DMC

No. 7 in a 67-part series: The Czech Republic – 18 years of free papers

January 16th, 2015
Metro Prague (Metro International) was the first international launch outside Sweden in July 1997. The edition was not 100% owned but Metro bought the other shareholders out in 1999. In January 2006, local editions (Moravia & Bohemia) were launched, Metro now covers one third of the country. A further expansion (South Moravia & West Bohemia) is anticipated. 60% of the shares were sold in December 2007 to competitor Mafra, owned by German publisher Rheinische Post. Metro will be operated under a trademark license. Mafra’s free daily Metropolitni Expres was closed. Mafra will offer joint advertising in Dnes, Lidové Noviny and Metro.
Ringier launched 24 Hodin (24 hours) in Prague in November 2005. Ringier also publishes tabloid Blesk, a Sunday paper and two sports papers. Ringier is active in five Eastern European countries. 24 Hodin closed December 2008.
The crowded market saw a third free daily launched in 2006: Metropolitní Expres by Mafra (owned by German Rheinische Post), also publisher of Mlada fronta Dnes and Lidove Noviny. Expres employed 20 people, 15 of them journalists. The paper ceased publication April 2008 when it merged with the Czech Metro.
Kuryr Praha (local investors) launched in April 2006. Kuryr did not survive the summer, the paper changed to a weekly but ceased publication soon afterwards.
In November 2007 free business paper E15 was launched in Prague by Mlada Fronta. Distribution is directly to businesses, office centers, hotels, universities, and government buildings while it will also be available in trains and at the airport. Later it expanded to Brno and Ostrava. Mlada Fronta publishes more than 20 magazines in the Czech Republic, some of them also in the field of economics and business. E15 is competing with the Czech business daily Hospodarske Noviny, and several business weeklies. E15 with subtitle ”15 Minutes for Economy and Business” will target managers and staff of leading companies.

metro_czech_2012Metro Prague (Metro International) was the first international Metro launch outside Sweden in July 1997. In January 2006, local editions (Moravia & Bohemia) were launched. 60% of the shares were sold in December 2007 to competitor Mafra, owned by German publisher Rheinische Post. RP later increased its share.

Swis publisher Ringier launched 24 Hodin (24 hours) in Prague in November 2005. Ringier also publishes tabloid Blesk, a Sunday paper and two sports papers. Ringier is active in five Eastern European countries. 24 Hodin closed December 2008.

metropolitni_expresThe crowded market saw a third free daily launched in 2006: Metropolitní Expres by Mafra (owned by German publisher Rheinische Post), also publisher of Mlada fronta Dnes and Lidove Noviny. The paper ceased publication April 2008 when it merged with the Czech Metro.

Kuryr Praha (by local investors) launched in April 2006. Kuryr did not survive the summer, the paper changed to a weekly but ceased publication soon afterwards.

e15.jpg

In November 2007 free business paper E15 was launched in Prague by Mlada Fronta. Distribution is directly to businesses, office centers, hotels, universities, and government buildings while it will also be available in trains and at the airport. Later it expanded to Brno and Ostrava. Mlada Fronta publishes more than 20 magazines in the Czech Republic.

In the Czech Republic free dailies have a market share of ±25 percent.

czech_1997_2014

No. 6 in a 67-part series: Croatia – seven years of free papers

January 15th, 2015

24satafree.jpgIn 2012 24 Sata (24 hours), the last Croatian free daily, closed down. Styria Medien AG – also publisher of paid dailies Vecernji list and 24 Sata, launched a free afternoon edition with the same design as Styria’s Austrian free dailies OK in Graz and Kärnten.

24Sata started in april 2006 and had a circulation of 100,000 copies in the beginning, ending with 50,000.

Metro_Cr_LastSix weeks after 24 Sata Croatian publisher Europa Press Holding (EPH), the biggest newspaper publisher in Croatia (Jutarnji list), in which German publisher WAZ had a 50% stake, started Metro with four editions (Zagreb, Istria, Dalmatia and Sjeverozapadna Hrvatska). In 2007 editions for Slavonija and Rijeka were added.

Metro International had a nominal share (1%) in the company and the option to increase that to 50%. Metro could not use the Metro name because a publisher of a cultural magazine in Zagreb used this name already for 15 years, so Metro Express was used instead.

Four editions closed down in March 2008, the last Zagreb edition (left) was published in July. In the summer it was converted to a weekly, published on Fridays. In September 2008 the paper closed down.

croatia_2006_2013

No. 5 in a 67-part series: Bulgaria – 19′ remains

January 13th, 2015

19min_2012In 2008 two free dailies were launched in Bulgaria: 19′ (19 minutes) by Bal Media AD, and Gradski vestnik (City Newspaper) by Economedia (paid daily Dnevnik).

A year later Novinite dnes (The Daily News) was launched while 19′ expanded from the capital Sofia to Varna, Bourgas and Plovd.

Novinite dnes closed within a year – it reported it would convert to a paid model, but we have found no proof of that.

Also Gradski vestnik ended publication in 2009. The three local editions of 19′ were terminated in 2011.

Total circulation (reported by publishers) was more than half a million in 2008. In the last years 19′ reports a circulation of 120,000 copies.

bulgaria_free

No. 4 in a 67-part series: Belgium – a monopoly from the start

January 12th, 2015

Metro_Be_2012frBelgium also has a “Metro”, but not the Swedish one.

In 2000 Metro Belgium was launched, probably the first free daily with different (Dutch and French) language editions.

The paper is now published by Mass Transit Media, owned by publisher Concentra (Belang van Limburg). It cooperates with Metro International on sales.

Until 2008 circulation increased from 150,000 to more than 250,000 – in 2014 200,000 copies are distributed. In Belgium Metro has a market share of 15%.

See Pinterest page for covers.

belgium_2000_2014

No. 3 in a 67-part series: Austria – the odd one out

January 6th, 2015

heute 2015Free newspaper circulation tends to decline in Europe. In seven countries free newspapers have disappeared, in most of the remaining countries the number of titles has dropped while circulation went down.

But not in Austria. Since the launch of the first free daily in 2001 (U-Express) the country saw a rise in titles and circulation in 2006, the closure of three titles in 2008 and 2009 but a rise in circulation from 2009 on.

Responsible for the rise are Heute and Österreich. The first with three editions and a circulation of more than 600,000 in 2014; the second distributes more than 400,000 free copies in addition to their paid circulation – in six editions. The third remaining free is TT Kompakt, a free edition of the Tiroler Tageszeitung with a circulation of 12,000.

Heute is attached by family-ties to the market leader in Austria, Kronen Zeitung. Eva Dichand is director of the free daily, her husband Christoph is publishing the paid paper. No official ties as German publisher WAZ, 50%-owner of Kronen, does not approve of free papers. Heute is often accused of relying heavily of government or government-related advertising (roads, housing, parties, public transport – as a results of political ties) while it is also unclear which financial parties are behind the publisher.

Österreich is published by Wolfgang Fellner, a long-standing enemy of all other Austrian publishers.

Austrian paid circulation is under 2 million, meaning that almost 40% of the circulation in 2014 was free.

austria_2001_2014

See country page for links and Pinterest page for covers.

No. 2 in a 67-part series: Andorra

January 5th, 2015

In the tiny country of Andorra the development of free newspapers followed the Spanish – or actually the Catalonian – model. A quick rise in new titles around 2005.

Two free dailies were launched: Més Andorra and Bon Dia. Both of them are still published. Bon Dia has a sister paper in Lleida, there is also a Mes-paper published in the Barcelona area. Both papers publish in Catalan.

Bondia 30-Jan-2004 La Veu del Poble SL
Mes Andorra 3-Oct-2005 Comunicación Efectiva SL

Bondia (La Veu del Poble SL) started in January 2004, Més Andorra (Comunicación Efectiva SL.) in October 2005. There are also two paid newspapers in Andorra.

Circuation of both papers is not audited anymore by Introl, acccording to their own websites, circulation is around 5000 (Bon Dia) and 8000 (Més). All covers – in larger formats – are on the Newspaper Innovation Pinterest page.

andorra

Google closes ‘News’ in Spain, not all publishers agree

January 2nd, 2015

Free daily 20 minutos is no fan of Google News leaving Spain. This as a result of the ‘link tax’ that charges website for external links… actually a law specifically aimed at Google, and something publishers in other countries want to copy.

This message of editor in chief Arsenio Escolar appears on the 20 Minutos website.

Screen Shot 2015-01-02 at 22.45.23

Actually, it’s the Google Translate version (is that legal in Spain?), I know Arsenio and he speaks much better english than that. This is the original version.

Screen Shot 2015-01-02 at 23.26.28

No. 1 in a 67-part series: Albania

January 2nd, 2015

agon2013In a few weeks we will see the 2oth birthday of the first ‘modern’ free daily in the world. Metro Stockholm launched on February 13 1995.

On this blog – updated not quite as often as it used to be – we will cover the development of this rather recent media model worldwide.

On February 13 we will covefr Sweden, and in the coming weeks al other European countries with free dailies. After that we will do the rest of the world.

Starting with Europe, and with A.

Albinia. A country with lots of newspapers (you cannnot start a political party without one).

One paper so far discovered in Albania: Agon, according to Wikipedia launched in 2007, last issue online from August 2013. The website was unavailable in 2014. The circulation is unknown.

One paper so far discovered in Albania: Agon, according to Wikipedia launched in 2007, last issue online from August 2013.
Website in 2014 unavailable.
Circulation onknown

European free dailies: circulation down with 50% since 2007

January 1st, 2015

Since 2007, circulation, the number of countries and the number of titles of free dailies has dropped in Europe.

In 2013 there are 65 free dailies in 23 countries with an estimated circulation of 14 million.

At it’s peak in 2007 these numbers were: 140 papers in 31 countries with a circulation of 27 million.

free-dailies-europe-1995-2013c

Metro Herald (Ireland) stops publishing

December 17th, 2014

MetroHerald2009The free newspaper Metro Herald will publish its last edition on Friday 19 November. According tot the publisher, because of an “unsustainable business model”,  13 people will lose their job.

Metro Herald is published Furtune Gree, owned by The Irish Times, The Daily Mail and Independent News & Media (INM). (Irish Times)

The title started in 2010 as a result of the merger of Metro and Herald AM, both free dailies were launched in 2005.

Total circulation was somewhat under 60,000 copies.