 95 dailies and weeklies and has 13
printing plants in Western Canada, Washington State
and Hawaii. Total circulation of the free dailies is less
than 40,000.



FDN Newsletter no. 7 – April / May 2005 – page 2 of 3

Bluffton Today

 Launched on April 4 in Bluffton S.C.: Bluffton
Today (Morris Publishing Group), circulation 16,500.
Replacing the paid Carolina Morning News.

Circulation & Readership

Spain: new audit organization

 Paid papers in Spain saw a small rise in
circulation in 2004, mainly caused by business
papers. The division for auditing free dailies is PGD
(Publicaciones Gratuitas Ejemplares Distribuibles).

Metro 3rd, Destak 4th in Lisbon

 Readership figures for March 2005 by Gfk
Metris for Lisbon reveal that Correio da Manhã and
Diario de Noticias are the best-read papers in the
capital but that Metro (33% reach) and Destak (30%)
are closing in. Destak circulation for 2004 was 78,000
(Metro was not audited in 2004). The biggest paper
in Portugal, however, is still Jornal de Noticias
(Porto). (Diario de Noticias / clubedejornalistas.pt)

Canada: freebies rise

 In Toronto Metro saw it’s readership go up
with 6% to 403,800 – 24 Hours (not in the 2003
study) had 307,800 readers. The National Post and
the Toronto Sun lost 12 and 6%; The Globe and Mail
and the Toronto Star won 3 and 2% respectively. In
Montreal, Metro’s readership rose 27% to 260,500,
24 Heures almost tripled its readership to 152,500.
Le Journal de Montréal dropped 7% to 642,000.
(Globe and Mail, NADbank)

Publishers & Titles

Grupo Zeta: 20% Minutos

 Schibsted sells 20% of Spanish 20 Minutos to
Grupo Zeta for €15 million. Grupo Zeta publishes
newspapers (El Periodico del Catalunya and Sport,
7th and 10th paper in Spain) and magazines. The deal
will be completed in June.

Metro 2005 Q1 results
Metro reported a 28% increase in sales in
2005. USA operations made a $7.5 million
profit (including $16 of the 49% share sales

of Metro Boston). USA and Portugal editions are
losing money. Daily circulation is 6.9 million at the
end of March 2005. The conference call is still on the
Metro website. Pelle Törnberg talked about “the most
intensive quarter ever” in the Metro history with 11
launches with a combined circulation of 670,000
copies in five countries.”

The negative PR (the nigger jokes) had some effects
on the results in the USA. In Sweden circulation and
readership rose but Hus & Hem (real estate)
suffered. In Helsinki a weekly Finnish edition of Hus
& Hem (Talo & Koti) will be launched from May 6 on.
(Metro International)

SF Examiner trial November

 Former owner of the SF Examiner , the Fang
family, will have to wait until November 7 for the trial
against their former employee P. Scott McKibben.
The Fangs accuse McKibben, who moved after the
sale to new owner Anschutz, that he turned other
offers down to get a lucrative job after the sale.
McKibben, in turn, is suing the Fangs because they
still owe him $1.2 million commission. (SFGate.com)

WAZ sued over U-Express

 Free paper U-Express (Vienna) was closed in
March 2004. It was owned by German publisher
WAZ, Hans Dichand and the Raiffeissen Bank. WAZ
and Raiffeissen wanted to close the paper down,
Dichand wanted it continued. Dichand and WAZ both
own 50% of Austrian market leader Kronen Zeitung.
Shareholders only speak to each other thru their
attorneys and have taken each other to court in the
past. Dichand now sues WAZ because he suffered
financially because of the closure of U-Express. In
September 2004 a new free daily Heute – aktuell in
der Tag, entered the Vienna market. (Der Standard)

MMM

 Metro International launched Internet service
Metro Modern Media on April 13. Metro Market
www.metromarknad.se, a classified adds portal has
been launched in Sweden first with 900,000 adds -
other countries will follow. A dating and music
download site will start in Sweden, Finland, Denmark
and the Netherlands; here also other countries will
follow. The move is in line with what other publishers
do with their websites, Qué! and 20 Minutos in Spain
and Dose (Canada) may have been examples for the
company that usually is first. (Dagens Media)

 Other portals
Blocket (Schibsted), Koll (Bonnier) und Eniro found
their advertisements in Metro Marknad, linked to the
advertisements in these portals. A Bonnier-
spokesperson said Metro hijacked advertisements.
Detail:  Metro is suing Bonnier in Sweden because of
alleged price dumping activities. (Faz.net)

On the 25th of April Metro Modern Media launched
the online travel agency Metro Travel in Sweden: “a
simplified, inexpensive means of seeking and
booking into popular hotels in Europe”. Denmark will
follow in May. (Metro International)

London tube opens

 UK Office of Fair Trading (OFT) declared the
exclusive deal between Associated Newspapers Ltd.
and the London Underground (TfL) anti-competitive
after a two years investigation. The afternoon slot is
now officially open – the morning distribution is still
reserved for Metro. London mayor Ken Livingstone,
however, still wants this exclusivity removed.

Stan Myerson, Express Newspapers joint managing
director, said the company would "most definitely" be
entering the bidding process for the London
afternoon slot for free newspapers. "We are going to
bid and we are going to get it. We are dead serious
about getting this." (BBC, MediaWeek)



FDN Newsletter no. 7 – April / May 2005 – page 3 of 3

Also the Guardian registered for the bidding
procedure, although this doesn’t automatically mean
the paper will bid. Metro CEO Pelle Törnberg said at
the conference call on the Q1 2005 results that Metro
also is considering a bid.

MetroXpress no Metro

 Copenhagen’s leading newspaper Berlingske
Tidende registered the name Metro in 1995 and
launched their own free paper Urban in September
2001; the same month Metro International launched
their own free paper, called MetroXpress. A court in
Denmark decided that the name MetroXpress is so
different from Metro (which is not used by any paper
in Denmark) that they can keep the name.

20 Minuten new Blick?

 Under the new owner Tamedia 20 Minuten
underwent a redesign in the beginning of April. A
broader typeface, more boxes and different headings
have led some people on the 20 Minuten online
forum to call it Blick-like after the leading boulevard
tabloid in Switzerland. (Werbewoche)

Plans & Rumors

5th 20 Minuten in St. Gallen

 20 Minuten Switzerland (Tamedia) will launch
a St. Gallen edition in the summer.  Circulation will be
45,000. The Zürich edition started in 1999, Basle and
Bern in 2000 and Luzern in 2004. (Werbewoche)

Black Press marches on

 Black Press (Canada, BC) will launch 7 new
editions in Vancouver suburbs on May 7.  On the 25th

of April the 10th edition (Western News Daily) was
launched in Penticton, before that 9 editions were
launched in March and April. Total circulation will be
80,000 after the new launch. (Globe and Mail)

WAZ dumps Metro

 Essen publisher WAZ won’t start Metro edition
in Germany together with Metro International. Only if
someone else starts a free daily, WAZ will launch
one to defend their own market. The only candidate
left is Bild-publisher Alex Springer. (Handelsblat)

German trade firm Metro (www.metrogroup.de)
warned Metro International that they cannot use the
Metro name for a newspaper. (Faz.net)

McDonald leaves Examiner

 Washington Examiner  publisher James
McDonald wants a free paper of his own. McDonald
worked for the Metro editions in Philadelphia and
New York before joining The Journal newspapers.
When these papers were bought by Philip Anschutz'
Clarity Media Group they were turned into
Washington Examiner. "I believe newspapers should

be free," McDonald said. "That model is the model of
the future." (Editor & Publisher, April 5)

Site update

 Discovered at Aarhus
airport: JPÅrhus+, by leading
greater Aarhus newspaper
Jyl lands-Posten . The free
paper has a daily circulation of
50,000 – once a week even
100,000. Four free titles are
publ ished in Denmark:
M e t r o X p r e s s , U r b a n , 1 0
Minuter and JPÅrhus+, total
circulation is 450,000.

 Vivir Pamplona  editor
David Torres send in
information on several ‘new’
Spanish free dailies like the
Diario de Almeria,  E l
Universal de Madrid, Diario
del Mediterraneo a n d
Express Valencia. In an
article in La Economía
(Murcia) it was made clear
that this city also has three
free papers:  20 Minutos,
Diario de Murcia and Nueva Línea. There are at least
16 different titles published in Spain.

 Site traffic is over 50 visits a day, a thousand
each month, 24% US, 12% UK, 11% Canada, 10%
the Netherlands, 7% France, 6% Germany and 3%
Sweden and Spain. There are 80 newsletter
subscribers. News is gathered also by helpful
scholars and devoted newspaper people. There will
be no May issue, because I will go on a two months
sabbatical biking tour – next issue will be June/July.

I will be speaking, however, on Unisys “Transforming
the Media Industry Executive Conference” in Nice on
the 11th of June.

Research

Reading Reds

 John K. Hartman, professor of journalism in
Central Michigan University's College of
Communications and Fine Arts presented a paper at
a March meeting of the Southeast Colloquium of the
Association for Education in Journalism and Mass
Communications. He concluded that Chicago’s
(almost) free papers Red Eye and Red Streak were
quite well read and valued by a sample of Chicago
students. Red Eye was read by 26% of the 188
students in the sample, Red Streak by 16%.
Circulation of Red Streak is 80,000, between 14,000
and 15,000 is paid. When the reading habits reflect
the circulation, Red Streak, which doesn’t reveal its
circulation must have a circulation of less than
50,000. (Editor & Publisher, April 13).

Questions & Suggestions:
mailto:piet.bakker@uva.nl


