FRrEg DALY NEwSPAPERS

FDN NEWSLETTER NO. 3 — JANUARY 2005 — WEBSITE: users.fmg.uva.nl/pbakker/freedailies

Launches: Portugal & Spain

Metro Lisbon takes off

“ Metro Lisbon was launched on
December 30, 2004. Grupo Media Capital
(commercial broadcaster) has a 35% stake in
the operation. Media Capital will provide
editorial content for the new paper. An
exclusive distribution contract with public
transport (Metropolitano de Lisboa) is secured.
Metro will also be distributed through racks.

[ The circulation is

¥ metre |9 100.000 according to

: F Metro. Total Portuguese
;_‘* & circulation in 2003
ey « i~ however was only

- . 570.000 — meaning that
Atengio ao mar ~ Metro could have a
= i Ee market share of 15%
e already. In 2003 Metro

expressed plans for
Portugal. On November 25, 2004 the Lisbon
plans were announced. Lisbon has already two
strong free weeklies: Destak and Jornal da
Regiao. There are no plans yet for Porto, the
second city in the country. The Portuguese
edition extends the Metro operation to 17
countries.

A million Qué!?

: Recoletos launched Qué! in twelve
Spanish cities on January 18 2005. Initial
circulation is said to be around a million.
There will be a staff of 140 journalists working
for the paper. Qué! will invest in their online
edition (www.quediario.es) and are trying to
incorporate many online features (blogs and
readers photographs) in the printed paper as
well. A marketing campaign of more than 8
million Euros will accompany the launch.
Recoletos also owns sports paper Marca and
financial paper Expansion.

Al In Oviedo, Mallorca and
- Vigo Qué! is the only free
St vz 58 s s paper. In Sevilla, Madrid,
= = Barcelona, Allicante and
& s Zaragoza it will compete
= with Metro and 20 Minutos.
' Y % In Valencia it will face also
. - La Micalet and Mini Diario
making Valencia a five-free paper city. In La
Coruna only Metro is present while it will
compete with La Nervion in Bilbao and with
Que Pasa in Malaga.

El frifies en Madrid asment
G aiio, pero o bramporte
prbica

Schibsted launched a Malaga edition (the 7" in
Spain) of 20 Minutos (circulation 50.000).
Total circulation of 20 Minutos in Spain will
be 720.000. Total Spanish free paper
circulation will be more than 2.5 million (from
300.000 in 2000). Paid newspapers had a
combined circulation of 4.2 million in 2003,
meaning that almost 40% of the total Spanish
circulation consists of free daily newspapers.

Merger: Singapore
Pulling the plug from Streats

E The merger of the TV and free
newspapers activities of MediaCorp and
Singapore Press Holdings (SPH), already
announced in August 2004 was completed on
January 1, 2005, resulting officially in
‘incorporating’ Streats in Today.
The operation however,
L looks more like the closure
: ; of Streats, only the name
g survives in the masthead
(left) of Today. In the
edition of 31 December
2004, Today happily
announced: ‘Goodbye to
Streats’. The last farewell
Streats edition counted no
less than 92 pages. Streats
had a staff of 44 people at
the end. The ‘merger’ resulted also in pulling
the plug from the afternoon edition that was

Sreals

;
£
:
2
i
!.
j

FND Newsletter no. 3 - January 2005 — page 1 of 4



only launched in March 2004. Government
owned publisher MediaCorp will be the
majority (60%) shareholder in Today, SPH
will have the remaining shares.

Streats and Today were both launched in the
fall of 2000. Metro International started talks
in 1999 with subway operator SMRT but was
either dropped by the consortium (MediaCorp,
SMRT, Singtel) or was unable to get a
newspaper license in 2000. Another SPH
newspaper Project Eyeball was dropped in
2001, less than a year after it’s launch.

Circulation & Readership:
the Netherlands, Hungary

Spits & Metro 2™ & 3™

= Free newspapers Spits and Metro rank
2" and 3" in readership survey November
2003 — October 2004 with 11.6% and 9.3% of
all Dutch readers (13+ age group) reached. De
Telegraaf is still leading newspaper (17.2%)
but the second paper in the Netherlands, de
Volkskrant reaches only 5.6% while Algemeen
Dagblad (third in paid circulation) ranks 4"
with 7.9%. (Source: www.nommedia.nl.)

Owner De Telegraaf reported that Spits
showed the first profits in 2004 — the paper
was launched in June 1999.

Metro second after Blikk

: Metro Hungary was the 3 " read paper in
the country in the first half year of 2004
(506.000 readers), in the third quarter is was
already 2™ (after Blikk) with 600.000 readers.

Publishers: Finland, France,
USA, Sweden

Sanoma builds freebie unit

E Sanoma Corporation (part of Sanoma

WSOY Group) expands their free sheet
operation. In June 2004 Sanoma bought the
free daily Uutislehti 100 from Janton Oyj
(after selling their 20% interest in the company
in December 2003). The new business unit will
contain this title and free weeklies Kellokasa
and Hyvinkddn Kellokas, which will be
published twice a week instead of once. Also

Sanoma bought free sheet Palvelulehti
Itdvayld. This title will also be included in the
new business unit Sanoma Kaupunkilehdet.

SANOMA Sanoma

=¥ CorPORATION  Comoration
publishes

Helsingin Sanomat, the largest daily in the
Nordic region. Mikael Pentikdinen, Sanoma
Corporation’s President: ‘We have been
closely monitoring the market for free sheets
and papers distributed in public transport
systems. International examples indicate that
these papers will be a growing advertising
medium. They also develop potential readers
for traditional newspapers.’ (Source: Sanoma).

e

Healthy journalism at Socpresse

I] Ten percent of the staff of Socpresse (270
in total) has left between June and December
2004 because of the takeover by the Group
Dassault and the ideas of Serge Dassault about
‘healthy’ journalism. Socpresse owns among
other assets (70 titles) Le Figaro, Le Progres
and La Voix du Nord; these two last papers
publish the free dailies Lyonplus and Lilleplus.

(Source: www.acrimed.org.)
NYT enters Boston Metro

% Metro International and the New York
Times Company (owner of Boston Globe)
have announced a new joint venture, which
will publish the Boston edition of Metro
(launched in 2001). The New York Times
Company bought 49% of the shares for 16
million dollar. Metro Boston and the Boston
Globe agreed in 2002 already on joint
recruitment advertising.

Tabloid Boston Herald will file a complaint
against the new joint venture because it feels it
is faced with unfair competition by Metro
(‘that freebie tabloid so expertly thrust in the
faces of MBTA commuters’). The tabloid has
explained the Herfindahl-Hirschman Index to
its readers (!), called for a boycott (see below)
and directed complaining readers: ‘We hope
you'll join us in this fight in the days ahead by
contacting your senators, your congressmen
and the U.S. Department of Justice. Letters to
the latter should be directed to John R. Read,
chief of Litigation III Section, Anti-Trust
Division, U.S. Department of Justice, 325 7th
Street, N.W., Suite 300, Washington, D.C.
20530.” (Boston Herald, Jan. 11)

FND Newsletter no. 3 - January 2005 — page 2 of 4



Metro execs forced to resign

Blogger Rory O'Connor
etr@ forced Metro execs
Hans-Holger Albrecht

and Steve Nylund to resign after he broke the
news of racist remarks being made at Metro
meeting in Rome in 2003. (Nylund will still be
vice president of Metro — a phony resignation
according to the Boston Herald.) At that
meeting, Steve Nylund, Metro’s North
America executive told a joke beginning with:
‘There were two niggers standing by a pool,
and they took their dicks out’ according to
former Boston Metro editor John Wilpers, who
told O’Connor. (Wilpers, by the way, will be
heading the new free paper Washington
Examiner.) In August 2002 Albrecht hosted a
Stockholm meeting and started by saying
‘Good evening, Ladies, Gentlemen and
Niggers.’ (source: Www.roryoconnor.org).

After this news broke on January 10, Metro
decided three days later that Albrecht had to
go. More damaging however is the accusation
made by several ex-Metro employees that
there is a definite racist and sexist corporate
culture in the company. Ironic as it may be,
Metro threatened to sue Boston Transport
company MBTA in 2000 over equal treatment
opportunities because most of Metro hawkers
were black or Hispanic. According to the
Boston Herald Metro already paid $7.500 to a
former employee to settle a discrimination
case. According to the Herald: ‘both a reader
boycott and an advertising boycott are options
that will be considered by ministers and other
community leaders.” (Boston Herald, Jan. 11)

Nordic giants fight over
broadcasters

E Norwegian publisher
Schibsted (20 Minutes) offers 705 million
Euros for Finnish commercial broadcaster
Alma Media. The deal has to be accepted
before February. If accepted, Schibsted will
also get a 23.4% stake in Swedish commercial
broadcaster TV4, taking Schibsteds share to
49.4% (provided Schibsted buys 6% in TV4
from union LRF). Largest Alma shareholder is
now Bonnier (Stockholm City). Metro
International sold their 15% share in TV4 to
private investor Proventus.

Plans & Rumors: USA, UK

Anschutz’ free empire dream

% Washington Post’s free sister paper
Express will get competition. On February 1,
2005 The Journal Newspapers probably will
launch a free tabloid in Washington DC: The
Examiner. The company already publishes
editions of their free local daily The Journal in
Northern Virginia and Maryland.

xaminer.

The free San Francisco Examiner is owned by
the same parent company: Clarity Media
Group Inc. Owner of the group is Denver
investor and Qwest Communications founder
Philip Anschutz who bought The Journal
Newspapers in April 2004 and the San
Francisco Examiner in February 2004.
Anschutz already filed applications to
trademark the Examiner-brand for newspapers
in 70 (!) US cities. The new paper will also
replace the three existing free dailies in
Maryland and North-Virginia. Combined
circulation will be 260.000. Several ex-Metro
staffers will work for the new paper that will
employ at least 16 journalists.

Meanwhile former SF-Examiner owner, the
Fang family, is suing new owner Anschutz and
broker McKibben. The Fangs state that
McKibben who worked for them sold the
paper too cheap to Anschutz and got a well
paid job with the new company shortly after
the sale. McKibben however is suing the Fangs
because he didn’t get paid for the sale. (San
Fransisco Chronicle, Jan. 12)

MEN lite

. .
Ealen The  Manchester Evening News s
thinking about a free afternoon edition.
Modeled after the London Standard Lite - not
a lunchtime edition but a late afternoon one.
The latest afternoon edition of the Manchester
Evening News is showing very poor results.

FND Newsletter no. 3 - January 2005 — page 3 of 4



OFT stalls - Ken acts

.

Ealed [ ondon mayor Ken Livingstone wants
exclusive distribution deal between Metro and
London Tube changed so another free
(afternoon) paper can enter the market.
Probably there will be chance for bidding for
the afternoon distribution contract. Livingstone
wants to invest the money in London
Underground improvement. It is however not
sure if the contract between Associated
Newspapers and Transport of London will
allow such a deal. Meanwhile the Office of
Fair Trading has not decided on the AN-
London Underground deal yet, this could take
at least a few months. The most probable
candidate for a new free paper is Richard
Desmond, owner of the Daily Star (already
almost free with the new cover price of 15p).
Rupert Murdock (NewsCorp) also had plans
for London three years ago.

Meanwhile, the Standard Lite did not save the
Evening Standard in December. The Standard
was in fact the big loser that month with a 6%
drop in circulation from November. (source:
MediaBulletin)

HOY not free: controlled

% The Tribune Company announced that
their Spanish language paper Hoy in Chicago
and LA will be converted from a cheap (25¢)
to a ‘controlled circulation’ paper in 2005 but
no date is set yet. It is however no longer
possible to get a subscription on the LA edition
via the website www.holahoy.com. The paper
will undergo a major facelift when relaunched.
Hoy was launched in 1998 in New York, in
2003 in Chicago and in 2004 in LA.
Circulation in Chicago and LA will rise. In
2004 Hoy was one of the leading players in the
US circulation scandal, overstating readership
with 46%. (source: Editor & Publisher)

Research

I] New article on Paris newspaper market:
Les bouleversements des champs
organisationnels: Quelles legons tirer de la
Presse Quotidienne Parisienne (2004) by
Amélie Trouinard. Link to the article on the
homepage.

Questions & Suggestions:
mailto:piet.bakker@uva.nl

FND Newsletter no. 3 - January 2005 — page 4 of 4



