Archive for the ‘Closures’ Category

Free Italian daily DNews closes

Thursday, July 18th, 2013

DNewsMilano710-211x300After five years, free Italian newspaper DNews closes down. The issue of 20 June was the last one published. The paper will not return after the summer (Iatlian free dailies usually close down during the summer months.)

All staff members have been laid off. The website Dnews.eu is already taken down. (Lettera43)

The paper started in February 2008 in Rome, Milan, Verona and Bergamo. These last two editions were closed in september 2011.

The paper claimed a circulation of 800,000 copies at the start, and 470,000 in the last years. This cannot be checked as circulation is not officially audited in Italy. Readership is, and that showed that Dnews never had more than 380,000 readers (2010), declining to 97,000 in 2012. Which suggests that the  paper had in fact a much lower circulation.

In 2012 the shares of the company were transfered to Emotional Advertising.

Dnews is already the third ‘national’ free Italian daily that closed down. In 2010 E Polis closed down, in 2012 in City. Leggo closed all but the Milan and Rome eiditions in 2011 as well. Also free national sports papers (Sports24) and business papers (24minutti) closed down.

In 2008 Italy had nine free dailies with a total circulation of 4.5 million, it is now down to four titels with a circulation of 1.5 million.

UPDATE 20 July. Debt of th ecompany would be €1.3 million.

Schibsted cuts costs in Spain

Monday, May 20th, 2013

20Minutos_Andalucia_2013Spain, only five years ago, a country with four national free newspapers, a combined free circulation of almost five million and a market share of free newspapers of more than 50%, is now seeing how the last remaining free daily is coping with the recession.

Free daily 20 Minutos, owned by Norwegian media house Schibsted, is combining editions in Sevilla, Malaga, Cordoba and Granada to one Andalucia edition.

Until last year 20 Minutos had 15 editions, in July of 2012 seven editions were closed. In 2013 only five (Madrid, Barcelona, Zaragoza, Valencia and Andalucia) remain.

In the beginning of this month Schibsted already announced cost reductions because of losses in Spain and France.

20 Minutos was the only remaining national free daily in Spain after the closures of Metro (2009), ADN (2011) and Qué! (2012). Also a dozen local free papers closed down. Total circulation of free newspapers in Spain is now down to less than 800,000.

20 Minutos still loses money after cuts

Sunday, March 24th, 2013

20minutos_vallodolid_finalNorwegian mediahouse Schibsted announced in its annual report 2012 that Spanish free daily 20 Minutos lost €6.9 million in 2012 (€3.6 million in 2011), even after the paper closed seven editions in Spain.

Operating revenues went down from €22.3 million (2011) to €17.4 million in 2012.

After the summer, the editions for Alicante, Murcia, Bilbao, Valladolid (the last edition right), Coruna, Vigo and Asturias did not return.

2o Minutos is now only published in Barcelona, Madrid, Sevilla, Zaragoza, Valencia, Malaga, Granada and Cordoba. Its circulation is down to 560,000 (in 2007 it was over a million).

As all national competitors of 20 Minutos closed down during the last years – Metro in 2009, ADN in 2011, Qué! in 2012 – the loss shows how extremely difficult the Spanish advertising market is.

In Mexico 20 Minutos, however, launched a digital version of the paper.

In France sister paper 20 Minutes (50 share) showd a small profit of €1.5 million.

Readership of 20 Minutos dropped with 10% from 2.1 million to 1.9 million. Because of this 20 Minutos is now the third paper in Spain after sports paper Marca (+2% in readership) and El Paìs (+1%) according to the latest EGM-data.

spain_2000_2012

Daily News goes non-daily

Saturday, March 23rd, 2013

daily newsOne of the oldest US free dailies, the Daily News in the California (Palo Alto) Bay area will publish only three days a week from next week on: Wednesday, Fryday and Saturday.

A digital edition will be available five days a week.

The paper was launched in 1995 by Dave Price and Jim Pavelich, and sold to Knight Ridder in 2005, who again sold to McClatchy, who then sold to Dean Singleton’s MediaNews Group.

The Daily News introduced new editions (San Mateo, Redwood City, Burlingame, Los Gatos, Berkeley) between 2000 and 2005. In 2008 and 2009, however, these editions were closed and replaced with one Daily News edition.

The paper is published from Tuesday to Saturday, the Monday edition was terminated in 2008, the Sunday edition one year later.

t.o.night (Toronto) now semi-weekly

Wednesday, March 20th, 2013

tonightThe free Toronto evening paper tonight, formerly known as t.o.night, has moved to a semi-weekly schedule in January of this years.

The moved followed the sale of the paper to Annex Business Media (MarketingMag) in January.

The move was said to be party inspired by Canadian newspapers introducing a pay wall, which resulted in an increase in web trafic to the free tonight website. Tonight promised to focus more on their internet site.

Another reason might be the high level to competetion in Toronto where also Metro and 24Hours (Sun Media) are pubishing.

Tonight was unique for publishing in the evening and focussing more on entertainment.

It was launched in September 2009 and it had a circulation of 100,000 when it was a daily.

Washington Examiner goes weekly

Wednesday, March 20th, 2013

washington_examninerAfter the closure of the Baltimore Examiner (2009), the sale of The San Francisco Examiner (2011) the curtain also falls for the Washington edition of Philip Anschutz’s free daily.

The Washington edition will shift its “business model from daily newspaper to political site and weekly print magazine” on June 15.

The Washington edition was launched in February 2005, two years earlier the San Francisco Examiner was converted from a paid to a free newspaper.

The Examiner brand is now mainly visible as the chain local news websites of the Philip Anschutz media conglomerate, the Clarity Media Group.

87 employees will lose their jobs as a result of the move to weekly according to the Greenfield Reporter.

Denmark: and then there was one

Friday, March 15th, 2013

Once upon a time, long time ago in 2006, there were no less than 10 free newspapers in the kingdom of Denmark.

But that did not last too long. After 7 long years only one remains: MetroXpress, the first to come, the last one standing.

After the closures of Dato (2007), Nyhedsavisen (2008), Urban (2012) now also 24timer will close down. The last issue will be published on 22 Friday March.

Total circulation of free dailies in Denmark was 2 million in 2006, down to 185,000 now. (click on graph for bigger version)

denmark_2001_2013

24timer was launced in 2006 by JP/Politiken in the great Danish free newspaper craze. In 2008 the paper was sold to Metro International, in return of a share of Metro Denmark. In 2008 the Danish Metro (called MetroXpress) was sold to Swiss publisher Tamedia (owner of the very successful free daily 20 Minuten in Switzerland).

Luxembourg free daily Point24 closes

Sunday, November 25th, 2012

point24_2012Luxembourg publishing group Saint-Paul (paid paper Luxemburger Wort) will close down its free daily Point24 at the end of the year. (Publicitas)

The paper launched in November 2007 as a reaction to free daily L’Essentiel by competitor Editpresse (Das Tageblatt) that started the paper in October of that year in cooperation with Swiss pubisher Tamedia (20 Minuten).

In 2011 Point24 also started a German language daily and a Portuguese version that was published two days a week. Circulation of the daily edition was 79,000 this year.

With the closure, the market share of free dailies in Luxembourg will drop from more than 60% to 45%.

One Qué! edition remains

Monday, July 2nd, 2012

Que_NervionThe last edition of national Spanish free daily Qué! was published Friday 29 June.

Publisher Vocento purchased the paper – launched in 2005 – for €132 million in 2007 from Recoletos. It never reached profitability.

The last printed version was pubished Friday but Vocento said they would continue the online edition.

On the “edicion impresa” page, however, there is still a Bilbao edition available dated July 2, with the picture of the Spanish team that won the European Football championship (right).

This edition, called Qué! Nervión is the result of a 2009-merger between the local Qué! edition in Bilbao and the imcumbent’s free paper El Nervión. This last title (by Vocento’s paid paper El Coreo) started already in 2001.

Spanish free daily Qué! about to close

Wednesday, June 27th, 2012

que2012Media company Vocento is about to close its free daily Qué! according to Spanish website Publico.

After Metro (2009) and ADN (2011), Qué! is the third Spanish national free paper that will close.

Qué! was launched in 2005 with 12 editions and a print run of almost one million. In 2007 three new editions were launched.

In 2012 10 editions (total circulation around 550,000) remain, with Madrid and Barcelona being responsible for the bulk of the circulation.

Total free circulation in Spain will drop to less than one million, with 20 Minutos as the market leader (circulation 700,000).

In 2006 free circulation in Spain was 5 million.